Provincie wil meer treinen rond Alphen en beter openbaar vervoer
24 dec 2012 15:43
De provincie Zuid-Holland wil dat er in de toekomst vier treinen per uur gaan rijden tussen Utrecht – Alphen a/d Rijn – Leiden. Ook moeten er diverse nieuwe stations komen en moet er een hoogwaardig busnetwerk komen.
De hoogwaardige bussen moeten net als in Noord-Holland onder de naam R-Net worden aangeboden. R-Net bussen rijden hoogfrequent, overdag minimaal vier keer per uur en soms zelfs zes keer per uur of vaker. Daarnaast kenmerkt R-Net zich door stiptheid, snelheid en goede reisinformatie.
R-Net bussen
In Zuid-Holland moeten de R-Net bussen komen te rijden tussen:
- Leiden Centraal – Katwijk – Noordwijk (deels vanaf 2016)
- Noordwijk – Voorhout – Sassenheim – Bollenstreek – Schiphol (vanaf 2016)
- Alphen aan den Rijn – Leimuiden – Schiphol (vanaf 2015)
- Leiden Lammenschans – Zoetermeer (vanaf 2013)
- Leiden Centraal – Leiderdorp
- Leiden Centraal – Leiden Lammenschans
De provincie benadrukt dat de genoemde data streefdata zijn.
Meer treinen
Nu de Rijn Gouwelijn definitief niet doorgaat, heeft de provincie plannen gemaakt om op de bestaande lijn meer treinen te laten rijden. Zo moet de Sprinter Utrecht – Woerden, die vanaf zomer 2013 gaat rijden, in de toekomst doorrijden naar Leiden. Die moet dan ook stoppen bij de nieuwe haltes Zoeterwoude Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk. Als het aan de provincie ligt wordt de Sprinter in 2018 gerealiseerd. Om dit te verwezenlijken moet de spoorlijn op meerdere plekken passeersporen krijgen.
Gouda – Alphen a/d Rijn
Ook tussen Alphen a/d Rijn moeten er twee nieuwe stations komen: Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Zuid. Tussen Alphen a/d Rijn en Gouda wil de provincie weer lightrailtreinen inzetten en in de brede spits vier treinen per uur laten rijden. De ambitie is dat dit in 2016 gerealiseerd is.