fbpx

9292 bezwijkt opnieuw: deze planners werken wel

18 jan 2018 10:16

9292.nl is donderdagochtend op zwart gegaan. De routeplanner zegt te maken hebben met een technische storing. Vrijdagochtend is de storing hersteld. In december ging de site ook al meerdere dagen op zwart.

  • Update: Zeer beperkt treinverkeer. 
  • Update: omdat alle treinen opgeheven zijn, hebben ook de werkende planners moeite. Zo worden soms treinen weergegeven, die niet rijden. Zo geeft NS aan dat de reisplanner niet up-to-date is.
  • Update: De 9292 app zou weer moeten werken, de website nog niet.
  • Update: 9292.nl is na 24 uur van afwezigheid weer in de lucht.
  • Zie ook: Overzicht: Deze bussen en trams hebben last van de storm.

Net als toen geldt ook juist nu een aangepaste dienstregeling en hebben extra veel reizigers behoefte aan een reisadvies. Waarschijnlijk is de website door de drukte bezweken, dat was in december in elk geval de oorzaak. Ook de 9292 app ligt aanvankelijk plat. 9292 verzorgt ook de reisinformatie op de sites van Connexxion, Arriva, RET en Breng. Ook die sites geven aanvankelijk geen reisinformatie. Concurrent GoAbout blijft bij een steekproef van Treinreiziger.nl eveneens hangen. Google Maps werkt in eerste instantie wel.

Reizigersvereniging Rover is ontstemd dat de site nu opnieuw plat ligt. “Zeker omdat 9292 ook al tijdens de sneeuw van 11 december jongstleden ook al verstek liet gaan. 9292 beloofde destijds beterschap maar maakt die belofte niet waar gemaakt” zegt Freek Bos namens reizigersorganisatie Rover. Hij adviseert reizigers gebruik te maken van Google Maps. “Google krijgt die info rechtstreeks van de vervoerders en is ook betrouwbaar.” Hij geeft dat advies op het moment het treinverkeer nog niet gestaakt is, en er nog gereisd kan worden. Later blijkt dat ook Google Maps geen actuele informatie meer krijgt over de uitval van treinen.

Wie alleen reisinformatie zoekt voor de trein, kan het beste kijken op NS.nl (of onze reisplanner). “Doordat er zoveel treinen en bussen opgeheven zijn, lukt het de reisplanners nauwelijks om alle informatie te verwerken” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Daar heeft Google Maps last van, maar ook 1313.nl en HTM.nl. Die sites geven ook landelijk reisadvies van deur tot deur.

NS probeert de treinplanner zo actueel mogelijk te houden, maar meldt dat de planner niet verder dan een half uur vooruit betrouwbaar is. “Reizigers moeten er rekening mee houden dat de nasleep van de storm ook morgen merkbaar zal zijn. NS adviseert reizigers de berichtgeving op NS.nl goed in de gaten te houden.”

Deze OV-Routeplanners werken wel

  • Update: omdat alle treinen opgeheven zijn, hebben ook de werkende planners moeite. Zo worden soms treinen weergegeven, die niet rijden.
  • Google Maps. In Google Maps kun je niet alleen een reis plannen voor de auto, maar ook voor het openbaar vervoer. Google Maps maakt gebruik van realtime informatie via stichting Open Geo.
  • HTM. Zoals aangegeven werkt de routeplanner van de HTM wel. Met de HTM-planner kun je een reis plannen door heel Nederland.
  • 1313.nl. 1313.nl geeft reisadvies zonder toeters en bellen. Gewoon direct een reisadvies.
  • De NS Reisplanner heeft ook de mogelijkheid om een reis te plannen van deur tot deur. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een service van 9292. Die werkt daardoor ook niet.
  • Ook handig voor onderweg: de App OVinfo. In die app kun je per halte de actuele vertrektijden zien.

8 gedachten aan “9292 bezwijkt opnieuw: deze planners werken wel”

  1. Arno schreef:

    De app en site van rijdendetreinen.nl is nog altijd een goed werkend alternatief. Deze werkt ook nog gewoon.

    1. Dominic schreef:

      Die is uitstekend inderdaad, net zoals Google Maps in het algemeen gesproken. Bovendien werken die ook vrijwel altijd, in tegenstelling tot het vaak falende 9292.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Klopt, alleen niet voor deur tot deur reizen.

  2. Priscilla schreef:

    Anwb routeplanner werkt ook prima. kan ook gebruikt worden voor OV.

  3. Poezenbeest schreef:

    1313 blijft gewoon de trein geven, die niet rijdt… Heb je weinig aan dus.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Probleem is dat NS achterloopt met treinen opheffen.

  4. Christine schreef:

    Ook Maps geeft aan dat de trein nog rijdt…

  5. Roy schreef:

    Goabout.com deed het ook voor mij, alhoewel ik denk dat die geen storingen aangeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *