fbpx

Eurostar schrapt stop op Schiphol

De Eurostar gaat in Nederland bij de introductie alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam. Het plan was om de trein ook in Schiphol te laten stoppen, maar dat is nu van de baan. Dat zegt Eurostar directeur Nicolas Petrovic dinsdag.

In Rotterdam en Amsterdam komen er douane faciliteiten op het perron. In Rotterdam zal dat niet gebeuren op spoor 3/4, zoals eerder deze week naar buiten kwam, maar op spoor 1. Omdat spoor 1 niet bereikbaar is vanuit de HSL zal het perron verlengd worden over het spoor heen, zodat spoor 2 een perron krijgt. Dat is nu nog een doorgaand spoor zonder perron.

Vertraging
De bedoeling is dat de douanefaciliteiten op tijd af zijn. “Dat is echt het doel” zegt NS International directeur Marjon Kaper. Mocht dat desondanks toch niet lukken, dan zal dat geen reden zijn om de trein naar Londen uit te stellen. “Als de treinen er zijn gaan we rijden” legt ze uit. In dat geval zullen reizigers mogelijk in Brussel tijdelijk de trein moeten verlaten om alsnog in te checken. “Maar we gaan er op dit moment niet vanuit dat dit nodig zal zijn” benadrukt de directeur.

Schiphol
De stop op Schiphol is geschrapt omdat daar geen douanefaciliteiten op het perron mogelijk zijn. Aanvankelijk was het plan om de helft van de trein af te sluiten, zodat reizigers in Schiphol in de voorste acht rijtuigen konden instappen. Vervolgens zouden die reizigers dan weer in Brussel de trein uit moeten om alsnog de douane te passeren. “Het is een best logische keuze dat Schiphol nu volledig als stopstation is geschrapt” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Het is veel aantrekkelijker om met de reguliere trein naar Amsterdam of Rotterdam te reizen, zodat je vervolgens in één keer kan blijven zitten”.

Brussel
De reistijd van Amsterdam naar Londen zal 4 uur en 9 minuten bedragen doordat de trein in Brussel een klein half uur zal stoppen. “We hopen dat die stop in de toekomst korter kan, maar er is bij de start hebben wij gekozen voor een robuuste dienstregeling. Als alles goed gaat kunnen we kijken of dat in de toekomst aanzienlijk korter kan” zegt Kaper. Van Londen naar Amsterdam zal de reis een kwartier korter duren, omdat de trein dan veel korter zal stoppen te Brussel.

Tickets
Hoe duur een treinkaartje Amsterdam – Londen minimaal gaat kosten is nog niet duidelijk. Op dit moment reizen veel mensen met de Benelux naar Brussel om vervolgens op de Eurostar over te stappen. Dan zijn er treinkaartjes beschikbaar vanaf 59 euro. Of dat ook de toekomstige vanaf-prijs zal zijn wilde zowel NS als Eurostar dinsdag nog niet verklappen.

Eerste trein
Ook willen zowel Eurostar als NS nog niet precies verklappen wanneer de eerste trein gaat rijden. Wel is duidelijk dat het streven is dat de eerste trein voor kerst gaat rijden. Het lijkt aannemelijk dat de eerste trein per dienstregeling 2018 gaat rijden. Op 10 december 2017 gaat die dienstregeling in.

Ontvang laatste ov-nieuws in je mailbox

Let op: je aanmelding is pas definitief na het aanklikken van de bevestiginglik die je per e-mail krijgt.

[wysija_form id=”5″]

27 gedachten aan “Eurostar schrapt stop op Schiphol”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    Nognaals: Het betreft niet alleen douanefaciliteien. Het gaat — vooral — om paspoortcontrole en bagagescanning, en daar heeft de douane niets mee van doen …

    1. Dries Molenaar schreef:

      Die haren zijn wel voldoende gekloofd. In het spraakgebruik hanteert men douane als containterbegrip terwijl douane naar sigaretten en drank zoekt en de kmar naar boeven en de grens bewaakt.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        Wiens of wier spraakgebruik hanteert “containerbegrippen”? (Een containerbegrip is een term die hoe vaker hij wordt gebruikt, steeds verder wordt uitgehold, dus een leeg begrip wordt.) De douane is een overheidsdienst, belast met de handhaving van de douanewetgeving. De douanewetgeving is het geheel van regels betreffende de in- en uitvoer van goederen.

  2. Hans Bos schreef:

    Dit is een beetje onduidelijk: “Omdat spoor 1 niet bereikbaar is vanuit de HSL zal het perron verlengd worden over het spoor heen, zodat spoor 2 een perron krijgt. Dat is nu nog een doorgaand spoor zonder perron.” Hoe gaat dit werken? Wordt spoor 1 dan niet onbruikbaar?

    1. Max schreef:

      Ja spoor 1 zal verdwijnen en spoor 2 komt daar voor in de plaats als breed perronspoor

    2. Hildebrand schreef:

      Dat verwacht ik inderdaad.

    3. Marin schreef:

      Wisseltje erbij? Ruimte zat om van het HSL spoor naar het spoor uit Schiedam een overloop te realiseren. Maar past dat wellicht niet in het beleid van Prorail om zoveel mogelijk wissels op te ruimen? (lees kosten besparing)

    4. Dries Molenaar schreef:

      Het is schijnbaar te ingewikkeld om spoor 1 fatosenlijk aan te sluiten. 6 maanden is wel kort voor een project terwijl het al zo druk is maar het zou toch meest charmante zijn. Nu komt er waarschijnklijk een stalen perronuitbouw of wordt het een plankier net als Almere-Strand vroeger.

  3. Michael breedveld schreef:

    Fijn voor de mensen uit t noorden van t land. Daarvoor is schiphol echt reuze veel handiger dan amsterdam cs

    1. Jochem schreef:

      Op zich wel, maar er is een alternatief vanuit he noorden: Rotterdam CS. De eerder voorgestelde oplossing met half afgesloten treinen was bedoeld voor zowel Antwerpen als Schiphol maar dat zou een extra logistieke puzzel met zich meebrengen die (begrijpelijk) niet door NS en Eurostar genomen wilde worden.

    2. Arnold schreef:

      Rotterdam Centraal is vanuit het noorden bijna net zo handig om over te stappen als Schiphol; vanaf Groningen kost het maar een half uur meer om naar Rotterdam te rijden in plaats van naar Schiphol, en de Thalys heeft twintig minuten nodig van Schiphol naar Rotterdam.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Amsterdam CS is voor iedereen waardeloos behalve voor het volk uit Noord-Holland of Amsterdam zelf. Wat dat betreft zou Utrecht veel handiger zijn.

  4. Bert Sitters schreef:

    Lijkt gezien de omstandigheden de beste oplossing. Alleen moet er wel iets aan dat half uur wachten in Brussel-Zuid gedaan worden. Kan net de forse druppel zijn die reizigers toch kan doen besluiten om te vliegen.

  5. Peter schreef:

    Het mag allemaal weet wat kosten… Rotterdam Centraal is net zo mooi geworden, gaan ze spoor 1 volledig verwijderen… Waarvoor zou je hier al die controle posten bouwen terwijl die trein in Brussel toch een half uur stilstaat? Nee, zonde van het geld en bovenal de ruimte.

    1. Hildebrand schreef:

      Ik denk dat de trein veel aantrekkelijker wordt als reizigers niet in Brussel de trein uit hoeven.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Spoor 1 wordt niet verwijderd. Het perron wordt (tijdelijk) uitgebouwd.
      Zo lezen was spoor 1 toch al niet in gebruik.

  6. Tim schreef:

    Prima idee, maar waarom is er alsnog een 30 minuten lange wachttijd op Brussel? Was dat niet om tijd te maken voor de douaneformaliteiten voor passagiers die (zonder douanecontrole) in Schiphol zouden opstappen?

    1. LeoNeo schreef:

      Het belangrijkste obstakel is en blijft de kanaaltunnel. Het heeft niets met douane te maken, zelfs als het VK in Schengen had gezeten was die controle er nog steeds geweest.

