Transportdivisie General Electric sluit deal met Wabtec
21 mei 2018 16:17
Het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electric (GE) heeft een deal gesloten voor een fusie van zijn onderdeel dat locomotieven maakt. De divisie fuseert met het Amerikaanse bedrijf Wabtec. Wabtec is een leverancier van technologische producten en diensten gericht op goederen- en personenvervoer per spoor.
Met de deal is een bedrag gemoeid van ruim 11 miljard dollar. De aandeelhouders van GE en het bedrijf zelf krijgen iets meer dan de helft van het fusiebedrijf in handen. Het concern ontvangt ook 2,9 miljard dollar in contanten bij afronding van de deal.
Volgens de partijen ontstaat door de samenvoeging van GE Transportation en Wabtec een wereldwijd leidende speler op het gebied van trein- en spoorapparatuur, met een omzet van 8 miljard dollar en activiteiten in meer dan vijftig landen. De financiële voordelen van de fusie worden geraamd op jaarlijks 250 miljoen dollar vanaf 2022. De fusie moet begin volgend jaar worden afgerond.
De leiding over het nieuwe bedrijf komt grotendeels te liggen bij het management van Wabtec. GE zou eerder ook een beursgang van zijn spoordivisie hebben overwogen. Het industrieconcern kondigde vorig jaar al aan dat het verscheidene onderdelen zou gaan afstoten. GE wil zich geheel gaan toeleggen op onder meer luchtvaart en medische apparatuur. Op dat laatste terrein geldt het concern als een concurrent van Philips, dat eerder al besloot zich volledig te richten op gezondheidstechnologie.
(c) ANP
Op CNN wordt gewoon van een verkoop gesproken.
Komt het wel op neer. GE houdt nog wel een zeer kleine meerderheid, maar dat moet gezien worden als een investering. Er is geen vertegenwoordiging in de raad van bestuur van GE. Management ligt bij Wabtec en GE zal op termijn wel zijn aandelen willen verzilveren.
Ik vraag me af of dit bericht in deze nieuwsbrief thuishoort. Meer iets voor nieuwsrubrieken voor spoorprofessionals en -hobbyisten.
Wat bedoelt u precies met “deze nieuwsbrief”? We zien dat onze nieuwsberichten worden gelezen door hobbyisten, ov-profesionals en afhankelijk van het onderwerp door reizigers. Rubriek treinkaartjes wordt vrijwel alleen door reizigers. Je kunt discussiëren inderdaad op dit bericht past op deze website, we willen het liefst graag 5 tot 10 nieuwsberichten per week publiceren. Nu was er minder nieuws en veel Stakingsnieuws, en dan voor de afwisseling maken we sneller de keuze om zo soort bericht te plaatsen.
Beste Hildebrand, laat ik vooropstellen dat de redactie uiteindelijk de inhoud van de nieuwsbrief bepaalt. En de lezer bepaalt wat hij/zij wel of niet leest. Wat dat betreft staat het je natuurlijk vrij om zoveel mogelijk berichten op te nemen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de titel ´Treinreiziger´ tegelijk een aanduiding van de doelgroep van deze nieuwbrief is. En die zit volgens mij niet te wachten op een bericht over een fusie van twee Amerikaanse bedrijven die de meesten (treinreizigers dus) nauwelijks iets zullen zeggen.
Ik ga er vanuit dat u met nieuwsbrief website bedoeld. In onze reguliere nieuwsbrief heeft dit niet gestaan, alleen in een kleine nieuwsbrief gericht op proffesionals. Ik snap uw punt, en ik kan mij daar grotendeels ook wel in vinden. Ik had het misschien beter niet op de homepage terug kunnen laten komen.