Corendon gaat met de trein, wil verbinding Schiphol-Zaventem
16 jan 2024 8:35
Reisorganisatie Corendon wil met een eigen treindienst reizigers vervoeren tussen de luchthavens Schiphol en Zaventem bij Brussel. Dat meldt oprichter van het bedrijf Atilay Uslu in een interview met De Telegraaf. Als dat traject eenmaal is gerealiseerd, wil hij ook een verbinding met Düsseldorf.
Corendon wil op die manier reizigers vanuit België naar Schiphol kunnen brengen voor vluchten richting Curaçao. Oprichter Uslu heeft al minutieus nagedacht over hoe de trein eruit moet komen te zien: in de kleuren van Corendon en met een rijtuig waar passagiers cocktails kunnen drinken. “Het is de bedoeling dat de vakantie begint in de trein”, zegt Uslu tegen De Telegraaf. Hij benadrukt dat de plannen nog niet helemaal rond zijn, maar ambitie is er al wel: “Als de lijn eenmaal goed werkt, wil ik ook een treinverbinding met Düsseldorf.”
Pamflet
De luchtvaartsector pleitte onlangs in een pamflet nog voor meer internationale treinen op korte afstanden. Dat pamflet werd gesteund door verschillende organisaties, bedrijven en universiteiten, ook door Corendon. In een toelichting deed Corendon-topvrouw en voormalig cultuurstaatssecretaris Gunay Uslu, de zus van Atilay, een beroep op de hulp van de overheid. “Die is essentieel om de duurzame ambities van onze sector te kunnen behalen”, stelde ze.
Chartertrein
De trein van Corendon is alleen toegankelijk voor reizigers van de touroperator. Daardoor is de kans groot dat de verbinding een chartertrein wordt, waardoor hij niet meedingt in de open toegang-regeling van het internationale spoor.
Corendon is niet de enige reisorganisatie die meer wil inzetten op treinvervoer. Zo biedt TUI al geen vliegreizen meer aan naar Parijs. Ook werkt het bedrijf samen met GreenCityTrip dat nachttreinen rijdt, bijvoorbeeld richting skigebieden, Antwerpen, Berlijn en Keulen.
Dit heeft dus niets met het opzetten van meer internationale treinverbindingen, dan wel ‘groene verbindingen’, te maken.
Dit is een poging van een reismaatschappij om haar eigen vliegtuigen beter gevuld te krijgen die van andere vliegvelden dan Schiphol vertrekken.
Nou en? Zo kan Corendon met minder vliegbewegingen volstaan.
Mee eens.
Goed dat de reisbureaus zich hier actief mee gaan bemoeien.
Hoezo minder vliegbewegingen? Het duo Cor en Don vliegt toch niet van Zaventem op Schiphol.
Waarom moet passagiers uit België voor vluchten van Schiphol naar Curaçao naar Zaventem voor hun speciale trein. Een passagier uit Antwerpen moet dan eerst naar Zaventem.
Verder lijkt mij de capaciteit van station Brussel Internationale lucht te bepekt om als begin- en eindstation te fungeren. Het station lig in een tunnel.
Nee, dit gaat over uitbreiding van het aantal vluchten. Dus meer vliegen in plaats van minder vliegen.
Op Schiphol kan Corendon geen extra meer slots krijgen, dat kan nog wel op Zaventem en Dusseldorf.
Als we nu zo graag treinreizen willen bevorderen ten koste van vliegvakanties is dit een hele verkeerde ontwikkeling.
Juist omgekeerd, het artikel zegt mensen uit belgie, naar schiphol brengen.
En kijk we gaan niet van vluchten afkomen, en het is beter om een grotere vlucht vanaf nederland voor belgie en nederland te laten vertrekken, dan twee kleinere van beide landen.
Dat gezegd, vliegen mag nog steeds flink duurder worden.
De trein is er toch om passagiers naar de vliegtuigen te brengen? Niet zozeer om mensen naar Brussel te brengen of naar Rotterdam te halen.
De vliegvelden hadden dit al lang onderling moeten regelen en ook zou men dan naar Charles de Gaule moeten rijden. Wellicht met Marne La Vallee erbij. Dit was toch de bedoeling toen KLM een tijdje met de HSl aan de gang wilde. Zo kun je mensen eenvoudiger verdelen over bijzondere vluchten en hoeft er minder gevlogen te worden. Belangrijkste is natuurlijk om de betrouwbaarheid flink op te voeren. ICdirect is rampzalig en maakt het het onmogelijk om daar mee naar een vliegveld te reizen.
NB het zal te veel gevraagd zijn maar eigenlijk zouden de luchthavens een apart perron moeten hebben voor zulke treinen zodat de vlieg-passagiers beschermd kunnen reizen en niet in de chaos van het forenzenvervoer moeten verkeren.
De Cor & Don trein maakt gebruik van hetzelfde spoorwegnetwerk, dus als de ICdefect faalt, faalt deze trein ook. Wat mij betreft maakt deze trein ook gebruik van de HSL, omdat op dit spoor nu eenmaal meer capaciteit is.
Corendon zou ook gewoon spoor kunnen gebruiken. Dan kunnen ze meer opstapplaatsen gebruiken, Leiden, Den Haag HS, Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal. Ook handig.
Ook kunnen ze de trein gebruiken voor weekend, Antwerpen of Brussel. En Amsterdam, zou een enkeling dat willen.
Zijn de klanten van Cor en Don wel langer onderweg.
ach, zonder fietsen gaat het wel lekker snel met instappen. De mensen zullen geen haast hebben en de trein vol krijgen is ook belangrijk.
Mjnheer Molenaar.
De DB heeft het onderzocht. Het in- en uitladen van fietsen verzorgd nagenoeg geen vertraging. Alleen als kort voor vertrek ineens van spoor verwisseld wordt naar een ander perron, maar de vertraging wordt vooral verzorgd door de overige passagiers die ineens naar een ander spoor moeten verkassen.
Probleem is garant staan voor vertragingen, als je een aansluiting van trein op trein mist door een vertraging kan je eisen dat je met de volgende mee mag. Als je een vliegtuig op vliegtuig aansluiting mist kan je eisen dat je met de volgende vlucht meemag (als je beide vluchten als een reis bij een maatschappij hebt gekocht), voor vliegtuig op trein aansluitingen, of omgekeerd, bestaat die bescherming niet.
Wat mij betreft is het antwoord simpel. Dit soort diensten zijn zolang toegestaan, zolang ze regulier (concessie gebonden) reizigersverkeer niet in de weg zitten. zit het gewone reizigersverkeer in de weg dan moet men maar uitwijken naar een vlieg oplossing. Ik ben geen principieel tegenstander van korte vluchten als het nodig is om het normale OV normaal te laten functioneren.
In principe is chartervervoer vrij, je kunt het vergelijken met goederenvervoer en daarvoor worden dienstregelingpaden gereserveerd.
Ik vraag me af of een chartertrein naar Düsseldorf haalbaar is, aangezien de halte van S11 veel dichterbij de terminals liggen, maar weet de situatie daar niet of ook “grote” treinen daar kunnen stoppen. De halte op de lijn tussen Duisburg hbf en Düsseldorf hbf is een stukje verder wat wel overbrugbaar is met een monorail. Weet niet of dat een afkeur is voor corendon reizigers en het lijkt logistiek ook lastig om daar te stoppen en te keren. Dat laatste kan ook voor Schiphol gelden. Hoop zelf wel dat dit ver kan komen om korte vluchten meermaals te schrappen
Het schrappen van korte vluchten is helemaal geen doel van Corendon. Het doel is groei (het bedrijf werkt aan verdubbeling van de omvang van de vloot) die echter niet mogelijk is op Schiphol, waardoor de toko nu aan het kijken is naar alternatieven om Nederlandse reizigers naar Brussel te krijgen, want daar staan ze juist te springen om meer vluchten. Dat het milieu hierbij gebaat zou zijn, lijkt me discutabel. Dat is uitsluitend zo als je het afzet tegen de autokilometers die de trein in theorie zal vervangen. Daarnaast lijkt die trein me een risicofactor. Als er onderweg een stremming optreedt, zit je met een trein vol eigen klanten die hun vlucht gaan missen. Dan kun je ze beter met de auto laten komen en dat risico bij de reiziger laten.
