fbpx

Arriva onderzoekt nachttrein op hoofdrailnet

13 feb 2015 10:57

Arriva onderzoekt de mogelijkheid voor een eigen nachttrein tussen Leeuwarden, Groningen en Zwolle. Pogingen van de drie noordelijke provincies om op vrijdag en zaterdag een nachttrein te realiseren, strandden eind vorig jaar op het tarief van NS. Arriva denkt een voordeliger tarief te kunnen bieden, zo meldt het Dagblad van het Noorden.

De stap is verrassend omdat de spoorlijnen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Zwolle onderdeel zijn van het hoofdrailnet. NS heeft daarop het exclusieve recht voor de komende tien jaar. Alleen als het in belang van de reiziger is, kunnen vervoerders in overleg afspreken om daar van af te wijken. 

Arriva presenteert in maart een offerte. "Daar kan zo maar iets verrassends in staan”, zegt directeur Anne Hettinga in het dagblad. Of treinen van een ander bedrijf ´s nachts over het spoor mogen rijden als NS dat weigert, wordt wat Hettinga betreft voer voor juristen."Wij willen het graag en zijn serieus aan het rekenen. Het zou mooi zijn als de provincies ons aanbod accepteren. Het lijkt mij gek als het dan nog steeds niet doorgaat.”

Door de dreigende concurrentie zal NS wellicht haar tarief aanpassen. Zo heeft NS tegenover de Drentse gedeputeerde Henk Brink verklaard dat het spoorbedrijf nog eens gaat onderzoeken of het toch niet wat goedkoper kan. Het tarief dat NS rekent voor nachttreinen staat vaker ter discussie. Om die reden zullen ook de nachttreinen in Brabant na 2.00 uur verdwijnen.

Eerder had Arriva plannen voor de Lage Landen Lijn Den Haag – Brussel, nadat NS stopte met een rechtstreekse treindienst. Nadat Arriva haar plannen had gepresenteerd besloot NS toch weer een treinverbinding via Den Haag naar Brussel aan te bieden. Voor de DB-dochter reden om de plannen voor de Lage Landen Lijn in te trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *