NS verkoopt tijdens Spelen twee keer zoveel treintickets als normaal
25 jul 2024 8:34
De NS ziet “een duidelijke toename” in de verkoop van treintickets naar Parijs. Daar beginnen vrijdag de Olympische Spelen. Voor de laatste week van de Spelen zijn tot nu toe zelfs bijna twee keer zoveel treintickets naar de Franse hoofdstad geboekt als vorig jaar voor dezelfde boekingsperiode, meldt de vervoerder.
Iedere dag vertrekken zeker negen rechtstreekse treinen vanuit Nederland naar Parijs, waarbij reizigers kunnen opstappen in Amsterdam of Rotterdam. In de ochtend zetten Eurostar en NS een extra trein in van Amsterdam naar Parijs. Daarnaast zijn waar mogelijk treinen verlengd. Ook kunnen supporters ervoor kiezen de IC Brussel te pakken en daar over te stappen naar Parijs, bijvoorbeeld op de nieuwe Eurocity die sinds woensdag twee keer per dag de Belgische en Franse hoofdstad met elkaar verbindt.
Nog niet uitverkocht
De ANWB roept automobilisten op de wegen in en rondom Parijs de rest van zomer te mijden. Dat heeft nog geen piek in de vraag naar treinkaarten opgeleverd, ziet NS. De treinen naar de Spelen zitten nog niet vol. “Voor de liefhebbers van de Olympische Spelen zijn er nog treintickets via onze website beschikbaar.”
Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren noemt het opmerkelijk dat de treinen nog niet zijn uitverkocht. “Ook vandaag heeft lastminute vrijwel elke Eurostar nog plek, en dat is dit weekend ook zo. Terwijl de Eurostar in het weekend soms al weken vooraf vrijwel allemaal is volgeboekt. Eurostar liet eerder weten de capaciteit met 27 procent te hebben uitgebreid. Dit weekend namen ook atleten van TeamNL de trein naar Parijs. Naast de Eurostar rijdt er nu ook een EuroCity Brussel – Parijs, die trein wordt vooralsnog matig gebruikt.
Flixbus
Ook Flixbus verkoopt in aanloop naar de Olympische Spelen meer tickets dan normaal vanuit Nederlandse steden naar Parijs. De vervoerder ziet een toename van 5 tot 10 procent, laat een woordvoerder weten. De busmaatschappij verwacht niet veel hinder te ondervinden van de drukte op de weg. “We zien dat een groot deel van het reguliere vakantieverkeer wegvalt. Toeristen worden eigenlijk vervangen door fans.”
Flixbus kan vanwege de Spelen geen gebruikmaken van de vaste uitvalsbasis station Paris Bercy. Deze verandering, waarvan de vervoerder naar eigen zeggen pas laat op de hoogte werd gebracht, vergde een “flinke operationele aanpassing”. De bussen die aan zouden komen op Bercy moeten uitwijken naar Château de Vincennes. Reizigers die al een ticket naar Bercy hadden, zijn door de busmaatschappij gewaarschuwd.
© Treinreiziger/ANP
Van af deze zomer kun u ook met de EC 52 van Brussel zuid naar Paris Nord.
https://www.youtube.com/watch?v=F5zeJm2lpnM
Bedankt voor de info.
Ik ga hem waarschijnlijk nemen.
Paris, j’arrive, minimal CO2.
Zag dat filmpje ook op YouTube. De trein was overigens grotendeels leeg.
Mooi dat dit tot stand is gekomen. Zijn er eigenlijk nog andere stations in Parijs Noord waar men zou kunnen arriveren. Gare du Nord is toch flink overlopen. Het werkt allemaal wel maar erg aangenaam is het er niet.
Gare de l’Est maar dat is vrijwel identiek. Of rijden naar CDG Airport, doet Flixbus ook tijdens de OS omdat Bercy niet beschikbaar is.
*dan* normaal. Sterk stukje journalistiek
Het is bij een gelijkheid “als”, dus bijv. “evenveel als” of “niet (evenveel als)” of “twee keer zo (veel als)”, en bij een ongelijkheid “dan”, dus bijv. “meer dan” of “minder dan”. Overigens wordt tegenwoordig het gebruik van “als” bij een ongelijkheid volgens het Genootschap Onze Taal niet meer als fout beschouwd. Samenvattend: de kop van dit artikel is correct.
Als oudere klinkt het mij ook nog altijd raar in de oren maar het is tegenwoordig toegestaan.
Er is veel krakkemikkig Nederlands op radio, TV en in de krant dat eerder door de corrector weggestreept zou zijn geworden. Denk maar aan ‘volle bak’ gaan en meer van die door onbenullige sporters en verslaggevers bedachte onzin. Van het woord ‘vermeend’ weet schijnbaar niemand nog de feitelijke betekenis. De vermeende dader werd tot 12 jaar veroordeeld. Een fijne rechtsstaat is dat 🙂
Tegenwoordig is men onder 40 jaar oud niet in staat een alinea foutloos Nederlands te schrijven/typen. Velen denken handig te zijn met computers door het constante gewrijf op telefoons maar eigenlijk kan de schoolverlater niet eens fatsoenlijk met Windows en Office overweg. Curieus is wel dat de Google tools wel behoorlijk goed zijn in gebruikersondersteuning.
Iets met de vergelijkende en de vergrotende trap.
Ik denk dat NS vooral meer kaarten verkoopt aan incidentele reizigers die zich voorgenomen hadden met Thalys te reizen en die ermee geconfronteerd worden dat dat nu Eurostar is. Ik denk dat een deel van die mensen ervoor kiest om dan voor de zekerheid maar via NS te boeken.
Wie van plan was om een stedentripje naar Parijs te maken, lijkt er geen betere tijd om dat tijdens de Olympische Spelen te gaan doen. Heel veel toeristen blijven weg, waardoor hotelkamers veel goedkoper zijn dan in normale zomers en er plek zat is in de horeca. De bezoekers die er wel zijn, zijn er in eerste instantie voor andere zaken dan het Louvre of de Eiffeltoren. En door de inzet van tienduizenden extra agenten is het er een stukje veiliger. Geen beter moment om te gaan dus dan nu.
Ik denk dat de Olympische Spelen publicitair een ramp zijn voor Parijs, nu er in de afgelopen tijd niet alleen oppervlakkig is geschreven over de stad, maar er wereldwijd is gepubliceerd over de onoplosbare problemen die de stad kent. Dat zal geen toeristen aantrekken. De Olympische Spelen zijn nu al een ramp voor de horeca.
Ik vraag me af of het echt goedkoper is, dat geldt waarschijnlijk toch vooral voor hotels en restaurants wat verder van de Olympische locaties. Het wegblijven van de Tour de France was inderdaad wel een grote strop.
Het OV is in prijs verdubbeld. Daarnaast is er veel kritiek dat de metro tijdens de spelen niet ‘s nachts rijdt. Dat dit voor Parijs met een kater gaat eindigen staat inderdaad wel vast.
De metro rijdt normaal ook niet na middernacht. De laatste zal toch om 0100 wel in de remise zijn.
Klopt, maar dat deed de Londense metro ook nog niet in 2012 en toen werd daar tijdens de spelen wel ‘s nachts gereden. Daarnaast heeft Parijs de tickets in prijs verdubbeld maar staat daar helemaal niets tegenover en dan krijg je vanzelf negatieve reacties dat men probeert er grof aan te verdienen.
Dat is wel erg negatief. Het zou wel interessant zijn om het te testen, het is veelal wel aan de warme kant in Augustus. Het is wel mooi als het wat rustiger is in de bekende musea waar het vaak druk is met veel luidruchtige opdringerige lui van elders
Parijs is beter te bezoeken na de olympische hectiek.
Je ziet inderdaad meerdere dubbele TGV sets per dag rijden. Toch mooi dat ze dat voor elkaar hebben gemaakt terwijl het materieel beperkt beschikbaar is.
Normaal is er alleen de ski-express of zon-express die in dubbel-TGV rijdt. Is de disney-express er eigenlijk nog? Of zijn die andere dubbele treinen eigenlijk materieel-overbrengritten?
Even op de site van Eurostar gekeken en het valt op dat er nog tickets in overvloed zijn tijdens de spelen. En daar hoef je niet eens de hoofdprijs voor te betalen.
Datzelfde zie je bij het vliegtuig. Door AirFrance-KLM was gehoopt op een enorme vraag vanuit de hele wereld, maar de vraag ligt juist veel lager. Mensen die echt in Parijs moeten zijn, hebben veelal vroeg geboekt tegen kunstmatig verhoogde tarieven. Air France heeft de tarieven heel lang hoog gehouden voor deze periode, maar corrigeert nu pas richting de werkelijke vraag. Dat is veel te laat en zal een enorme schadepost worden. Ik zie eigenlijk niet wie er nog profiteert van de miljarden die in de organisatie zijn gestopt.
Als je nu pas de prijzen verlaagt ben je natuurlijk veel te laat. Zag gisteren een filmpje van een wanhopige hotelier in Parijs die tijdens de spelen (nota bene midden in het hoogseizoen) maar 30% bezetting had en dat ook nog tegen lagere kamerprijzen dan vorig jaar.
welk hotel was dat 🙂 ?
Uit eigen ervaring: Voor de Olympische Spelen in Londen in 2012 kon ik nog kaarten krijgen van NOC-NSF. Ik ben naar de opening geweest, maar verder heb ik helemaal niets gezien. Ik kon dus gratis naar de wedstrijden, maar de overnachtingen waren me gewoon te duur. De nacht voor de opening had ik met moeite een hotelkamer in Hounslow weten te bemachtigen en de nacht erna sliep ik in Watford. Ik had vroeg geboekt en veel mensen bleven wachten op lagere kamerprijzen, maar die kwamen er gewoon niet. Voor het geld wat ik toen in Londen heb betaald, zou ik nu een ruime week in Parijs in een hotel kunnen verblijven. De kamerprijzen in Londen zijn na de Olympische Spelen ook nooit meer structureel gedaald tot het niveau van ervoor. Ik weet zeker dat men dat in Parijs ook voor ogen had en dat lijkt nu al jammerlijk mislukt.
De show van de opening in Londen vond ik geweldig en ik denk dat ze dat in Parijs onmogelijk kunnen evenaren. Mijzelf interesseert het inmiddels zo weinig dat ik er niet eens naar ga kijken.
FIFA EUFA en Olympics zijn overrated geldbeluste geldmachines van stichtingen in Zwitserland die zo goed als geen belastingen betalen.
Tijd om die toernooien/ wedstrijden op een sportzender uit te zenden opdat die 2 – 3 % van de bevolking, die sportliefhebber zijn, middels pay-tv hun feestje zelf betalen.
En niet de lasten door de belastingbetaler laten betalen en de inkomsten vooral eigengewin incasseren.
De EM2024 heeft Duitsland ook maar honderden zoniet 1 miljard E aan onkosten gekost en minimaal extra inkomsten opgeleverd.
De Spelen voortaan maar op een vaste locatie doen. In Griekenland. Het is hun handelsmerk. Eigenlijk heeft Coubertin zich dat gewoon toegeëigend.
Op die manier zal het goedkoper zijn, voorts zou men alle moderne nonsens sporten en teamsporten behalve estafette hardlopen moeten weren. Men gaat lekker ergens anders BMX-en of breakdansen. Het is gewoon parasiteren op andermans bekendheid. Weg met die lui.
Dat gezwaai met vlaggen moet ook stoppen, dat wekt alleen maar nationalisme op. Voor Atlanta had je dat ook niet.
Als je zo stellig beweert dat er 2 tot 3% sportliefhebbers zijn, zal je dat getal vast ergens op baseren. Waarop? Ik denk namelijk dat het de grootst mogelijke flauwekul is.
Ik denk bovendien dat het niet heel slim is om als treinreiziger te bepleiten dat als er maar een kleine groep gebruikers is, deze het maar allemaal zelf moeten bekostigen. De mensen die frequent met de trein reizen, vormen immers zelf een minderheid.
Trouwens: Het aantal inwoners van Nederland dat lid is van een sportbond, overstijgt die 2-3% ruimschoots. Dus ik ben erg benieuwd hoe je die lage aantallen verzonnen hebt.
Heeft de EM2024 geen extra inkomsten opgeleverd? Ik denk dat je je ook daarin vergist. Anders dan bij de Olympische Spelen, worden veel van de kosten van de grote voetbaltoernooien doorbelast aan de sponsoren. Daarnaast worden er flinke inkomsten gegenereerd middels de ticketverkoop. Daarmee is het veel sneller mogelijk om tot een sluitende begroting te komen.
Publicitair zullen Frankrijk en Parijs er wel bij varen. Denk ik, hoewel de bekendheid al hoog is.
Dat vraag ik mij af. De publiciteit tot nu toe is uitsluitend negatief.