Duitse spoorstaking kost Nederland miljoenen
05 nov 2014 14:33
De Duitse machinistenstaking zorgt komende dagen naar verwachting voor "miljoenen euro´s schade´´ bij spoorvervoerders en overslagbedrijven in Nederland. Dat voorziet Ad Toet, directeur van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
- Wat zijn de gevolgen voor reizigers van de staking van Deutsche Bahn? Zie staking van Deutsche Bahn dreigt bij DB.
De Duitse vakbond GDL organiseert bij onze oosterburen een staking die duurt van woensdagmiddag tot maandagmorgen. Veel Duitse machinisten doen daar aan mee. De actie treft ook ons land. Vanuit Nederland rijden dagelijks zo´n 150 goederentreinen van en naar Duitsland. Een groot deel daarvan zal waarschijnlijk niet kunnen rijden.
Grote impact
"De impact is erg groot´´, zegt Toet. "De staking heeft niet alleen gevolgen voor transportbedrijven. Ook de overslag in de Rotterdamse haven wordt erdoor geraakt. En waarschijnlijk is het spoorvervoer ook na de staking nog minstens een week ontregeld.´´
Spijt
Zo krijgen Nederlandse klanten van goederenvervoerder DB Schenker te maken met zware verstoringen en mogelijk uitval van goederentreinen van, naar en via Duitsland. "Het spijt ons erg dat we onze klanten niet kunnen bieden waarvoor ze hebben betaald. We hebben hen dinsdag geïnformeerd over de gevolgen", aldus de zegsman woensdag.
Eindbestemming
DB Schenker Rail zal alleen goederentreinen laten rijden als zeker is dat die trein ook op de bestemming kan aankomen. "Een trein die halverwege in een weiland stil komt te staan, is voor klanten erger dan een trein die niet rijdt´,´ verklaart het bedrijf. DB Schenker, dat als zelfstandige transportdivisie onderdeel is van Deutsche Bahn, heeft veel klanten in de industriële clusters als de havenregio Rotterdam en de chemische industrie in Limburg.
Aandeel stakende machinisten
DB Schenker laat op een normale werkdag ongeveer honderd treinen tussen Nederland en Duitsland rijden. Het bedrijf benadrukt dat het goederenvervoer niet volledig platligt door de staking bij DB Schenker Deutschland. "De stakingsoproep is bedoeld voor de leden van GDL, een van de vakbonden in Duitsland. Er zullen ook machinisten zijn die wel gewoon aan het werk gaan", zegt de woordvoerder. Hoe groot het aandeel stakende machinisten precies is, weet het bedrijf niet.
Oproep
Dinsdag riep GDL op tot een staking van 109 uur bij Deutsche Bahn, de langste ooit op de Duitse spoorwegen. Woensdag om 15.00 uur wordt het goederenverkeer stilgelegd, vanaf komende nacht zullen ook machinisten van reizigerstreinen gaan staken.
Volgende week
Maandag om 04.00 uur is de staking weliswaar voorbij, maar daarmee zijn de problemen nog niet voorbij, zegt ook DB Schenker. Omdat de dienstregeling weer op gang moet worden gebracht, werken de gevolgen van de staking tot later in de week door, denkt het bedrijf. KNV voorziet hetzelfde.
(c) Treinreiziger.nl / ANP / Novum