NS: neem niet de trein op 3 september naar Amsterdam ArenA
25 aug 2022 14:54
NS adviseert mensen die op 3 september tussen 14.15 en 20.30 uur van of naar het ArenA-gebied in Amsterdam willen reizen om niet de trein te nemen, maar voor een alternatief vervoermiddel te kiezen.
Evenementen
NS verwacht topdrukte omdat Ajax die dag in de Johan Cruijff ArenA tegen SC Cambuur speelt. Bovendien zijn er uitverkochte concerten in de Ziggo Dome (Kensington) en AFAS Live (Yade Lauren) en vervoert de NS liefhebbers van de Formule 1-race op Zandvoort.
“Precies op het moment dat de voetbalwedstrijd eindigt, zitten de treinen rondom het ArenA-gebied vol met F1-fans op weg naar huis”, meldt de NS. De vervoermaatschappij is niet in staat om extra treinen te laten rijden of die extra stops te laten maken. Overigens zal er tussen Amsterdam en Zandvoort wél een aangepaste dienstregeling gelden met extra treinen.
Veiligheid niet waarborgen
Ook het verplaatsen van de wedstrijd van Ajax – SC Cambuur naar een andere dag, een andere plek of een ander tijdstip, bleek niet mogelijk. De NS laat weten dat ze daardoor de veiligheid van reizigers op station Amsterdam Bijlmer ArenA niet kan waarborgen. Daarom stoppen er vanaf circa 14.15 uur geen treinen meer op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. De treindienst vanaf deze stations wordt vanaf 20.30 uur hervat. Het gebied blijft wel bereikbaar met de metro.
Supporters van SC Cambuur lieten eerder deze week nog weten dat ze de wedstrijd tegen Ajax gaan boycotten. Ze willen daarmee hun onvrede laten blijken over het optreden van de beveiliging en de politie in Amsterdam in het verleden. Volgens hen is er aan misdragingen “onnodig vijandig en ontregelend optreden voorafgegaan”, waar alle supporters aan blootgesteld werden.
Te belachelijk voor woorden
Ajax laat weten het “opmerkelijk” te vinden dat er geen treinen kunnen rijden “door één evenement elders in het land”. “We maken ons zorgen over wat dit betekent voor het organiseren van toekomstige evenementen in de ArenA”, aldus Ajax. De Amsterdamse club laat weten te gaan communiceren richting de ruim 50.000 mensen die een kaartje hebben gekocht, zodat ze op tijd bij de wedstrijd kunnen zijn.
De Ziggo Dome vindt het besluit van de NS “te belachelijk voor woorden”, laat directeur Danny Damman desgevraagd weten. “We hebben een groot probleem”, aldus Damman. “Dan heb ik het niet over de fans. Maar ook over de enorme hoeveelheid flexpersoneel waar wij gebruik van maken en die nu de Ziggo Dome niet kunnen bereiken.” De Ziggo Dome heeft de afgelopen weken al intensief overleg gevoerd met de NS, maar tevergeefs. “Ik snap niet waarom de NS deze keuze maakt en de concert- en voetbalfans zo benadeelt.”
Extra metro’s
Samen met AFAS Live en de Johan Cruijff ArenA gaat Ziggo Dome proberen de situatie toch in goede banen te leiden. “We gaan proberen iedereen zo goed mogelijk te informeren over de situatie, dat is het enige dat wij kunnen doen. Maar dat dit tot grote, grote problemen gaat leiden als alle mensen die met de trein zouden komen nu de auto nemen, kan je op je vingers natellen”, aldus Damman.
Verantwoordelijk wethouder Melanie van der Horst van Amsterdam zegt in een reactie: “Op dit soort drukke dagen met meerdere evenementen waar veel bezoekers op afkomen, is bereikbaarheid altijd al een uitdaging. Nu NS heeft besloten dat bezoekers niet met de trein via Station Bijlmer Arena kunnen reizen, wordt het nog moeilijker om alle bezoekers snel het gebied in en uit te krijgen.” De wethouder zegt hard te werken aan alternatieve reismogelijkheden, “door de inzet van extra metro’s en door het creëren van extra parkeergelegenheid”.
Personeelstekort
NS kampt met personeelstekort. Daardoor rijden er structureel minder treinen en zijn treinen minder lang dan normaal. In 2023 zullen er vanwege het tekort 10 tot 20% minder treinen rijden.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Geen mindering IC-Direkt RTD-SHL graag en svp in de spits!! Alle staanplaatsen zijn al bezet. Waarom maar 7 bakken? En is overvolle trein wel legaal?
Dan pak je toch de auto… En als het warmer wordt door het klimaat koop je een auto met airco. Probleem opgelost.
Probleem verplaatst van mens naar planeet.
Maar planeten klagen niet.
Ondertussen klaagt het verschijnsel mens wel dat het alsmaar warmer wordt.
Airco upgraden dan maar?
