Treinverkeer Utrecht vrijdagavond ontregeld door persoon op spoor
04 nov 2023 12:54
Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is vrijdagavond tijdelijk stilgelegd. Volgens een woordvoerder van de NS kwam dit door een melding van een persoon die over het spoor liep. Even na middernacht is het treinverkeer weer op gang gekomen.
Het treinverkeer was “uit voorzorg stilgelegd rond Utrecht Centraal. We moeten het zekere voor het onzekere nemen bij zo’n melding”, liet een woordvoerder van de NS even voor middernacht nog weten.
De stillegging had gevolgen voor treinen door het hele land. “Dan klopt de hele complexe puzzel qua personeel en treinen niet meer.” Volgens de woordvoerder kon het treinverkeer van en naar Utrecht rond 00.30 uur weer op gang komen.
“Hier en daar kan het nog wel zo zijn dat een trein uitvalt”, aldus de woordvoerder. Reizigers die last hadden van de vertraging kunnen hun geld terugkrijgen. “We adviseren onze reizigers daarvoor te kijken op onze website”, aldus de woordvoerder.
Het is volkomen krankzinnig om zo’n maatregel te nemen. Er is helemaal geen persoon gevonden en waarschijnlijk is er niemand geweest. Op zijn hoogst zou je langzaam moeten rijden in de buurt van de lokatie van de melding en waarnemers mee moeten laten rijden. Eén keer heen en waar en je ben klaar. Nu werd heel het knooppunt op slot gegooid. We moesten maar blij zijn dat er toch een 4 baks VIRM kwam om een paar duizend reizigers op pad te brengen.
Met Thalys heb ik wel eens gehad dat er voor Lille een stuk langzaam gereden werd vanwege personen binnen de hekken. Vreemd genoeg reed de trein van de andere richting wel op snelheid.
Ik heb een tijdje vanaf Rijswijk gereisd. Daar liep iedere dag dezelfde dronken halve gare over het spoor. Het verkeer werd nooit stilgelegd. Het was wel een beleefde man die mensen met ‘u’ aansprak. Gaande weg draaide hij wat muziek op een grote boombox.
Overigens in die korte tijd zijn er drie springers geweest. Ook voor Thalys. De trein staat dan al weer buiten vanwege de remweg.
Zou je nu het railverkeer uitvinden dan zou het onbestaanbaar zijn treinen zo op snelheid langs de perrons zonder afscherming te laten rijden.
Dat heb je ook met autoverkeer. Matig geschoolde snel afgeleide bestuurders met 80km/h op een meter langs elkaar laten rijden is eigenlijk gekkenwerk.
Dan ben ik blij dat hij geen leiding heb over de verkeersleiding, wil jij een moord op je geweten hebben , denk ook eens aan de machinisten wat zullen die door maken men een aanrijding??
1. Het is geen moord
2. Ik heb geen tijd om uren te wachten..
Als je anoniem reageert, ben je een zwakkeling. “Ik heb geen uren de tijd om te wachten”. wat een opmerking. Arjan heeft 100% gelijk. Het is niet voor jou te hopen, dat je een keer een ongeluk met dodelijke afloop meemaakt. Dit blijft je hele leven je achtervolgen.
@Henk
Je wordt niet minder anoniem van het vermelden van een vrij te kiezen naam.
Aan de Anoniem die geen tijd heeft om uren te wachten: voor anonieme narcisten zonder enige empathie heb IK nou eens geen (zin om) tijd (voor vrij te maken).
@Chris. Dat heeft ook niemand je gevraagd.
Wat een mooie reactie die ook het andere perspectief meeneemt.
Inderdaad, als reiziger is het enorm vervelend, zeker als het (achteraf) overkill lijkt.
Maar als machinist of verkeersleider wil je zo’n risico niet op je geweten hebben.
En stel dat het besluit tot stillegging niet zou zijn genomen, en iemand zou zijn aangereden. Dan had het me niet verbaast als dezelfde mensen die (hier) nu alleen hun eigen belang zien het moord hadden genoemd…
Twintig jaar geleden toeterde de machinist een keer hard als hij iemand bij het spoor zag lopen. Voor spotters was het toen bijv. nog heel normaal om langs de baan te gaan staan voor het ideale plaatje. En nee, machinisten waren ook toen geen beroepsmoordenaars.
Overigens kun je in de meeste landen alle treinvervoer afschaffen als je daar de hedendaagse normen van NS en ProRail zou hanteren.
Reken maar dat 50.000 of meer reizigers hier uren ernstig ongemak van hadden. Men zal iets anders moeten bedenken om baanlopers aan te pakken. Het is wel duidelijk dat nu het hek van de dam is en dat allerlei lolbroeken buiten en binnen NS met baanloper meldingen komen, omdat het kan.
niemand zou hen dat verweten hebben en het komt niet op hun geweten.
Eind april van dit jaar stond ik eens vast op het station van Eindhoven. Dit in verband met een spoorloper. Al het personenvervoer in de richtingen Den Bosch en Tilburg werd geschrapt. Alle goederentreinen denderden gewoon voort. Aangezien het even leek te gaan duren, ben ik een film gaan kijken in Pathe. Na de film was de stremming nog niet opgelost en reden de goederentreinen nog steeds gewoon door. Er werd niet eens stapvoets gereden.
Het wordt steeds gekker.
Van de week zijn NS en Prorail naar mijn idee best goed omgegaan met de storm, beter dan ik had verwacht.
Maar nu loopt er iemand op het spoor bij Utrecht Centraal en moet alles platgegooid worden ? Want anders zou er misschien iemand aangereden worden. Waarom niet gewoon max 40 km/h rijden. Op een station wordt en meestal toch al nauwelijks harder gereden. Dat Prorail dan verantwoordelijk is als er toch iemand aangereden wordt ? Natuurlijk niet, je wordt gewoon geacht niet op het spoor te lopen. Punt. En de boetes moeten ook veel hoger. In Australie en Nieuw Zeeland heb ik bordjes langs de baan gezien dat spoorlopen met $10000 wordt beboet. Terecht.
Prorail moet eens wat aan die veiligheidsparanoia doen. Net als dat ze niet willen dat de Eurostar in Amsterdam Centraal komt als de perrons verbreed worden.
lachwekkende nonsens. U begrijpt niet eens dat je zo helemaal geen treinen kan laten rijden omdat er altijd wel iemand zou kunnen gelopen hebben
Nadat decennia geleden, nabij de huidige halte Emmen-Zuid, een tijdelijke (het is door de jaren heen alleen maar grote geworden) opvang voor asielzoekers werd geopend, mochten machinisten nog gewoon in de krant vertellen dat ze in het belang van de dienstregeling niet konden remmen voor de bewoners, die de spoorbaan massaal als belangrijke wandelroute gebruikten.
Er zijn iedere dag springers en de snelweg op lopers. Met uw soort aan het roer kunnen we geen dag meer de deur uit. Of er moet een mannetje met een rode vlag voor de voertuigen uit lopen.
Ik denk inderdaad dat men langzamerhand bij NS en ProRail wat is doorgeschoten. Bij iedere vage melding wordt de zaak platgelegd.
men is van de tere zieltjes en beter bang en voorzichtig geweest dan de dienst goed aangepakt. Er moet eens meer met stemverheffing gesproken worden. Hoewel dat ook niet zal mogen.
Ik geloof ook niet dat men daar ooit Apollo 13 heelhuids terug had gekregen.
Hoe weet u dat er geen persoon is gevonden? Ik zat in een van de IC’s die tussen Houten en Utrecht 45min op stilstand stond. In de trein werd toen omgeroepen dat een persoon door de politie van het spoor verwijderd id. Staat elders andere informatie? Dank voor uw antwoord.
Men lult maar wat om de mensen te lijmen.
Bij ons werd alleen maar omgeroepen dat de trein niet verder zou gaan en dat we op station maar moesten zien. Om 23:00.
En vreemd genoeg gaat de trein naar Hilversum en Almere helemaal niet over het spoor naar Houten maar werd deze dienst maar geheel opgeheven. Op Centraal heeft het lijntje een eigen perronnetje.
Zo te zien staat er niets in de P2000 meldingen. Misschien kunt u het even terugzoeken? U weet het tijdstip.
Ik kan het zo gauw niet terugvinden. Echter heeft u ook geen bron dat er niemand gevonden zou zijn? Zonder verdere informatie ben ik geneigd om uit te gaan van de juistheid van de omgeroepen informatie, ik kan me niet goed voorstellen dat de machinist en/of treindienstleider hierover zou liegen.
Ik ben ook blij dat ik niet op Utrecht Centraal was gisteravond. Lekker meerdere (uren!) zitten te wachten op een trein omdat het lekker een uurdienst is. (Denk enige traject op Utrecht maar weet niet zeker)
De storm kon ik wel begrijpen want daar kon men niks aan doen, maar om vervolgens vrijdagavond de hele boel plat te leggen vanwege een persoon op het spoor slaat echt helemaal nergens op.
Dat verdient toch enige nuance: zoals je weet is er onder de afgelopen kabinetten (helaas met mijn ex-partij voorop) gi-gantisch bezuinigd op de GGZ. Het gevolg daarvan is dat ‘de zwaardere gevallen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben’. Ik kan het weten: ik heb tegenover mij een psychotische buurman gehad die uiteindelijk zijn huis uit moest (waar ik nog als getuige gehoord ben). Andere typische gevallen zijn Thijs H. en Bart van U. Je komt ze in die vorm tegen, maar soms ook ‘aan het spoor’. In Eindhoven is er een aantal jaar geleden een vrouw op het spoor gekomen die weg was gelopen uit de GGZ-instelling. Dat zou de betreffende avond ook zomaar het geval kunnen zijn. Het is dus volkomen begrijpelijk dat het treinverkeer stil is gelegd: je moet het niet hebben dat je een patiënt (of wie dan ook) onder je trein krijgt.
Vergeleken met 40 jaar geleden zijn de uitgaven voor de GGZ geëxplodeerd. Er werd toen dus veel minder geld daaraan uitgegeven terwijl het treinvervoer toen niet iedere dag werd stilgelegd.
Een persoon of dier op het spoor is vervelend. En het heeft vertraging tot gevolg. Echter het langzaam rijden over het baanvak waar dit plaats zou vinden klinkt als een prima alternatief. Wordt er niets aangetroffen dan kan de trein na het punt van melding weer vaart gaan maken om vervolgens met vertraging aan te komen vervelend maar het trein verkeer gaat dan wel gewoon door. Wordt er wel een persoon of dier aangetroffen kan de machinist gemakkelijk de trein tot stilstand brengen en de autoriteiten op de hoogte stellen van de exacte lokatie. Persoon of dier verwijderen en daarna weer die rijden op normale snelheid. Zo ondervind iedereen, van machinist tot passagiers het minste overlast.
Leuk en aardig dries, maar als jij denkt met deze actieve insteek het verschil te maken: kom de ploegen versterken!
Maar zonder gekkigheid: je moet je voorstellen dat er een gekkie als een slecht afgerichte hond achter elk bewegende trein gaat rennen in de wil zichzelf er onder te werpen… dat werkt natuurlijk niet lekker.
mijn persoonlijke mening?: ze moeten het niet zo makkelijk maken om daar in de sporen terecht te komen, wellicht de infra een beetje aanpassen om mensen meer te ontmoedigen zomaar het perron af te lopen.
Ik snap het wel van de NS en ProRail, er wordt iemand gezien, maar het is donker en ik heb niet het idee dat de lampen van de treinen nou echt veel zicht leveren. Daarnaast is er bij Utrecht ook nog eens weinig ruimte tussen en naast de sporen, dus het is ook niet zo dat iemand die ergens in het midden loopt echt makkelijk aan de kant kan voor een langzaam rijdende trein zonder mogelijk voor een andere trein uit te komen (of er zelfs tussen te vallen).
En als er daadwerkelijk iemand aangereden wordt, dan zijn de rapen helemaal gaar en had er gisterennacht helemaal geen trein meer van en naar Utrecht gereden.
