fbpx

OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevreden

OV-reizigers zijn in 2013 even tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot als in 2012: zij waarderen de kwaliteit van hun ritten met een 7,4. In totaal geeft 81,3 procent van de respondenten een 7,0 of hoger. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2013 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Opvallend is dat de vijf treindiensten die sinds december 2012 naar Arriva zijn gegaan veel beter scoren dan voorheen. Zo scoorde Zwolle – Emmen bij NS in 2012 een 6,3. Nu de lijn door Arriva is overgenomen is dat een 7,7 geworden. Daarmee is de lijn bijna de best gewaardeerde regionale treindienst geworden. De best gewaardeerde treindienst blijft overigens Zwolle – Kampen met een 7,8 (was 7,7). De Maaslijn (Veolia) heeft met een 6,8 de laagste waardering.

KpVV wijst erop dat ook de Rotterdamse tram steeds beter gewaardeerd wordt. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn reizigers tevredener geworden over de RET-tram. In vergelijking met 2012 is de waardeering toegenomen van een 7,3 naar een 7,6. De bus in de Maasstad stijgt met 0,2 naar een 7,5 en de metro met 0,1 naar een 7,5. Het beste stadsvervoer wordt, net als in 2012, geleverd in een middelgrote stad, in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad opnieuw met een 7,7.

Reizigers op de snelle veerdienst tussen Velsen en Amsterdam, die eind 2013 is beëindigd, geven een 8,8, het hoogste algemene oordeel ooit. De waterbus scoorde ook de afgelopen jaren goed. Er zijn echter ook gebieden waar de OV-klanttevredenheid is gedaald. De belangrijkste daler is, vlak voor de concessiewisseling, het stadsvervoer van Utrecht. 

OV-reizigers zijn in het algemeen niet tevreden voor de prijs die ze moeten betalen in het openbaar vervoer. Het OV-tarief wordt namelijk met een 4,9 gewaardeerd. Dat klantoordeel is de afgelopen jaren ongewijzigd gebleven. Ook informatie bij vertragingen is nog steeds onder de maat. Hier geven reizigers gemiddeld een 5,1 voor.

In het onderzoek is ook aan reizigers gevraagd wat ze graag zouden zien veranderen. Reizigers blijken vooral betere informatievoorziening te willen. Andere verbeterpunten (hogere frequenties, zitplaatskans, stiptheid) worden minder vaak aangewezen als het belangrijkste verbeterpunt. 

Het onderzoek OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. Ongeveer 90.000 reizigers op 6.493 OV-ritten vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in en geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *