fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Amerikaanse nieuwssite neemt het niet zo nauw en noemt Rotterdam Centraal ‘grootste treinstation van Amsterdam’

Als we de Amerikaanse nieuwssite Yahoo! News moeten geloven, is Rotterdam Centraal het grootste treinstation van Amsterdam. De website lichtte het standbeeld Moments Contained uit, dat sinds deze maand een plekje op het stationsplein van Rotterdam heeft. Daarbij nam Yahoo! het alleen niet heel nauw met de Nederlandse topografie.

Het standbeeld Moments Contained werd op 2 juni onthuld op het stationsplein voor Rotterdam Centraal en staat volgens kunstenaar Thomas J. Price symbool voor de discussie over welke mensen nou eigenlijk een standbeeld verdienen. De anonieme vrouw die in Rotterdam vereeuwigd is, verdient haar beeltenis in ieder geval volgens 21Ninety, een Amerikaanse blog voor en door zwarte vrouwen. Auteur Treye Green vindt het een “adembenemend” standbeeld.

Yahoo! zette dat bericht door, maar vergat even dat Nederland uit meer dan alleen onze hoofdstad bestaat. Waar Green bij 21Ninety nog sprak over “de Nederlandse stad Rotterdam”, lezen we bij Yahoo! alleen maar over Amsterdam: het standbeeld zou een “must-see attractie in Amsterdam” zijn en het bevindt zich volgens de Amerikanen bij Rotterdam Centraal, “het grootste station van Amsterdam”.

Niet beledigd

Rotterdammers zijn in elk geval niet beledigd door de topografische dwaling van Yahoo! “Ze denken dat Rotterdam eigenlijk de belangrijkste stad is van Nederland”, zegt een Rotterdammer tegen AT5. En ook op Twitter kan men er wel om lachen:

https://twitter.com/robbinvpelt/status/1674024077965643782?s=20

Twee benen op de grond

En of het standbeeld in Amsterdam zou kúnnen staan? Nee, volgens een Rotterdammer tegen AT5: “Deze uitstraling, dit beeld hoort echt bij Rotterdam. Down to earth, doe maar normaal, twee benen op de grond en niet op de sokkel.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
11 maanden geleden

Ach ja, het is al heel wat dat die Yanks niet hebben opgeschreven dat het beroemde beeld van de kleine zeemeermin in dezelfde stad staat.

dries molenaar
11 maanden geleden

Ze hebben geen besef dat zulke zaken in Amsterdam nooit voor elkaar zullen komen.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

In Rotterdam was men zo voortvarend dat het in 1957 met veel tam tam geopende Centraal Station van Sybold van Ravesteyn vijftig jaar later al weer afgebroken moest worden.
Overigens heeft triest genoeg het bombardement in 1940 Rotterdam een handje geholpen. Rotterdam had helemaal geen Centraal Station. De stations Delftse Poort en het Maasstation werden zwaar getroffen.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

de ontwerpen van Ravesteyn waren bijzonder maar erg gevoelig voor ouderdom. Dat CS er zo lang stond is al bijzonder. De toren van Blijdorp is al lang geleden gesloopt. Station Bergweg is ook al lang verdwenen. Vreemd genoeg staat het Hofpleinlijnviaduct van 120 jaar oud er nog wel.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@ Dries Molenaar
Toegegeven, je schampt enkele feiten, maar toch staan er missers in je bijdrage. Het Hofpleinlijnviaduct, het grootste bouwwerk van gewapend beton van Europa met oorspronkelijk 189 overspanningen, dateert uit 1907, en is dus nog geen 120 jaar oud. Bovendien maakt voormalig station Bergweg, nog altijd deel uit van ‘De Hofbogen’, een stadsmonument. Wellicht bedoel je aan te geven dat station Hofplein bij de aanleg van de Willemsspoortunnel plaats moest maken. Restaurant ‘Happy Italy’ is onlangs vertrokken uit het oude station Bergweg, trouwens ook een ontwerp van Van Ravensteijn, maar een ander uitbater zal wel snel verschijnen. De Rotterdamse Bergweg kende jarenlang twee spoorwegstations (en twee ziekenhuizen).

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ach, leuke verhalen schieten te binnen>

Ik ken Bergweg alleen als junkenhok, naar pisruikend, te vies om door heen te lopen. Dat was vooral later in 80-ies. Mijn zus woonde een poosje in de Agniesestraat, mijn andere zus lag als klein kind een poosje in Eudokia. Mijn grootmoeder heeft er twee keer gelegen en is er op hoge leeftijd overleden.

Soms liep ik van CS via de achterdeur naar de Bergweg om zo net een trein nog te halen die van Hofplein kwam. Miste je hem toch dan kon je met de komende trein mee en zat je tenminste wat langer warm. Volgens de conducteur mocht dat natuurlijk niet. Vroeger durfden ze wel streng te zijn tegen nette burgers. Hoewel de conducteurs toen ook al liever bij de machinist zaten en met tegenzin hun fluitwerk deden.

Ooit kwam ik terug van het Interrailen. Parijs-Rotterdam, aankomst in de vroege avond, een Canadese dairy expert, tijdens de rit leren kennen,op de trein naar Leeuwarden geholpen (voor de Friese koeien). Nu directeur bij de FAO.
Toen ik naar Hofplein vertrok via de zij-uitgang van CS werden mij drugs aangeboden. In heel Europa niet meegemaakt.
Ooit reisde ik met de trein door Zimbabwe. De conducteur had gewapende begeleiding. Vreemd genoeg kwam ik in NL in een trein terecht op de Flevolijn. Ook daar had de conducteur een wapendragende politie-agent achter zich lopen.
Ook ben ik in Mozambique geweest. Veel met OV, boten, ook met Toyota Hi-ace door Maputo. Terug via Schiphol en met de trein. De trein van 8:45 was tien minuten te laat. De trein was ramvol. Wel had iemand zijn fiets aan boord (het was de heer Sitters (mag niet voor 0900). Die stond voor drie stoelen. Ik heb de fiets opzij gezet. De fietser gaf een grote muil en vond dat hij daar recht op. Deze mafkees heb ik de wind van voren gegeven. Vreemd (niet) genoeg deed het conducteur duo niets.
Dit soort dingen maak je alleen hier mee.
Net als wijd in een zitje van vier zitten met een tas op de andere bank. Wanneer er iemand in de drukke trein dan wil zitten chagrijnig kijken en zelfs een grote bek opzetten dat ze elders moeten gaan zitten.
Altijd welkom in de trein in Nederland.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@ Bert Sitters
Je bericht bevat onjuistheden en gaat voorbij aan de redenen om een vierde versie van het hoofdstation van Rotterdam te bouwen.
~ Station 1: 1847-1877: kopstation ‘Rotterdam’ uit de tijd van het breedspoor. Nadat besloten was om het spoor door te trekken over de Maas werd, in tegenstelling tot in andere steden, in Rotterdam een luchtspoor dwars door de binnenstad gebouwd.
~ Station 2: 1877-1957: in de tijd van de paardentram gebruikte men weldegelijk de naam ‘Rotterdam CS’, pas omstreeks de jaren ’20 werd de bijnaam ‘Delftsche Poort’ gebruikt en soms de afkorting ‘Rotterdam D.P.’.
~ Station 3: 1957-2012 het wederopbouwstation ‘Rotterdam Centraal Station’ van architect Sybold van Ravesteijn. Een waardig station maar zonder overkapping en met uitsluitend dienstliften. De sterke groei van het reizigersverkeer in de jaren ’90 had tot gevolg dat de reizigersstromen in de spitsuren tot onaanvaardbare drukte leidde. De ontwikkeling van een Belgisch-Nederlandse aansluiting op het TGV-net, de Thalys (1996), noopte tot een heuse HSL-lijn Zuid. In Nederland werd in een groot programma alle HSL-stations (inclusief die van HSL-lijn Oost) flink opgewaardeerd. De doortrekking van de metrolijn richting Hofpleinlijn, had tot gevolg dat het metrostation ‘Centraal Station’, volledig vervangen moest worden.

E.e.a. groeide uit tot een achtdelig monster-bouwproject, waarbij de reizigers tijdens de bouw gebruik bleven maken van de stations in transformatie:
1/ Nieuw groot spoorwegstation met volledige HSL-voorzieningen
2/ Nieuw driesporig metrostation richting Conradstraat (naast Groothandelsgebouw)
3/ Geboorde tunnel onder het stationsemplacement, voor metrolijn E / RandstadRail
4/ Grootste fietsenstalling van Europa met 5.190 plaatsen aan de Zuidzijde en een tweede fietsenstalling aan de Noordzijde met 1.684 plaatsen.
5/ Verdubbeling van de Weenatunnel (in tweerichtingen-verkeerstunnel)
6/ Bouw van de ondergrondse Parkeergarage Kruisplein (vijf verdiepingen, met 760 parkeerplaatsen), met 20 meter de diepste parkeergarage van Nederland
7/ Bouw ondergrondse verbindingstunnel tussen de Parkeergarage Kruisplein en de Parkeergarage Schouwburgplein
8/ Bouw van een wateropvang-reservoir tussen de het dak van de Parkeergarage Kruisplein en het straatniveau, met een capaciteit van 2,4 miljoen liter, voor gebruik bij overbelasting van de Westersingel (gerealiseerd zomer 2013)

