Zorgen over opstarten OV. Staatssecretaris: “Genoeg plaats als iedereen regels opvolgt”
29 mei 2020 11:16
Er is genoeg plek in het openbaar vervoer, zolang iedereen de “spelregels” maar opvolgt. Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in reactie op vragen van de Tweede Kamer.
Koppen tellen
Vanaf 1 juni rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling. Maximaal 50 procent van de treinstoelen mag gebruikt worden. De Kamer wilde van Van Veldhoven weten hoe zij deze beperkte capaciteit gaat handhaven.”Wij kiezen voor heldere regels: vermijd de spits en reis alleen als het noodzakelijk is.”
Eerder vroeg de PVV of conducteurs “koppen moeten tellen”. Dat zou volgens de staatssecretaris te veel handhaving betekenen. Wel houdt Van Veldhoven “de vinger aan de pols”, mocht het toch te druk worden. Bussen of treinen die te vol zitten, mogen stoppen en pas weer verder rijden als genoeg mensen zijn uitgestapt.
Financiën
De Kamer was ook bezorgd over hygiëne en ventilatie in de trein. De staatssecretaris verzekerde dat treinen vaker worden gereinigd en geventileerd. “Schoonmakers besteden bovendien extra aandacht aan plekken die reizigers veel aanraken, zoals deurklinken.”
Daarnaast kwamen er veel vragen over de financiële steun voor de vervoerders. Die verliezen veel geld omdat zij niet de volledige capaciteit kunnen benutten. Partijen waren verbaasd dat vervoersbedrijven weer vol aan de slag moeten, zonder te weten welke steun zij kunnen verwachten. Volgens de staatssecretaris zijn de gesprekken hierover “een complexe puzzel”. Ze erkende dat het goed was geweest als er nu al een beslissing lag, maar benadrukte dat de gesprekken “een heel eind op weg zijn”.
© ANP
“Bussen of treinen die te vol zitten, mogen stoppen en pas weer verder rijden als genoeg mensen zijn uitgestapt.”
Lol Ga mensen echt ‘vrijwillig’ uitstappen?(ik niet). Lotje trekken of zoals in tv: walking dead.
Volgens heeft Staatssecretaris vroeger nooit in OV gereisd in big city.
Daar heb je het weer: het ikke ikke-gevoel. Ik zal niet uitstappen. Nee, stel je voor dat je 10 minuten moet wachten. Wat een mentaliteit is dit.
Dit soort mensen kunnen we missen als kiespijn !
10 min wachten op een trein waar je ook niet in mag?
Dan liever wachten op de politie die iedereen eruit bonjourd? Dat is al enkele gebeurd
Als de vervoerder de reizigers die een trein laten schieten nou gewoon voorrang geeft in de eerstvolgende trein, zodat ze zeker zijn dat ze daarin wél meekunnen, zijn er best reizigers voor te porren.
Zo niet, dan kunnen ze daarbovenop nog een vorm van vergoeding bieden, zoals wel gebeurt met overboekte vluchten.
Dan zou de NS eigenlijk elk 10 minuten een sprinter moeten haan inzetten om geen overvolle treinen te hebben. Vraag me af of dat op de Gooilijn en de Flevolijn wel zou worden gehandhaafd? Laatst zat de sprinter vanuit Weesp richting Amsterdam wel overvol, waardoor de trein niet kon gaan rijden. Politie moest komen om de mensen eruit te gaan halen. Niemand vertrok in de trein vrijwillig weg. En nu vanaf 1 juni zul je de poppen misschien aan het dansen kunnen krijgen met de vraag hoe nu verder? Dan zullen de poppetjes ook wat te doen hebben.
Het sprinterincident was nog in de tijd dat de IC Amsterdam-Almere nog niet rijdt. Aangezien de IC Amsterdam-Almere vanaf dinsdag weer gaat rijden zou de sprinter Amsterdam-Almere minder problematisch zijn vanaf dinsdag.
De reiziger moet gewoon minimaal de mogelijkheid hebben om in een deel van de trein een plaats te reserveren zeker voor langere reizen. Het is niet normaal en een slechte dienstverlening als recht van de sterkste of eerste geld bij wie wel mee mag in de trein als er meer reizigers komen als verwacht was. Hoe kan ik als reiziger nu inschatten of er nog plaats is?
Deze mogelijkheid zijn ze aan het testen bij de NS met een pilot. Deze heet de ‘trein veilig’ service. Als je noodzakelijke treinreizen moet maken voor werk (ik werk in de zorg) dan kan je je reis van te voren registeren en mag je ook plaats nemen in de 1e klas.
“Bussen of treinen die te vol zitten, mogen stoppen en pas weer verder rijden als genoeg mensen zijn uitgestapt.”
Een vervoerder schrijft dit naar de medewerkers:
“Als een bus voller is [[dan de aangegeven aantallen reizigers]] vragen wij je een melding te maken bij de verkeersleiding. Deze meldingen worden elke dag gemonitord. Het blijft de verantwoordelijkheid van de passagiers zelf wel of niet in te stappen in de bus. Het is dan ook NIET de bedoeling om bussen stil te zetten of om passagiers uit de bus te zetten bij overschrijding van de richtlijn.”
Ben zeer benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Als de trein te vol is wie bepaalt dan wie er gaat uitstappen? En als de trein wordt stilgezet is natuurlijk de hele dienstregeling van slag. Klinkt niet optimistisch en ik hoop dat ik het mis heb en het allemaal gaat meevallen.
Waarom mogen de vliegtuigen dan wel propvol zitten? Zo inconsequent als wat die maatregelen.
Omdat in de luchtvaart de mondkapjesplicht strikt wordt gehandhaafd. Als je dat in de trein ook zou doen zijn er verder geen beperkingen nodig.
Onzin. Zelfs als elke passagier een chirurgisch masker op de juiste manier draagt, hem de hele vlucht ophoudt en niet aanraakt, is het beschermende effect daarvan schouder aan schouder minder dan dat van anderhalve meter afstand houden zonder mondkapje.
Dat is een verhaal van het RIVM dat al weken geleden door buitenlandse studies is ontzenuwd
@Timl
Welke buitenlandse studies precies? – In dat geval wil ik die publicaties graag lezen.
Dit gaat niet werken, zelfs een blinde ziet dat nog. De 1,5 ‘m werkt niet en is onzin. Uit de Lockdown!
Zou niet zo lachoniek over dan,is ernstiger dan je denkt.
Mensen die deze werkwijze ingevuld hebben weten niets van wat er tussen de rails gebeurd.. Ze moeten verplicht volgende week een weekje meemee reizen. Dat is beste leermeester..
Pracht weer dit weekend campings/vakantie huisjes goed bezet lekker met de auto.
Jammer voor de mensen die geen auto hebben je telt gewoon niet mee Dank je wel politiek Nederland.
Wordt echt een klerezootje zo. EN het treinpersoneel mag het fijn oplossen. Dit kan nooit zo lang stand blijven houden. Zoals Henk al zei, waarom mogen vliegtuigen wel vol en treinen/bussen niet?
10 min wachten op een trein die ook al vol is?
Negeren. Dit hoort ergens anders bij. (Maar de opzet hier is wat te simpel 🙁 )
Mijn commentaar verschint (hopel8jk) uiteindelijk wel waar het bij hoort.
Ja je telt niet mee
Als je geen auto hebt dan ben je verplicht om thuis te blijven of je moet gaan lopen
De coronavirus is een gemeenschappelijk probleem. Dus moeten we het met zijn allen het beste van maken.
Zo ook het reizen in de trein. Vingerwijzen naar elkaar heeft geen nut. Natuurlijk zullen de treinreizigers tegen bepaalde problemen oplopen. Zijn er knelpunten kun je richten tot ROVER, Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, NS, consumentenbonden e.a. Kortom genoeg mogelijkheden om je ergernis kwijt te kunnen.
Maar agressief er in gaan lost het probleem niet op. Je hebt alleen jezelf. En je niet aan de regels houden? Heel kinderlijk. De kabinet zit er bovenop. En die monitort samen met NS en alle andere vervoersbedrijven alles wat de reizigers doen. En neemt de coronavirus weer toe als gevolg van onbehoorlijk onvolwassen gedrag snijden we ons zelf in de vingers. En gaan we weer terug naar de oude situatie.
Rutte is er als de dood voor en herhaalt het consequent. En hoopt dat we onze eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en het onderling met elkaar kunnen oplossen. Zo niet. Jammer dan.
Hallo ik wil er best aan mee werken
Dan zonder mondkapje dat is goed waarloos
Iedereen in die trein zit met het tellefoon
Te spelen in trein en bus moet je ook
Nog en mondkapje op dan wordt het helemaal zo zo dood vind ik Adrie
+1
Mondkapje = nekkapje. (je vergeet eten)
Zolang er geen landelijk(perrons/buiten, scholen en winkels enzo) verplichting is dan begin ik er ook niet aan.
Voor 1a2 min in een metro een mondkapje opdoen, en daarna weggooien (niemand doen dat).
“Er is genoeg plek in het openbaar vervoer (…) maar reis alleen als het noodzakelijk is.”
Er is dus niet genoeg plaats voor iedereen.
Dus mensen die afhankelijk zijn van het ov, zijn blijkbaar minderwaardig dan anderen die de luxe hebben om over eigen vervoer (lees: auto) beschikken. Als autobezitter mag je gewoon overal naartoe, maar de ov-reiziger moet thuis achter de geraniums blijven. Inderdaad, de politiek en het RIVM hebben werkelijk waar geen enkel besef van hoe onze samenleving functioneerd. SCHANDE!!
Toch is een werkbare oplossing mogelijk.
In supermarkten en overige winkels zijn de paden eenrichtingverkeer gemaakt (met peilen aangegeven) en hebben aparte ingang en aparte uitgang. Dat moet in het ov toch ook mogelijk zijn? Voorin is instappen en achteraan is uitstappen, dus eenrichtingverkeer in het gangpad. En zo regelen dat de hoofdconducteur of de perronopzichter toezicht houd hierop. En ook zorgt dat niet meer mensen in de trein/bus/metro zijn dan er beschikbare stoelen zijn, gemerkt met de bekende groene sticker. Als alle beschikbare stoelen bezet zijn, zorgt de hoofdconducteur of perronopzichter dat er geen mensen meer instappen. Die moeten wachten op de volgende trein/bus/metro (rijden gewoonlijk 1x per half uur) en zijn dan als eerste aan de beurt om te mogen instappen.
Gewoon van te voren registreren. Vol is vol.
Die registratie geeft je geen recht op een zitplek.
Ik heb mee gedaan aan de pilot, maar het was alleen aangeven met welke trein je ging. Er was niets zichtbaars over hoe vol de trein is op het moment dat je je reis registreerde.
Ik ben afhankelijk van de trein om naar m’n werk te reizen A’dam-leiden. Ik kan maar zeer beperkt thuis werken, dus dat is ook niet echt een optie
Ik neem aan dat Frans Heuvelmans doelt op een goed uitgevoerd systeem, dus waarbij het aantal registraties gemaximeerd is op het aantal beschikbare plekken en waarbij reizigers zonder registratie worden geweigerd.
Of meer uit ov stappen en fiets nemen als het toelaat
Ik heb deze staatssecretaris voor het openbaar vervoer nog nooit iets concreets horen zeggen over het ov. U moet er maar eens op gaan letten.
Het openbaar vervoer heeft een bewindspersoon nodig die “knopen doorhakt” richting ov – reizigers, maar zeker ook richting vervoerders.
Het enige wat deze staatssecretaris in het algemeen naar voren weet te brengen is “Dat leggen we voor aan het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB)”, terwijl de reizigers – en consumentenorganisaties daar “slechts” een adviserende functie hebben. En dat is vreemd, omdat het openbaar vervoer er is voor de ov – reizigers en niet voor het voortbestaan van de vervoerders.
Het ov en de ov – reizigers zijn gebaat bij een centrale (regie)rol van de centrale overheid als je er van uitgaat, dat het ov een basis – en nutsvoorziening is of – zoals het nu genoemd wordt – een vitale sector. Volgens mij is een vitale sector trouwens per definitie hetzelfde als een basisvoorziening en een nutsvoorziening – net als de gezondheidszorg voor, in en ook na het coronatijdperk – met andere woorden: het ov kan niet overgelaten worden aan de zelfregulering en de goed – c.q. kwaadwilligheid van de ov – sector.
