fbpx

Nieuwe dienstregeling 2010 bij SBB en OBB

15 okt 2009 20:56

De verbeteringen in het spoorboekje van Zwitserland zijn in 2010 vooral gericht op de internationale markt. Zo krijgen TGV treinen vanuit Lausanne en Geneve een snellere reistijd naar Parijs, en doen de Oostenrijkse Railjet treinen hun intrede tussen Zürich en Wenen. In Oostenrijk wordt er in 2010 veel gebouwd. Zo zal Wenen Südbahnhof door werkzaamheden geruime tijd buiten bedrijf komen. Door de werkzaamheden krijgen sommige treinen een iets langere reistijd en zijn enkele regionale treinen geschrapt.

Zwitserland
  • Meer TGV treinen tussen Zürich en Parijs. Vier in de richting van Parijs, vijf in de richting van Zürich.
  • TGV treinen Lausanne – Parijs worden 15 minuten sneller.
  • TGV treinen Geneve – Parijs: ca. 30 minuten sneller.
  • Railjet doet zijn intrede tussen Zwitserland en Oostenrijk: 1 maal per dag tussen Zürich en Wenen, 1 maal per dag tussen Zürich en Salzburg. In juni komt er een tweede trein Zürich – Wenen bij. Deze trein wordt tot die tijd als traditionele trein ingezet. Railjet treinen zijn circa 40 minuten sneller. In de toekomst moet er iedere twee uur een Railjet tussen Zwitserland en Oostenrijk komen.
  • De nachttrein Milaan – Amsterdam vervalt, daardoor is er vanuit Nederland geen rechtstreekse verbinding meer met Lugano en Bellinzona.

Oostenrijk

  • Railjet ieder uur tussen Wenen en Salzburg.
  • Werkzaamheden rond Wenen Südbahnhof. Treinen gedurende deze periode van en naar Wenen Meidling.
  • Vanaf 2010 vervallen rond Wenen 40 treinen, vooral een aantal regionale treinen. Bijvoorbeeld tussen Wenen en Bratislava. Rond Wenen zijn er veel werkzaamheden. Door het schrappen van treinen moet de dienstregeling toch goed uitvoerbaar blijven.

Foto´s Zwitserland: (c) SBB, foto Railjet: (c) Herbert Ortner, Creative Commons CC-BY 3.0