Dit megaproject werd binnen de gestelde bouwplanning en binnen het gestelde budget gerealiseerd, maar betekende wel de teloorgang van het derde station van Van Ravesteijn.

~ Station 4: 2012-heden: Het huidige station ‘Rotterdam Centraal’ (aan de voorzijde staat de oude naam ‘Centraal Station’ van station 3 op de gevel vermeld !), heeft thans een brede reizigerstunnel, toegankelijke liften en een hele reeks winkeltjes. Het spoorwegstation is ontworpen door het architectenbureaus Benthem & Crouwel en Meyer & Van Schooten. Maarten Struijs (Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam) is de architect van de Weenatunnel, Parkeergarage Kruisplein, inclusief ondergrondse verbinding naar de Parkeergarage Schouwburgplein, ondergrondse fietsenstalling en het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal. Het ontwerp voor het vierde hoofdstation won:
o Brunel Prijs 2014
o Dutch Design Award 2014
o Hout Architectuurprijs 2014
o Nationale Staalprijs 2014
o Rotterdam Architectuurprijs 2014
o Daylight Award 2014
Alleen de nominatie voor Glas Award 2014 kon helaas niet worden verzilverd.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@Allan Kleiweg
Delftsche Poort, later Delftse Poort was wel degelijk de officiële naam. Zo stond het echt in de spoorboekjes. Op de perrons stond op de borden “Rotterdam D.P.”
Pas in 1953 werd de spoorlijn vanuit Gouda/Utrecht verlegd en werd het station Rotterdam Maas. gesloten.
Feitelijk geef jij een opsomming van details waarom het Centraal Station van Sybold van Ravesteyn toch wel vrij snel na opening gesloopt moest worden. Tal van veel oudere stations in Nederland konden wel aangepast worden aan de eisen van de tijd.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@ Bert Sitters
Rotterdammers gebruiken graag bijnamen. Vraag er maar eens naar de ‘Grote Kerk’, geen mens weet wat je bedoeld. 450 Jaar na de reformatie gebruiken alle Rotterdammers nog steeds hardnekkig de oude RK-naam; ‘St. Laurenskerk’. Voor de oorlog stond het Calandmonument voor de Passage, en men noemde die plek het ‘Calandplein’. Maar is nooit een officieel Calandplein geweest. Na 1966 noemden Rotterdammers het plein tussen Concertgebouw De Doelen en de Rotterdamsche Schouwburg, het ‘Doelenplein’. Maar dat heet officieel het ‘Schouwburgplein’. Op ANWB-borden wordt thans o.a. verwezen naar ‘Stadion de Kuip’ en de ‘Koopgoot’, maar dat zijn toch echt bijnamen. Enfin, De tweede versie van het hoofdstation heette oorspronkelijk officieel ‘Rotterdam CS’, maar later werd inderdaad de bijnaam ‘D.P.’ leidend. Rotterdam kenden een eeuw lang een ‘Binnenweg’ en een ‘Nieuwe Binnenweg’. Maar Rotterdammers noemden de ‘Binnenweg’ steevast de ‘Oude Binnenweg’. In 1977 besloot de Gemeenteraad om het volk gelijk te geven en werd de bijnaam uiteindelijk de officiële naam.

Omdat station Rotterdam CS eind 19de eeuw ten westen van het centrum (de wijk Stadsdriehoek, Rotterdam kent geen wijk ‘Centrum’) lag, en het tramnet station Beurs (nu: ‘Blaak’) beter bediende, was het op dit kleine ‘bijstation’ drukker dan op het hoofdstation. Nadat op Dierendag 1953 de spoorlijn naar Gouda en Utrecht ook naar station D.P. eindigde, nam daar de drukte (eindelijk) toe. In 1953 werd ook station Rotterdam Noord in gebruik genomen (mede door mijn vader gebouwd). Ook al een ontwerp van Van Ravensteijn, maar met opmerkelijke ronde ramen en gebruik van gele IJsselsteentjes, een duidelijk saluut aan collega Willem Dudok (zie gemeentehuis Hilversum).

