Intercity Brussel mag 14x vaker uitvallen dan Fyra
25 feb 2013 17:14
Mansveld is veel minder streng voor de Fyra-vervangende intercity. Zo mag HSA ongestraft zeven procent van de intercity´s Den Haag – Brussel afschaffen. Bij de Fyra mocht slechts een half procent van de treinen uitvallen. Ook zijn de punctualiteitseisen voor de intercity veel soepeler. Dat concludeert Treinreiziger.nl op basis van brieven die Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De eisen voor de intercity Amsterdam – Brussel zijn extreem soepel. Bij geen enkele andere concessie wordt een uitval van zeven procent geaccepteerd. Bovendien hoeft HSA opgeheven treinen door toedoen van derden niet mee te rekenen. In de praktijk kan het dus voorkomen dat tien procent van de intercity´s uitvalt en HSA toch geen boete krijgt.
Punctualiteit
De intercity Den Haag – Brussel moet een punctualiteit halen van 85 procent. Ook dat is veel lager dan bij de Fyra, die een punctualiteit van 95 procent moest halen. Ook hier geldt dat vertragingen door externe factoren die niet aan HSA toe te rekenen zijn, niet meetellen. Bij het hoofdrailnet tellen alle vertragingen mee, ongeacht de oorzaak.
CDA: Te gek voor woorden
Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van het CDA is niet te spreken over de soepele eisen die Mansveld stelt. "Dit vind ik te gek voor woorden. Eerst levert HSA niet, en nu krijgen ze als beloning ook nog een soepel eisenpakket. Waar zijn we mee bezig?" reageert het Kamerlid. De Rouwe is van plan het punt donderdag tijdens een gepland debat aan de orde te stellen. Mogelijk gaat de CDA´er een motie indienen om toch scherpere afspraken te krijgen.
Herstelplan
Wanneer HSA gehouden gaat worden aan de oorspronkelijke afspraken, weet Mansveld nog niet. "Dit is afhankelijk van de door NS ingezette herstelaanpak" schrijft Mansveld. Het lijkt erop dat NS met het herstelplan zelf kan beïnvloeden wanneer het bedrijf weer afgerekend gaat worden op de oorspronkelijke contracteisen.
Geen nieuwe aanbesteding
Er rijden nu veel minder treinen dan beloofd via de hogesnelheidslijn. De treinen die rijden zijn bovendien veel minder punctueel en kunnen veel vaker uitvallen dan beloofd. Desondanks ziet Mansveld geen reden om de hulp van andere vervoerders in te roepen of de lijn opnieuw te gaan aanbesteden. Mansveld vindt dat HSA zich voldoende inspant. Ze wijst op de Fyra Amsterdam – Breda die met tijdelijk materieel wel rijdt en op de Fyra-vervangende intercity Den Haag – Brussel.
Adequaat
Mansveld: "Gezien de inspanningen die nu worden geleverd om de reiziger zo snel mogelijk weer adequaat te bedienen met de Fyra-treindienst Amsterdam – Brussel constateer ik dat op dit moment een heraanbesteding niet aan de orde is." Treinreiziger.nl is verbaasd door de reactie van Mansveld. "Kennelijk gaat het om de intenties en niet om de prestaties" concludeert Hildebrand van Kuijeren, hoofdredacteur van Treinreiziger.nl.
Andere vervoerders
Veolia-directeur Manu Lageirse pleitte in een interview met Treinreiziger.nl om de hulp van andere vervoerders in te schakelen. Mansveld ziet dat in elk geval niet als haar taak. "Gelet op de contractenstructuur voor het vervoer over de HSL-Zuid is HSA voor mij de aangewezen partij. Op zich zouden HSA en NMBS zich tot andere vervoerders kunnen wenden ten behoeve van mogelijke oplossingen (zoals extra HSL-materieel). Maar dit is gelet op de contractenstructuur aan hen".