Ook Belgische Spoorwegen (NMBS) krijgt minder loketten
03 feb 2021 13:03
Niet alleen in Nederland zijn er plannen om het aantal loketten te verminderen, maar ook buurland België wil het aantal bemenste verkooppunten terugbrengen. Bij de Belgische spoorwegen zijn 44 stations genomineerd om de kaartverkoop te beëindigen. Op 91 stations kunnen Belgische reizigers straks nog wel een kaartje kopen.
Kleine stations
Het gaat vooral om kleine stations waar de loketten verdwijnen. De meeste plaatsen zullen veel Nederlanders niet eens kennen, zoals in Heide, Diksmuide en Binche. De bekende grote Belgische stations blijven hun loketten houden.
In sommige stations zouden de loketbedienden 60 tot 90 procent van hun tijd geen klanten hebben. Daarom zullen die loketten gesloten worden, en al op korte termijn. Vanaf 1 maart breekt er een overgangsperiode aan. Tot het einde van het jaar zullen de loketten twee of drie dagen per week open blijven en zullen stewards beschikbaar zijn om reizigers te helpen bij de kaartautomaat.
Minder tickets verkocht via loketten
De afgelopen jaren zijn de Belgische loketten, net als de Nederlandse, steeds minder gebruikt. In 2015 werd nog meer dan de helft van de tickets via een loket gekocht, in 2020 nam dit volgens de NMBS af naar ongeveer 20%.
De loketten die het minst worden gebruikt worden gesloten. Ze zijn samen verantwoordelijk voor slechts 6% van alle transacties. De NMBS wijst erop dat het land in vergelijking met buurlanden nog steeds relatief veel loketten overhoudt. De NMBS zal straks in 16% van de stations in België een loket hebben, in Frankrijk is dat percentage volgens de NMBS 13%, in Duitsland 6% en in Nederland straks 4%.
Overgangsperiode
Voor de stations waar de loketten verdwijnen is een overgangsperiode gepland: van 1 maart tot het einde van het jaar. In die periode zullen de loketten nog twee of drie dagen per week open zijn en stewards zullen reizigers helpen bij de kaartjesautomaten. De hulp voor personen met beperkte mobiliteit zal behouden blijven in de stations die dit aanbieden, zegt de NMBS nog.
Overigens is de sluiting van de loketten nog allerminst definitief rond, de Belgische minister voor Mobiliteit heeft de NMBS terug gevloten, schrijft Het Nieuwsblad. Concreet moet de NMBS eerst in gesprek gaan met de betrokken lokale overheden en andere belanghebbenden. Daarnaast mogen er geen stationsloketten worden gesloten waarvoor geen gebruiksovereenkomst is gesloten met een andere openbare dienst, een vereniging of een commerciële exploitant, omdat er altijd menselijke aanwezigheid moet zijn.
Nederland
Naast de 44 stations de straks geen loket meer zullen hebben, zullen op de overgebleven stations de openingstijden aangepast worden. Om precies te zijn zullen de loketten bij 37 van de 91 stations korter open blijven. Op het Belgische alternatieve nieuwsmedium De Wereld van Morgen wordt het nieuws uiterst kritisch becommentarieerd. De site vindt dat de meerwaarde van een loket wordt onderschat.
In Nederland gaan de plannen veel verder dan in België. Waar België 91 verkooppunten wil overhouden, wil NS slechts 15 loketten openhouden. In België worden met name kleine plaatsen gedupeerd maar in Nederland zullen ook grote plaatsen als Groningen, Zwolle en Amersfoort zonder loket komen.
Oef, dat gaat nog veel politiek krakeel geven bij onze Zuiderburen met de wafelijzerpolitiek, waarbij de lusten een de lasten volgens een sleutel verdeeld moeten worden tussen Vlaanderen en Wallonië. Wordt en station in Vlaanderen vernieuwd, dan is er ook en station in Wallonië aan de beurt.
De Waalse stations trekken aanzienlijk minder reizigers dan de Vlaamse stations. Door deze wafelijzerpolitiek zullen veel meer onrendabele Waalse stations hun loketten behouden van Vlaamse.
Nationale Vlaamse Alliantie-voorman Bart de Wever is zijn messen al aan het slijpen door te eisen dat de treinen van Antwerpen richting Brussel niet meer doorgaan naar Charleroi. Tussen Antwerpen en Brussel puilen de treinen uit van de forensen, maar tussen Brussel en Charleroi zijn deze treinen praktisch leeg. Door de wafelijzerpolitiek heeft Wallonië echter recht op deze treinen, omdat deze ook in Vlaanderen rijden. Volgens De Wever komen de veelvuldige vertragingen tussen Brussel en Antwerpen, doordat de treinen met vertraging uit Wallonië binnen komen. De soap wordt vervolgd.
Heide is mij niet onbekend.
Het is op een redelijke loopafstand van de Kalmthoutse Heide. Waar ook een Willie Vandersteen looproute is. Met houten Suske en Wiske figuren onderweg.
Er stopt zelfs een IC een paar keer per (werk)dag
En de stoptrein van Roosendaal naar Puurs stopt er.
En dan woon ik niet eens in de buurt.
