fbpx
Foto: NS

NS vervult meer dan 75 wensen tijdens Spoorwensdagen

22 mei 2023 17:42

Dinsdag en woensdag organiseert NS traditiegetrouw de Spoorwensdagen, waarin dit jaar meer dan 75 wensen van treinliefhebbers in vervulling gaan. De spoorwegmaatschappij brengt onder andere 200 vluchtelingenkinderen van Maastricht naar Rotterdam voor een dagje Blijdorp.

NS en ProRail organiseren de speciale wensdagen voor het zestiende jaar. Tot maart konden geïnteresseerden een wens indienen en op 23 en 24 mei laat NS er meer dan 75 daarvan in vervulling gaan. “Zo wil Casey van twaalf zijn hele leven al machinist worden, is Stephan gek van treintechniek en houdt Roemer zelfs zoveel van treinen dat hij wel met een trein zou willen trouwen. Hun wensen gaan tijdens de Spoorwensdagen in vervulling”, laat NS weten.

Speciaal programma

NS heeft voor iedere wens een speciaal programma samengesteld. Daarbij horen bijvoorbeeld bezoeken aan een verkeersleidingspost of aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Een groep Maastrichtse studenten kwam op het idee om vluchtelingenkinderen en hun ouders een leuke dag te bezorgen. Daarom rijdt NS woensdag een extra trein vanuit Limburg naar Rotterdam, waar de kinderen een dag in Blijdorp kunnen doorbrengen.

De Spoorwensdagen worden sinds 2007 georganiseerd om allerlei spoorgerelateerde wensen in vervulling te laten gaan. De dagen worden mogelijk gemaakt door zo’n 200 vrijwilligers van NS en ProRail. In 2020 en 2021 konden de dagen vanwege de coronacrisis niet doorgaan.

Foto’s van de Spoorwensdagen vind je hier.

18 gedachten aan “NS vervult meer dan 75 wensen tijdens Spoorwensdagen”

  1. Anoniem schreef:

    NS maak je sterk voor NL-ticket 29 Euros per maand.
    Dan kan iedereen in Nederland mobiel zijn.

    1. Bert Sitters schreef:

      @ Meneer of mevrouw Anoniem.
      Komt de gigantische subsidie die nodig is voor dit koopje van 29 euro per maand kriskras door heel Nederland niet voor een belangrijk deel terecht bij mensen die gemakkelijk de normale prijs voor een treinkaartje kunnen betalen. Moeten ze ook nog een diner in de trein cadeau krijgen?

      1. P.J. Kroes schreef:

        Het valt niet te ontkennen dat het OV in ons land vakkundig naar de kloten geholpen is door politici die vinden dat het allemaal niks mag kosten. Geldt ook voor gezondheidszorg, onderwijs, politie, rechtspraak, onderhoud van openbare ruimte en ga zo maar door. Het is toch wel erg opvallend dat een dagkaart voor de trein in het kleine Nederland duurder is dan een maand reizen in het grotere Duitsland. En zelfs dan heeft NS geen geld om de treinen te wassen. En conducteurs hun werk laten doen lukt ook nog steeds niet.

        1. bert sitters schreef:

          In Duitsland geldt die afbraakprijs alleen voor regionaal vervoer.

      2. baardstaart schreef:

        Op deze manier maak je het OV wel erg aantrekkelijk. Zou idd een vooruitgang zijn.

    2. Annemiek schreef:

      Je kunt onder ieder topic wel blijven janken om een goedkoop ticket, maar dat gaat er echt niet komen. Feitelijk vraag je olde overheid om jaarlijks miljarden weg te gooien om goedkope OV-tickets mogelijk te maken, maar met dat geld veroorzaak je een compleet vervoersinfarct op het spoor. De taak die NS heeft groeit haar nu al ver boven de pet. Meer reizigers zorgt voor een ramp.

      Je zou middels een voordelig BTM-abonnement (bijvoorbeeld 75 euro pm) het noodleidende busvervoer nog wat kunnen helpen, maar ook dat zal voornamelijk zorgen voor overbelasting van drukke lange lijnen.

