Consumentenbond: Stedentrip per trein vaak goedkoper dan vliegen
07 jan 2019 9:35
Met de trein naar een vakantiebestemming in Europa is vaak voordeliger dan met het vliegtuig. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Onderzoeksresultaten
Wel is de reistijd met de trein meestal langer. De bond bekeek de prijzen van vijf stedentrips binnen Europa in het hoogseizoen (herfstvakantie) en het laagseizoen. Het ging om retourtjes voor twee personen naar Berlijn, Londen en Parijs en voor twee volwassenen en twee kinderen naar Praag en Kopenhagen. Van de tien reizen uit de steekproef zijn er acht goedkoper met de trein dan met het vliegtuig. Vooral naar Praag bleek de trein een voordelige keuze, omdat kinderen onder 17 jaar gratis reizen. Ook Kopenhagen is per trein een stuk goedkoper. Londen is doorgaans juist goedkoper met het vliegtuig. Wie de trein neemt voor een stedentrip, doet dat vaak omdat het beter is voor het milieu. Vliegtuigen stoten veel meer CO2 uit.
Kosten vliegtuig onderschat
Treinreiziger.nl deed in december ook een soortgelijke steekproef, waar de trein ook goed uit kwam. Wel zijn de uitgangspunten van beide onderzoeken wisselend. Treinreiziger.nl kwam tot de conclusie dat de kosten van het vliegtuig worden onderschat, terwijl de prijs van de trein vaak juist wordt overschat.
Ticketaanbieders
Ook de Consumentenbond merkt ten als Treinreiziger.nl op dat het uit kan maken waar je een internationaal treinticket koopt. Naar België, Duitsland en Parijs zijn er vaak weinig prijsverschillen. Maar naar andere landen (of andere delen van Frankrijk) kunnen er wel aanzienlijke prijsverschillen per aanbieder ontstaan. Treinreiziger.nl heeft van de vijf belangrijkste aanbieders van internationale treintickets een review gemaakt. Vooral door Trainline.nl werd onze reactie positief verrast.
Links
© Treinreiziger.nl / ANP
Hoe is de reistijd gemeten? Deur tot deur of was men toevallig al op het vliegveld? Op sommige reisrichtingen kan het flink schelen dat je voor een treinreis in Rotterdam, Utrecht, Arnhem of Enschede kan opstappen. Dat scheelt een tijdrovende reis met kosten naar Schiphol.
Als ze ooit die brug over de Eems nog eens repareren zou je een aardig Noord verbinding kunnen maken. Nu maar over Osnabrück
Van stad naar stad is de reistijd gemeten, waarbij men is uitgegaan van iedere reis van een ander vertrekstation. Bijvoorbeeld Assen, Leiden, etc.
Belooft wat als op vliegtickets brandstofheffing bij op komt. Dan stappen geheid nog meer reizigers over op treinen naar Parijs, Brussel, Londen, Frankfurt en zelfs Berlijn.
Zeker vanaf Hengelo/Twente is de Berlijn trein zoal concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Reizen naar Kopenhagen is inderdaad goedkoop. Maar erg langzaam. Bijzonder is de overtocht met de ferry tussen Rodby (Denemarken) – Puttgarden (Duitsland) v.v. Over 10 jaar zal deze ferry inclusief trein Hamburg – Kopenhagen niet meer varen. Dan is er een 18 km lange tunnel. En zal door de HSL Kopenhagen – Ringsted en modernisering van spoor Ringsted – Lübeck ruim 2 uur sneller gereden kunnen worden tussen Hamburg -Kopenhagen.
De Thalys Amsterdam – Marne la Vallée Chessy vanaf april 2019 zal een goed alternatief zijn voor wie nog naar Zuid Frankrijk (Lyon/Marseille)/Oost Frankrijk (Straatsburg) wilt reizen. Zal nu nog zelden gebeuren omdat de reistijd Amsterdam – Lyon 5:45 u (NS International) is met een overstap in Brussel Zuid. Maar als brandstofheffing op vliegtickets geheven wordt kan het anders worden.
Een boottochtje op vakantie is altijd leuk. Het is vaak zo kort.
De Disney-trein zal niet voldoende zijn om het mooi te maken. Dan moet het toch wat vaker. En hoe vaak gaan die treinen naar het Zuiden vanaf Marne la Vallée? En rijden die vanaf/door tot CDG? Mogelijkheden genoeg maar hoeveel passagiers zijn er uit het Noorden?
Kijk op NS International app:
Dinsdag 8 januari:
Marne la Vallée Chessy – Lyon Part Dieu (11 keer per dag)/Valence TGV (6 keer per dag)/Lyon Perrache (2 keer per dag)/Avignon TGV (4 keer per dag)/Marseille St. Charles (6 keer per dag)/Strasbourg (4 keer per dag)/Strasbourg (4 keer per dag)/Nantes (5 keer per dag)/Lille Europe (11 keer per dag).
Een aantal daarvan rijdt tussen Marne la Vallée Chessy – Aeroport Charles de Gaulle TGV.
Heb twee keer Straatsburg opgeschreven. De tweede keer dat Straatsburg heb opgeschreven moet vervangen worden door Bordeaux St. Jean
Bordeaux en Nantes worden ook interessanter met de trein als de Thalys naar Marne-la-Vallée-Chessy gaat rijden.
Bij de promotie ronde deze nieuwe verbinding naar Marne-la-Vallée-Chessy mogen deze overstapmogelijkheden wat duidelijker worden meegenomen. Een uitstekend alternatief voor Parijs, waar je een stuk met de metro moet van het Gare du Nord naar het Gare de Lyon of het Gare de Montparnasse. Vooral vanuit de metro naar het Gare de Montpernasse is een ware crime met lange gangen en veel trappen. Er vervelend met koffers. Taxi is vaak geen goed alternatief in het verkeer van Parijs dat steeds vastloopt.
Als vanaf Nederland naar Bordeaux of Nantes wilt reizen en een goede aansluiting bij Charles de Gaulle TGV of Marne la Vallée Chessy is het waard om te overwegen via deze stations te gaan. Weet alleen de tarieven niet. Wie weet via Happy Rail/Treinreiswinkel en andere sites die hier al genoemd zijn.
Jaren 80 was er de Riviera-Express Asd-Ventimiglia, 22 uur genieten van couchette, mini-bar WagonsLits en internationaal gezelschap. Moest zonodig weg want geen winst maar ook nooit reclame gezien!
Ik ben rond 1990 eens met de Ski-trein van Den Haag naar Kitzbühl gereisd. Er werd flink bier getankt. De coupégenoten hadden allemaal een eigen traytje mee en waren zo vriendelijk te delen. Het waren Rotterdammers. Bij aankomst zaten er wat overgeefsel strepen onder het raam, aan de buitenkant.
Rijdt die trein nog? Of is er alleen de Thalys? Daar zie je niet veel Feijnenoord supporters. Laat staan dat je met een tray bier aan boord zou kunnen komen. Op de reis terug helaas wat hotelschool studenten in de buurt. Vreselijke brallers. Nog dronkener. Niet jofel. Opscheppen over carrièreperspectiefjes. Ajax-aanhang.
Vorig jaar zakelijk bijna elke 3 weken met de nachtboot Stenaline van Hoek van Holland naar Harwich gewees,voor een dagje vergadering in Londen. en na transport was per trein en in NL een half uur bus, Hoekse lijn… Je spaart dan een hotel uit. Je slaapt van en naar de UK in een bed ipv een lange trein reis. De hutten zijn schoon, het eten is acceptabel. Relaxter dan volledig per trein van/naar Deventer. De Eurostar had voor mij geen gunstige tijden.
In Londen komt de trein aan op Liverpool Street Station. Dat is 10 minuten lopen van het financiële district. (Bank tube station). De metro nemen in de spits raad ik af in dit geval.
Op de terugweg vertrekt de boot om 23:00, dat betekent dat ik na een dag vergadering nog twee uur voor mezelf heb in Londen.
Prijs technisch is de boot in combinatie met voor en natransport per trein ook interessant.
In de zomer is de boot wel eens vol. Vliegen van naar Londen Southend is dan een goed alternatief. Dit kan ook vanaf Groningen. Southend narLonden per trein is een uur. Security circus en inchecken is echter maar 5 minuten.
In het afgelopen jaar ben ik ontzettend vaak met Flybe van Eelde naar Londen gevlogen. Vaak in de ochtend heen en op dezelfde avond terug. Maar ik heb het ook geprobeerd met een terugreis met Eurostar of een avond eerder vliegen en een hotel in Southend. Vanwege de lage aanbiedingstarieven (30 euro retour) heb ik in het voorjaar van 2018 al alle tickets aangeschaft die ik mogelijkerwijs nodig had en later tot in maart van dit jaar. Voor mensen in het noorden is dit de enige manier waarop een werkdag in Londen mogelijk is. Ik zie dat steeds meer mensen dat doorhebben. In het voorjaar heb ik weleens gehad dat ik bijna alleen aan boord was. Tegenwoordig zitten de vluchten goed vol. Ik vind het ideaal!
Als dan het vliegveld maar open blijft. Straks vanaf Lelystad, zonder treinstation helaas. Maar het is wel dichterbij.
Herkenbaar, maar niemand gelooft het en blijft maar zeuren over treinen die te duur zijn. Omdat ze appels met peren vergelijken en kijken naar treinen zoals Eurostar en last-minute tarieven (die zijn hoog, net als het vliegtuig).
In de vakantie nog Groningen-Toulouse gedaan per trein. Enkele reis onder de 300 euro voor 4 personen (2 volwassenen 2 kinderen). Twee maanden vantevoren geboekt op goedkoopste tarief Thalys en nachttrein (4-persoons couchette 1e klas). Daar vlieg je niet voor met bagage, en zeker geen KLM (hun laagste actietarief is 50 euro pp + bagage + trein naar Schiphol). Je bent wel 7 uur plus één nacht onderweg in plaats van 7 uur met trein en vliegtuig.
Veel reizigers vergeten inderdaad dat bij het vliegtuig relatief hoge transferkosten bij komen. Tegelijkertijd: als je op korte termijn naar Londen wil is het vaak eenvoudiger om een los vliegticket te vinden (los van de transferkosten). Zeker met Londen, waar circa 70 vluchten per dag vanuit Nederland heen gaan. En de Thalys + Eurostar is dan gewoon te duur. Vroeger (ik denk circa 10 jaar geleden) kende Thalys nog lastminutes. Nu niet meer. Je kunt vanaf ongeveer een week voor vertrek nooit betaalbaar met de Thalys naar Parijs. Dan betaal je al snel 240 – 270 euro voor een retourtje. Bij Transavia lukt het binnen een week voor minder dan 70 euro retour te vliegen. Zo goedkoop hoeft ook weer niet. Maar enkele opties binnen een week vertrek rond de 150 retour zou wel prettig zijn.
Ik vraag me wel een beetje af wat er hier als geldende definitie van een stedentrip wordt gehanteerd. Als ik een stedentripje maak, dan vertrek ik meestal op vrijdagavond en kom ik op de zondagavond alweer terug. Een reistijd van 10 uur enkele reis vind ik absoluut niet bij een stedentrip passen. Parijs, Londen, steden in België en het westen van Duitsland, lenen zich nog wel voor een stedentrip per trein. De huidige reistijden naar Kopenhagen, Praag en Berlijn zijn voor de niet treinfanaten echt te lang. Zonder enige twijfel stap ik in het vliegtuig als ik die kant op moet.
Deels eens. Het gaat niet alleen om treinfanaten, maar ook mensen die vanwege duurzaamheid bewust kiezen voor de trein. Zeker voor Kopenhagen en Praag is dat een hele beperkte groep. Berlijn wordt nog wel vaker gebruikt. Ik kwam een vrouw tegen die maandelijks voor werk naar Berlijn moest (uit Amsterdam), en die vond de reistijd bijvoorbeeld wel aanvaardbaar. Ze miste de optie dat ze een werkcoupe kon boeken, en ze vond het ontbreken van wifi een groot gemis.
Ik kan mij best voorstellen dat het maken van verre treinreizen door onbekende streken in Europa een heel avontuur oplevert, maar bij een stedentrip moet het gemak toch ook een rol spelen? Een lange treinreis past daar mijns inziens niet bij. Als duurzaamheid een grote rol speelt, is het misschien een optie om iets dichterbij te zoeken? Ik vind vijf a zes uur reizen voor een stedentrip echt het absolute maximum.
U heeft het erg druk. De meeste mensen zullen een stedentrip toch wat langer laten zijn. ‘s avonds aan komen om in een hotel te slapen is ook niet zo leuk. Tenzij je de buurt al kent en nog wat in de stad kunt beleven.
Ik ontmoette een Fransman die verklaarde met Thalys altijd zo laat mogelijk naar Amsterdam te gaan om direct in een hotel te kruipen. Een fijne reclame voor levendig Amsterdam.
Ik ga altijd zo vroeg mogelijk en zo laat mogelijk weg. Al dat gereis voor twee dagen ter plekke is geen goede ruil.
Ik herinner mij nog goed mijn schoolreis die ik in 1988 naar (het toen nog gedeelde) Berlijn maakte. 5 dagen, waarvan twee opgingen aan de busreis. Dat was zelfs nog kort; stedentrips in die tijd waren 6 of 7 dagen, met steevast twee dagen voor de heen- en terugreis met de bus.
Met de komst van de “stuntvliegers” werd het mogelijk om 3-4 dagen stad uit te smeren over twee weekends, en dat voor een prijs die lager was dan die van die busreis, en dan ook nog eens zonder de marteling van tweemaal 12 uur in een bus zitten. Verder kostte die busreis meestal vijf, die twee weekends met het vliegtuig nul vakantiedagen.
Snel en efficiënt zijn niet altijd synoniem. Zelf gebruikten we voor stedentrips de CItyNightline geregeld naar Praag, Kopenhagen, München, Zürich etc., of de Trenhotel naar Barcelona. Niet snel, maar ‘s avonds of eind van de middag weg en de volgende ochtend uitgeslapen op je bestemming. Vanuit Nederland niet goed meer mogelijk, behalve naar Innsbruck, Wenen en München, maar dan moet je eerst naar Düsseldorf, met een (te) krappe aansluiting van de ICE vanuit Nederland. We hebben korte stedentrips na opheffing van deze treinen dus vrijwel opgegeven, helaas.
De aansluiting in Dusseldorf van de ICE 121 uit Amsterdam (aankomst 20:46u) met de Nightjet 421 richting Innsbruck Hbf (vertrek 20:54u) is 8 minuten.
Mocht je de aansluiting (dreigen te) missen, dan kun je ofwel
1)blijven zitten in de ICE 121 en dan op Frankfurt Airport overstappen op de NJ 421 (transfer 90 minuten) danwel
2) in Dusseldorf om 21:55u de ICE 619 richting München nemen en dan op Frankfurt Airport alsnog overstappen op de NJ 421 (transfer 11 minuten)
Leuk. Maar dat is toch een afknapper. In een nachttrein stap ik bij voorkeur voor 22u in, en na 8u uit.
“Stedentrip per trein vaak goedkoper dan vliegen”.
1. Als tijd gratis zou zijn, kan dat inderdaad kloppen. Maar het gezegde luidt niet voor niets: tijd is geld.
Elke minuut die de trein er langer over doet dan het vliegtuig is een minuut minder die op de bestemming kan worden besteed. Trein duur, vliegtuig duurder, maar vakantieherinneringen onbetaalbaar.
2. Er zijn stedentrips en stedentrips, en die zijn niet hetzelfde.
Goedkope vliegmaatschappijen hebben een nieuwe vorm van stedentrip gebracht: die van de snelle weekendjes-weg. Je kunt voor een prikkie naar een willekeurige stad in Europa vliegen zonder dat het je vakantiedagen kost. Vrijdagavond heen, zondagavond terug. Als ik sommige mensen hoor of hun verhalen lees, is het zelfs een sport om in een jaar zoveel mogelijk steden voor zo weinig mogelijk geld “af te vinken”…
Dat is natuurlijk een markt waar de trein geen kans maakt.
Verder is het begrip “direct reizen” relatief. Voor een reis Amsterdam-München is met de trein één overstap nodig, met het vliegtuig twee. We moeten immers eerst van Amsterdam naar Schiphol en na de vlucht nog met de S-Bahn van de luchthaven van München naar het centrum. Dit voor- en natransport vinden we normaal, maar die ene ICE-overstap in Mannheim is al voldoende reden om de trein links te laten liggen.
Raar verschijnsel, die mens…
Er werd een deur tot deur vergelijking gemaakt. Wanneer je vrijdag na het werk nog naar een vliegveld moet, inchecken etc, vliegen en dan nog ergens heen wordt het wel een latertje.
Echte levensgenieters deze bucketlisters van onder de 30. Ze ontmoeten vast veel mensen, op hun instagram accountje. Het is net het echt.