      De kanaaltunnel is al sinds de opening een interessant doel voor aanslagen (aanvankelijk de IRA, tegenwoordig eerder IS). Daarom moet alle bagage door de scanner voordat je door de tunnel mag.

      In Engeland vindt die bagagescan plaats op alle stations waar mensen instappen. De enige manier om zonder extra scan in Lille/Calais door te rijden is als in Nederland en België op alle plaatsen waar mensen in kunnen stappen een bagagescanner wordt geinstalleerd.

      Door bagagescanners te installeren op Amsterdam en Rotterdam en niet te stoppen op Schiphol en Antwerpen (zoals nu het plan is) zou een directe rit mogelijk moeten zijn.

  7. Dries Molenaar schreef:

    Belangrijkste voor het succes is de prijs en hoelang je nog goedkoop kan boeken. Adverteren met Euro 59 die nauwelijks nog beschikbaar is is een beetje flauw.

    1. Dries Molenaar schreef:

      NB Ook belangrijk is wat de effecten van de Brexit zijn. Hebben de Britten straks nog geld voor reizen en het buitenhoudbeleid van GB kan dan de boel ook flink frustreren. Strikt genomen zitten ze nu ook niet in de Schengen dus wellicht is het verschil niet zo groot. In GB wordt je wel flink gekoeieneerd bij in en uit-reis.

  8. Antje H schreef:

    Wat is het probleem om spoor 1 te bereiken? Wanneer deze tekening klopt en spoor 2 wel bereikbaar is dan is spoor 1 het ook. Het kruiswissel zit wel vlak voor het perron en zou beter wat naar het Westen geplaatst zijn. Wellicht staat de trein dan niet over de hele lengte langs het perron? Hoe moeilijk is dat te verleggen? Eringa laat eens zien wat Prorail kan! https://goo.gl/maps/KJifNeSTtsM2

  9. Eduard de Jong schreef:

    Wat een droevigheid: dezelfde lieden bij NS, die verantwoordelijk waren voor het Fyra fiasco, gaan nu hun tanden zetten in de Eurostar. Dit kan alleen maar op een vreselijke mislukking uitdraaien. De ‘collega’s’ van Vueling, easyJet, KLM, British Airways en flybe enz. lachen zich buikschuddend een slag in de rondte. Zij vervoeren de reiziger goedkoper en sneller naar en van Londen. Het onprofessionele en incompetente gepruts van NS annex Eurostar zal echt nooit ophouden. Wellicht kan de Brexit bijdragen tot de doodsteek van deze nu al terminale treinonderneming.

    1. LeoNeo schreef:

      Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar. De NS heeft vrij weinig met Eurostar te maken behalve dat NS Stations eigenaar is van twee plekken waar hij gaat stoppen. Sterker nog, Eurostar is een concurrent van de NS. De enige reden dat de NS betrokken is is omdat ze het wettelijk verplicht zijn.

      En met Fyra heeft het sowieso weinig te maken. Fyra, Thalys en Eurostar zijn altijd al directe concurrenten geweest.

    2. Antje H schreef:

      Wat een boosheid. Vliegen is niet sneller of goedkoper en de kans dat het vliegen na een Brexit wel blijft zoals het is is zeer klein/afwezig.

  10. harry schreef:

    Deze zomer lekker weer genieten van stoptreinen in Italie waarvan de ramen nog open kunnen om het land te proeven. Kost geen drol en snel genoeg. Al die moderne potdichte slangen zijn het woord trein onwaardig.

    1. Dries Molenaar schreef:

      En komt u uiteindelijk dan ook aan in Londen? Per slot van rekening is er onlangs voor het eerst een trein(lading) uit China in UK aangekomen. Ook door de Chunnel.

  11. Roelf Dijkhuis schreef:

    Wellicht zijn er na enige tijd genoeg rechtstreekse reizigers tussen Nederland en Londen dat daar 2x per dag een hele trein mee gevuld kan worden. Dan zou de stop in Brussel kunnen vervallen, wat een hoop tijd zou schelen.

Reacties zijn gesloten.