Dit was op 16 juli dit jaar. Als je twee evenementen met in totaal 80.000 mensen tegelijk laat eindigen.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306379/johan-cruijff-boulevard-propvol-reizigers-na-concerten-anderhalf-uur-om-bij-trein-te-komen
Ik ga regelmatig naar de Ziggo Dome. Je merkt amper drukte als er een concert in Ziggo Dome en AFAS Live tegelijkertijd is, maar doe je daar de Johan Cruijff Arena nog is bij dan wordt het een ander verhaal.
Ik kijk eerst voor zover het mogelijk is en bekend is (speeldagen competitie en interlands worden pas later bekend) of er een concert of voetbalwedstrijd in de Johan Cruijff Arena is, want anders ga ik er liever niet heen met die drukte
Stakingen bij NS, dienstregeling waarin fors wordt gesneden, treinen die uitvallen en nu ook weer niet kunnen leveren. NS is niet in haar beste vorm op zijn zachtst gezegd. Waardeloos.
Grote broeken en grote monden bij de organisatoren. Max Verstappen betaalt geen belasting hier maar de gemeenschap moet wel de spoorlijn aanpassen en het stationnetje in Zandvoort verdubbelen. Vreemd genoeg betalen tennissers en voetballers op toernooien wel belasting over het prijzengeld maar andere sporters die veel meer kosten weer niet.
Alle goederen en diensten die geleverd worden tijdens de GP worden gewoon belast met de normale btw-tarieven. En het is niet alleen Max Verstappen die daar belaste arbeid verricht.
Juist onder tennissers is het haast sport om de zakelijke kosten voor (onder andere) trainingen/trainers, wedstrijden, aanschaf van sportmaterialen en lidmaatschapsgelden dermate hoog op te voeren, dat deze groter zijn dan de verdiensten, zodat prijzengeld onbelast blijft.
Het prijzengeld in Nederland wordt belast bij uitkering. Daar wordt wel over gemopperd door de tennissers. Krajicek zegt dan dat dat niemand nog wil komen. Feitelijk zal het in de hele EU zo zijn. Mensen zullen in loondienst zoals f1-personeel en voetballers zullen bij de werkgever belast worden. Meestal met veel te weinig. Het gewone personeel krijgt tegenzin zijn geld en wellicht een woonwerkverkeervergoeding. De voetballers hebben speciale regelingen en toegewijde functionarissen die gratis dikke auto’s regelen via lease en het salaris wordt ook niet normaal verloond.
Dat er BTW geheven wordt over de overprijsde shirtjes van Euro 150 of de colaatjes van Euro 6 zullen we maar prijsenswaardig noemen.
Goh, die tennissers die erover mopperen dat prijzengeld belast wordt, zijn dan in feite toch hetzelfde als de andere sporters, die zoeken naar manieren om minder belasting te betalen?
Waar het in tennis blijkbaar draait om prijzengeld, maalt in de F1 daar niemand om. Daar is immers de beloning al op andere wijze geregeld.
Dat het personeel in de F1 te weinig belast wordt, zuig je ook maar uit je duim. Er is niets wat daarop wijst. Het komt weer uit je onderbuik.
Schandalig hoe de NS met reizigers omgaan, en dan te bedenken dat het vanaf 2023 nog slechter wordt. Helemaal gezien de prijzen van een los treinkaartje mag de NS zich diep schamen voor de slechte dienstverlening
A’dam Arena “not the place to be”, zouden ze in het buitenland kunnen zeggen en dit slechte NS besluit tref je straks ook aan in buitenlandse treinbladen. A’dam Arena is ooit ontworpen om meer capaciteit en ruimte te bieden aan extra vervoer en kreeg er zelfs een prijs voor. Nu blijkt dat NS niet aan de gevraagde kwaliteits eisen kan voldoen en de stad zijn reputatie helpt te verkwanselen.
Trouwens niet alleen in Amsterdam wordt het druk,OOK zijn er in Rotterdam de Wereldhavendagen waar veel mensen op af komen en in Den Haag de Tong Tong Fair voorheen bekend als de Pasar Malam Besar en naar beide evenementen komen en reizen veel mensen per trein. Als aan het eind van de dag iedereen naar huis gaat zit men straks letterlijk als haringen in een ton en nu maar hopen dat de airco en de wc’s het in de trein het doen. Voor Rotterdam en Den Haag kan men nog een dag eerder of later gaanmaar er zijn mensen die alleen die zaterdag 3 september vrij hebben en niet met een auto kunnen reizen, dan is het pas balen geblazen. Ik ben blij dat ik dit artikel lees, juist omdat ik van plan was naar R’dam en Den Haag te reizen en geconfronteerd zou kunnen worden met de Amsterdamse en F1 fans, dus maar een andere optie kiezen. Regeren is vooruitzien en waarom kan er geen betere afstemming plaatsvinden tussen NS en de evenementen organisaties moet toch kunnen. 3 September wordt dus een “black zaterdag” voor NS, sterkte !
NS is er inmiddels uitstekend in getraind om mensen duidelijk te maken vooral géén gebruik te maken van hun diensten. Het was toch prima tijdens corona? Gedoe altijd die reizigers. Willen naar huis en zo en nog met z’n allen ook. Daar word je toch moe van? Moet je straks nog van alles regelen (extra treinen, langere treinen). Pff…
Met alle respect, NS kampt met personeelsproblemen, dat moge bekend zijn, maar betekent dat dan dat NS nog maar één evenement tegelijk aan kan? Op Asd-Hlm-Zvt wordt dat weekend op maximale capaciteit gereden, maar zolang is die lijn niet dus zo absurd veel materieel en personeel kun je daaraan ook weer niet kwijt zijn, hooguit zo’n zes composities sprintermaterieel (die in overvloed beschikbaar zijn). Doordat alle reizigers trein na trein via Hlm (en soms Asd) moeten, worden de reizigersstromen al gekanaliseerd, waardoor het echt niet zo kan zijn dat de rest van de treinen in NL de hele dag uitpuilen. Ik begrijp dit dus niet echt, zijn er echt niet een paar dubbeldeksstellen en enkele machinisten beschikbaar, desnoods alleen voor een pendel op de piekuren naar Amsterdam Zuid, waar vooral treinen langskomen die niet direct in de regio Zandvoort komen, zodat je de reizigersstroom vanaf de Arena vrijwel volledig loskoppelt van Zandvoort? En als NS het zelf dan echt niet aankan, huur dan desnoods chartertreinen in. Twee rijtuigstammen, beide in sandwitchformatie, of enkele setjes materieel van een regionale vervoerder en je kunt de omgeving van de Arena redelijk adequaat bedienen. NS begint steeds meer te lijken op haar luchtvaartzus, de KLM, die bij evenementen ook nauwelijks in staat is om buiten de vaste dienstregeling om extra vluchten aan te bieden.
Hoezo kan de KLM bij evenementen geen extra vluchten aanbieden? Volgens mij wordt er tijdens het WK naar Qatar (Doha) gevlogen. Dit is een bestemming waar ze normaal niet naartoe vliegen
Uiteraard wil je de bezoekers van de Arena en Zandvoort niet in dezelfde treinen. Maar deze stromen kun je toch redelijk makkelijke scheiden?. De ic Amsterdam C-Utrecht stopt niet op Bijlmer Arena.En de IC schiphol-Utrecht die niet uit de richting Zandvoort komt, stopt wel op Bijlmer Arena. (Evt kun je de sprinters wel stations laten overslaan)
Een bar slechte afstemming,alternatief station Duivendrecht en ik zeg ook : Ga bijtijds van huis
Je zult er maar wonen vlakbij de Bijlmer Arena waar ook bus 300 naar Schiphol rijdt en er een woonboulevard en alleraardigst winkelcentrum en dan ook een Tsunami aan mensen te verwerken krijgt, je zult er maar wonen en vooral ermee moeten leven. Er staat nog een woontoren van 140 meter gepland handig om van boven een wedstrijd te bekijken en je straks te vergapen aan al die treinpassagiers tijdens een evenement. Leuker kunnen ze het niet maken, maar prettiger ?
Zag op een zondag in een praatprogramma dat Rob Jetten de auto flink duurder wilt maken door extra belastingen en dientengevolg je vanzelf gaat switchen van auto – die dan onbetaalbaar wordt – naar openbaar vervoer om naar je werk of ergens anders heen. Reden is om de CO2 uitstoot van je auto te verminderen.
NS stop niet op bovengenoemde stations, extra metroritten worden ingezet en A’dam Amstel zal het ook extra druk krijgen. Toch vraag ik mij at hoeveel extra metroritten men op “zwarte zaterdag” moet komen als men metro type M5 gebruikt. Lengte is 116,20 meter, aantal zitplaatsen 174, aantal staanplaatsen 786 totaal dus 960 passagiers met zes delen en 24 deuren per zijde, bron Wikipedia. Wat zal de frequentie naar Bijlmer Arena zijn als men de andere meyrotypes niet even meerekent. NS legt het vervoersprobleem op de schoot van het GVB, is daar wel goed over nagedacht en vanaf wanneer denkt men dat deze Tsunami aan mensenvlees op gang komt en zal eindigen los van de overige bezoekers en F1 freaks ? Misschien moet het Nationaal Bureau voor Toerisme een volgende keer ook haar stempel opdrukken voor betere coördinatie bij dit soort van evenementen i.s.m. met het GVB en NS. Van de M5 heeft het GVB er slechts 28 exemplaren van en dat is dus 28 X 960 is 26.880 passagiers…
Weet iemand of de trein van Zwolle naar oosterbeek ook gewoon rijden wat ik ben ov afhankelijk wou in oosterbeek op zaterdag 3september mee doen airbornewandeltoch daar moet wel kunnen komen