fbpx

Zeer slechte recensies voor OV-chip mobiel

Vanaf vandaag is het mogelijk: in heel Nederland reizen met de smartphone in plaats van de OV-chipkaart. Toch blijkt dat in de praktijk minder gemakkelijk dan het klinkt. Veel reizigers krijgen de benodigde apps niet werkend geïnstalleerd. Van de 283 eerste reviews in de Play Store waardeert 73% de app met 1 ster (zeer slecht).

Slechts 20% van de gebruikers geeft een voldoende (3, 4 of 5 sterren). De kritiek is onder andere dat de dienst niet vanuit de gebruiker is opgezet, de app vaak crasht, en er teveel apps (drie) nodig zijn. Daarnaast klagen gebruikers over de dure telefonische ondersteuning (50 cent per gesprek).

Erik van Lieshout is het wel gelukt om de smartphone te reizen, maar ook hij is allerminst positief. “Het systeem werkt niet eens! Inchecken werkt, maar het uitchecken is een ware hel! Ik ben ook meer geld kwijt voor mijn rit dan met de gewone OV-chipkaart. Normaal betaal ik 3,28 euro en nu 4,89 euro. De app crasht ook regelmatig en/of laadt niet! Mijn advies aan de anderen: gebruik deze app niet!” schrijft hij in zijn review. Translink zegt in een reactie dat alleen vol-tarief reizen mogelijk is, waardoor reizen duurder uit kan vallen.

Johan van Erkel is evenmin positief in zijn review. “Je hebt 3 (!!) apps nodig om het systeem te laten werken! Namelijk: OV-chip mobiel, OV-chip wallet en NFC manager. En wat denk je, het werkt dan nog steeds niet omdat ik geen NFC-simkaart heb. Ik heb toch NFC op mijn mobiel? Of is dat ook alweer niet voldoende? Allemaal leuk dit, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen veel te ingewikkeld is.” Translink, de uitgever van de OV-chipkaart, zegt in een reactie dat het niet makkelijker kan.

Sommige gebruikers vinden dat de vervoerders de app te snel hebben gelanceerd. “Alle begin is moeilijk,” reageert Translink op de kritiek. Veel voldoendes zijn gegeven in de testperiode in 2015 en begin 2016. De gemiddelde score van de app komt neer op een 1,8.

“Het is een ontzettend ingewikkelde techniek,” zei woordvoerder Nicky Jansen bij de lancering al. “Alles moet op en in elkaar passen. We zijn daarom al heel blij dat we dit nu kunnen. Gaandeweg voegen we steeds meer elementen toe aan het systeem, bijvoorbeeld reizen met korting. Maar we willen het nu vooral gaan doen om zo te onderzoeken wat er verbeterd kan worden.”

35 gedachten aan “Zeer slechte recensies voor OV-chip mobiel”

  1. J.c.van beek schreef:

    Na telefonisch contact 0.50 cent ( krijg je iemannd aan de lijn die niet te verstaan is)
    Werd gezegd,om 17.00 uur werkt het.
    Helaas ni 23.30 uur werkt nog steeds niet.
    Gewoon niemand reageren

  2. Johan schreef:

    Eén grote déjà vu dit bericht: De bedenkers van de OV-chipkaart hebben kennelijk helemaal niets geleerd van hun vorige miskleun. Jammer.

  3. Dominic schreef:

    Het zal wellicht aan mij liggen maar toen ik ruim 10 jaar geleden in Japan was kon je daar al met je telefoon in- en uitchecken bij de trein en metro. En dat was niet eens met een smartphone met apps! Hoe het werkte weet ik niet maar gewoon je telefoon tegen die scanner bij de poortjes duwen en dat was alles, werkte altijd! En was ook gewoon graties trouwens, maar hier moet er (in de toekomst dan) natuurlijk weer een slaatje uitgeslagen worden. Of de trein nog niet duur genoeg is…

  4. E.C. Osendrijver schreef:

    Het is dus kennelijk de moeite niet waard, om dit te proberen goed te krijgen. En wat is een wallet? Als de zaak toch aldoor crasht, hoef ik ook niet.

  5. Han Olivier schreef:

    Inderdaad de app nog niet werkend gekregen. Ook vreemd dat je hier 3 apps voor nodig hebt, terwijl ik met mijn foon wel draadloos kan betalen in de winkel met slechts 1 app……

  6. Fokko schreef:

    Vandaag geïnstalleerd, walletjes geactiveerd voor automatisch opladen. Maar vervolgens moet de ov chipkaart mobiel de nfc chip op de simkaart voorbereiden. Is nu al anderhalf uur bezig. Reeds meerdere malen opnieuw opgestart. Maar werkt niet.
    1 cent afgeboekt ivm activeren walletjes en waarschijnlijk 20 euro voor het automatisch opladen. En ik kan er niks mee.
    Laat dit product voorlopig link liggen.
    Te slecht voor woorden en 3 apps installeren voor een product dat niet werkt.
    Een zeer slechte zaak van Translink.

  7. roald schreef:

    ik sluit mij aan bij e vorige schrijver. al 2 dagen bezig, alle apps gedownload maar niks werkt!!!

  8. J. Ros schreef:

    Bij mij werkt het ook niet ivm het feit dat ik een custom rom gebruik op mijn Nexus 5, met Android 6 als systeem. Waarschijnlijk kijkt de app of je bootloader unlocked is. Pech, dan maar via de card of zoals gebruikelijk terug de auto in…

  9. Fred schreef:

    vraagje. moet je ov mobiel chipkaart zichtbaar zijn op je scherm van je mobiel nadat alles is geïnstalleerd?

    1. Kees schreef:

      Als je de ov mobiel chipkaart gedownload hebt en ingeschakeld, moet je hem zien.

  10. Rene schreef:

    Het leek allemaal voorspoedig te gaan. Aanmelden, centje betaald. Een van de laatste stappen was de app OVCM te installeren. Allemaal via Vodafone Wallet. Melding: Dit item is niet beschikbaar bij jouw provider. Zo jammer. Gelukkig is er nog geen 20 euro afgeschreven.

  11. Pim schreef:

    Ik ben bang dat Translink niet de juiste mensen in dienst heeft. Ik ben zelf bij een grote Nederlandse bank als developper betrokken bij de ontwikkeling van financiele (betaal) apps. Ik heb nog nooit zo’n slecht product gezien. Dit had nooit in productie genomen mogen worden. Drie apps voor één toepassing? Kom op zeg!

  12. Anoniem schreef:

    Ongeveer 16 jaar terug kon ik al met mijn mobiel reizen in de bussen van de stad Groningen waarom moet alles opnieuw worden uitgevonden en ja toen was het ook nog gratis?

    1. Hildebrand schreef:

      Toen gingen tickets toch niet via de smartphone? Daar gaat het hier over.

  13. Dick schreef:

    Helemaal eens met de kritiek, het werkt gewoon niet. Ben ook al twee dagen bezig. En als je belt weet de telefonist van niets. Weg 0,50 cent + 0,01 cent.

    1. Kees schreef:

      Dick,
      We kunnen elkaar hier mogelijk ook helpen.
      “het werkt gewoon niet” , Wat werkt niet?

  14. Rob schreef:

    Na eerst een nieuwe simkaart besteld te hebben bij KPN (zeer goede service), is het mij uiteindelijk toch gelukt om het werkend te krijgen. Dat het niet lukt bij veel anderen heeft waarschijnlijk te maken dat ze alle data niet kunnen verwerken? Wel 3 apps installeren, ik begrijp wel waarom maar echt gebruiksvriendelijk is het nou bepaald niet. Uiteindelijk gebruik je maar één app, dat is de OV-chip mobiel.
    Als je het niet lukt om te installeren, probeer alle stappen nog eens opnieuw.

  15. Willem schreef:

    Zelden zulke prutsers gezien. Het wordt tijd om in te grijpen bij Translink.

  16. R.B. Den Haag schreef:

    Welke vraag of welk probleem je ook hebt, bellen naar Trans Link is vergeefse moeite maar kost wel geld ! De verschillende telefonistes zijn door hun afkomst absoluut niet te verstaan en ook gedeeltelijk ondeskundig. Waarschijnlijk allemaal zeer goedkope krachten daar op het callcenter ! ! ! Laat Trans Link eerst maar eens beginnen met het werven van verstaanbaar personeel.

  17. Andre schreef:

    Leuk en aardig, en ik dacht er uiteindelijk ook nog geld mee te kunnen besparen (ov-kaart bijna verlopen na 5 jaar, dus weer 7,50 aftikken), MAAR (van website ov chip mobiel):

    Hoeveel kost OV-chip mobiel?
    Je betaalt ieder jaar een vast bedrag voor OV-chip mobiel. Dat is dus anders dan voor een plastic OV-chipkaart, want daar betaal je eenmalig een bedrag voor een kaart die vijf jaar geldig is. Omdat OV-chip mobiel nu nog nieuw is, hoef je nog niets te betalen. In deze periode werken wij nog hard om OV-chip mobiel te verbeteren. Zodra je moet gaan betalen voor OV-chip mobiel, krijg je hier een bericht over.

    Linksom of rechtsom moet er in Nederland dus weer ergens aan verdiend worden 🙁 🙁

  18. henklbr schreef:

    Misschien is dit wel nuttige info voor KPN-gebruikers:
    Ik had ong. 1.5jr geleden een NFC-SIM van KPN gekregen (met het oog op toepassingen die je daarvoor kon gebruiken); de NFC-SIM die ik kreeg was een “NFC v1”-kaart
    Nadat ik het nodige had gedaan (NFC Manager, OV-Chip wallet, OV-Chip mobiel), duurde het erg lang voor het ophalen van OV-Chipmobiel kaart. Kreeg later ook een foutmelding
    Na gebeld te hebben met de klantenservice OVCK, zou ik terug gebeld worden door de 2e lijn.
    Dit is eergister gebeurd, ze hebben op afstand gekeken wat er aan de hand was, en zagen dus dat er maar een “gedeelte” van de kaart op mijn SIM was geladen. Hij probeerde toen om de inhoud te wissen, maar dit lukte niet (kreeg ook een notificatie hiervan op mijn mobiel).
    Wat blijkt nu: als je een “NFC v1”-kaart hebt, dan kan dit product niet op je SIM geladen worden. Je moet hiervoor een “NFC v2”-kaart hebben. Deze kun je kostenloos aanvragen bij de klantenservice KPN (die zijn ook op de hoogte van eventuele problemen, en zij kunnen meteen zien welke versie NFC-SIM je hebt)…
    Deze zojuist geactiveerd en in mijn S8+ gepropt: aanmelden ging goed, en de “OV-chip mobiel”-kaart ophalen ging ook goed

  19. Peter schreef:

    Werkt gewoon niet.. Nieuwe V2 SIM NFC kaart geinstallerd. Instructies opgevolgd.. Foutcode 11…bij “simkaart wordt voorbereid” Helpdesk “binnen 5 dagen wordt U teruggebeld”…Toestel voldoet aan de eisen…Gewoon waardeloos. Opnieuw gesinstalleed, 2e .01 ct overgemaakt.. Werkt nog steeds niet.. rommel product

  20. Ray schreef:

    Foutcode 11 heeft te maken met uw Android versie

  21. Bornin51 schreef:

    Na positieve publiciteit vandaag in de pers heb ik het ook geprobeerd op Samsung S7 Edge. VF wallet werkte prima tot nu. Nu is het vastgelopen met de OV kaart op “99%” (setting up card). In de OV app “voorbereiden, even geduld”. Een uur verder… De OV app nu verwijderd. Ik zal dit nooit meer proberen. Kost zoveel tijd. NIET INSTALLEREN!

  22. Romy schreef:

    Ik heb het in gebruik en bij mij werkt het perfect. Ik heb ook trouwens geen 3 apps nodig maar maar 2, iets wat trouwens aan vodafone ligt en niet aan translink, maar goed.

    In en uit checken is echt super makkelijk met je telefoon! Heel blij mee 😀

  23. Edward schreef:

    Toch ook een positieve reactie. Alles geïnstalleerd en het werkt. Wel een nieuwe V2 SIM NFC kaart bij KPN moeten bestellen. Die was na één dag bezorgd.

  24. Ron van den Tol schreef:

    Niet alleen zo’n app is een onding maar de site is dat ook. Meest slechte en onduidelijke site die ik ooit heb meegemaakt. Probeer nu mijn emailadres door te geven maar geeft steeds melding dat het veld huisnummer niet is ingevuld. Veld bestaat helemaal niet in het contactformulier. Nummer staat in veld straat. Yach. Zonde van mijn tijd deze site. Eerdere ervaringen met de kaart van mijn vrouw waren niet anders. Als je dan zaken online wil laten doen zorg dan ook dat het goed werkt. Bestellingen plaatsen ga ik dus maar niet doen. Moest het even kwijt.

  25. krtbsch schreef:

    3 maanden na het eerste debacle is er eigenlijk weinig of niets veranderd.
    Onlangs een email ontvangen met de mededeling dat het nu zou moeten werken als…..
    – Een smartphone met Android 4.4 of hoger aanwezig
    is.
    – Een abonnement bij KPN, Telfort, Simyo of Yes
    Telecom heeft.
    – Een NFC-simkaart en een telefoon die geschikt is
    voor NFC heeft
    – Bankpas en reader of TAN-code voor check
    rekeningnr. iDEAL heeft.

    Nou ik voldoe aan alle eisen.
    3 Keer raden. Het installeren van ov-chip wallet lukt niet want mijn toestel zou niet geschikt zijn.

    KPN gebeld.. Uw toestel is wel degelijk geschikt.
    U moet bij OV-chimobiel zijn. Het is hun app.
    Zo gezegd zo gedaan
    OV-chip mobiel gebeld.
    Uw toestel net geschikt? Dan moet u bij uw provider zijn. Daar kunnen wij niets aan doen.

    Bovenstaand relaas heef tzich 3 maanden geleden ook afgespeeld. Er is dus NIETS veranderd.
    Ook niet in de communicatie naar de klant.
    Men schuift de verantwoordelijkheid nog steeds af en verwijst naar een ander.

    Zowel KPN als OV-chip mobiel zijn blijkbaar niet genegen om echt tekst en uitleg te geven.
    Ik krijg het gevoel dat beide partijen bewust de boel proberen te verzieken.

    Dan kunnen ze met een gerust hart zeggen Er was geen belangstelling voor dit systeem, dus we kappen er mee.

  26. krtbsch schreef:

    En de soap gaat verder.
    Net een telefoontje gehad van OV-chip mobiel.

    (OVCM)_U heeft problemen met installeren van ov-chip wallet?
    (IK) ja dat klopt. mijn toestel zou niet geschikt zijn.
    (OVCM) Welk toestel heeft u?
    (IK) Huawei P9
    (OVCM) Helaas dan is uw toestel niet geschikt. er zit verkeerde hardware in.
    (IK)Vreemd, volgens de KPN is mijn toestel wel geschikt.
    (OVCM) Wij zullen dit kortsluiten met de KPN
    (IK) Maar waarom is een KPN toestel niet geschikt en een Vodafone toestel wel?
    (OVCM) Hoe bedoelt U?
    (IK) Nou op uw eigen site staat een lijst, weliswaar van Vodafone en daar staat de Huawei P9 bij als zijnde wel geschikt.
    Kunt u mij ook uitleggen waarom dat is?
    (OVCM) Ohhh. Ik ga daar intern over spreken en we bellen U terug zodra er een antwoord is.
    (IK) Dat is goed, maar mag ik dan iemand aan de lijn krijgen die wel weet waar die over spreekt?
    (OVCM) goede middag. verbinding verbroken.

  27. krtbsch schreef:

    Deel 2 soap

    (OVCM) belt met nadere info.
    Een Vodafone (Huawei p9) heeft andere hardware dan de KPN (Huawei p9). Daarom werkt die wel met een vodafone abonnement en NIET met een KPN abonnement.
    (Ik) Dan wil ik graag weten wat de hardware verschillen zijn want uw uitleg lijkt me nogal stug.
    (OVCM) Ik bel u daarover terug.
    Inmiddels zijn we ruim 28 uur verder. Er moet nog steeds teruggebeld worden.

    Ik ben zelf ook op onderzoek gegaan en heb nergens ook maar iets kunnen vinden dat wijst op dezelfde Huawei p9 telefoonsvan verschillende providers met verschillende hardware.

  28. krtbsch schreef:

    Deel 3 soap
    Wederom een telefoontje van (OVCM) gehad.

    In dit gesprek werd medegedeeld dat in de lijst van geschikte telefoons van Vodafone een aantal Huawei toestellen ten onrechte zijn opgenomen waaronder de p9.

    Ik word langzamerhand steeds wantrouwender richting de gesprekspartners omdat de verhalen steeds iets anders worden.

    Nu mijn vraag. Zijn er klanten van Vodafone en/of KPN met een Huawei p9 die het wel gelukt is om de zaak draaiende te krijgen?

  29. krtbsch schreef:

    Deel 4
    Wat mij nu erg verbaasd is, dat mij verteld werd dat een hele rits huawei, sony en htc toestellen (van zowel KPN als Vodafone) niet de geschikte hardware bevatten om de app te laten werken. Dit schijnt al een tijdje bekend te zijn en ondanks dat is de lijst met geschikte toestellen nog steeds niet aangepast.

  30. Peter schreef:

    Ik ben heel benieuwd waarom het zo ingewikkeld moet zijn. Waarom een wallet? Waarom moet er nfc in je simkaart zitten?

    Non telefoon heeft een nfc chip, een OV chipkaart heeft net zo’n nfc chip. Als de gegevens van mijn kaart op mijn telefoon zouden staan ben je er toch? Natuurlijk zorgen dat dit veilig gebeurt maar het klinkt voor mij nu onnodig ingewikkeld. (Ik ben geen expert maar wel geïnteresseerd).

  31. krtbsch schreef:

    We zijn inmiddels ruim 6 maanden verder en wat schets mijn verbazing. De lijst met geschikte Vodafone toestellen is nog steeds niet geupdate.
    Er staat nog steeds een waslijst met NIET functionerende toestellen vermeld als zijnde geschikt. Tevens zit ik nog steeds op antwoord te wachten op een door mij gestelde vraag op september 12, 2017 om 5:16 pm

  32. drkie schreef:

    alles werkt bij mij prima. Alleen het wachten is nog op reductie voor 65plussers die met de NS willen reizen. Want voor de bus geldt wel leeftijdkorting.

Reacties zijn gesloten.