fbpx
De spoorbrug in Maastricht is nu niet in gebruik. Foto Wikimedia / Kleon3

Nieuwe actie voor behoud monumentale spoorbrug Maastricht

27 okt 2025 12:04

Reizigersvereniging Rover roept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op af te zien van de geplande sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht. Rover werkt samen met de Belgische zusterorganisatie TreinTramBus aan een plan voor heropening van de spoorlijn Maastricht – Hasselt waarbij de monumentale stalen spoorbrug essentieel is.

Sloop van de brug betekent het definitieve einde van de spoorverbinding Maastricht – Lanaken en maakt heropening van de spoorlijn voor reizigersvervoer van Maastricht naar Hasselt onmogelijk, aldus Rover. Momenteel is de spoorbrug buiten gebruik en nadat plannen voor een tram tussen Maastricht en Hasselt van tafel zijn geveegd, wil het ministerie de brug slopen.

‘Sleutel tot duurzame treinverbinding’

Rover is het daar dus niet mee eens. “Deze brug is veel meer dan oud staal over de Maas, het is de sleutel tot een duurzame treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Er is nu eerst behoefte aan een nieuwe gezamenlijke ov-visie voor de Euregio Maas-Rijn, voordat er deuren definitief worden gesloten.”

Sloop kost 10 miljoen

De brug werd in 2010 nog voor ruim 33 miljoen euro gerenoveerd met het oog op goederenvervoer. Voor de sloop wil het ministerie 10 miljoen euro uitgeven uit het budget dat oorspronkelijk bedoeld was voor de aanleg van de tram Maastricht – Hasselt. Rover noemt dit geldverspilling en wijst erop dat de brug strategisch en veiligheidsmatig waardevol blijft. De spoorlijn kan in de toekomst deel uitmaken van een internationale verbinding tussen Vlaanderen en Duitsland en fungeert als vitale infrastructuurreserve.

Rover zegt samen met de Belgische reizigersorganisatie TreinTramBus te werken aan een manifest voor heropening van de spoorlijn Maastricht – Hasselt vanaf 2035. Bos: “We vragen het ministerie niet om morgen een trein te laten rijden, maar wel om de deur open te houden. Behoud de brug en geef de Euregio een kans op een duurzame toekomst per spoor.”

Monumentale waarde

De spoorbrug over de Maas staat al langere tijd op de nominatie om gesloopt te worden. Daar is niet alleen tegen geprotesteerd vanwege het belang voor het vervoer, de brug heeft ook monumentale waarde. In 1856 werd op dezelfde locatie een eerste spoorbrug gebouwd, die in de Tweede Wereldoorlog is verwoest. In 1957 werd de huidige brug geopend, die een in de oorlog gebouwde noodbrug verving. De brug is sinds 2001 een gemeentelijk monument.

(c) Treinreiziger.nl

5 4 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Drs.P
13 dagen geleden

Is er behoefte aan een spoorlijn Maastricht-Hasselt? Kan er een vervoerder voor gevonden worden? Al zou ik een tweede spoorlijn naar België vanuit Maastricht op zich niet verkeerd vinden.

Daan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

ja en nee, er is behoefte aan ov, maar belgie en nederland komen er niet over uit of het een spoorlijn of tramlijn moet zijn.

Ik denk zelf dat er best ruimte voor is, er is flink verkeer tussen maastricht en hasselt (met 90.000 inwoners) en aan de nederlandse kant ligt het spoor er al. Ok misschien moet het iets opgeknapt worden, maar de grond en de brug over de maas zijn er al, en dat is het dure deel. Alleen aan de belgische kant mist er spoor.

Je kan best zeggen nederland elektrificeert haar deel met 3kv en emtrs, de belgen trekken het door naar hasselt, en Prorail staat toe dat de treinen de laatste 800 meter, naar station maastricht langzaam inrijden zonder beveiliging. (Dat scheelt flink in kosten dat je geen meerdere systemen nodig hebt)

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Daan
Bert Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Dat zou dan de derde worden.

Travelmarcel
12 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Welke zijn de eerste twee verbindingen van Maastricht naar België dan? Ik ken alleen die naar Luik.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Behouden.

Frans E.R.
13 dagen geleden

Het slopen van een (spoor)brug is zeker voor Maastricht misschien wel een brug te ver.
Als er ooit nog eens een dit maal weloverwogen besluit genomen wordt om ook op het vlak van verduurzaming van het reizigersvervoer over te gaan tot een railverbinding met Hasselt, zijn er extra kosten om een nieuwe brug aan te leggen.
Het behoud heeft vele voordelen iets waar Rover terecht op wijst en – typisch ProRail – daar negatief tegenover staat.

Maastricht heeft ook een gemiste kans gehad om een ander railproject, namelijk een tramlijn met de Belgen niet door is gegaan, vooral nu er in het nabijgelegen Luik recent een hernieuwde tramlijn in gebruik is genomen.

Het lijkt erop als er een moeilijke relatie bestaat ten aanzien van railvervoer gerelateerde aspecten tussen Nederland, lees in dit geval Maastricht, met België, wel / geen tram, wel / geen trein en dan praten we al helemaal niet over het enige stukje railvervoer zijnde de veel geplaagde Drielandentrein.

Slopen is makkelijk kun je het staal hergebruiken voor andere doeleinden, maar daarmee maak je ook een stukje railinfrastructuur kapot die moeilijk is te herstellen. Of er behoefte aan een trein met Hasselt of andere steden in België is vanuit Limburg, ook vanaf Weert, hangt mede af van de wijze waarop duurzaam en milieuvriendelijk Openbaar Vervoer wordt uitgewerkt en beschikbaar gemaakt aan het reizend publiek en de visie voor de toekomst ziet er niet florissant uit als ook deze brug naar de slopershamer gaat. In Limburg zijn al tal van zaken gesloopt waar men vraagtekens bij kan zetten, maar daar ga ik hier niet over uitweiden.

Bezint eer ge begint is een bekend spreekwoord en dat geldt zeker voor de sloop van deze spoorbrug.

Michiel
12 dagen geleden

Wat het artikel niet vermeldt is dat Rijkswaterstaat van de brug af wil omdat omdat deze vanwege de geringe hoogte en ongunstige positionering van de pijlers hinderlijk is voor de scheepvaart. Dus als je in de toekomst toch weer een treinverbinding wilt opzetten zal de brug mogelijk alsnog vervangen moeten worden.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door verkeersleider
Mar
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Het is 2025 hoelang staat die brug er al? En nu zeurt Rijkswaterstaat pas?

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

De wereld verandert, schepen worden groter en er stroomt meer water door de Maas. Overigens loopt deze discussie echt wel langer dan vandaag.

Daan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

je weet dat een deel van de spoorbrug open kan?

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Denk je nou echt dat ze dat niet door hebben bij Rijkswaterstaat? Het beweegbare deel van de brug is echter ook beperkt in hoogte én ligt precies aan de andere kant van de rivier dan de bewegende delen van de andere twee bruggen. Schepen moeten dus helemaal van rechts naar links slingeren om via de beweegbare delen van de bruggen te gaan, wat onwenselijk is.

Daan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Het zou mij niet eens verbazen, we hebben het over dezelfde lui die in de ontwerpfase misschien ervoor hadden moeten zorgen dat alle beweegbare delen aan dezelfde kant van de rivier liggen.

Plus die brug ligt er al sinds de jaren 50, ze zijn een beetje laat. Als ze nu gaan zeuren mogen ze zelf maar de kosten voor de aanpak betalen, dan rijden we maar 80 op de a27 ipv 100 (dan hoef je de tunnels daar niet te verbreden voor de extra rijstroken)

Bert Sitters
12 dagen geleden

De provincie Belgisch-Limburg heeft jarenlang verwoede pogingen gedaan om tot een railverbnding tussen Maastricht en Hasselt te komen. Ze hebben alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk zijn alle plannen gesneuveld. Een treinverbinding Maastricht- Hasselt zit er echt niet in. Spoorwegen in België is een federale zaak en de Walen willen niet. De Minister van Mobiliteit is traditioneel een Waal.
Ligt brug in de weg? In 2010 nog gerenoveerd. Laat anders die brug gewoon liggen. Die 10 miljoen kun je ook anders besteden.

Arjan krabbenbos
12 dagen geleden

Brug moet gewoon blijven, zodat de oude spoorverbinding weer in gebruik kan worden genomen. Dit is eeuwig zonde en de spoorlijn verdient een tweede kans, juist na al die miljoenen dat het gekost heeft voor een eerder heropende goederenlijn, die nauwelijks gebruikt is! België en Duitsland moeten weer herenigd worden met de ooit thans doodlopende spoorverbindingen aan beide grenzen. Zo heb je ook meer uitwijk mogelijkheden bij stremming op huidige spoorverbindingen en het scheelt soms ook meer tijd om van A naar B te komen!