De man/vrouw loopt ergens en het is raar dat zoveel richtingen afgesloten worden terwijl er maar één plek is waar hij/zij eventueel is. En op het station zelf heb je hem/haar zo gevonden.
Als diegene aan de noordzijde van het station tussen de sporen loopt treft dat wel alle richtingen want daar komt alles langs en diegene kan zich zo verplaatsen dat die het ene moment de sporen richting het oosten blokkeert, dan naar het noorden en dan weer naar het westen, dus dan zou alleen de route richting het zuiden nog open zijn, maar die treinen komen juist uit het noorden wat dus niet kon.
Oh ja, keren kan niet meer op Utrecht. Bedankt, Prorail!
De spoorloper was wellicht een arbeider van de aannemer die met het spoor bezig is? Even tegen de instructie gehandeld en de bange mensen zetten gelijk 100000 reizigers in de kou.
Ik tap even uit een ander vaatje: de gevolgen van de jarenlange bezuinigingen op de GGZ (en we zijn nog bezig met the race to the bottom) beginnen nu toch wel ernstige vormen aan te nemen. Prima gehandeld overigens van de verkeersleiding om het verkeer stil te leggen. Better safe than sorry.
Houd toch op met die linkse onzin. De kosten van de GGZ zijn explosief gestegen.
Ha ha, jij verdient zeker je brood in die sector
Gast, doe normaal!
En Tante Annemiek bepaalt eenzijdig wat wel of niet normaal is. Dominant vertoon vermoeit.
Zou je je alsjeblieft een andere obsessie kunnen aanmeten? Patiënt!
Ik vraag me af of we binnenkort ook het autoverkeer gaan stilleggen als er op de stoep een voetganger wordt gesignaleerd. Die zou immers zo maar voor een auto kunnen springen.
Feit is wel als een machinist iemand aanrijdt (zelf iemand, die er een eind aan wil maken) het een behoorlijk traumatische ervaring is en op deze weg behoorlijk wat machinisten noodgedwongen voor een andere baan hebben gekozen. Hetzij binnen of buiten de vervoersorganisatie. Dus als er iemand op het spoor lijkt te zijn is het van dit perspectief terecht dat de treinenloop wordt stil gezet.
De werkelijke oplossing is eigenlijk om heel het spoor vrij te maken van mensen (door ongelijksvloerse kruizingen en hoge afrasteringen) en net als in de metro van Rijsel de deuren van de trein en het perron precies tegenover elkaar te zetten opdat niemand het perron het perron af kan, behalve de trein in. Zoiets is – zeker niet in korte tijd – niet te realiseren, gezien alles op dat afgesteld moet worden en daarom niet realistisch. Om over het kostenplaatje niet te spreken.
Je zou spoorlopen kunnen straffen met direct 2 a 3 maanden gevangenisstraf ipv een boete. Dit voorkomt niet dat mensen met een psychisch ziektebeeld op het spoor zelfmoord pogingen gaan doen en deze groep mensen komen sowieso bij oppakken in een GGZ instelling terecht, En GGZ patienten straffen acht ik zinloos. Dus ook dit zal relatief weinig uithalen.
Hoe de reizigers aangewezen worden op taxi’s en geen enkele bus of touringcar is geregeld om mensen naar huis te brengen vind ik wel een behoorlijker misser. De vervoerders zouden eigenlijk oproep deals met particuliere of streekvervoerders moeten hebben om in dit soort situaties mensen toch naar huis te brengen of afspraken met de gemeente/hotels om noodopvang te regelen. De vervoerders zitten wel in een spagaat. Ze hebben de plicht als goed werkgever om voor hun personeel te zorgen (zie eerste punt) als voor de reizigers te zorgen (laatste punt). Er zouden protocollen moeten komen om voor de reizigers te zorgen als het OV om een of andere reden totaal niet meer gaat functioneren. Ik begrijp dat vervoerders dit niet alleen kunnen bij grootschalige incidenten en dan zouden gemeenten in moeten springen.
Ja, laten we het treinvervoer vooral nog onbetaalbaarder maken. Het is immers zo goedkoop.
Als we fatsoenlijk OV willen zal er in de toekomst sowieso flinke geldelijke ondersteuning van de overheid bij moeten. Anders gaat het OV zichzelf de markt uitprijzen. Buiten milieu en klimaat redenen heeft OV ook een belangrijke functie om grotere plaatsen bereikbaar te houden. Ook biedt OV een mogelijk voor mensen zonder auto/rijbewijs om van A naar B te komen en dus aan de maatschappij deel te kunnen nemen.
Verder heeft iedere fatsoenlijke gemeente noodbedden etc ter beschikking voor incidenten. Dus grootschalige uitval van OV hoort hier ook onder. Verder is de NS wettelijk verplicht taxikosten te vergoeden als een reiziger buiten hun schuld om niet thuis kan komen
Als het OV zich uit de markt prijs is dat het probleem van het OV, niet van de belastingbetaler.
@Realisme graag. Ik kijk bijv naar de 400+ miljard om de prijzen van het OV in de perken te houden. Volgend jaar is er meer nodig om het OV in 2025 betaalbaar te houden. Of schrijven we het OV af, de automobiliteit neemt een vlucht en rijbewijsloosheid is de nieuwste handicap om in aanmerking te komen voor vervoer voor mensen met een beperking. Dit is wel de keus waar we voor staan.
Vervolg voor @realisme graag
Ik maak er iets moois van met 400 miljard. Uiteraard moet dit 400 miljoen zijn.
@Baardstaart
Waarom moet de belastingbetaler geld geven als de OV-sector zelf de loonkosten volkomen uit de klauwen laat lopen?
@Paul. Als de overheid en de reiziger niet meer voor het OV willen betalen zakt het OV op eigen kracht geheel in elkaar en zal het veel drukker worden op de weg met auto’s. Dus het wel of niet spenderen van extra geld aan het OV is dus zuiver een politieke keuze en hiermee ook de transport toekomst van ons land. Als rijbewijsloos iemand is het logisch dat ik pleit voor meer geld naar het OV. Maar kiezen voor de auto en het OV steeds meer laten gaan is ook een keus, die de politiek kan nemen. Ik denk dat de politiek deze keus binnen het nieuwe kabinetsperiode moet gaan maken.
Buiten de inflatie correctie voor het personeel. En men heeft hier aan toegegeven omdat er sprake is van een personeels te kort kosten al die in mijn zinloze en kosten opdrijvende vergroeningsacties, zoals electrische bussen het OV nodeloos duur maken. Ik vind dieselbussen en dieseltreinen geen vies woord mits ze de laatste technologie gebruiken, om nodeloze vervuiling te voorkomen.
Zeker kunnen zaken efficienter om lege lijnen te vervangen door belbussen of andere vormen van vraaggebonden vervoer, mits dit goed en op een toegankelijke manier is opgezet.
Zeker na de Coronatijd zijn veel reizigers niet terug bij het OV en zeker door de personeels en kwaliteitsproblemen waar het OV nu mee kampt. Auto’s, maar ook e-fietsen hebben de rol van het OV behoorlijk overgenomen.
@baardstaart
Zolang NS doorgaat een enorm leger werk-weigerende conducteurs in dienst te houden hoeft er wat mij betreft geen subsidie te komen.
En dan strand er een trein en brand uit. Veel doden want de reizigers konden door de hoge muren geen veilig heenkomen zoeken.
Voorkomen is beter dan genezen.
Dan kun je voortaan het beste 24 uur per dag in bed blijven liggen.
Dan moet je nog oppassen dat je niet je bed zakt.
Dus om een depressief misbaksel te voorkomen, helemaal geen kindertjes meer maken ?
huh. Ik dacht dat depressief het nieuwe normaal is.
Vanmiddag is het verkeer tussen Amsterdam en Utrecht weer platgelegd omdat iemand ergens iemand had gezien.
Het is als plastic beker op het voetbalveld. Als de mensen dit weten gebruiken ze het als een instrument.