Eurostar Londen – Amsterdam start 4 april. Tickets vanaf € 40
09 feb 2018 12:00
Vanaf 4 april kunnen treinreizigers rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. Dat heeft Eurostar vandaag bekend gemaakt. De trein gaat twee keer per dag rijden. Treinkaartjes voor de nieuwe verbinding zullen beschikbaar zijn vanaf 40 euro. Van Amsterdam naar Londen kan voorlopig niet rechtstreeks worden gereisd. Dat zal naar verwachting pas eind 2019 zijn opgelost.
De Eurostar gaat voorlopig alleen van Londen naar Nederland reizigers vervoeren, en niet andersom. Voor treinreizigers vanuit Nederland naar Londen verandert er voorlopig weinig: per Thalys naar Brussel en vervolgens per Eurostar naar Londen. Wel verandert de prijs. Het oude starttarief van 59 euro wordt verlaagd naar 49 euro. Dat is een combinatietarief voor Thalys en Eurostar.
Concurrentie met de luchtvaart
Treinkaartjes voor de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam zullen vanaf 20 februari verkocht worden. Met het tarief van 40 euro per enkele reis kan de Eurostar het opnemen tegen de prijsvechters in de luchtvaartbranche. Wel geldt dat het goedkope tarief alleen beschikbaar is voor vroegboekers. Als het voordelige tarief is uitverkocht, stijgt de prijs geleidelijk. Ook op het gebied van reistijd kan de trein het opnemen tegenover het vliegtuig. Zo daalt de reistijd Londen – Rotterdam tot 3 uur en 1 minuut. Naar Amsterdam duurt de treinreis 40 minuten langer. Wel moet worden opgemerkt dat treinreizigers 30 minuten voor vertrek aanwezig moeten zijn om in te checken. Bij grotere drukte, zoals rond weekenden en feestdagen, adviseert Eurostar 45 minuten aan te houden. Zakelijke reizigers kunnen de inchecktijd omzeilen door een treinkaartje te kopen in de reisklasse Business Premier. Die reizigers hoeven slechts 10 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.
Nieuw tijdperk
De rechtstreekse treinen Londen – Amsterdam zullen dagelijks om 8:31 uur en 17:31 uur uit Londen vertrekken. De treinen kunnen een snelheid halen van 300 kilometer per uur. Volgens Eurostar-topman Nicolas Petrovic is de nieuwe verbinding een spannende stap voorwaarts. “Het luidt een nieuw tijdperk in voor de internationale hogesnelheidstreinen. Met een rechtstreekse verbinding van Londen naar Nederland, België en Frankrijk, hervormen we het reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en drie van Europa’s belangrijke handelsnaties.”
Verdubbeling reizigersaantallen
Dagelijks zijn er momenteel zo’n zestig vluchten tussen Nederland en Londen. “Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994,” brengt Eurostar in herinnering. Na de introductie van de Eurostar tussen Londen en Parijs is er veel veranderd. “In de afgelopen drieëntwintig jaar is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld, doordat reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Naarmate de populariteit van Nederland als belangrijke zakelijke en toeristische hub toeneemt, is het potentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk.”
Eind 2019 ook rechtstreeks Amsterdam – Londen
De trein heeft tussen Amsterdam en Londen momenteel een klein marktaandeel, vertelde NS-International-directeur Marjon Kaper eerder tegenover Treinreiziger.nl. “Maar met de rechtstreekse Eurostar wordt de trein veel aantrekkelijker.” Toen was nog niet bekend dat de Eurostar Amsterdam – Londen pas per dienstregeling 2020 kan gaan rijden. Eurostar benadrukt dat de overstap in Brussel tijdelijk is. Dat is omdat Nederland en het Verenigd Koninkrijk afspraken moeten maken over de beveilings- en paspoortcontroles. “De regeringen hebben toegezegd om deze overeenkomst tegen eind 2019 in te voeren, zodat Eurostar-reizigers in beide richtingen van een rechtstreekse reis kunnen genieten,” legt Eurostar uit. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven meldde dat eerder aan de Tweede Kamer. Door de extra overstap in Brussel duurt de treinreis Amsterdam – Londen een stuk langer: op zijn snelst 4 uur en 40 minuten.
900 zitplaatsen
De frequentie van twee treinen per dag staat in schril contrast tot de zestig vluchten. Toch kunnen de twee treinen al heel wat vliegtuigen vervangen. Waar veel vliegtuigen slechts 180 zitplaatsen hebben, kan de Eurostar tot 900 reizigers vervoeren. Eerder meldde NS dat er al werd gesproken over een derde trein per dienstregeling 2019. Of die er gaat komen is nog onduidelijk. De Eurostar had eigenlijk al per december 2016 moeten gaan rijden. Vanwege de toelatingsprocedure van de nieuwe treinen is die datum niet gehaald.
Eurostar Amsterdam – Brussel
De Eurostar zal voorlopig weliswaar niet rechtstreeks van Amsterdam naar Londen rijden, maar dat betekent niet dat de treinen leeg terug zullen rijden van Amsterdam naar Londen. De Eurostar start namelijk al wel twee keer per dag een trein Amsterdam – Brussel. Die treinen zullen om 7:48 en 16:48 uur vanuit Amsterdam vertrekken. In Rotterdam vertrekken de treinen een kleine veertig minuten later. Wie vanuit Brussel naar Nederland wil, kan eveneens twee keer per dag de Eurostar nemen. De Eurostar Londen – Amsterdam zal namelijk ook toegankelijk zijn voor treinreizigers tussen België en Nederland.
Wat een Salomonsoordeel. Maar goed, men gaat rijden. Leuk voor de mensen langs het spoor en wie er in zit.
Aansluitend op het Eurostar in Engeland verhaal valt wel op te merken dat de Eurostar vanaf Brussel op diverse plaatsen in Frankrijk en Engeland stopt. Hoe is dat met deze Amsterdam express?
Nederland is een nieuw land voor de eurostar. Daarnaast zijn met name lille en calais gebouwd als een soort vestingen. Vluchtingen willen nu eenmaal liever van eu-uk dan andersom.
Het zijn geen vluchtelingen. En wat men in UK zoekt is mij een raadsel. Discriminatie en een laag loon? Overigens zijn het geen EU migranten en blijft het probleem na brexit gewoon bestaan. Ook aardig is dat de Empire-immigratie gewoon door gaat maar dat die mensen niet op het platteland of in een fabriek gaan werken (die zijn spullen niet meer kan exporteren). Fingers-crossed. Het wordt afzien.
Het zijn transitmigranten op zoek naar werk in de UK. UK is populair vanwege de Engelse taal die ze toch al beheersen en de NHS.
Verder is dit niet zo relevant en zou deze site t weg moeten moderenen.
Ik heb niet de complete dienstregeling gezien, wel dat ie 20 minuten sneller is tussen Brussel en Londen dan de huidige snelste verbinding. Dus ik denk non-stop.
Volgens AD vandaag 20 feb de eerste???
https://www.ad.nl/binnenland/eerste-rechtstreekse-eurostar-sjeest-van-londen-naar-rotterdam-en-amsterdam~a12d0069/
We gaan maar eens uit het raam (van de keuken) kijken.
Wat is het voordeel boven de Thalys van deze eurostar dan?
De Eurostar richt zich op Londen, en neemt Brussel mee. Omdat ze nu nog geen reizigers Amsterdam – Londen mogen vervullen, zijn de treinen volledig voor mensen van Amsterdam naar Brussel. Het tijdstip zal de keuze tussen Eurostar en Thalys bepalen. Voor Londen heb je keuze uit de Eurostar en Eurostar, en speelt Thalys geen rol (bij directe reizen).
Zakelijk heb je niets aan die extra Eurostar Brussel-Amsterdam, hij rijdt tussen twee Thalys-treinen door dus ook geen grotere amplitude. De tijden zijn ook zo dat je er eigenlijk geen werkdag in de andere stad van kan maken: 11:30 en 20:30 uit Brussel (20 minuten later gaat een Thalys), 07:48 en 19:48 uit Amsterdam. De 07:48 lijkt aantrekkelijk maar 10:00 in Brussel is laat om aan een werkdag te beginnen. Dus vooral interessant voor toeristen, ze moeten dan wel onder de prijs van Eurostar gaan zitten. Lijkt me een noodgreep om toch nog iets aan die anders leeg rijdende trein te verdienen. De passagiers die er eigenlijk in horen, zitten namelijk in de Thalys van 40 minuten eerder, omdat ze in Brussel moeten overstappen!
Eurostar is al lang bezig om de spoormarkt te verkennen. Zo ook Londen – Brussel – Amsterdam. En wie weet straks ook Londen – Brussel – Frankfurt. Een verbinding waar DB-AG ook belangstelling voor had. Of dat nog zo is lees ik niets meer over.
Zoals je aangeeft is de doelgroep mogelijk vooral toeristen. En in mindere mate zakenreizigers. Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen zullen gaan. Want de open acces vervoerder Eurostar vist in de vijver van Benelux (toeristen + forensen) en Thalys (zakenreizigers/toeristen/forensen).
De enigste meerwaarde van de Eurostar t.o.v. Thalys & Beneluxtrein is dat er een rechtstreekse snellere treinverbinding is tussen Londen – Amsterdam v.v. Wat dat oplevert qua concrete reizigersaantallen is afwachten. Want de concurrentie van de Eurostar tussen Amsterdam – Brussel – Londen is moordend met zowel de bestaande treinen en bootverbindingen/luchtvaartverbindingen.
Inderdaad, juist door open access is het extra interessant dat Eurostar er nu wel voor kiest om deals met Thalys te blijven doen, voor de heenweg dan (ik neem aan dat de combi Eurostar+Thalys op de terugreis financieel ontmoedigd wordt).
Wat betreft de vliegconcurrentie, die geldt ook op de route naar Frankfurt, Eurostar’s enige andere uitbreidingsoptie (buiten Zuid-Frankrijk dat ze in het vakantieseizoen al doen, net als Thalys). Londen-Frankfurt is nog net iets verder dan naar Amsterdam, dus dat wordt lastig. Ze moeten het dus vooral van de tussenstops hebben: Rotterdam, Aken, Keulen. En in het VK, maar het lijkt erop dat de trein naar NL juist niet in Ebbsfleet (en Ashford) stopt.
Heen voorlopig niet veel. Thalys gaat hier ieder uur en vanaf Brussel kun je vaak overal naar toe… Keulen, Parijs, London, Lille en ook verder. Ook is er Izy.
NB het zou wel aardig zijn om de arriverende Engelsen door een aparte non-EU controle poort te leiden. Uiteindelijk doen zij net zoiets.
Ook deze laatste opmerking mag weggehaald worden.
Waarom Engelsen door een non EU controle moeten wordt geen enkel argument voor gegeven en is in deze casus niet relevant.
Britten moeten straks door een non-EU poort en omdat het nu andersom ook al zo is zouden wij er nu ook mee moeten starten. Dan kunnen ze wennen.
In Brazilië worden inkomende Amerikanen net zo gecontroleerd als in reizende Brazilianen in USA. Heel logisch.
Indien tickets op 20 februari beschikbaar zijn, zal ik de rit van Londen naar Amsterdam proberen op 24 april 17:31. Het zal mij benieuwen. Voor de heenreis is de trein in elk geval (nog) geen optie.
Qua comfort zal de rechtstreekse Eurostar 320 zoal prima zijn. Totale reistijd is tussen Eurostar en vliegtuig behoorlijk gelijkwaardig.
Of de Eurostar 320 de concurrentie met de vliegtuig tussen Amsterdam – Londen enigszins aan kan zal vooral afhangen van de betrouwbaarheid van de Eurostar 320 diensten. Want de Eurostar rijdt op de complexe HSL waar treinen nogal eens vertragingen oplopen. Of uitvallen. Wat dat betreft is het goed dat vervoerder Eurostar 320 nog zeer lang doorgaat met trainen van personeel op de HSL Londen – Amsterdam.
Andere knelpunt is de zeer drukke flessenhals tussen Schaarbeek – Brussel Zuid waar maximaal 1200 treinen per dag rijden op zes sporen! De komende jaren zal dit deel hopelijk ontlast worden door de nieuwe GEN netwerk in Brussel:
https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2X4Fn5asmkAqAVzKAx.;_ylu=X3oDMTByMWk2OWNtBGNvbG8DaXIyBHBvcwMyBHZ0aWQDBHNlYwNzcg–/RV=2/RE=1518241657/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.infrabel.be%2fnl%2fgewestelijk-expresnet-brussel/RK=2/RS=biaeGQWk3xsc5kLMo.t8ihJF0wI-
Tussen Parijs – Londen is de Eurostar (320) zeer succesvol door de zeer concurrerende reistijd van slechts 2 – 2.20 u. En andere factoren zoals comfort, betrouwbaarheid en behoorlijke punctualiteit. Dat zorgt op die verbinding voor vele treinreizigers.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjR45Xg6ZnZAhUDXMAKHR5gAOcQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.infrabel.be%2Fnl%2Fgewestelijk-expresnet-brussel&usg=AOvVaw1E-bR3LolPtpWSL0CM2jn5
Hoort bij vorige reactie.
Ik heb een keer de Eurostar genomen vanaf Brussel, vond het ten opzichte van vliegen vanaf Zavatem geen verbetering. De trein is relatief duur en het wachten is weinig comfortabel.
Als zakenreiziger met een voorkeur voor treinen heb ik laatst Amsterdam-Londen met Thalys en Eurostar eens geprobeerd.
Eens maar nooit weer.
Eurostar slaat op werkelijk elke manier de plank mis qua comfort. In Brussel moet je overstappen. Vervolgens moet je daar door een soort van chaotische bagagecontrole waar Schiphol zich diep voor zou schamen. Lange, lange rijen en geen idee of je je aansluitende trein gaat halen. Stress. Dan toch liever de grenscontrole van Schiphol.
En dan de terugreis. Wachten in het koude tochtgat van St Pancras, tot je eindelijk in de rij “mag” voor de bagagecontrole. Vervolgens in de koude, kale “lounge” ruimte wachten op je trein. Wederom, doe mij het comfort van Schiphol maar.
Echt een gemiste kans. ik houd van de trein. Maar op de Eurostar zul je mij niet meer zien.
Vreemd, vorig jaar heb ik daar niets van ervaren. Het deed mij meer aan een rustig regio vliegveld denken dan aan een overmatig drukke grote Airport.
Je was duidelijk niet in de echte business lounge in St Pancras. Dat is één van de betere in Europa: prima koud en warm buffet, gratis drank, tijdschriften, goed internet, redelijk veel plek en mooi uitzicht. Alleen DB doet het beter, met bediening.
De truuk is gewoon niet zover vantevoren door de rij/security te gaan. Zeker in Londen staan de meeste mensen al meer dan een uur tevoren aan te schuiven. Net als bij het vliegtuig, van die mensen die als eerste aan boord willen. Als je 30-35 minuten voor vertrek komt is de rij weg en loop je zo door. Ik heb geen Carte Blanche (hoogste Eurostar niveau) en mag toch vaak naar de business-rij (pak aantrekken helpt misschien…), ben er altijd zo doorheen. Lounge toegang doe ik met Thalyskaart.
Zakelijke reiziger zijn geeft nog geen recht om de business lounge te mogen gebruiken. Dat is natuurlijk op basis van ticket. Een niet zakelijke reiziger kan dan wel weer een ticket kopen gericht op de zakelijke markt en dan wel de business lounge gebruiken.
Ik heb zelf denk ik een stuk of 5 a 6 keer de Eurostar genomen. Controles gingen best snel, sneller dan de keren dat ik vloog. Op schiphol maak ik ook nauwelijks gebruik van de winkels, dus dat mis ik niet.
Over comfort gesproken, ik houd mijn hart vast voor de minimale gebouwtjes die men in Amsterdam en Rotterdam gaat neerzetten. Vorig jaar zag ik een stuk waarin de capaciteit van de wachtruimte in Amsterdam, zelfs met alleen staanplaatsen, lager bleek dan het aantal verwachte passagiers. En het staat aan het eind van spoor 15, buiten de kap. Alleen geschikt voor backpackers, denk ik zo.
Erik Vos, het kantoor is er voor de machines en personeel. Als het ware. In Nederland kun je gewoon buiten op het perron wandelen of zitten tijdens het wachten. Wellicht is de trein er ook al en kun je sofort aan boord.
Mee eens, vergeleken de luchtvaart is wachten voor de eurostar uiterst oncomfortabel, tenzij je een nog duurder ticket hebt, maar dan is vliegen met KLM weer praktischer.
Naar Amsterdam verwacht ik enkel de goedkope toeristen en de milieufreaks van binnen de A10
Nee Dries, dit is het douanekantoor waarin alle controles plaatsvinden en de gecontroleerden moeten wachten tot het perron leeg is en de toegang wordt afgesloten. Daarna mogen ze er uit en komt de trein.
Dit heeft niet zo zeer met de treinen te maken maar wel met de minder hoogwaardige stations in België en Frankrijk en falende lokale veiligheidsdiensten.
Die beveiliging op Paris Nord voor de Thalys gaat ook nergens over. 20% wordt gecontroleerd maar mensen die ik er verdacht uit vindt zien (grote tassen, onder invloed) lopen gewoon door.
Dan heb ik liever gewoon geen extra controle zoals in Nederland.
Deze gorilla in de kamer blijft nog maar even buiten beeld.
‘Groot-Brittannië riskeert hardst mogelijke Brexit’
Dat Britse bedrijven nog in de EU aan infrastructuur zouden kunnen deelnemen is een waanidee. Zeker zal Eurostar naar Parijs moeten verhuizen en wat er nog aan verkeer mogelijk zal zijn is maar de vraag.
De brexit fans hebben vast van te voren alles goed doordacht. Oh nee, toch niet. De UKP 350 miljoen per week voor de NHS komt er helemaal niet. Het blijkt dat men zelf ook nog wat uitgaven op de begroting heeft.
Dankzij de D66 voorkeur van de moderators blijft deze reactie staan, dit terwijl het overduidelijk Fakenews betreft.
De Britse economie doet het dankzij Brexit een stuk beter dan voorheen, dat wijzen ook diverse cijfers uit. De kanaaltunnel maakt deel uit van een vedrag tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Haha. Nu weet ik op welke partij ik de volgende keer mag stemmen.
Mevrouw 1x, het gaat nu al hartstikke slecht met de economie van het VK en het zal nog veel slechter worden en nooit meer goed. Het is een eiland waar niets te beleven is voor bedrijven wanneer het geen deel is van de EU. Er is niets waardevols behalve grote ego’s en te weinig werkende mensen. Wie gaat de gezondheidszorg bemannen als er geen EU werkers meer zijn? De Britten niet.
Al die mooie praatjes zijn van de leugenaars als Farage die op de ochtend na het raadgevend referendum doodleuk vertelde dat hij nooit die 350 miljoen UKP per week beloofd had. Wat een sukkels.
Deze verbinding is een verbetering en wel degelijk een concurrent voor het vliegverkeer. Menig zal eerder de trein dan het vliegtuig nemen van London naar Amsterdam als hij in 3.41 in hartje Amsterdam is.
Iedere extra verbinding Brussel – Amsterdam is er eentje. Rijdt er een concurrent dan is het nog beter en verspreid de reizigers enigszins in plaats van een bomvolle Thalys of ICBrussel.
Al snel zal het wel wat sneller gaan en met 6 treinen per dag kun je het vliegverkeer al flink verminderen. Beter voor iedereen. Ook levert de HSL dan wat meer aan vergoeding op.
De treinen staan nog niet in de planner van Eurostar… Geen enkele trein terug zonder overstappen in het weekend van 20 mei 🙁
Het is dan ook nog geen 20 februari. Uit het artikel: “Treinkaartjes voor de rechtstreekse trein Londen – Amsterdam zullen vanaf 20 februari verkocht worden.”
Boeking systeem van NS International sloeg op tilt. Verkoop uitgesteld naar 22 februari.
Ik zag dat de eurostar onder andere vandaag vertrekt vanaf Amsterdam naar Brussel van 16.48, en ik was benieuwd, want ik wil hem van dichtbij zien, of dat mogelijk is op Schiphol, ik bedoel stopt deze daar op Schiphol