En dan kunnen wij als ov – reizigers wel – zoals hierboven wordt gezegd – onze positieve of negatieve mening naar voren brengen op treinreiziger.nl, bij ROVER, bij het ministerie en bij de regionale reizigersorganisaties als het om de regionale vervoerders gaat, maar dit is leuk voor de discussie en zet verder geen zoden aan de dijk.
In mijn eigen provincie Noord Brabant – waar het provinciebestuur de ov – concessieverlener is – worden de belangen van de ov – reizigers behartigd door het Reizigersoverleg Brabant (ROB), terwijl deze voor de volle 100% gefinancierd wordt door … de ov – concessieverlener! Kan er dan sprake zijn van een objectieve belangenbehartiging voor de ov – reizigers? Volgens mij niet!
Dit blijkt ook in de praktijk bijvoorbeeld door de groeiende weerstand – niet alleen bij de ov – reizigers, maar ook in de gemeentes, bijvoorbeeld door de gemeenteraad van Eindhoven tegen het zogenaamde flexvervoer – Bravoflex – ten koste van het reguliere openbaar vervoer.
De provincie Noord Brabant is van plan dit flexvervoer uit te breiden in plaats van af te bouwen. En dit o.a. gebaseerd op positieve adviezen over Bravoflex van de “reizigersbelangenbehartiger” Reizigersoverleg Brabant.
Het openbaar vervoer bestaat uit meer dan de treinen van de NS. Het openbaar vervoer bestaat óók uit het regionale bus – en treinvervoer en stadsvervoer ten behoeve van forenzen, studenten, scholieren en recreatieve reizigers. En daar mag/moet deze staatssecretaris ook rekening mee houden. Anders blijft ze een lichtgewicht – bewindspersoon!
Als je wilt dat het OV niet meer gebruikt mag worden kun je het beter opdoeken in plaats van met gigantische subsidies lege treinen en bussen laten rijden. Waarom moet de belastingbetaler deze waanzin subsidiëren?
Dat vraag me met alles af.
Waarom moet de belastingbetaler bijvoorbeeld de KLM redden. Of waarom moet ik meebetalen aan de parkeergarages bij mij in de buurt terwijl ik geen auto heb. Moet er wel geld naar kunst en cultuur of bibliotheken terwijl voetbal meer mijn ding is.
Op deze manier kan je alles wel ter spraken brengen.
Het punt is dat men nu treinen en bussen laat rijden waar vrijwel helemaal niemand in zit.
Wat er nu in het OV gebeurt is hetzelfde als wanneer je het Concertgebouworkest iedere avond in een vrijwel lege zaal met maximaal 20 man publiek laat spelen. Dat subsidiëren we ook niet
Wat ik me afvraag is hoe FLiXBUS hier mee om gaat. Past het in hun verdienmodel om minder reizigers in hun bus te hebben? Zou men voorlopig wel gaan rijden?
En zou FLiXBUS ook een lagere maximum capaciteit met veel lege stoelen hanteren?
Zou FLiXBUS daar geheel eigenhandig over kunnen beslissen met een ontheffing, of zou er overheidsbeleid zijn?
Flixbus rijdt sinds donderdag weer in Duitsland. Bussen worden voor 109% bezet, mondkapjes verplicht.
Het kabinet is gewoon bezig om het openbaar vervoer uit de samenleving te verbannen roepen je mag niet mee maar ondertussen rijdt het ov leeg dus weer een smak geldt er tegen aan totdat de ov bedrijven het niet meer uithouden dan gaan ze over de kop dat heeft het kabinet zijn zin.
Dan rijdt er geen ov meer en dan pakt men de auto het is geen kabinet niet ov vriendelijk is maar pro auto zelfs de staats secretaris Sientje van Veldhoven die heeft ook nooit in het ov gezeten.
De foto bij het artikel bewijst het tegendeel.
Daar gaat het vrees ik inderdaad op uitdraaien. Maar ja, wat heb je aan een OV dat toch niet gebruikt mag worden.