Frans E.R.
11 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

…M-Project wooncomplex.
Slopen kan altijd nog die gerenoveerde en niet gebruikte en doelloos geworden spoorbrug, maar er wordt in Maastricht niet altijd mogelijk iets gesloopt, maar ook gebouwd, het M PROJECT MAASTRICHT.
Dit is een toekomstig 50 meter hoog markant wooncomplex tussen de Wilhelminabrug en de spoorbrug met spitse dak punten. De vlakbij gelegen spoorbrug kan je dus ook ombouwen tot een voetgangers en fietsbrug, handig voor de bewoners van dit complex en kan het z’n functie als brug behouden, oftewel verduurzamen van bestaande middelen…
Nieuwsgierig kijk dan op : https://the-m.life/

treingraag
12 dagen geleden

Belgie is blut. Voorschieten door Nederland dan maar of EU en aflossen in termijnen? De Griekse variant als het ware. Wat een krenterig gedoe toch weer. Paaltjes in Essen ook nog steeds niet of Vise.

Daan
11 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

valt mee, maar spoorlijnen worden nationaal besloten in belgie, en wallonië eist dan dat er ook een vergelijkbare spoorlijn in wallonie komt.
daarom wou belgie een tram, want dat kan vlaanderen zelf bepalen.

Bert Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Zo werkt dat in België. Je noemt het “tram” en dan valt het onder het betreffende gewest: in dit geval het gewest Vlaanderen. Het gewest kreeg het echter ondanks allerlei nieuwe varianten uiteindelijk niet rond en blies het af. Weinig kans dat het weer opgepakt wordt

RJ van Breda
12 dagen geleden

De brug staat vierlaagse containerschepen helaas op dit moment in de weg, terwijl dit juist een norm is waar Rijkswaterstaat naar streeft. De brug kan ook onmogelijk zomaar open en dicht gaan als treinen er overheen moeten volgens een vaste dienstregeling. Echter staan verschillende bruggen deze norm nog in de weg, zoals de spoorbrug in Venlo. Wel is de brug in Maastricht het enige belemmering om met vierlaagse containerschepen bij hoge waterafvoer naar de haven van Stein te varen.

Deze brug is een hoofdpijndossier bij RWS geweest. Desondanks denk ik dat kapitaalvernietiging in dit geval geen slimme zet is, je zou immers de brug nog kunnen gebruiken voor een verlenging van de IC van Antwerpen naar Maastricht als er ooit Europees geld vrij komt hiervoor.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  RJ van Breda

Dan bij hoogwater drielaags.

Rudy
12 dagen geleden

Denk groot. De spoorlijn Antwerpen – Hasselt – Maastricht – Aachen – Köln zou een perfecte lijn zijn. Een echte drielandentrein die snel en kaarsrecht op het doel af gaat. Dus geen bananen traject zoals de huidige drielandentrein. Helaas moet de trein in Maastricht kop maken.
Wat is er nodig?

  1. Heropenen en elektrificeren Maastricht – Hasselt
  2. Heropenen en elektrificeren Schin op Geul – Simpelveld – Aachen

Een geringe investering met een enorm potentieel zowel voor goederen als voor reizigers.

Bert Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

België wil niet.

Bert Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Via Maastricht en de Montzenlijn naar Aken zou ook kunnen, maar dat gaat niet gebeuren

Dries Molenaar
11 dagen geleden

Gewoon laten liggen, het is een Defensie object. Op die manier zijn er meerdere routes van West naar Oost. Zorgen dat de brug aangesloten blijft.

Rudy
8 dagen geleden

Op eens realiseer ik mij dat er een vergelijkbare brug in Nederland ligt. In Coevorden ligt een draaibrug die overcompleet is geworden na de bouw van een tweede brug voor het goederen verkeer. In 2017 is de brug buiten bedrijf gesteld na de opening van de tweede brug.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorboog_Coevorden
De brug ligt al 8 jaren in de stand open ongebruikt te wachten op een betere toekomst. Gelukkig is de brug niet gesloopt. Eindelijk is deze brug voor groot onderhoud er uit getakeld
https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/2025/september/aanpassing-onderhoud-draaibrug-coevorden/
Deze brug wordt onderdeel van de te heropenen verbinding Bentheim – Coevorden.