fbpx

Amsterdamse tram voortaan door naar Uithoorn

21 jul 2024 23:01

Vanaf zondag 21 juli is het mogelijk om met tram 25 tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid te reizen. Met de ingebruikname van deze nieuwe tramlijn is het project Uithoornlijn afgerond. De feestelijke opening vond afgelopen zaterdag plaats, waarbij inwoners van Uithoorn een voorproefje kregen van de nieuwe verbinding. Vanaf nu zijn alle reizigers welkom om van deze route gebruik te maken. Een rit van Uithoorn Centrum naar Amsterdam Zuid duurt ongeveer een half uur.

Jan Hazen, wethouder Mobiliteit & Infrastructuur, sprak zijn trots uit over de nieuwe tramlijn: “Uithoorn is een authentiek dorp in een groene omgeving met mooie monumenten en forten en heerlijke terrassen langs de Amstel, zeker een bezoekje waard.”

Feestelijke opening

Tijdens de feestelijke opening werd er opgetreden door de lokale Dancestudio Jamtastic en het Soulkoor D-F!ne. Op iedere halte was er iets lekkers voor de reizigers en konden bewoners binnen Uithoorn met de tram van halte naar halte pendelen.

De realisatie van de Uithoornlijn heeft de afgelopen jaren voor overlast gezorgd voor de omwonenden, maar het wachten wordt beloond. Gerard Slegers, dagelijksbestuurslid bij de Vervoerregio Amsterdam, benadrukte de uitdagingen die inflatie en de beschikbaarheid van bouwmaterialen met zich meebrachten, maar spreekt zijn trots uit over het eindresultaat.

Enkele tramstellen tijdens de zomer

In eerste instantie zal tram 25 met enkele trams rijden. Dit is een voorzorgsmaatregel, omdat de oorzaak van een ontsporing met gekoppelde trams tijdens de testfase nog onderzocht wordt. Eind juli zal de Safety Board beoordelen of het veilig is om na de zomer met gekoppelde trams te rijden. Voorlopig wordt verwacht dat enkele trams voldoende capaciteit bieden tijdens de zomermaanden. Mocht het toch te druk worden, dan wordt indien nodig de frequentie van de tram verhoogd.

Het streven is dat tram 25 vanaf 1 september met gekoppelde trams gaat rijden, waarmee de capaciteit verder kan worden verhoogd om aan de verwachte reizigersgroei te voldoen.

4 5 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert v.d.Bus
1 maand geleden

GVB heeft zich weer eens met mooie beloftes op een slimme wijze ingelikt in de regio.Slechts drie haltes in Uithoorn. Een groot deel van de inwoners wonen in de zes grote hoge flats,maar daar rijdt die tram niet langs; een gemiste kans.En dan maar hopen dat er geen strenge winter meer komt,aangezien er vervolgens een historische weense tram moet opdraven om de wissels te ontdooien,hetgeen resulteerde in een dagenlange buitendienststelling van de lijn. Succes met de tramlijn,Uithoorn!

Rolf
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Niet zo zeer GVB. Het is de vervoersregio amsterdam/amstelland die het bepaald heeft 🙂 Maar verder zeker mee eens hoor! Van de 4 buslijnen van Aalsmeer/Uithoorn naar Amsterdam, blijft er maar 1 over. Directe lijnen Aalsmeer-A’dam Zuid (357) en Uithoorn-A’dam (347/348) zijn verdwenen, wat meer overstappen betekent. Met name in Uithoorn worden veel mensen benadeeld wat je al benoemt. Dat deel moet sowieso overstappen om ergens te komen. En voor mensen die wat slechter ter been zijn, is dat hoogstwaarschijnlijk een veel langere reis.
Nog niet maar te spreken over hoe GVB de uitval van tram denkt op te vangen. Het zou beter zijn geweest als lijn 348 gebleven was. Al was het maar tijdens de spits.

Bert v.d.Bus
1 maand geleden
Antwoord aan  Rolf

Er zijn inderdaad veel buslijnen verdwenen,maar Aalsmeer blijft bereikbaar met buslijn 357 vanaf Amsterdam-Elandsgracht Busstation

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Rolf

Je gaat natuurlijk niet parallel aan de tram ook allerlei bussen laten rijden. De vervoersregio kan zijn geld wel beter besteden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Een tramtracé is keuzes maken. Je kunt niet oeverloos slingeren. Er waren ooit negen hoge flats met in totaal 1100 appartementen. Daarvan zijn er inmiddels drie gesloopt. Uithoorn heeft 30.000 inwoners. Dus lijkt de kwalificatie “een groot deel van de inwoners” sterk overdreven. Als gekozen was voor een tracé langs de hoge flats, dan waren meer andere inwoners elders benadeeld. Overigens gaat er bussen van de Rome Flat en van de Heijermanslaan naar het busstation pal naast de tramhalte Uithoorn, Station. Een O.V. knooppunt Met een keuze voor de tram langs de hoge flats zou dit punt niet bediend worden. Het is zes tot acht minuten fietsen van de flats naar de tramhaltes.

