fbpx
Foto: Sanne van Galen / Rover

Kritiek op NS proef met eenmalige OV-chipkaart

Reizigersorganisatie Rover vindt de proef met de eenmalige ov-chipkaart voorbarig omdat vervoerders nog geen besluit hebben genomen over de eenmalige OV-chipkaart. Op 14 tal stations zijn er één of enkele kaartautomaten aangepast die geen papieren treinkaartjes meer leveren maar wegwerp OV-chipkaarten. 

"De aangepaste automaten geven alleen voltarief treinkaartjes en geen kaartjes met korting. Nu zijn er nog kaartautomaten die wel treinkaartjes met korting gekocht kunnen worden, maar dat verdwijnt straks. Daardoor kunnen vaste klanten in de toekomst geen incidentele treinreizigers zonder OV-chipkaart meenemen met korting" legt woordvoerder Sanne van Galen van Rover uit.

Vervoerder centraal
Wie een treinkaartje koopt bij een aangepaste kaartautomaat moet vervolgens ook in- en uitchecken. Volgens NS is dat nodig om de inkomsten van de treinkaartjes onder de vervoerders te kunnen verdelen. "Daar blijkt maar weer eens uit dat niet de reiziger maar de vervoerder centraal staat bij de OV-chipkaart" stelt Rover.

Eerlijke verdeling
NS is het niet eens met de kritiek. "De reiziger wil bij één kaartautomaat een kaartje kunnen kopen, ook als hij met meerdere vervoerders reist. Maar daarbij hoort een eerlijke verdeling van de opbrengsten. Daarvoor is in- en uitchecken nodig" zegt woordvoerder Eric Trinthamer. Wel erkent hij dat er geen alternatief komt voor vaste klanten die een incidentele reiziger met korting willen meenemen. "De meereiskorting blijft wel bestaan maar alleen op de OV-chipkaart" zegt hij.

Productiekosten
Rover ziet verder niets in een toeslag voor wegwerp-OV-chipkaartjes. "De vervoerders willen stoppen met het papieren treinkaartje en de OV-chipkaart invoeren. Dan is het ook hun ondernemingsrisico als daardoor de kosten toenemen. Dat moet niet op de reiziger verhaald worden" verklaart Van Galen. NS is het daar niet mee eens. "De productiekosten zijn hoger, en dan is een kleine toeslag logisch. Dat gebeurt ook bij de bus, tram en metro" reageert Trinthamer. 

Meeste reizen al met OV-chipkaart
Volgens Trinthamer worden de meeste reizen al gemaakt met een OV-chipkaart. NS vervoert jaarlijks zo´n 8 miljoen unieke klanten. "Maar 75 à 80 procent van de reizen wordt door 3,5 miljoen klanten gemaakt. Die reizigers reizen al met de OV-chipkaart. Dan hebben we nog een ruim één miljoen klanten met een voordeelurenkaart, die kunnen nu ook nog een papieren treinkaartje reizen maar gaan straks ook volledig over met de OV-chipkaart. De andere klanten die overblijven reizen zeer incidenteel met de trein, voor hen biedt een eenmalige chipkaart uitkomst."

Eerste overwinning
Dat er een eenmailge OV-chipkaart komt, ziet Rover als een eerste overwinning. "Een paar jaar terug wilde NS dat iedereen een OV-chipkaart zou kopen. Men beseft nu dat er een oplossing is voor incidentele reizigers. Maar nu moeten de plannen voor de toeslag nog verdwijnen en er een oplossing komen zodat vaste klanten ook incidentele reizigers met korting kunnen blijven meenemen."

Dinsdag besluit
Hoe hoog de toeslag wordt, wil NS niet zeggen. Rover en andere consumentenorganisaties hebben de plannen gezien en zijn om advies gevraagd, maar mogen niets zeggen over de hoogte van de toeslag. "Dit onderwerp is besproken in het Nationaal OV Beraad (NOVB). We willen graag transparantie, maar daar zijn nog geen afspraken over gemaakt. Dinsdag horen wij van de vervoerders welk besluit ze hebben genomen. Dan wordt het ook openbaar" zegt Van Galen. 

1 euro
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV ving eerder op dat de toeslag een euro zou worden. "Voor Beter OV vindt een extra heffing op treinkaartjes een onacceptabel voornemen, aangezien de tarieven in ons land op grond van de spoorconcessie slechts mogen stijgen met de inflatie en extra kosten die ProRail aan de NS in rekening brengt" reageerde voorzitter Rikus Spithorst toen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *