Bussen regio Haaglanden per 2019 over naar EBS
Vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 verzorgt EBS het streekbusvervoer in de regio Haaglanden. Dat is het resultaat van de openbare aanbesteding voor de busconcessie Haaglanden Streek, die door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is uitgeschreven. Op dit moment wordt het vervoer verzorgd door Connexxion (voorheen Veolia).
Connexxion wilde ook na augustus 2019 het busvervoer blijven verzorgen, maar het bod van Connexxion is minder goed beoordeeld. Ook Keolis deed tevergeefs een gooi naar deze concessie. EBS heeft de nieuwe concessie binnen weten te slepen door 11% meer vervoer te beloven. Dat bevestigt ook Marc Marc Rosier, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder van Zoetermeer: “Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens veel milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners. Bovendien komt er een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s en zijn de bussen voorzien van wifi en USB-aansluitingen.”
De concessie heeft een contractwaarde van 400 miljoen euro en omvat de streekbussen in de regio Den Haag, Delft, Naaldwijk, Zoetermeer en Wassenaar. Ook een aantal buslijnen in Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Hoek van Holland valt onder deze concessie, net als de stadsbussen van Delft en Zoetermeer. De stadsbussen in Delft en Zoetermeer worden straks uitgevoerd met 23 volledig uitstootvrije bussen. Voor de streekbussen worden 93 hybride groengasbussen aangeschaft. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit draagt bij aan de ambitie van de MRDH om de CO2-uitstoot door het verkeer met 30% terug te dringen.
Ook EBS is opgetogen door de winst. “We zien grote kansen om in nauwe samenwerking met veel mobiliteitspartners, in de eerste plaats HTM en RET, de reiservaring voor de klanten te verbeteren”, reageert EBS directeur Wim Kurver. Twee buslijnen worden omgevormd tot RNET-lijnen. Het gaat hier om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (route huidige lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (route huidige lijn 55). RNET is het kwaliteitskeurmerk dat staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad.
EBS verzorgt op dit moment alleen het openbaar vervoer in de regio Waterland. Eerder wist EBS echter ook al de concessie Voorne-Putten binnen te slepen. Die gaat in per december 2018. Daardoor heeft EBS per augustus 2019 drie concessies in handen. Voor hoe lang is overigens onduidelijk, de concessie Waterland loopt in 2021 af.
Zo ,t gaat goed met de israeel,na eerst een tydje aangeklooid te hebben in waterland,hebben ze tnu blijkbaar door hoe t werkt.
Bij Arriva hebben we het toch ook niet over “Die Duitsers”????
Sommige wel. Telegraaf schreef vorig jaar “Duitse aanval op NS”, daarmee doelde de Telegraaf op het feit dat Arriva graag het hoofdspoor opgeknipt ziet worden en de ambitie heeft de grootste te worden op de Nederlandse spoormarkt. Iets wat nu nog niet aan de orde is, hoofdrailnet wordt vooralsnog onderhands aan NS gegund.
Duitsland is een goed land, Israël is in en in slecht. Dat is wel een verschil.
Dat is wel een rare reactie, bovendien is het geen staatsbedrijf. Althans niet bij mijn weten. Duitsland vind ik ook geen raar land. Maar de volgorde hoe het in je reactie staat doet mij denken aan een bepaalde periode uit onze geschiedenis. Dat was toen toch wel precies omgedraaid, ook al was het land toen nog niet erkend.
Ik snap niet wat Ebs hier doet,t ov moet europees aanbesteed worden,volgens my ligt israel niet in europa.
En zo netjes is israel niet
Dit is een levensgroot misverstand! Volgens Europese wet – en regelgeving zijn aanbestedingen in het openbaar vervoer niet wettelijk verplicht en dus per definitie ook niet volgens onze eigen Nederlandse wet – en regelgeving.
Kijk maar naar het openbaar vervoer van het GVB in Amsterdam, van de RET in Rotterdam en van de HTM in Den Haag. Het ov in A’dam, R’dam en Den Haag is nooit aanbesteed en hopelijk blijft dat ook zo in het belang van de ov – reizigers daar.
En hopelijk worden aanbestedingen in het openbaar vervoer “in de provincie” afgeschaft!
Óók in het belang van de ov – reizigers!
üNee,maar dat hoeft ook niet,dr staat redelijk groot op dat Arriva een DB company is.
Ik denk dat weinig mensen weten dat Ebs een israelisch bedryf is,dat moen men toch wel weten.
klopt,t stadsvervoer van Amsterdam,Rotterdam en denhaag wordt niet aanbesteed,op voorwaarde da die bedrijven ook niet meedingen op andere concessies.
Gelukkig maar,t zou wel erg rommelig Woerden met tram en metrovervoer,ik zie Arriva nog geen metrostellen voor Amsterdam of Rotterdam bestellen,alsjeblieft zeg.
Dat EBS een israelisch/pools bedrijf is,doet niet ter zake voor de dienstuitvoering.Maar in Waterland doemden al snel financiële problemen op,doordat EBS te laag had ingeschreven en “overvallen” werd door de hoge dieselprijs.Van lieverlee werd de dienstindeling dan ook maar doorgeschoven naar concurrent GVB Amsterdam.Ik vind het dan ook wonderlijk dat EBS 11% meer Dienstregelinguren biedt dan bedrijven als cxx,Keolis of Arriva,die doorgaans ook scherp offreren.
Ja de verkeersleiding wordt door gvb voor ebs verzorgd,ebs wilde ook graag dat gvb de bussen ging onderhouden,maar gvb had geen ervaring met scania.
De boa s van gvb(ovzorg) bedient ook waterland.
Beste Bert, het is 11% meer dan nu. Dat hoeft niet te betekenen dat Connexxion en Keolis niets extra’s hebben geboden. Ik mag hopen dat na de ervaring in Waterland meer ervaring heeft. Wat ik begreep hadden ze de tijd van de garage naar de startplek niet meegerekend als diensttijd.
Zoiets was t.
De chauffeur begon zyn dienst in purmerend met een bus,reed en een paar ritten en was rond 9 uur klaar in de tydelyke stalling in amsterdam noord.
Ebs dacht,zo die zoekt maar uit hoe die in purmerend komt,maar dat de tyd dat de chauffer nodig had om weer op de stalling in purmend te komen,ook diensttyd is,kwam ebs later achter en toen werd t opeens veel duurder.
11% meer vervoer is niet zo vreemd, dat gebeurt overal waar Connexxion verdwijnt. Connexxion staat er om bekend dat het een inefficiente, bureaucratische tent is.
EBS had inderdaad problemen in het begin maar als je nu naar de tevredenheid cijfers kijkt van de reiziger dan komen ze met goede cijfers uit de bus. Maar het onderhoud van de bussen die in
Den-Haag gestald zijn ga ik vanuit dat dat door de HTM gedaan wordt nat zoals dat nu ook gebeurt met de bussen van Connexxion. De hoofd redenen dat er voor EBS is gekozen dat zij beter in kunnen spelen op het beleid van de Metropool regio Den-Haag- Rotterdam om de CO 2 uitstoot met 30% te verminderen. Daarom komen er ook milieu vriendelijke bussen eerst 93 hybride groen De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero- emissie bussen.
https://mrdh.nl/nieuws/metropoolregio-rotterdam-den-haag-gunt-busvervoer-haaglanden-streek-ebs
reactie op
Henk schreef:
juli 14, 2018 om 3:20 pm
————————
Mij hebben geen berichten bereikt, dat de gemeentelijke vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag – GVB, RET, HTM – plannen hebben om “hun vleugels uit te slaan” buiten hun eigen gemeentegrenzen en zich te begeven op het terrein van het “aanbestedingscircus” zoals we dat nu kennen in Nederland. En dat lijkt mij – als ov – reiziger, dus als ervaringsdeskundige – heel verstandig.
Juist Arriva is een exponent van de expansiedrift van de regionale vervoerders die voorstander zijn van het aanbesteden van het openbaar vervoer. Het is algemeen bekend, dat Arriva, c.s., met een grote mate van gretigheid uit zitten te kijken naar ov – aanbestedingen en dat niet alleen voor het spoorvervoer – wat dit nu al betekent voor de ov – reizigers, heb ik onlangs aan den lijve ondervonden op station Zutphen, waar ik te maken heb gehad met maar liefst 3 vervoerders(NS, Arriva en Blauwnet) voor een relatief eenvoudige treinreis. En dan zegt de politiek – ik heb het dan specifiek over de Tweede Kamer – dat (het gemak van) de ov – reiziger op 1,2 en 3 staat – maar ook voor het stadsvervoer in de grote steden.
Het lijkt me, dat Arriva + collega’s eerst maar eens moeten zorgen, dat ze het regionale busvervoer op orde krijgen en dan hoef ik alleen maar te verwijzen naar de stakingen in het regionale streekvervoer.
Arriva is inderdaad een dochteronderneming van het staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB), het Duitse equivalent van onze eigen NS, maar dan wel een paar maatjes groter, net zoals Breng/Hermes/Connexxion eigendom is van Transdev S.A, een gigantische staats – multinational in handen van de Franse overheid en net zoals Qbuzz, dat eigendom is van Ferrovie dello Stato (FS), het Italiaanse staatsspoorbedrijf. Hoezo marktwerking?
En wat ik me afvraag of deze bedrijven ook profiteren van het afschaffen van de dividendbelasting voor buitenlandse bedrijven.
Wie het weet, mag het zeggen…
peter,ik ben bang dat we nooit te horen zullen krygen hoe t zit.
Arriva schynt trouwens de beste cao te hebben in vergelijking met keolis en transdev.
Maar waarom heeft Ebs nu gewonnen in bv haaglanden,een arriva of connexxion hadden net zo goed elektrische of hybride bussen moeten kopen,de enige winst is mischien dat bv man,een paar tientjes goedkoper is dan mercedes,of mischien iets duurder dan vdl.
hopelijk kan hier op t forum dr iets over zeggen.
Zijn er gasbussen van Iveco welke gebruikt gaan worden?