fbpx

NS gaat plan weghalen gele borden opnieuw bespreken

22 jan 2014 19:31

De Nederlandse Spoorwegen gaan nog eens goed kijken naar het weghalen van de gele informatieborden met aankomst- en vertrektijden van treinen op stations. Aanleiding daarvoor is de kritiek van consumentenorganisaties, die vinden dat het bedrijf veel te hard van stapel loopt.

De NS-directie gaat over de kwestie overleggen met de consumentenorganisaties, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag in een overleg met de Tweede Kamer. Nu zijn er nog 3400 gele informatieborden. Dat aantal wordt teruggebracht naar 700. NS zal per station één set van de bekende borden laten staan en op grotere stations meerdere exemplaren. Reizigers moeten de reisinformatie straks vooral via internet, de mobiele telefoon of elektronische borden op de stations bekijken.

Niet negeren
Volgens de consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) mag NS de naar schatting 7 à 12 procent van de reizigers die de borden nog wel gebruiken, niet negeren. Ook heeft niet iedereen een smartphone of tablet. Bovendien zijn de digitale borden gevoelig voor storingen en zijn de displays voor veel slechtzienden niet goed leesbaar, aldus het Locov. De organisatie wil daarom ook met NS overleggen hoe alle reizigers zo goed mogelijk geïnformeerd kunnen worden over de aankomst- en vertrektijden.

Stopcontacten
Tijdens het overleg pleitte GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren ervoor stopcontacten op stations te maken waar reizigers hun mobiele apparatuur kunnen opladen. Mansveld vindt dat een interessante gedachte die ze met NS zal bespreken. Ook wil Van Tongeren meer stopcontacten in treinen.

Toilet
Partijen als GroenLinks en D66 riepen Mansveld ook op er sneller voor te zorgen dat alle treinen een toilet hebben. De wc-loze treinen moeten daarvoor worden omgebouwd en dat vergt een strakke planning. NS liet eerder al weten per 2015 alleen nog maar treinen met wc te bestellen. Alle intercity´s hebben al een toilet aan boord.

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *