fbpx

Vooruitblik: Dit wordt het spoornieuws van 2016

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen. Voor de redactie van Treinreiziger.nl reden om vooruit te blikken. Wat kunnen we dit jaar verwachten? Een overzicht, van de opening van Den Haag Centraal tot de nieuwe dienstregeling. Daarnaast zal er natuurlijk nog veel ander nieuws komen, waarvan we de inhoud nu nog niet kennen.

Opening Den Haag Centraal
Alhoewel het nieuwe station nog niet helemaal af is wordt op 1 februari het nieuwe Den Haag Centraal officieel geopend. 

40 jaar Stoom Stichting Nederland
In april viert de Stoom Stichting Nederland haar veertigjarig bestaan. Stoom Stichting Nederland is één van de weinige organisaties die zo nu en dan nog stoomtreinen op het hoofdrailnet laat rijden. Op 22 april wordt het startschot gegeven van het jubileumjaar.

Nieuwe topman voor NS
In augustus 2014 is Rogier van Boxtel voor een jaar aangesteld als topman van NS. Hij volgde daarmee de ontslagen directeur Timo Huges op. De bedoeling is dat de interim-topman deze zomer wordt opgevolgd. Verder zal financieel topman Engelhardt Robbe rond dit voorjaar vertrekken. 

Afscheid Mat ´64-treinen
De zogenoemde Apekop blijft tot april nog baantjes trekken op het Nederlandse spoor, daarna is het de bedoeling dat de trein echt uit de dienstregeling verdwijnt. Er komt dan een officiële afscheidsrit waarbij één treinstel aan het Spoorwegmuseum wordt overgedragen. Dat de treinen nu nog rijden komt door het nijpende materieeltekort bij NS, een onderwerp dat in 2016 ook het nieuws zal blijven halen.

Problemen Schiphol voorbij
In 2016 worden de problemen met de infrastructuur rond Schiphol definitief opgelost. Dat heeft Cees de Vries, regiodirecteur bij ProRail vorig jaar verklaard. De luchthaven werd de afgelopen jaren geteisterd door seinstoringen, wisselstoringen en brandmeldingen. Natuurlijk is het nog even afwachten of De Vries zijn belofte kan inlossen.

Inchecken met de smartphone
Er is al een proef waarmee reizigers inchecken met de smartphone, in plaats met de ov-chipkaart. Tot nu toe kan slechts beperkte groep deelnemen zonder abonnement, maar als alles goed gaat wordt dit in 2016 beschikbaar voor alle reizigers. Wel moeten reizigers dan nog de juiste telefoon hebben.

Werkzaamheden 
Opnieuw zal er op tal van trajecten gewerkt worden aan het spoor. Voor treinreizigers wordt rond Utrecht de nodige overlast verwacht. Ook rond Schiphol zijn er weer diverse klussen ingepland.

Nieuwe treinen
In de zomer van 2016 of daarna zullen waarschijnlijk de eerste nieuwe treinen voor het hoofdrailnet aankomen. Het gaat om de zogenoemde FLIRT-treinen van de Zwitserse spoorbouwer Stadler. De treinen zullen in elk geval vanaf half december 2016 in de reizigersdienst worden ingezet. De komende jaren komen er ruim 100 FLIRT-treinen in Nederland te rijden. Voordat de nieuwe treinen in dienst komen, zullen eerst nog elf gerenoveerde oude dubbeldekkers op het spoor verschijnen.

Meer en snellere treinen
Half december gaat de nieuwe dienstregeling in. Er worden veel wijzigingen verwacht, zo komen er meer treinen te rijden tussen Arnhem – Nijmegen, Nijmegen – Wijchen, Schiphol – Almere, Gouda – Alphen a/d Rijn en Oss – Den Bosch. De intercity Den Haag – Venlo wordt ingekort tot Eindhoven en wordt sneller maar zal niet meer stoppen te Dordrecht. Ook de trein Roosendaal – Zwolle wordt sneller, net als de trage Benelux Amsterdam – Brussel. Verder wordt de trein Almelo – Mariënberg doorgetrokken naar Hardenberg. Vanaf december had ook de Eurostar moeten gaan rijden tussen Amsterdam en Londen, maar inmiddels is al duidelijk dat dit op z´n vroegst in 2017 gaat gebeuren.

Regionaal spoor Limburg naar Arriva
Veolia verdwijnt in december als spoorvervoerder in Nederland. De lijnen Nijmegen – Roermond en Maastricht – Heerlen – Kerkrade, nu nog in handen van Veolia gaan naar Arriva. Er loopt nog een rechtszaak waarmee Veolia dat probeert te voorkomen, maar het is maar zeer de vraag of dat zal lukken. Verder gaan ook de stoptreinen Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen naar Arriva. Daardoor komen er op die trajecten twee reizigersvervoerders te rijden.

Afscheid van de internationale nachttrein?
Eind 2016 dreigt de nachttrein Amsterdam – München en Amsterdam – Zürich te verdwijnen. DB wil namelijk stoppen met alle City Night Line-treinen. Volgens bronnen wordt er nog wel gekeken of de nachttreinen niet voortgezet kunnen worden in samenwerking met andere spoorbedrijven. Daarbij wordt de ÖBB genoemd. De afgelopen jaren werden al eerder de verbindingen naar Warschau, Kopenhagen, Praag, Milaan en Wenen geschrapt (of ingekort).