Maar ik loop graag in die omgeving
Ik kende Heide inderdaad ook als stopplaats van de stopper uit Roosendaal. Maar zou je buurman of buurvrouw het ook kennen? Misschien als je in de buurt woont nog wel.
Een bekend voorbeeld van deze beruchte wafelijzerpolitiek zijn twee stations: Vilvoorde in Vlaams-Brabant en Bergen (Mons) in Henegouwen (Hainaut). Tijdens het premierschap van Elio Di Rupo (2011 – 2014), tevens burgemeester van Bergen is ‘zijn’ stad een nieuw door Calatrava ontworpen station toegezegd, terwijl Vilvoorde jarenlang een van de meest desolate stations van België was. Het station van Bergen voldeed prima.
Achter de schermen trekken de Walen nog immer aan de touwtjes, ondanks het feit dat in 1962 het economisch zwaartepunt is verschoven naar Vlaanderen.
Het station van Santiago Calatrava moest het paradepaardje worden van Bergen Culturele Hoofdstad 2015. Het is nog steeds niet gereed en de kosten lopen drastisch uit de hand. En bij Calatrava weet je het nooit: geweldige uitbundige, transparante vormgeving, maar niet altijd praktisch en met kinderziekten. Bij de bruggen in de Haarlemmermeer bleek de constructie te licht en moest ook de fundering verzwaard worden. Op de Zubizuri-voetgangersbrug van Bilbao zakten dames met hun naaldhakken door de glazen tegels. Bij drie spatjes regen gingen de voetgangers al onderuit. Nu is Bilbao een van de Spaanse steden met het meeste regen. Het gemeentebestuur van Bilbao kreeg een reeks aan schadeclaims.
Calatrava is dan ook een architect,
die zijn in het algemeen alleen geïnteresseerd om iets ‘moois’ neer te zetten,
vervolgens moet de aannemer er dan iets functioneels zonder in conflict te komen met het ontwerp
@Peter
Een architect houdt zich niet alleen bezig met de esthetisch kant, maar ook met het ontwerp van de constructie.
Ik verwacht dat het sluiten van loketten in België een lange moeizame politieke weg te gaan heeft.
Er is een aantal jaren in opdracht van railbeheerder Infrabel een onderzoek verricht naar welke lijnen er opgeheven moesten worden, omdat zeverre van onrendabel waren. Er kwamen 15 lijnen uit. 14 in Wallonië en slecht en in Vlaanderen. Onuitvoerbaar dus.
een in Vlaanderen
Ook bij de sporen in het Antwerpse havengebied aan zowel de rechter- als linkeroever is er sprake van een enorme achterstand bij het onderhoud, terwijl Antwerpen nog altijd de grootste spoorweghaven ter wereld is.
Dat is niet zo vreemd. Alle geld gaat in België al jaren op aan te lage tarieven en aan de inefficiente bedrijfsvoering bij de NMBS waar overbodige baantjes kunstmatig in stand worden gehouden. En aangezien er niet onbeperkt geld is wordt er geknepen op het budget van Infrabel.
Met een vette knipoog naar de Duitse dichter Heinrich Heine (1797 – 1856) zeg ik: bij de Belgische staatsspoorwegen NMBS gebeurt alles 50 jaar later.
Dit artikel is onvolledig. Het is nog helemaal niet zeker dat de loketten effectief gesloten zullen worden. (Zie onderstaand artikel)
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210202_94059061
Er lopen denk ik twee dingen door elkaar, eerst heeft NMBS besloten de loketten te willen sluiten, daarna zijn ze ter verantwoording geroepen en blijkt dat wat NMBS wil wellicht misschien niet zonder meer mag. Die laatste update had mij nog niet bereikt.
De minister is van Ecolo. En Ecolo-Groen is tegen de sluiting van de loketten.
Er zijn aanvullende voorwaarden.
Vraag is of onmogelijkheid van contante betaling via loketten niet juist schadelijk is voor de inkomsten van de NMBS, maar zeker ook voor de N.S. hier te lande. Zeker ongemak voor de incidentele treingebruiker, die b.v. door omstandigheden welke dat ook zijn auto laat of moet laten staan, tijdelijk. En ook geen treinabonnement heeft.
En ook geen pinpas?
Denk je niet dat NS dat allemaal allang onderzocht heeft?
‘heeft de NMBS terug gevloten’. Wordt wellicht bedoeld teruggefloten?
Las een dag of wat terug dat ook de DB weer veel loketten gaat dichtdoen-of trachten aan belangstellende Agenturen aan te bieden. Mogelijk vanwege corona, dus tijdelijk, wordt direkte verkoop van biljetten zonder reservatie voor Fernverkehr stopgezet. Maar bvb. IN VRR/Rhein Ruhr is al veel gesloten vanwege dat DB geen VRR meer verkoopt.
In BE bvb zijn de bussen van deLIJN al tijden geheel zonder betaalmogelijkheid op de bus, dus velen zijn er noodgedwongen al mee bekend.
Als er een schaap over de dam is volgen er in Europa blijkbaar meer, nu België, straks ?
Overigens maakt het Nederlands Limburgs Parlement bezwaar tegen de sluiting van loketten in Heerlen en Roermond en kunnen Belgische toeristen behalve Maastricht hier alleen aan een automaat terecht voor een vervoersbewijs.