Treinen gestrand door (o.a.) omgewaaide bomen
05 jun 2019 6:26
Omgewaaide bomen hebben dinsdagavond op meerdere plekken het treinverkeer gestremd. Ook woensdagochtend zijn de problemen nog niet overal volledig verholpen.
Aangepaste dienstregeling
Spoorbeheerder ProRail had vooraf al gewaarschuwd dat zware windstoten en onweersbuien voor problemen konden zorgen. “De waarschuwing is niet voor niets geweest”, zegt een woordvoerder van ProRail. “We hadden extra mensen klaarstaan en we hebben de hele nacht doorgewerkt. We hebben echt alles en iedereen ingezet, maar konden natuurlijk pas na de onweersbuien beginnen met werken.” Uit voorzorg waren er tussen 18 en 21 uur diverse treinen geschrapt.
Bomen op het spoor
Tussen Doetinchem en Terborg kwam een boom vast te zitten onder de trein, en tussen Geldrop en Weert kwam het treinverkeer stil te liggen toen een trein een boom raakte die op de bovenleiding was gevallen. Ook op andere plekken in Noord-Brabant en Gelderland zorgden omgevallen bomen voor stremmingen van het treinverkeer, meldt spoorbeheerder ProRail.
Meerdere storingen
Tussen Deventer en Rijssen belandde een plaat op het spoor. Een trampoline die tegen een trein waaide legde het treinverkeer stil tussen Zevenaar en Duiven. Van en naar Breda was geen treinverkeer mogelijk door een beschadigde bovenleiding. Monteurs mochten de schade pas herstellen als het niet meer onweerde. Dat gold ook voor het spoor tussen Bergen op Zoom en Vlissingen, waar ook geen treinen reden door meerdere storingen die waarschijnlijk aan blikseminslag waren te wijten.
Koeien op het spoor
Tussen station Groningen en Groningen-Noord kwam het treinverkeer stil te liggen doordat een trein tegen een ongevallen boom was gereden. Tussen Zwolle en Kampen was afrastering weggewaaid en stonden koeien op het spoor, meldt ProRail.
Woensdag nog niet alle problemen opgelost
Woensdag zijn de meeste problemen weer verholpen, maar niet overal. Tussen Eindhoven – Weert, Eindhoven – Helmond en Apeldoorn – Deventer is het treinverkeer woensdag aan het begin van de ochtendspits nog niet hervat. Ook valt de internationale trein naar Berlijn uit door een defecte bovenleiding. Aan het begin van de ochtend lag het treinverkeer ook nog stil tussen Groningen en Groningen Noord. Daar kon het treinverkeer rond 7 uur hervat worden.
© Treinreiziger.nl / ANP
Nog altijd verbazingwekkend dat bomen zo dicht langs het spoor mogen staan. Projecteer gewoon een lijn onder 45 graden vanaf de spoorberm en alles wat er bovenuit steekt moet weg. Is dat niet wettelijk geregeld. OVerigens zou dat bij autobanen ook zo moeten zijn.
ProRail wil ook van de spoorbomen af.
In de oude spoorwegwet was regelgeving van kracht omtrent brandgangen (artikel 33a). Dit was bedoeld voor de bescherming van bos en veen tegen brand door stoomtreinen. Dit artikel werkte ook andersom; het beschermde de spoorweg tegen omgewaaide bomen. Met de nieuwe spoorwegwet van 2003 is dit artikel vervallen.
Spoorbomen in het bos kappen? Dat valt mooi samen met het kappen met overwegen met slagbomen.
Als het goed is maken gemeenten werk van bomen te dicht op de weg na extra geld van rijk recent.
1 boom, 2 bomen