Tweede Kamer wil NS-contract verlengen
12 okt 2009 13:38
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil NS ook na 2015 het allenrecht op het hoofdrailnet geven. Wel moeten de eisen aan de vervoerder worden aangescherpt. Dat bleek vanochtend tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoor.
De concessie van NS loopt in 2015 af. Het kabinet wil volgend jaar besluiten over het eventueel verlengen ervan. Concurrerende vervoerders als Arriva en Veolia willen ook graag op het hoofdrailnet rijden. Zo liet Connexxion vrij recent weten dat zij na 2015 graag stoptreinen wil laten rijden op het landelijke spoorwegnet. Maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Want als het aan de Tweede Kamer ligt wordt de concessie ook na 2015 gegund aan NS.
Volgens PvdA kamerlid Samsom kost een aanbesteding veel geld, aandacht en tijd. Hij wil de concessie nog één keer aan NS gunnen voor een zo lang mogelijke periode. Ernst Cramer (ChristenUnie) was verhinderd, maar liet desgevraagd weten dat hij ook op die lijn zit en voorstander is van een maximale periode.
Ook de VVD wil een aanbesteding „niet serieus overwegen”, zei Kamerlid Charlie Aptroot. De politieke partijen willen nu al duidelijkheid scheppen aan NS, omdat ze wlillen voorkomen dat NS uit onzekerheid weigert te investeren in het spoor.
Allen het CDA wil nog niet zeggen of zij de concessie aan NS wil gunnen. De partij wil voorkomen dat NS zich nu al rijk rekent.
Wel willen alle partijen dat bij een nieuwe concessie er aangescherpte eisen zullen gelden. Bijvoorbeeld een indicator reizigerspunctualiteit, in plaats van treinpunctualiteit. Als het aan de VVD ligt komt de zeggenschap van stations niet meer in handen bij NS. Ook zou de vervoerder alle nevenactiviteiten zoals vastgoedontwikkeling moeten afstoten, aldus de VVD.