Bijna heel augustus geen treinen tussen Valkenburg en Heerlen door ruimen dassenburcht
28 jul 2023 14:54
Van 1 tot en met 25 augustus rijden er geen stoptreinen tussen Valkenburg en Heerlen en geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht, omdat er dan onder het spoor bij Voerendaal een dassenburcht geruimd wordt. Arriva zet bussen in.
Dassenburchten zijn een doorn in het oog van ProRail, want door de gangenstelsels dreigt het spoor op verschillende plekken te verzakken. Eerder lag het treinverkeer bij Stavoren en tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch al stil, nu is het traject tussen Valkenburg en Heerlen in Zuid-Limburg aan de beurt. ProRail mag van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) onder toeziend oog van een afgevaardigde van de Stichting Das & Boom de dassenburcht verwijderen. Er komt een kunstburcht voor terug.
Bussen ingezet
Om de hinder voor reizigers zo klein mogelijk te houden, zet Arriva bussen in tussen Heerlen en Valkenburg. De stoptrein (RS18) rijdt nog wel tussen Maastricht en Valkenburg, de sneltrein (RE18) Maastricht – Heerlen niet – al stond die door personeelstekorten bij Arriva toch al niet vaak op de borden. Wie direct van Maastricht naar Heerlen moet, kan volgens Arriva het best omreizen via Sittard. Of natuurlijk via de Miljoenenlijn, voor de liefhebber!
…Sightseeing toer…
Maak van de nood een deugd door de vervangende bussen te zien als een stukje “sightseeing” door het glooiende Zuid-Limburgse landschap. Arriva zet soms touringcar bussen in en wie een leuke omweg van Heerlen naar Maastricht wilt, visa versa, men neme bus lijn 55 van Heerlen via Kunrade en Wijlre naar Gulpen door een mooie glooiend stukje landschap inclusief een steile klim of afdaling van 15 % en enkele leuke bochten en stap in Gulpen over op bus 350 via Margraten naar Maastricht of lijn 57 ook wel de Heuvelland route genoemd. Wie bij de Bibiliotheek in Maastricht met lijn 350 uitstapt wandelt via Plein 1992 via de Hooge Brug met fraai en mooi uitzicht naar het stadspark en de binnenstad met al z’n leuke horeca en winkeltjes. Men heeft ook een modern winkelcentrum Brusselse Poort genaamd, maar dat ligt een stukje verderop of het Bassin vlakbij het centrum.
Van Gulpen kan men ook met de bus naar Valkenburg reizen. Let wel dat men of een dagkaart bus pakt of een geldig OV chipkaart of de bankpas. Het duurt wat langer dan rechtstreeks met de trein, maar het uitzicht is best mooi te noemen een beetje “buitenland in binnenland” gevoel zeg ik als veel gebruiker van deze buslijnen (!) en combineer onder normale omstandigheden op heen of terugweg de trein.
In de winter, wanneer er een pak sneeuw ligt en de bladeren van de bomen zijn gevallen, is de beschreven route en de lijnen 55, 57 en 350 feitelijk nog mooier, kom na de zomer dus maar eens terug…
Met bus 350 kan men vanuit Gulpen OOK naar Vaals en Aken rijden met een OV chipkaart, wel zo makkelijk !
In de tussentijd kan ProRail op hun gemak de “beestjes” een ander woonverblijf geven. Beter dat ze het nu ontdekt hebben, dan wanneer een trein met maximaal 100 km/uur baanvaksnelheid door het spoor zakt en zijn zowel de dassen als de reizigers verder van huis.
De Miljoenenlijn is OOK mooi maar komt niet verder dan Schin op Geul / Valkenburg na vertrokken te zijn van Simpelveld. Of doe ze allemaal en de Miljoenenlijn en de “gewone” Arriva bussen, dan sla je meerdere vliegen in een klap al zijn vliegen weer andere beestjes dan dassen…!
Gelijk deze spoorlijn ook maar opheffen en alleen nog maar bussen? Gaat prima zo.
Dassen en bevers graven nu eenmaal gangen onder de grond. Die zijn er niet van bewust dat ze het treinverkeer en hunzelf in gevaar brengen als ze een hol maken onder een drukke spoorlijn. Het zal ook wel op meerdere plekken voorkomen, net als in het verleden en nu in het Zuid Limburgse Heuvelland. Maar als de holen nu gevonden worden en het spoor even daar uit dienst gaat vanwege de werken daar, kan men een veilige plek voor dassen elders zoeken. Veel bosgebieden zijn ook door het spoor doorsneden, maar ook zijn er veel dijklichamen waar spoorlijnen op liggen. Als het werk straks in het zuiden klaar is kan men weer naar andere dassen en beverburchten op zoek!
En dat moet een maand duren?
Ja!
Zal wel weer een centenkwestie zijn. Prorail heeft hele rare prioriteiten.
Kon opeens tussen Den Bosch en Eindhoven ook een stuk sneller, maar dat is traject is natuurlijk belangrijker.
Als er genoeg vervoerspotentieel Heerlen – Maastricht is denk ik dat de huidige planning (tov de planning rond ruimen burcht Den Bosch) prima is. Anders zou ik eerst eens rustig opteren om de das gewoon zijn gang te laten gaan en alternatieven voor treinvervoer (of omleggen spoor) bedenken. Ik ben er in principe tegen dat we ingrijpen bij beschermde diersoorten. Met de situatie rond Den Bosch is een enorm gevaarlijk precedent geschept.