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@ Bert Sitters
Als je foto’s bekijkt van het station van Van Ravesteijn, dan valt het nauwelijks op dat de vierde verdieping van de stationsgevel even hoog is als de tweede verdieping van het Groothandelsgebouw. Om het stationsgebouw wat minder iel te laten afsteken naast het kollossale Groothandelsgebouw, heeft de architect een briljante optische illusie toegepast. De zijvleugels van de stationshal hadden slechts twee verdiepingen, maar door de gekozen vorm, leken dat er vier.

Bij de ontwikkeling van aansluitingen van het Nederlandse spoorwegnet aan de HSL-lijnen Zuid en Oost, is gekozen voor een flinke opwaardering van alle stations waar deze lijnen halteren. Stations met o.a. luxe lounges voor internationale reizigers en waar nodig, faciliteiten voor de Marechaussee en Douane. De stations te Amsterdam en Schiphol konden worden bijgespijkerd, maar in Arnhem, Breda, Rotterdam en Utrecht werden (vrijwel) nieuwe stations gebouwd. Het onderhoud van de stations langs de regulieren spoorlijnen, laat ik hier buiten beschouwing.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

@ Allan.
Weet jij waarom na de oorlog is gekozen om de grote boog om Rotterdam voor de treinsporen vanuit Gouda en Utrecht. Had bij het voormalige Maasstation geen verbinding gemaakt kunnen op de sporen vanuit Dordrecht?

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Speciaal bericht voor Bert Sitters:
Dat is een interessante vraag die niet eenvoudig of met zekerheid te beantwoorden is. Maar er zijn wel enkele elementen te benoemen die delen van de waarheid vertellen.

Het vernietigende Bombardement op Rotterdam vond plaats op dinsdag 14 mei 1940. Reeds op 18 mei 1940 besloten B&W een commissie te benoemen die een Wederopbouwplan moest opstellen. Door de begrijpelijke hevige emoties in die dagen, was de eerste gedachte; herbouw van datgene dat verwoest was. Maar omdat tijdens de bezetting vrijwel niets gebouwd kon en mocht worden, kon de wederopbouw pas na de bevrijding aanvangen. In de oorlogsjaren was de grootste vrees van B&W, dat de bezetter, Albert Speer zou opdragen Rotterdam te veranderen in een soort tweede megalomaan ‘Germania II’. Maar Speer had gelukkig geen tijd voor Rotterdam. In 1945 waren de heetste emoties wat afgekoeld, en kon men rationeel kijken naar wat nodig was en wat door de bijzondere omstandigheden mogelijk was geworden. Men koos in tweede instantie, en dat is zeer uitzonderlijk in vergelijking met andere gebombardeerde steden, niet voor reconstructie, maar voor de ontwikkeling van een moderne nieuwe stad met veel ruimte voor het wegverkeer.

Gegeven de enorme opgaven van de wederopbouw, werden door het stadsbestuur, met steun van de regering, radicale keuzes gemaakt in allerlei opzichten. Alle verwoeste panden werden in beslag genomen en geruimd door de overheid. Grondeigenaren kregen alleen compensatie, als zij herbouwden. (Een tip voor Oekraïne ?) In de geest van die tijd werden grote radicale planologische beslissingen genomen met blijvende gevolgen. Overigens waren er reeds voor de oorlog meerdere plannen voor infrastructurele wijzigingen. Ik ben opgegroeid pas naast de spoordijk naast de Coöperatieve Tuinbouwveiling (naast NS Rotterdam Goederen Noord), en weet uit de eerste hand dat het plan voor de aanleg van de A20, uit de jaren ’30 kwam. In 1968 werd mijn ouderlijk huis onteigend en nu kruisen daar op die plek vele duizenden auto’s de spoorlijn. De oude Delftse Poort stond in de weg, en werd in begin 1940 steen voor steen afgebroken om te worden verplaatst. Na het bombardement had men andere prioriteiten.

Ook de NS was gedwongen tot het maken van nieuw beleid, die toekomstgericht moest zijn. Vele kilometers spoorbaan moesten worden hersteld, kunstwerken hersteld, de elektrificatie moest opnieuw worden opgepakt en het rijdend materieel werd met veel moeite opgelapt en moest snel vervangen worden. En let wel, in heel Europa waren bouwmaterialen en ook spoorwegmaterieel schaars en dus duur. Er zou kort na de oorlog een plan zijn geweest om Rotterdam te verrijken met een tweede ‘luchtspoor’; een viaduct dat vanaf het Pompenburg zou afslaan van de ‘Oude Lijn’, en via de Goudsesingel en Oostplein naar het station Rotterdam Maas zou leiden. Vergeleken met dit onzalige plan lijkt mij de spoorroute van Terbregge, bovenlangs Rotterdam Noord en via Blijdorp naar het station D.P., een heel verstandige keuze. Wel blijft het jammer dat men toen ook besloot tot opheffing van het staartje van de Hofpleinlijn, tussen station Den Haag HS en Scheveningen.

In de jaren ’50 moest men in Rotterdam noodgedwongen grote stappen zetten, en planologische keuzes van B&W waren meteen definitief. Dus de bouw van o.a. het Groothandelsgebouw, de verplaatsing van het Hofplein naar 50 meter westelijker, de aanleg van een tramtunnel onder Nieuwe Maas en de aanleg van de Maasboulevard en de Westblaak-doorbraak, waren echt definitief. Dat tramtunnelplan groeide vervolgens uit tot de aanleg van de eerste Nederlandse metrolijn. De Maasboulevard loopt deels over de voormalige spoorbaan naar station Maas. En ook de toevoerweg naar de Van Brienenoordbruggen, ligt deels op de plek van de eerdere sporen naar station Maas. Kennelijk hebben de NS en de gemeente Rotterdam gezamenlijk besloten om de spoorlijn naar Utrecht om te leiden via Blijdorp, om o.a. ruimte te maken voor de aanleg van de Maasboulevard. Volgens mij was dit geen onverstandige keuze.

Ik heb diep respect voor degenen die, staande tussen de rokende puinhopen van een vernietigde binnenstad, goede conceptuele visies ontwikkelden en die ook grotendeels hebben gerealiseerd. Mijn conclusie is dat er in dit proces betrekkelijk weinig miskleunen zijn gemaakt. Voor architecten was (en is) Rotterdam een speeltuin waar alles kan en mag. Het gedateerde beleid van ‘ruim baan voor het wegverkeer’ is veertig jaar geleden al herzien. Het geplande ‘Rottetracé’ (demping van de Rotte, en een snelweg over de Mariniersweg naar een nieuwe burg over de Maas), ging niet door. De nieuwe Willemsbrug werd een stadsbrug en geen onderdeel van een snelweg. Ook de Erasmusbrug is, en de nieuw te bouwen brug tussen Mallegat en Kralingen wordt, een stadsbrug. De Maastunneltraverse en de Coolsingel zijn autoluw gemaakt en het OV vervult een hoofdrol. Rotterdam wordt steeds mooier.

P.S. Hoe leuk zou het zijn als er een tramlijn over de Willemsbrug gaat rijden die vervolgens vanaf het Noordereiland via de oude Koningshavenbrug (‘De Hef’) naar de Feijenoord of de Kop van Zuid rijdt ?

Appie H.
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zou wel kunnen,maar hebben dr geen behoefte aan.

anoniem
11 maanden geleden

Is er dan tóch een voetbalclub uit Amsterdam landskampioen geworden…

Chris
11 maanden geleden

Ach, Trump wist niet eens waar Nederland lag. Dus het gaat vooruit 🙂

Baardstaart
11 maanden geleden

Only in America.

Ron Swart
11 maanden geleden

‘Gelukkig’ staat sinds kort voor station Rotterdam Centraal een oversized beeld van een strijdbare zwarte vrouw, waar de doorsnee Rotterdammer allesbehalve om gevraagd heeft.
Misschien weet bilderberger & burgemeester Ahmed Aboutaleb hier meer van.

.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

inmiddels wordt er daar ook hard gewerkt aan een Nelson Mandela-park. Niet alleen is er al een Bijlmerpark omgedoopt naar hem, maar kon er geen neutralere naam gekozen worden en waarom hem? Als we het naar een persoon moeten vernoemen, waarom dan niet naar iemand waar we veel meer aan te danken hebben, zoals pasteur, haber en fleming, zonder hun ontdekkingen zouden velen niet eens in leven zijn.

Ron Swart
11 maanden geleden
Antwoord aan  .

Vrijmetselaar Louis Pasteur (1822 – 1895) is een eersteklas oplichter, hetgeen hij op z’n sterfbed heeft bekend.
Robert Koch (1843 – 1910) heeft het bij het juiste eind.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Pasteur metselde zijn muurtjes scheef?

Er zijn wel meer ontdekkers die zelf niet zo’n besef hadden van wat ze ontdekten maar alleen door het vastleggen als ontdekker gelden. Het was niet allemaal Eureka (als Archimedes) of van het niveau Tesla.
Voor de mensheid maakt het niet uit. Het is daar en had die persoon het niet ontdekt dan zou een ander het later wel ontdekken.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

strijdbaar met de handen in de zakken?

Otto
11 maanden geleden

De VS kun je tegenwoordig sowieso niet meer serieus nemen.

Brabo
11 maanden geleden

En dan beschuldigen de Amerikanen iedereen van fake nieuws.

M,de Bruin
11 maanden geleden

Hier zijn wij Rotterdammers niet blij mee! Mochten ze willen dat zij in Amsterdam zo’n mooie treinstation hebben .

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  M,de Bruin

Beide stations kun je niet met elkaar vergelijken. Ik vind beide een voorbeeld van fraai bouwen, maar Amsterdam Centraal is uit 1889 en Rotterdam Centraal uit 2014. Daar zit 125 jaar verschil tussen.
Ooit eens goed de details bekeken op de gevel van Amsterdam Centraal.

Ed
11 maanden geleden

Ja vanuit het zuiden gereden is Rotterdam ook een voorstad van Amsterdam,weten die Amerikanen veel

Ed van Aarst
11 maanden geleden

Van de week een herhaling van Mindf×ck gezien. Als je dan hoort hoe het met de topografie van Nederlanders is gesteld, hoeven de Amerikanen zich heus niet te schamen.

Pas maar op
11 maanden geleden

Als jullie kogels door de ramen willen zou ik dit lekker laten staan. Jullie persoonlijke gegevens liggen zo op straat.

H.J. in 't Veld
11 maanden geleden

Onderwijs(aardrijkskunde) gebrek? op school?

Ruben
11 maanden geleden

Jaa, Amerfoort heb ik ook beschreven horen worden als een voorstadje van Amsterdam.

Cis Keizer
11 maanden geleden

De NOS kan er ook wat van. Deze week in hun nieuws: brand op de Keileweg. De Amsterdamse weg en de Havenstraat zouden daarom afgesloten zijn. Alsof Rotterdam een Amsterdamseweg zou hebben! Een de Havenstraat ligt in Delfshaven, toch echt een andere buurt. Het ging hier om de Schiedamseweg en de Vierhavensstraat. Nee, Amsterdam is niet het centrum van de wereld en niet alle wegen leiden naar Amsterdam, NOS-sers!

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Cis Keizer

Maar Rotterdam kent wel een Ajaxstraat !

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Ach ja, bij de Achillesstraat en Argonautenweg. Jaren gehonkbald daar.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

NB en u heeft zelf een straat in Rotterdam. Een oude.

Anoniem
11 maanden geleden

Op de foto staan de mensen met hun schoenen op de schoen om de foto te mate maken.
Een lage hek erom heen,kan dat voorkomen.
Graag aandacht hiervoor.
Zo kan de schoonheid van het beeld bewaard blijven.

AUB hiervoor uw aandacht.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is algemeen bekend dat NS, Prorail en gemeentewerken Rotterdam deze site met zijn reacties spellen om maar op de hoogte te blijven.

Een hekje plaatsen zal zo na Keti Koti niet zo goed vallen.

Frank van der Vorm
11 maanden geleden

Hier zou ik me niet zo druk over maken, 85% van de Amerikanen heeft geen paspoort en is nog nooit in het buitenland geweest. Ze hebben dan ook geen benul wat er buiten hun eigen land gebeurt, maar dat geldt natuurlijk ook voor miljarden Indiërs en Chinezen.

Bas
11 maanden geleden

Nou ja, Nieuwssite. Da’s een beetje als de Telegraaf een nieuwsblad noemen. Yahoo news is een clickbait site

Eddie Paddy
10 maanden geleden

Tja, in Nederland kunnen we er ook wat van. Zo noemen we structureel Verenigde Staten-aren “Amerikanen” terwijl Amerika het gehele continent is Inclusief Noord-, midden-, en Zuid-amerika, waar heel veel landen in zitten. Terwijl we meestal de USa bedoelen United States).