Elektrificatie spoor Nederland – Herzogenrath start eind april
13 apr 2018 10:20
Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.
Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.
Financiering
De elektrificatie van het 6,5 km lange traject Landgraaf – Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden zette de toenmalige staatssecretaris voor Milieu en Infrastructuur, Sharon Dijksma, hiervoor het sein op groen. Naast een bijdrage van de Europese Unie zorgen het Rijk, provincie Limburg en de regio voor de bekostiging van dit project.
Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat dan binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een rechtstreekse treindienst uitvoeren tussen Maastricht en Aken. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld, die geschikt zijn voor drie landen.
Zijn de gevolgen al bekend voor station Eygelshoven Markt. Dit is toch een vrij populair station zeker voor de Duitsers
Bij mij niet, zou er sprake zijn dat het gevolgen zou hebben?
Nou ja, het wordt een sneltrein die ook Kohlscheid en Aachen Schanz gaat overslaan, dus dr vraag of er misschien ook Nederlandse stations tussen Heerlen en Herzogenrath overgeslagen gaan worden is niet zo gek.
Eygelshoven heeft vooral op zaterdag een markt die zelfs bij onze Oosterburen zeer geliefd en bekend is en men op een gezellige manier zijn inkopen doet. Door hier van het station gebruik te maken kan men de auto thuis laten of op een van de nabijgelegen Duitse stations parkeren. Als men straks daarna ook verder kan reizen en shoppen naar Heerlen, of Valkenburg en vooral Maastricht slaat men meerdere vliegen in een klap, wel zo makkelijk…
Eerst naar de markt en dan shoppen? Zo zal het bij de eerste marktbezoekers niet functioneren.
Hoe wordt de ov-chipkaart hierbij geïmplanteerd? Zal je er aparte kaartjes voor moeten kopen?
Arriva moet in Luik, Bressoux en Wezet en alle tussen gelegen stations tussen Herzogenrath en Aken OV in- en uitcheckpalen plaatsen. Zoiets gebeurt al tussen Niuweschans en Leer (Ost Friesland)
Ik denk niet dat Arriva een Nederlands systeem in België gaat en mag neerzetten. Er zal een internationaal kaartje gekocht moeten worden. Wel kan Arriva op die stations natuurlijk kaartautomaten neerzetten, zoals ook al gebeurt in bijv. Maastricht met een automaat van de NMBS.
Waarom? Zijn er specifieke regels die dit in België verbieden?
Er bestaan ook OV-chipkaart-vriendelijke oplossingen voor grensoverschrijdend vervoer. Zo kon ik op Nijmegen Station inchecken bij de buschauffeur van lijn 58 (Duitse buslijn!!) en vervolgens op het station van Kleve bij dezelfde chauffeur weer uitchecken.