      1. Baardstaart schreef:

        Dumpprijzen gaan hier in NL idd niet werken. Nederland kan onmogelijk all in op OV of all in op auto. Het laatste dreigt nu wel te gebeuren als het OV nu nog verder verwaarloosd wordt en nog meer mensen in de auto stappen en een andere rijbewijsloze groep achter de geraniums zitten. Een groot probleem is wel de vergrijzing en hoe gaan we de machinisten en buschauffeurs vervangen. Hoe kunnen we het OV voor een grotere groep mensen aantrekkelijk maken opdat ook de OV afhankelijken toch betaalbaar van deze diensten gebruik kunnen. Er zal zeker een boel geld bij het OV bij moeten voor normale OV prijzen, normale OV dienstverlening en een vast en trouw reizigerspubliek voor wie deze dienst het waard is. Er zullen een hele grote groep in de auto blijven en dat is niet erg en grootschalig ont-auto-en zou ook het doel niet moeten zijn, maar dat er wel weer een groep komt die serieus er over denkt om de auto de deur uit te doen omdat het OV product prettig is en niet te duur. (bedoel geen dumpprijzen) OV is alleen op deze manier te handhaven als een basis faciliteit in de samenleving. het linkse idee van OV als grootschalige autovervanger gaat hem ook niet worden en daar moeten we ook reeel in zijn. Dumptickets zijn ook een reden om een andere groep te zoeken naar alternatieve vervoersmogelijkheden. Overvolle treinen is ook niet prettig reizen, ook kan je nooit overvolle treinen voorkomen.

        Het grote probleem blijft de vergrijzing en gebrek aan personeel om het OV weer een waardige toekomst te geven.

    3. Baardstaart schreef:

      Zou al een heel doel zijn als je met een dal kortingskaart maximum van €29,- per dag zit en je geen middag spits hebt.(bij max 2 x 200km reis) Dus na 9:00u tot einde dienst tegen korting reizen, zoals bij de vroegere Voordeel Uren Kaart. Hier voor hard maken zou al goed zijn, maar ook dit gaat niet gebeuren. En dit is geen dumpprijs, maar wel een prijs wat het OV weer voor grotere groepen mensen aantrekkelijk maakt.

  2. dries molenaar schreef:

    Een rije met de Kameel zou wel een keer leuk zijn voor de reactieschrijvers hier. Voor treinrondreiziger kan dat een mooie promotie zijn. Er is vast meer plaats voor klanten van de website.
    Een rit door NL met de diner-trein is ook leuk.

    1. Bert Sitters schreef:

      Lijkt mij een schitterende promotiefoto: de heer Molenaar op een kameel

      1. dries molenaar schreef:

        De conducteur zal het wel goed vnden wanneer u uw fiets aan boord mee brengt.

  3. Frank schreef:

    Maak duizenden reizigers blij door de treinen weer te wassen zodat we weer naar buiten kunnen kijken.

    1. dries molenaar schreef:

      De treinen worden volgens rooster regelmatig gewassen. Er is veel regen geweeest en dat maakte de treinen extra vies. Eerdaags gaat uw trein ook door de wasserette. Wachten op een schone trein kan ook.

      1. Annemiek schreef:

        Wie daadwerkelijk wel eens met de trein reist, ziet dat veel treinen echt extreem smerig zijn. Vooral VIRM’s zijn soms volledig zwart van het vuil. En bij NS is er blijkbaar niemand die zich ervoor schaamt. Bij de ICM’s is het vooral het interieur wat gewoon goor is. Alsof een goede poetsbeurt teveel is voor dit reeds afgeschreven materieel. Soms zijn zitplaatsen gewoon te vies om op te zitten. Op wat lastiger te bereiken plekken hoopt het vuil zich op. Dat zie je ook bij de SNG’s waarvoor blijkbaar ook geen passend schoonmaakplan bestaat.

  4. Karel Kontknaller schreef:

    In her verleden heb ik mijn neefje van (inmiddels 13 ) meerdere malen geprobeerd op te geven, met een originele reden.
    Zonde van je tijd en moeite gebleken .
    En inderdaad, laat NS eens wat meer tijd en geld steken in het schoonhouden van treinen.
    Bijna elke VIRM die hier voorbijrijdt, is bijna compleet zwart aan de buitenkant.

    1. dries molenaar schreef:

      Wanneer uw neefje ook een kontknaller is is wel duidelijk waarom ze hem liever niet in gezelschap hebben.

  5. G.C.van Straaten schreef:

    Gister aan het werk bij de NVBS onder station Amersfoort C; onverwacht belde een spoorwensgroepje aan die licht bij ons zag branden. Heel enthousiast jochie van een jaar of 10 die door onze archiefruimte rondstuiterde. Die wordt later wel principieel OV-gebruiker!! Kortom goed initiatief van NS.

  6. Alex schreef:

    Wat een leuk initiatief:)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *