fbpx
Foto: SBB (KEYSTONE/Valentin Flauraud)

Zwitserse spoorwegen: 37% minder reizigers (en 445 miljoen verlies)

Ook de Zwitserse Spoorwegen (SBB) is hard geraakt door de coronacrisis. Het spoorbedrijf heeft in de eerste helft van 2020 37% minder reizigers vervoerd. Ook het aantal afgelegde reizigerskilometers daalde met een vergelijkbaar percentage (38%). De SBB komt daarmee diep in de rode cijfers: een verlies van 479 miljoen Zwitserse franken. Dat komt neer op 445 miljoen euro.

Fors verlies

Het jaar begon goed. De eerste twee maanden steeg het treingebruik nog met 4%. Maar in maart, april en mei bleven reizigers massaal weg. Sinds juni ziet de SBB de vraag weer stijgen. Ook voor de tweede helft van 2020 verwacht het spoorbedrijf geleidelijk aan weer meer reizigers te zullen gaan vervoeren.

Financieel gezien hakt de coronacrisis er ook flink in. In het tweede kwartaal viel ongeveer de helft van de inkomsten weg, terwijl er maar heel beperkt in de kosten gesneden kon worden. Waar er in de eerste helft van 2019 nog een winst van 279 miljoen frank werd gerealiseerd, is er nu sprake van een verlies van 479 miljoen CHF. Dankzij steun van de federale overheid is de liquiditeit van SBB voorlopig verzekerd. Daarnaast heeft het bedrijf compensatie aangevraagd bij de federale regering.

Meer kortingskaarten verkocht

Ondanks de coronacrisis heeft de Zwitserse spoorwegen juist meer klanten met een kortingskaart (Halbtax-abonnement) weten te trekken: van 2,64 miljoen vorig jaar, naar 2,72 miljoen nu. Het aantal klanten met een OV-jaarkaart (Generalabonnement) is echter wel met 7% gedaald naar 459.000.

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat nu de meeste mensen hun treinkaartje online kopen. Vorig jaar verliep 49,9% via SBB.ch of de SBB app, nu is dat gegroeid naar 59,5%. Daarmee is de stijging sterker dan de voorgaande jaren.

Tot 80% reizigers weer teruggekeerd

Ondanks de SBB hard geraakt is door de coronavirus, is het treinland alweer beter aan het herstellen dan Nederland. In Nederland blijft nog altijd ongeveer de helft van de reizigers weg. Bij de SBB is in het langeafstandsverkeer inmiddels weer 70 procent van de reizigers terug (cijfers van vorige week, week 36). In de regionale treinen is zelfs 80 procent van de reizigers inmiddels weer teruggekeerd.

Meer artikelen over Zwitserland per trein

9 gedachten over “Zwitserse spoorwegen: 37% minder reizigers (en 445 miljoen verlies)”

  1. Baardstaart schreef:

    Waarschijnlijk heeft de SBB de reiziger niet zo uit de trein gejaagd en zover ik heb begrepen heeft de SBB ook de dienstregeling in takt gelaten en geen onwelkome praat verkocht. Wel heeft de SBB recentelijk de mondkapjesplicht ingevoerd. Er zijn heel wat mensen, die last hebben van Coronafobie en/of geen mondluiers willen dragen. Dat Corona OV bedrijven zowel op de korte als lange termijn veel geld kosten is wel inmiddels erg duidelijk.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De SBB heeft ook de dienstregeling uitgedund, wel wat minder drastisch. En voor zover ik weet heeft men niet zo nadrukkelijk opgeroepen om alleen noodzakelijke reizen met de trein te reizen. Over mondkapjes: persoonlijk is het voor mijzelf te doen, maar fijn is uiteraard anders. Dat kost inderdaad zeker ook enkele reizigers. Maar dat speelt in heel Europa. In veel landen is er niet of in veel mindere mate discussie over de nut en noodzaak van een mondkapje in het ov.

      1. Baartstaart schreef:

        Als je idd jezelf met een mondkapje wilt beschermen zou ik aanraden om een echt (ffp2/3) mondkapje te gebruiken. Deze werken echt, maar deze worden gereserveerd voor de zorg. De niet medische mondkapjes, die nu gebruikt worden werken niet echt. Verder is er de theorie van groepsbescherming. Dus het feit dat u uw mondkapje ophebt bescherm je de andere reizigers. Ook dit verhaal is behoorlijk dun. Baat het niet schaadt het niet, zolang je er geen vals gevoel van veiligheid ontleent.

        Hetgeen wat echt helpt tegen Covid19/griep etc besmettingen is goede ventilatie.

  2. Leo Lansbergen schreef:

    Bent U een gefrustreerde (ex ?)-treinreiziger of gewoon een corona scepticus die deze website gebruikt/misbruikt om zijn ongenoegen te uiten ?

    1. SRB schreef:

      Helaas zie ik hier steeds vaker dat de website mensen aantrekt die vooral hun ongenoegen willen uiten over zaken als Corona, migratie en het klimaat. Beetje jammer. Dezelfde trend zie je bijv. ook op een specialistische website als Luchtvaartnieuws (bij nieuws over Royal Air Maroc: ‘laten ze vooral in eigen land blijven’ en meer van dat soort geinigheden. Misschien moet het reageren hier niet meer zo vrijblijvend worden zodat er fatsoenlijk kan worden gediscussieerd ipv die eeuwige one-liners. Daar hebben ze Facebook en Twitter voor uitgevonden

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik snap je punt en het is lastig een evenwicht zoeken. Enerzijds wil ik mensen zoveel mogelijk vrij laten reageren, anderzijds gaat de discussie nu wel te vaak over zaken die niets meer met treinreizen te maken hebben. Soms zie ik dat ook pas te laat. In dit geval vind ik de reactie echt netjes en inhoudelijk. Feit is dat NS op dit moment minder reizigers heeft terug gewonnen dan SBB en DB. Dus dat dan iemand dan wil discussie voeren over het Nederlandse beleid mag.

  3. Rene schreef:

    Ik was deze zomer in Zwitserland en kan je vertellen dat de meeste treinen behoorlijk vol zaten. Heel veel binnenlands toerisme merkbaar en heel veel groepen mensen met wandelschoenen en rugzak die wandeldagtrips maakten. In Nederland blijven de meeste dagtrippers weg uit de trein, in Zwitserland duidelijk niet. Jongeren en ook veel ouderen zitten met mondkapje in de trein. Er wordt ook volop reclame gemaakt om toch vooral weer met de trein erop uit te gaan. Acties, aanbiedingen.En als ik de cijfers van de BAG (Zwitserse RIVM) bekijk, blijkt men het relatief gezien naar inwonertal zelfs veel beter te doen dan bij ons. Het drukkere OV leidt niet tot veel meer besmettingen.

  4. treingraag schreef:

    Verlies hier, verlies daar, werkeloosheid stijgt, werkeloosheid daalt, wat een kul toch en dat je hele leven reeds. Wat echt erg is dat de charme van oude nachttrein gebeuren onderuit gehaald wordt door allerlei plantaardigen met cijfermanie. Wat een gemis Amsterdam-Ventimiglia rechtstreeks, lekker Zwitserland doorgefeest en volgende dag de Mediterranee ondergaan vanuit je coupe met half open raam, kom maar binnen.

    1. SRB schreef:

      Nou, de Nightjet komt eraan hoor. Dus je gemis zal spoedig enigzins worden gecompenseerd 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.