fbpx
Foto: (c) SBB

NS wil fietsen in Benelux blijven toestaan

20 jun 2016 13:57

De Nederlandse Spoorwegen willen in de toekomst ook de Beneluxtrein fietstoegankelijk houden. Maar dat kan alleen als het spoorbedrijf toestemming krijgt van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De treindienst gaat namelijk in de nabije toekomst via de HSL-Zuid rijden en op die spoorlijn mogen nu nog geen fietsen meegenomen worden.

NS heeft een voorstel neergelegd bij de inspectie. Het spoorbedrijf is bezig met het geschikt maken van rijtuigen voor de hogesnelheidslijn. Als de toestemming in de komende periode binnenkomt, kunnen de rijtuigen direct aangepast worden.

Ook de intercity Den Haag – Eindhoven gaat straks via de hogesnelheidslijn rijden. Anders dan bij de Beneluxtrein spreekt NS hier nog niet hardop de ambitie uit om fietsvervoer mogelijk te houden. Ook heeft het bedrijf vooralsnog geen plannen om de Intercity Direct geschikt te maken voor fietsen. "We concentreren ons in eerste instantie op de Benelux," zegt een woordvoerder van het spoorbedrijf.

De Tweede Kamer stelde in 2013 de vraag waarom fietsen niet mee mochten met de Intercity Direct (die toen nog Fyra heette) en de Thalys. Voormalig staatssecretaris Mansveld schreef in 2013 aan de Tweede Kamer dat fietsen niet mee konden vanwege het veiligheidsmanagementsysteem. "Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico´s vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen," schreef Mansveld destijds. 

Mansveld beloofde dat er onderzoek zou volgen of de fiets misschien toch mee zou kunnen op ritten via de HSL. Zover bij onze redactie bekend heeft dat onderzoek nog niet plaatsgevonden.

Foto: Fiets in de trein in een Zwitserse trein.