fbpx

Pier Eringa: ProRail moet minder beloven

De voorgangers van ProRail-topman Pier Eringa waren goed in beloftes maken. Beloftes die vaak niet gerealiseerd konden worden. Zo beloofde Bert Klerk dat weersomstandigheden nauwelijks meer invloed zouden hebben op de prestaties van het spoor en zouden we vanaf 2010 spoorboekloos kunnen treinen. En Marion Gout, de voorganger van Eringa, beloofde een veel hogere punctualiteit en nul verwijtbare storingen en ongelukken. Eringa wil minder beloven, maar de dingen die hij belooft wel waarmaken.

Dat heeft de in april aangetreden topman woensdag gezegd tijdens een persbijeenkomst. Eringa belooft daarom ook niet dat de treinen nog beter op tijd gaan rijden. Sterker nog, misschien gaat de punctualiteit wel dalen. Volgens Eringa worden treinen nu soms geschrapt om de punctualiteit op peil te houden, terwijl de topman het vooral belangrijk vindt dat de trein rijdt. "Reizigers hebben vooral behoefte aan dat de trein rijdt. Dat is denk ik voor de reiziger belangrijker dan stiptheid. Als ik als reiziger tien minuten later ben, vind ik dat niet erg." De directeur wijst erop dat driekwart van de treinreizigers niet hoeft over te stappen.

Moderne systemen
Eringa doet ook geen beloftes op het gebied van spoorboekloos rijden. "Ik wil eerst de basis op orde hebben. Dat is fase één. Daarna komt fase twee: onze infra klaar maken voor de toekomst." Bij de huidige techniek is er teveel een lappendeken van zowel oude als nieuwe systemen. De ProRail-baas wil moderne systemen, maar niet de allernieuwste, omdat daar veel kinderziektes in zitten.

Bij twijfel direct vervangen
Om de infrastructuur op orde te krijgen moeten defecten sneller worden opgelost. "We wachten nu soms te lang. Als een meettrein een lichte beschadeging tegenkomt, wordt een onderdeel niet direct vervangen. Dat gebeurt pas als het matig beschadigd is. Daardoor moeten we dan soms in allerijl een reparatie uitvoeren. Wat mij betreft moeten we bij twijfel direct vervangen. Dat is nu niet de praktijk. Technici kijken nu vooral of iets toch niet langer mee kan."

Wissels
De topman wil verder dat machinisten meer bevoegdheden krijgen. "Als er nu een wissel niet meer bediend kan worden omdat er bijvoorbeeld een steen of een wc-rolletje in het wissel is gekomen, wordt de aannemer gebeld. Voor de machinist zit er niets anders op dan wachten totdat de aannemer ter plekke is en het steentje weghaalt. Vroeger deed de machnist dat gewoon zelf, maar doordat het één keer bijna fout ging is daar direct mee gestopt. Dat soort dingen moeten wat mij betreft op een veilige manier gewoon weer kunnen." Hij wijst er op dat dat op lokaal goederenspoor en bij de regionale vervoerders nog steeds mag, maar op het hoofdrailnet niet. 

Hek plaatsen
De uitspraken van Eringa zorgen voor positieve reacties. Lezers van OV-Magazine zijn spontaan zelfs een actie begonnen om geld in te zamelen voor een bloemetje voor de topman. De uitspraken zijn typerend voor Eringa. Zo wil hij ook kijken of het toch niet mogelijk is om op een veilige manier bij werkzaamheden over één spoor te rijden, bijvoorbeeld door een hek te plaatsen. Eerder zei de topman ook al dat hij het treinverkeer te snel werd plat gelegd bij de minste rooklucht. Eringa benadrukt dat hij veiligheid zeer belangrijk vindt, maar dat het gezonde verstand weer een rol moet spelen bij het spoor.

Bovenleidingspanning
Iets anders van het verlanglijstje van Eringa is meer spanning op de bovenleiding. "Dan kan een trein sneller wegrijden en ontstaat er meer capaciteit op het spoor." Daarnaast moet het spoor uniformer worden: "We hebben nu nog tal van verschillende wissels en verschillende onderdelen."