fbpx

Bijna 30 procent Fyra Brussel treinen nog te laat

09 jan 2013 10:39

Bijna dertig procent van de internationale Fyra-treinen was de eerste maand minimaal vijf minuten of meer te laat. Bij binnenlandse NS-treinen is dat vijf à zes procent. Failra, die cijfers berekent aan de hand van de actuele vertrektijden, komt zelfs op een nog hoger percentage vertraagde treinen.

NS International en NMBS vinden dat de prestaties van de Fyra Amsterdam – Brussel de goede kant uit gaan, maar erkennen dat de kwaliteit nog onvoldoende is. Volgens Michel Jadot is dat niet vreemd omdat het spoor nieuw is (gereed sinds 2008) en de treinen nieuw zijn (1e trein sinds 2009 in Nederland). 

Aanloopproblemen
“De ervaring leert dat het rijden op een nieuwe (grensoverschrijdende) lijn, met een nieuwe trein en met nieuwe beveiligingstechniek geen sinecure is. Dat is ook gebleken bij eerdere ervaringen." aldus de topman. Het zou logisch geweest zijn als NMBS Europe en NS International aanloopproblemen hadden verwacht, dat zij ook de Benelux hadden laten rijden. Daar is echter niet voor gekozen.

Grote vertragingen
In de eerste maand kwam de Fyra Amsterdam – Brussel veelvuldig tot stilstand. Vertragingen van 30 minuten of meer deden zich geregeld voor. Een aantal keer liep de vertraging zelfs op tot meer dan twee uur. 

Aantal reizigers
In de eerste maand stapten 110.000 reizigers in de internationale Fyra. De Benelux vervoerde meer reizigers, maar volgens een woordvoerder van NS is het verschil klein. "In de eerste maand hebben 110.000 klanten gereisd met Fyra. Dit is ruim 90% van de het aantal reizigers dat vorig jaar in een vergelijkbare periode met de Intercity Brussel van Nederland naar België en vice versa reisde." Dat zou betekenen dat de Benelux vorig jaar december gemiddeld 125 reizigers per trein naar het buitenland vervoerde.

Prestaties
Maatschappij Voor Beter OV wijst net als Treinreiziger.nl op de niet gehaalde afspraken. Zo werd Hans Huisinga in 2001 ontslagen omdat volgens de 3-minutennorm 20,1% van de treinen te laat was (omgerekend naar de huidige 5-minutennorm was 12,2% van de treinen te laat). NS International komt met de internationale Fyra zelfs niet in de beurt van die prestaties. Ook wijst Voor Beter OV erop dat nog steeds de helft van de afgesproken Fyra-frequenties nog niet rijdt.

Tweede Kamer
Sander de Rouwe van het CDA heeft over de problemen uitleg gevraagd van staatssecretaris Mansveld.