fbpx

Eerste trein test spoortunnel Delft

29 okt 2014 15:51

Voor het eerst sinds de bouw in 2009 begon rijdt er zaterdag een trein door de spoortunnel in Delft. Het gaat om een test van spoortbeheerder ProRail. In de trein zitten alleen genodigden en journalisten. De eerste trein met reizigers gaat in het voorjaar van 2015 rijden, maakte ProRail woensdag bekend.

De spoortunnel van 2 kilometer lengte vervangt het aloude spoorviaduct dat decennialang beeldbepalend was voor Delft. Het viaduct was twee sporen breed, de tunnel heeft ruimte voor vier sporen. Bij de eerste opening wordt alleen de ene tunnelbuis in gebruik genomen. De ander volgt in 2017.

Het ondergrondse spoor en het nieuwe station zijn bouwkundig zo goed als klaar. ProRail is druk doende met de testfase waarin wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd.

Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons. De hal bovengronds is voorzien van een karakteristiek plafond. "Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers", aldus ProRail.

De kosten van het totale project zijn zo´n 650 miljoen euro, inclusief de stedelijke ontwikkeling. Behalve de Rijksoverheid, betalen ook de provincie Zuid-Holland, de stadsregio´s Haaglanden en Rotterdam en de gemeente Delft mee.

Financieel gezien schiet de gemeente er bij in. De ontwikkeling van de spoorzone op de plek van het viaduct is een tegenvaller. Er zouden onder meer 1200 woningen worden gebouwd, maar projectontwikkelaars hebben zich teruggetrokken. Delft is hierdoor gedwongen de komende jaren fors te bezuinigen.

(c) ANP. Foto: archief, een niet gerenoveerde Koploper passeert station Delft bovengronds.