fbpx

NS start proef met reizigerspunctualiteit

07 apr 2009 16:04

NS start dit jaar – bij wijze van proef – met een indicator reizigerspunctualiteit. Het bedrijf wil niet alleen meten hoeveel treinen er op tijd zijn, maar ook hoeveel reizigers. Dat schrijft Minister Eurlings aan de Tweede Kamer. Met de nieuwe indicator komen reizigers in plaats van treinen centraal te staan.

Op dit moment telt een trein met vierhonderd reizigers even zwaar mee in de punctualiteitcijfers, als een trein met honderd reizigers. Als de trein met vierhonderd reizigers te laat is, en de rustige trein op tijd, dan is 50% van de treinen op tijd, maar slechts 20% van de reizigers. Tot nu toe werd – zoals internationaal gebruikelijk is – alleen gekeken naar de treinpunctualiteit. In het kader van outputsturing heeft het bedrijf nu een indicator ontwikkeld die ook rekening houdt met het aantal reizigers dat op tijd aankomt.

Consumentenorganisaties
Initiatiefnemer van deze website pleitte in 2006 in een interview met de GPD bladen al voor reizigerspunctualiteit. Ook Rover is al lang voorstander van een dergelijke indicator. NS heeft nu samen met de reizigersorganisaties deze indicator ontwikkeld. In 2009 wil NS de nieuwe ontwikkelde indicator testen, waarna er een besluit genomen kan worden of deze indicator blijvend is.

Achtergrond
De indicator gaat uit van het zelfde meetsysteem dat nu gebruikt wordt en combineert dit vervolgens met reizigerstellingen van conducteurs. Het huidige meetsysteem wordt al jaren gebruikt. In 2001 en 2002 was er veel kritiek op het huidige meetsysteem. Eind 2001 diende de VVD een motie in voor een nieuw meetsysteem, omdat NS nu ook wordt afgerekend voor vertragingen die ze zelf niet veroorzaken (bijv. weersomstandigheden). NRC Handelsblad schreef daarover in 2002 een artikel en sloot af met: "Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe versie van het meetsysteem." Die nieuwe versie van het meetsysteem is er nooit gekomen. Daar komt nu verandering in, alhoewel ook bij deze indicator vertragingen door externe oorzaken blijven meetellen. Toch is de nieuwe indicator vrij uniek. België kent weliswaar een indicator waarbij de spits zwaarder telt, maar geen indicator waarbij specifiek wordt gekeken naar de drukte van een trein. Daarmee loopt NS met deze proef voorop.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *