ProRail: gemengde gevoelens bij sneeuwproblemen
07 dec 2010 18:06
Zaterdag liep het treinverkeer in de Randstad ernstige vertraging op als gevolg van winterweer. In de Randstad reden voornamelijk stoptreinen. ProRail gaf direct aan dat problemen bij winterweer nooit te voorkomen zijn. Treinreiziger.nl is benieuwd hoe ProRail terug kijkt op de situatie van afgelopen zaterdag. We vroegen het aan Anna Kodde, persvoorlichter bij ProRail.
"We kijken met gemengde gevoelens terug op zaterdag. Het is absoluut beter gegaan dan vorig jaar, maar er moeten nog stappen gezet worden. Vorig jaar duurde het praktisch twee dagen voordat we weer de normale dientregeling konden rijden. Dat ging nu beter. De overlast heeft zich zaterdag beperkt tot ongeveer twee a drie uur. Alle reizigers zijn uiteindelijk per trein op de plek van bestemming gekomen."
Wat gebeurde er zaterdag dat er overgeschakeld moest worden op een aangepaste dienstregeling?
"Er viel in een korte tijd veel sneeuw waardoor reizigers via de weg, de lucht en spoor niet op tijd op de plaats van bestemming konden komen. Rond Utrecht kregen wij vooral problemen: een combinatie van verstoorde wissels en gestrande treinen. Om te voorkomen dat Utrecht zou dichtslibben hebben we de dienstregeling uitgedund. We hebben er zaterdag voor gekozen om rond Utrecht alleen stoptreinen te laten rijden. Daardoor bleef het effect beperkt tot Utrecht en omgeving en konden in de rest van het land de treinen blijven rijden.
De nooddienstregeling die 10 oktober werd geofend, daarvan werd aangegeven dat deze alleen vooraf kan worden ingeladen voor de gehele dag en het gehele land. Is zaterdag niet gebleken dat het vooral de kunst is, gedurende de dag om te schakelen op een nooddienstregeling in een bepaalde regio?
"We hebben geleerd van de proef van 10 oktober. Toen kwamen we (ProRail en NS) er achter wat er nodig is om een andere dienstregeling te rijden en dat we dat ook kunnen. Die proef heeft geholpen afgelopen weekend. We konden een andere dienstregeling rijden rond Utrecht door af te schalen naar een beheerste stoptreindienst."
FNV schrijft in een brief: Waarom is de nooddienstregeling “SAP” niet adequaat opgestart door OCCR? Uiteindelijk hebben de lokale verkeersleiders op de posten Amsterdam, Utrecht en Rotterdam het lef gehad om een soort SAP te gaan draaien. Hoe zit dat precies?
"De aangepaste dienstregeling is opgestart door de verkeersleidingsposten in overleg met het OCCR. Zo zou dat met de nooddiensregeling SAP (die 10 oktober werd geoefend, red.) ook zijn gegaan, maar dan voor het hele land."
In hoeverre heeft de oefening van 10 oktober afgelopen zaterdag erger leed voorkomen?
"Op 10 oktober hebben we geoefend hoe het echt is om een alternatieve dienstregeling te rijden. We hebben het beproefd en kunnen het, was de conclusie. Die oefening heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen. Waar we vorig jaar niet in staat waren snel om te schakelen is dat dit jaar wel gelukt."
Het is onmogelijk om de infrastructuur totaal ongevoelig te maken voor weersomstandigheden, zo zei ProRail. Maar: hebben de reclamespotjes (NS en ProRail Winterhard) er niet toe bijgedragen dat het beeld ontstond dat de spoorsector tegen elk (winter)weer type bestendig was?
"Deze spotjes waren vooral bedoeld om de reiziger te laten zien welke voorbereidingen er waren getroffen. Alle voorbereidingen die we hebben genomen, zijn ook daadwerkelijk ingezet. Er stonden honderden mensen langs het spoor en we hebben al die dagen in de hoogste staat van paraatheid gestaan. Achteraf gezien hebben de spotjes niet het gewenste effect gehad. We hebben altijd aangegeven dat ondanks alle maatregelen die we treffen niet kunnen garanderen dat er geen storingen meer voordoen."
Als we de volgende keer weer hetzelfde weer hebben als zaterdag, moeten we rekening houden met kans op dezelfde hinder?
"Het weer zal altijd van invloed zijn op het spoor. Wanneer het sneeuwt/vriest kan techniek nog steeds kapot gaan. De sleutel tot succes is handen aan het spoor: herstelploegen ter plaatse om eventuele storingen zo snel als mogelijk op te lossen."
Foto´s Florian Sterl