Zelf zou ik nog niet op een vlucht van Corendon willen als ik ervoor betaald werd. Noch zou ik mijn vakantie op een Corendon-bestemming willen ‘vieren’. Ik ga nog liever me de nachttrein op reis en dat vind ik al verschrikkelijk.
lekker gezellig met z’n allen in de rij voor het buffet van all inclusive met Cor en Don.
Ja, een mega-ultra-all inclusive, maar vanaf 22:00 zelfs geen waterig biertje meer kunnen krijgen aan de bar. En om 5:55 op om handdoekje te leggen om een stoel te claimen bij het zwembad dat ruikt naar pis. Elke dag hetzelfde gore halflauwe eten van het buffet, wat overduidelijk niet voldoet aan enige standaard, maar waar vooral de luidruchtige Russen helemaal op los gaan. En dan je vakantie beoordelen op de kwaliteit van het animatieteam. Prachtig!
Grootste blunder was toen Corendon Cyprus als nieuw te ontdekken bestemming presenteerde. Toen werden hele massa’s naar het Turkse deel gevlogen, waar ze dan van een gratis excursiepakket mochten genieten, wat in de praktijk een soort college’s waren over hoe de Turken daar zouden worden onderdrukt. Toen de Cyprioten met al die domheid werden geconfronteerd, besloten ze dat vreemdelingen die via Ercan vlogen niet meer als toerist zouden worden geaccepteerd in Cyprus en dus geen toegang meer kregen tot het echte Cyprus.
Je verwacht zeker haute cuisine. De normale toerist verwacht een lekkere vette bek en dat wordt prima georganiseerd.
Deze moest @Annemiek zijn
@Serge moet @Baardstaart zijn. Hopelijk nu wel alles goed
Ik vind het helemaal prima als mensen zo’n vakantie willen. Als je bijvoorbeeld bouwvakker bent en 45 weken in het jaar staat te beulen in een bouwput, kan ik me voorstellen dat je daarna alleen maar aan het zwembad wilt liggen om pilsjes weg te tikken, terwijl een animatieteam op je kinderen past. Maar 10 of 14 dagen van hetzelfde gore, vette buffet eten, dat trekt toch niemand?
In elk geval zijn het niet de vakanties die ik mezelf toewens.
@annemiek
Niet iedereen wil een culturele reis als vakantie. Veel mensen willen zon, zee en zuipen, en dat liefst tegen een schappelijke prijs.
@Brabo. Voor mij hoeft een culturele vakantie ook niet. Ik reis vrij veel voor mijn werk (hoewel dat de laatste tijd wel meevalt) en op sommige bestemmingen probeer ik dan een paar dagen extra te blijven om bijvoorbeeld een museum te zien of te shoppen, zodat ik nog een beetje een vakantiegevoel krijg. Maar vanaf de meeste bestemmingen vlieg ik het liefst zo snel mogelijk weer naar huis.
Zelf kies ik voor sportvakanties. Een uitdagende wandeling (in 2023 bijvoorbeeld de Ben Nevis en de Säntis gedaan) en daarnaast meestal met de fiets. Afgelopen jaar heb ik gefietst rond Feldkirch (Oostenrijk), Celje in Slovenië, in Luxemburg en op Mallorca. En dan doe ik steeds een (ruime) week en ik ga zelden tweemaal naar dezelfde plek. Ik begrijp dat de meesten dat ook geen leuke vakanties vinden. De wandelingen naar de Ben Nevis en Säntis zijn trouwens ook leuk voor de treinliefhebbers, want de treinreizen ernaartoe zijn prachtig.
@annemiek
Als ik het zo lees hoor jij niet direct tot de doelgroep van Corendon.
eens, maar qua risico, als driekwart van de passagiers voor een vlucht in dezelfde trein vertraagd zitten, kan je de vlucht ook wat vertragen om het zo op te lossen.
Je kunt niet zomaar een vliegtuig uren aan de grond houden, aangezien dat ding 16 uur per dag gebruikt wordt. Als je een vlucht een paar uur laat vertragen, worden vluchten later op de dag ook vertraagd of zelfs onmogelijk. Een vlucht krijgt gewoon een ‘slot’ en moet zich daar in principe aan houden. Verloopt het slot, dan eindigt het vliegtuig helemaal op de laatste plek qua prioriteit in de afhandeling. En in de drukke zomerperiode kan het zijn dat een vlucht dan zelfs helemaal geschrapt moet worden. Als ik Corendon was, liet ik de verantwoordelijkheid voor tijdige aankomst op de luchthaven gewoon bij de passagiers en ging ik niet kloten met eigen treinen.
Corendon wil vluchten gaan overhevelen van Schiphol naar Zaventem. Dus is het verstandig om een verbinding vanuit Nederland te realiseren zodat ze niet afhankelijk zijn van NS.
Cocktails drinken in de Corendontrein naar de luchthaven en dan het vliegtuig in. Snapt Corendon het zelf nog wel?
Ja… Het drinken van cocktails gaat gewoon verder in het vliegtuig. Net zoals bij mijn favoriete luchtvaartsmaatschappij Forumair. https://forumair.nl/
Vanwege alle trammelant met dronken lui zal het eerder afgeschaft worden.
Ja, dit is hun doelgroep.
CO2kompass.bahn.de
Primair zal dit inderdaad wel een antwoord zijn op de terugkerende krimpplannen van Schiphol. In Nederland zijn de groeikansen voor de luchtvaart erg onzeker en dan is dit een manier om toch te blijven groeien. Best pervers natuurlijk: doordat de luchtvaart vanwege natuur- en milieuredenen in Nederland moet krimpen, gaan reisorganisaties hordes mensen eerst naar andere luchthavens slepen om vanaf daar alsnog te vliegen. Geen natuur- en milieuwinst, wel extra reisbewegingen en oh ja, minder geluidsoverlast in Nederland, dus tevreden kiezers en tevreden reisorganisaties. Secundair kan dit natuurlijk wel de manier zijn om de Corendonreiziger kennis te laten maken met treinreizen. Als de treinreis naar luchthaven Brussel of Düsseldorf goed bevalt, wie weet een volgende keer dan ook maar eens per trein naar Disneyland, het zuiden van Frankrijk of misschien zelfs het zonnige of winterse Italië. Ik vrees dat het bij deel 1 blijft, maar het zou voor de reisorganisatie ook het begin van meer kunnen zijn. Overigens vraag ik me voorlopig wel af of deel 1 qua volumes wel haalbaar is. Een economisch rendabel gevulde trein bevat al snel meer reizigers dan in de gemiddelde Boeing 737 van Corendon passen en ik kan me niet voorstellen dat ze de hele A350 van de Curaçao-vlucht met Belgische reizigers willen vullen. Ik vraag me daarom vooralsnog af of dit serieus is of vooral een leuk pr-verhaal. Een Corendontouringcar laten rijden levert immers veel minder pr op, terwijl dat voorlopig eerder in de buurt komt van de volumes buitenlandse reizigers die ik me voorstel op individueel vluchtniveau.
Ik snap het niet helemaal in een trein kan je makkelijk 500-1000 mensen kwijt. In de 737 die Corendon heeft kunnen maximaal 189 mensen lijkt me zonde om hier een trein voor te gebruiken. Waarom maakt Corendon geen afspraken met de spoorwegmaatschappijen.
Het gaat waarschijnlijk niet om 1 vlucht, maar om meerdere. Dan zit je snel op een meer dan halfvolle trein. Als de trein gepland ongeveer 2,5 uur voor vertrek van de eerste vlucht in Brussel aankomt, kun je met gemak de passagiers meenemen die in de 3,5 uur daarna aankomen.
Overigens denk ik dat veel mensen alsnog liever met de auto gaan dan dat ze voor deze trein kiezen. Zeker wanneer er extra kosten verbonden zijn aan de trein. Ik schat zo in dat een kleine 30% van de reizigers deze trein wel ziet zitten.
Vergeet niet dat je bij de luchthaven ook parkeerkosten moet betalen. Als het OV betrouwbaar genoeg is en de reiziger van een drukke station kan ophalen en brengen is dit zeker iets dat een toerist kan overwegen.
Cor en Don willen ook hun vluchten vanaf Schiphol naar Curaçao op de Belgische markt zetten. Daar gaat het grotere toestellen.
Dat zijn wel mooi 3 to 5 Boeing´s, die ongeveer tegelijkertijd kunnen vertrekken en Cor & Don hebben best een grote luchtvloot. Als ze meerdere vluchten kort op elkaar kunnen laten vertrekken en laten aankomen hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Efficient gebruik van deze trein is gewoon een kwestie van planning en geluk. Geluk dat het spoor het zonder problemen funcioneert
Corendon hebben in Nederland 1 A350-900 goed voor zo’n 300 stoelen en 4 737 toestellen goed voor ongeveer 200 stoelen samen dus 1100 stoelen. Laten we aannemen dat in de trein 500 mensen kunnen dan verwacht Corendon dat ongeveer 45% van de reizigers in die trein gaan zitten dat lijkt mij behoorlijk veel. Maar goed ze zullen er wel over nagedacht hebben dus ik mis waarschijnlijk iets.
Niet alleen de toestellen administratief vallen onder Corendon Dutch Airlines voeren vluchten uit voor Corendon naar Nederland en België, maar (vooral) in de zomermaanden ook de toestellen van Corendon Airlines zelf en die vloot is veel groter. Die toestellen worden nu deels via een wet leaseconstructie ingezet op routes van SpiceJet, maar worden in de zomermaanden gewoon ingezet voor vluchten binnen Europa en dan vooral voor Nederlandse en Duitse toeristen.
Leuk, Joe erbij. Een fanatiek treinreiziger in zijn congress tijd. Nu mag hij niet meer en moet alles met de motorcade of Air Force of Marine one.
Overigens is de bouwtijd van de nieuwe 747s of de nieuwe heli net zo lang als die van de ICng.
De Corendon trein zal wel wat korter zijn en met zes wagons ben je er wel met 250 passagiers. Niet iedereen zal met het vleigtuig moeten. Je kan ook naar Brussel of Amsterdam
Volgens mij 30 jaar geleden, kon je met een KLM-ticket ook gebruik maken van de NS-treinen van en naar Schiphol. Ik woon aan de Duitse grens en in 2010 toen ik naar Zuid Afrika vloog voor het WK vloog ik met Emirates vanaf Düsseldorf. Ook de Emirates-ticket was geldig bij Deutsche Bahn. Dus ik vertrok vanaf Bad Bentheim naar Düsseldorf.
Ik denk dat Corendon voor vervoer naar Brussel best met NS wil samenwerken maar niet tegen de woekerprijzen die NS in gedachten heeft.
Met de beperkingen op Schiphol en Eindhoven kan een kind snappen dat vakantiegangers massaal zullen gaan uitwijken naar Brussel, Luik, Weeze en Düsseldorf waar capaciteit genoeg is voor veel meer vluchten.
Zodra de Westerscheldetunnel tolvrij is wordt ook Oostende interessant als alternatief voor Nederlandse luchthavens.
want nu kun je er niet komen? Via Antwerpen gaat net zo snel. Buiten de spits.
@Dries
Oostende is vooral interessant voor Zeeland en de Zuid-Hollandsche eilanden.
Dan praat je dus over nog geen 4% van de Nederlandse bevolking. Interessant hoor!
“Woekerprijzen”? Vervoer kost nu eenmaal geld.
Als NS het vervoer organiseert kost het inderdaad veel geld.
Con en Don willen een cocktailparty in de trein en dat wil NS niet.
Ja de goede oude tijd
Dat was ook de tijd dat je een museumjaarkaart bij je voordeeluren abo kreeg. Wat heb ik daar toen veel gebruik van gemaakt.
Leuk dat allerlei mensen hier zo goed weten wat Corendon commercieel allemaal verkeerd doet. Vooralsnog denk ik dat ze prima weten wat de gemiddelde klant wil en hoe ze dat moeten organiseren.
Commercieel doen Con en Don helemaal niets fout. Ze weten wie hun doelgroep is.
Het gaat hier om een treinidee van Cor en Don. Deze reisorganisatie heeft een ander doel: vliegreizen verkopen.
Of dat allemaal met die trein gaat lukken is nog maar de vraag. Met een proefballontje oplaten krijg je wel gratis publiciteit.
Eurostar biedt 34.500 tickets aan met korting
Ja, maar dat is in het seizoen dat er maar weinig mensen op reis willen.
Het Louvre of het British Museum en Tate zijn altijd goed.
Inderdaad meneer Molenaar. Stedenreizen zijn het hele jaar door in trek. Juist vaak wat minder in het hoogseizoen.
Klopt,alleen gaan er in de winter nu eenmaal maar weinig mensen op vakantie. Koud en donker.
In musea is het warm. Dit geldt ook voor de horeca.
En je kan natuurlijk ook winkelen. Ook lekker warm. Dat schijnen velen ook als vakantiebesteding te doen.
Ook in de theaters en de concertzalen staat de verwarming aan.
Ik heb eens navraag gedaan bij iemand die er wat meer verstand van heeft. Die geeft aan dat ze op Brussels Airport een beetje in paniek zijn. Als de luchtvaartmaatschappijen het voor het zeggen zouden hebben, zou er op Schiphol immers haast onbeperkte groei ontstaan. Het aantal vluchten wordt daar echter kunstmatig sterk beperkt. De verwachting bij de Belgen was dat veel maatschappijen dan wel zouden uitwijken naar Brussel. Maar dat blijkt niet het geval. Het aantal passagiers bedraagt ongeveer 80% van wat het was voor corona en de teneur is negatief. Terwijl er in Charlois een groei is van ongeveer 40% en dat dat, als het aan Ryanair ligt, de grootste luchthaven van België gaat worden. Nu is Corendon al een poosje aan het leuren geweest met een plan voor bussen of treinen vanuit Nederland naar Brussels airport, waarbij ze willen dat het management van Brussels airport een groot deel financiert. Blijkbaar is dit het moment om daarmee naar buiten te komen.
Zaventem is altijd een politieke speelbal geweest tussen Vlamingen en Walen. Het is het vliegveld van het grotendeels Franstalige Brussel maar ligt in Vlaanderen.
Ik ben eerder best vaak beroepsmatig op Zaventem geweest. Ik vond het management altijd professioneel en ambitieus overkomen. De voertaal was, net als overal in die branche, gewoon Engels. Gedoe tussen Flamen en Walen heb ik nooit echt waargenomen. Een jaar of 7/8 geleden hadden ze een reeks presentaties voor voornamelijk Nederlandse vakmensen waar ze bekendmaakten de frontale aanval op Schiphol in te zetten. De boodschap was zo ongeveer: ‘pas maar op, want wij zijn in alle opzichten voor iedereen de betere versie van Schiphol. Stap nu over naar ons, want anders mis je de boot. De tijd van Schiphol is geweest’. Maar uiteindelijk bliefden zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen het absoluut niet.
In die periode moest ik vaak naar Malta. Op de terugweg koos ik er dan regelmatig voor om via Brussel te vliegen, omdat de vluchten van Malta naar Eindhoven en Amsterdam echt onmogelijk vroeg vertrekken en die naar Brussel op een veel normaler tijdstip. Als ik dan in Brussel aankwam, zag ik dat de boel er inderdaad veel ruimer was opgezet. Maar ik vroeg me altijd af waar iedereen toch was, want de boel was altijd helemaal uitgestorven. Vanaf de gate naar het treinstation zag je amper een handvol mensen (inclusief personeel) die niet van jouw vlucht afkwamen. En gezien de cijfers is dat alleen maar erger geworden.
Walen hebben hier niets van doen. België kant drie gewesten met eigen regeringen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. De luchthaven ligt in het Vlaams Gewest. De enige trammelant was de frictie tussen het Vlaams Gewest en het Hoofdstedelijk Gewest Brussel over de aanvliegroutes. Brussel wilde deze niet over Brussel. Vlaanderen wilde dat een deel wel over Brussel zou gaan. Vooral de rijke delen aan de oostkant van Brussel boden hier tegen verzet. Uiteindelijk kwam het tot een moeizaam compromis.
Het cabinepersoneel van Sabena bestond voornamelijk uit Vlamingen, want Vlamingen spreken ook Engels.
Op de luchthaven zie je nog steeds dat veel servicepersoneel uit Vlamingen bestaat, vanwege het gebrekkige Engels van veel Franstalige Belgen.
Zaventem komt steeds meer in de sandwich tussen Schiphol en Paris CDG. Zaventem raakt vooral steeds meer intercontinentale vluchten kwijt.
Charleroi moet het vooral hebben van de stuntvliegers met vakantievluchten, maar lijkt te ver weg om aantrekkelijk te zijn voor veel Nederlanders.
De naam die wordt gebruikt Brussel Zuid Charleroi Airport zet velen op het verkeerde been. Deze luchthaven is bijna 60 km zuidelijker dan het treinstation Brussel-Zuid. De hotels bij die luchthaven varen er wel bij. Bij de meerkosten van de extra kilometers komen ook vaak nog de hotelkosten. Weg is het voordeel van de goedkope vlucht.
Zaventem geeft nooit veel intercontinentale vluchten gehad en na het failliet van Sabena is dat alleen maar minder geworden.
Volgens mij hadden ze van oudsher veel vluchten naar Afrikaanse landen. Grofweg op de strook van Senegal tot Djibouti. En natuurlijk Congo en de landen daaromheen. Als je daar naartoe moest en er ging niks rechtstreeks vanaf Schiphol, dan kon je het beste even kijken bij Brussels airport.
Een voorbeeld: Tot nog niet zo lang geleden vloog Thai Airways nog van Brussel op Bangkok.
Een kennis heeft een zoon die voordelige vluchten vanaf Eindhoven boekt. Het is dan wel zo dat Pa hem moet brengen en halen vanuit Den Haag, zonder vergoeding. Dat zou ik na een keer al niet meer doen. Op zijn minst vier uur tijd aan kwijt en en 300km met een 1 op 10 auto. Hij kan beter maar treinen voor eigen rekening.
Het lijkt me niet een beste ontwikkeling dat je alleen met de trein mag als je ook een vlucht boekt, maar wel het vliegtuig open stelt voor ander kaartverkoop. Waarom niet andersom, dat je alleen met hun vliegtuig mag als je ook hun trein boekt, maar wel de trein open steld voor anderen…? Het is helder dat het uitgangspunt niets te maken heeft met het bieden van een alternatief voor vliegen.
Op zich zou deze treindienst natuurlijk ook nuttig zijn om snel naar de Ardennen te gaan met de trein. Een snelle trein direct naar Zaventem, waarna je kan overstappen op een snelle trein naar Luik zou fors sneller zijn dan via Maastricht-luik. Maar het makkelijk maken van een treinvakantie naar de Ardennen is natuurlijk wel het laatst wat Corendon wilt bereiken met deze trein. Ook voor bestemmingen als leuven of noord-oost Brussel (bijv. De Europese wijk) zou deze verbinding handig zijn. Maar nee: De trein moet vol komen met reizigers voor hun vliegtuig, en niets anders.
Tja die trein is een bedenksel van Cor en Don.
Er gaan geen rechtstreekste treinen van Brussel-Luchthaven naar Luik.
De capaciteit van dit station in een tunnel is beperkt.
overigens vraag ik met af of je zo echt sneller in Luik bent.
steld > stelt
Als dit doorgaat scheelt het je weer een heleboel Nederlandse vliegtaks. 🙂