Andre
1 maand geleden

Amsterdam heeft een korte termijn beleid. De noordzuidlijn had gewoon doorgetrokken moeten worden naar Uithoorn. Men had ook voorbereiding moeten treffen voor een eventuele metrolijn van IJburg naar de Houthavens.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Andre

Veel te weinig reizigers voor een metro naar Uithoorn.

treingraag
1 maand geleden

Kosten kaartje (..) mis ik bijv. ASD Zuid -Uithoorn enkel volle prijs/reduktie ouderen.

JW Slijm
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

4,01 € enkele reis met ov chipkaart.

Bert Sitters
1 maand geleden

Het is de bedoeling dat de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp.
De vraag is of Uithoorn groot genoeg is voor een Metro.
Doorgaans heeft een Metro minder haltes dan een tram.
Deze tram biedt ook leuke aansluitingen tussen diverse plekken in Amstelveen en Uithoorn.
In de concessie is bij calamiteiten vervangend vervoer opgenomen. Er staan bussen paraat.
Aardig is dat de plek van het voormalige station van Uithoorn als vervoersknooppunt versterkt is. Dit geldt ook voor Uithoorn-Centrum bij het oude dorp. De horeca aan de Amstel zal tevreden zijn.
Bij de haltes in Uithoorn zijn parkeerplekken voor auto’s en voor fietsen.
Voor reizigers die minder goed ter been zijn in deze moderne tram beter toegankelijk dan een bus. Ik neem aan dat reistijden voor minder validen zijn berekend.
Mocht toch behoefte zijn aan meer additionele bussen, dan kan dat. Voordeel van een bus is, dat deze flexibel kan worden ingezet. Een paar haltes zijn zo gecreëerd.

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Ik was ook verondersteld afgelopen zaterdag dat de verlengde Uithoornlijn alleen reed binnen deze gemeente. Ik was er speciaal voor met de tram vanaf station Amsterdam Zuid naar Amstelveen Westwijk gegaan, wat het toenmalige eindpunt was. teleurgesteld maar weer retour naar Amsterdam Zuid en toen maar leuke treinen gaan spotten in Arnhem Centraal en de nieuwe Trollino -trolleybus die op lijn 352 rijdt van Arnhem Centraal via bovenleiding naar Oosterbeek en dan verder zonder bovenleiding naar Wageningen. En dan weer terug maar het Arnhemse eindpunt is het Velperplein in het centrum. Nu sinds gisteren, zondag 21 juni 2024 de Amsteltram wel voor iedereen doorrijdt van en naar Uithoorn. Dan maar een keer op een andere dag de nieuwe route rijden , Uithoorn was net als Amstelveen vroeger onderdeel van de Haarlemmermeer spoorlijnen. Het fraaie Haarlemmermeerstation in Amsterdam is thans een prachtig museumgebouw en hier kun je een ritje maken met de oude elektrische museumtramlijn. Ook in dat gebouw zit de Amsterdamse afdeling van NVBS, de grootste spoor-en tramclub van ons land! Kijk voor meer info: nvbs.com afdeling Amsterdam

appie h
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Wat een onzaamhangend verhaal zeg

Henk Angenent
1 maand geleden
Antwoord aan  appie h

Dat valt wel mee. Er was niet goed gecommuniceerd dat de tram alleen reed tussen Uithoorn Aan de Zoom en Uithoorn Centrum.Mensen die met de tram vanuit Zuid kwamen, konden inderdaad niet verder dan Westwijk. Iets met “De Veiligheid” volgens een info-miepie van het GVB.

appie h
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Ja t was wel duidelijk gecommuniceerd dat de tram alleen in uithoorn reed,van 10 tot 14 uur en gratis,dus dan zou je met de connexxion bus naar uithoorn moeten.
Nouja,vanaf jl zondag kun je regulier met de tram mee,dus niks aan de hand

Paul Lamote
1 maand geleden

Helaas zijn er ook hier weer technische problemen zodat de teams niet gekoppeld kunnen rijden.

Bert v.d.Bus
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt,ter hoogte van het rangeerterrein nabij de J.C.van Hattumweg in Amstelveen Westwijk is tijdens het gekoppeld proefrijden een tramstel ontspoord.Opmerkelijk is overigens dat in het gekoppelde tramstel van lijn 25 ook altijd een bestuurder in de cabine zat.Bij de gekoppelde Combino-trams op lijn 26 naar Ijburg is dat niet het geval.Ik neem aan dat deze tweede trambestuurder ook op de loonlijst van het GVB staat,maar maakt dat deze tramlijn niet veel duurder dan noodzakelijk?

Appie h
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Dat is geen bestuurder maar een conducteur voor informatie en kaartverkoop en lijn 26 heeft dat ook ,en natuurlijk staat dat personeelslid ook op de loonlijst