Museumspoorlijn Stadskanaal – Musselkanaal stopt (voorlopig)
08 okt 2018 11:40
De museumspoorlijn Stadskanaal – Musselkanaal (STAR) zal volgend jaar niet meer rijden tussen Nieuw-Buinen en Musselkanaal. De bodem op dit deel van het traject is te slecht. Deze maand zal de dieseltrein van de STAR nog wel enkele keren rijden.
Dat meldt de STAR tegenover RTV Noord. Door de slechte staat van de bodem, kan de veiligheid in de toekomst niet meer gegarandeerd worden. Op dit moment kan dat nog wel, verzekert de organisatie. Daarom zal de trein in oktober nog wel rijden. Vanaf volgend jaar wordt dit traject niet meer bereden, de kans bestaat dan dat de spoorbielzen splijten en de trein weg zou zwakken.
Laatste rit 28 oktober
De laatste rit staat gepland op zondag 28 oktober en zal worden uitgevoerd door een stoomtrein. “Normaal vertrekt er vanuit Veendam een stoomtrein en kan er in Stadskanaal overgestapt worden op de dieseltrein naar Musselkanaal. Bij de laatste rit naar Musselkanaal zal de stoomtrein uit Veendam worden ingezet” vertelt bestuurslid Anne de Vries van de STAR aan Treinreiziger.nl.
Onvoldoende geld en vrijwilligers
Tussen Veendam en Stadskanaal blijft de stoomtrein bestaan. “En ook tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen blijft het spoor goed genoeg. Het gaat om de laatste zes kilometers van Nieuw Buinen naar Musselkanaal. Daar is de status niet meer goed genoeg”, legt De Vries uit. De STAR heeft de ambitie om het spoor te renoveren, maar daarvoor is momenteel onvoldoende geld en zijn er onvoldoende vrijwilligers. “We hebben wel voldoende vrijwilligers voor onze reguliere ritten, maar niet voor zo’n renovatieklus als dit.” Daarom zal 28 oktober voorlopig de laatste trein te zien zijn in Musselkanaal.
Spoorfietsen
Zo lang het spoor niet geschikt is voor de trein, heeft de STAR andere plannen voor het spoor Nieuw Buinen – Musselkanaal. De museummaatschappij wil op het traject spoorfietsen gaan aanbieden. Zover is het nog niet. Om de spoorfietsen en onderdak voor de spoorfietsen te kunnen aanschaffen, heeft museumspoorlijn STAR een subsidieaanvraag bij de gemeente Stadskanaal gedaan van 25.000 euro. “We weten nog niet hoe groot de kans is dat we dit bedrag krijgen”, laat De Vries aan RTV Noord weten.
De bodem is te slecht, lijkt mij niet van toepassing. Het spoor is te slecht eerder. Er zijn zoveel dwarsligger kuis verrot dat je beste kans loopt dat op een gegeven moment een spoorstaaf kantelt. Daarnaast watert de baan niet mee af, zo te zien, onder ander bij gebrek aan ballast/grind. Niet zo vreemd, want het spoor moest eind jaren ’80 eigenlijk al vernieuwd worden en dat was een van de redenen van NS om Nieuw Buinen – Musselkanaal te sluiten.