U vindt uzelf niet een beetje wereldvreemd?
schapen – schiep – geschapen
scheppen – schepte – geschept
Iemand die zichzelf de wappienaam Realisme Graag toebedeeld vind ik net zo wereldvreemd als die psycho’s die complotten aanhangen. Nu jij weer.
@Chris
Ben je wel helemaal lekker? Een spoorlijn gaan omleggen voor een paar dassen?
We gaan dus spoorlijnen en wegen maar opdoeken als er ergens een das is gesignaleerd?
Oh en nog eens even iets: ik adviseer mijn twee stiefkinderen ALTIJD om uit de buurt te blijven van mensen die zichzelf ‘Realisme Graag’ of andersoortige namen geven/noemen. Als het niet is omwille van het bekende, is het wel om indoctrinatie. Het advies is dus om met inhoudelijke poeha met open vizier waar ik ook wat mee kan te komen want echt… je gaat toch niet van me verwachten dat ik een anonieme bimbo serieus op deze toer.
Ik adviseer kinderen altijd uit de buurt te blijven van stiefvaders.
Zou toch in maximaal een werkweek geregeld moeten zijn. Ze hebben de kennis en ervaring. Prorail management schiet tekort, zouden moeten opstappen, ontslagen worden.
Klusjesman Anoniem doet het zwart.
Prorail heeft geen goede planning, budgetteert te krap, geen prioriteitenstelling, flexibiliteit enz.
Neo-liberale managers, hebben hun diploma geschonkrn gekregen. Vinden alles wel goed zoals het altijd was/ is. Oprutten!
Gewoon een incompetente tent. Rob Jetten en John Voppen zijn er ultieme voorbeelden van.
Ik verwacht eerder dat ProRail een beursgenoteerde onderneming wordt dan dat ze op een juiste manier leert werken.
Uitkering man Bert sitters is weer aanwezig zoals altijd omdat ie niet werkt en alleen online is
En wat produceren al die werkenden?
En zie het management van vele bedrijven welke verkeerde keuzes, neo-liberale visies ze maken/ hebben.
De voor mensen leefbare wereld staat voor de afgrond. Overconsumptie op basis van CO2-uitstoot.
25 urige werkweek, arbeidsinkomenquote naar 96% van het BBP, met 58 jaar vrijwillige pensioengerechtigde leeftijd, NL-ticket 29 E.
Welke “Anoniem” brakt dit uit?
Bussen zijn aanvullend op treinen ook in Zuid Limburg @Juriaan, omdat bussen op plaatsen komen waar de trein dus niet kan komen.
De door gegeven praktijkvoorbeelden kunnen een alternatief zijn voor mensen die ook uit toeristisch oogpunt niet persé met de trein moeten reizen en of haast hebben en het speciale karakter van dit heuvelachtige stukje Nederland weten te waarderen.
Wie haast heeft of vanwege het woon-werkverkeer met de trein reist neemt de vervangende bus of via Sittard waar op zowel bus als trein van NS of Arriva kan worden overgestapt.
@Ties – het is waar je je prioriteit legt. Ik verkies inderdaad de bescherming van een beschermd, BESCHERMD, diersoort boven het laten liggen van een spoor. Dat je een lijn Den Bosch – Eindhoven niet kunt verleggen, alle begrip. In Limburg is het eventueel het onderzoeken waard en uiteraard, wat niet kan kan niet, maar als het wel kan moeten we die kans niet onbenut laten.
Door in te grijpen bij beschermde diersoorten zoals in Den Bosch nu gebeurd is, is een heel gevaarlijk precedent geschapen. Wij als mensen kunnen nu beschermde diersoorten ruimen als het ons uitkomt. Zelfs als je vrouw vindt dat haar haar make-up niet goed zit omdat er dassen in haar omgeving lopen (overdreven dit, maar goed), zou ze die – precedent-technisch gezien – kunnen laten aanpakken. Dat is de kant die we nu opgaan.
Ik vind het belangrijk dat daarin een tegengeluid hoorbaar is: prima dat we de natuur een handje helpen, maar het moet niet zo zijn dat de mens altijd maar voorgaat. Er is evenwicht nodig tussen de mens en de rest van de natuur. Ook wij maken er feitelijk deel van uit.
@Chris. Zijn wij – dus ook mensen – niet allemaal beestjes ? Zie laatste alinea aan @Ties.
Nou ja, dat was wat ik dus wilde zeggen. Feitelijk is de mens inderdaad ook een ‘diersoort’. In die zin vind ik dat wij ook niet meer zijn dan andere ‘soorten’.
Is wel in één keer het personeelstekort bij Arriva in Limburg opgelost ^^
Mits je de machinisten vervangend buschauffeur laat zijn en uit zowel de ontheffing RVO als kostentechnisch blijkt dat je dan een betere business case hebt, ja.
Scholieren en studenten hebben vakantie; die hebben er geen last van. Je treft er alleen werkmensen mee, die dus weer een reden te hebben om met de auto te gaan. Ik ben afgehaakt tijdens de coronacrisis en niet meer van zins terug te komen om met de trein van Heerlen naar Maastricht te reizen. De auto is sneller, gaat van deur tot gratis parkeerplaats (vandaar een kwartier lopen) en het is makkelijk om boodschappen te doen op de terugweg.
Waar een wil is is een weg, soms een spoorweg en soms een autoweg…
Of het rijwielpad