fbpx
Foto: Twitter/Elias Van Deun

TCS debuteert op het Belgische spoor met testtrein voor European Sleeper

Met nog een week te gaan voordat European Sleeper van start gaat, debuteerde vervoerder Train Charter Services woensdag op het Belgische spoor met een speciale trein tussen Denderleeuw en Amsterdam.

TCS is de vervoerder van dienst bij de European Sleeper-ritten. Deze slaaptrein verbindt drie dagen per week Brussel en Berlijn met elkaar via o.a. Rotterdam en Amsterdam, met vanaf 2024 een langere verbinding tot het Tsjechische Praag. Op 25 mei vertrekt de eerste slaaptrein.

186 296_LNS_E13401_Liedekerke_L50C_17.05.2023-k
De trein in Liedekerke (BE). Foto: Flickr/Wim De Ridder

Bijzondere gast

Om goed voorbereid op pad te gaan, reed TCS woensdag al een rit tussen Amsterdam, Brussel en het iets minder grote Denderleeuw. In Denderleeuw wordt de slaaptrein straks gestald als hij in Brussel is aangekomen. Voor de testrit gebruikte het Nederlandse bedrijf een locomotief van goederenvervoerder Lineas en vier Dinner Train-rijtuigen. Het rijdende restaurant is een bijzondere gast bij onze zuiderburen.

In tegenstelling tot Nederland, waar het spoorverkeer sinds 1990 is geliberaliseerd en vervoerders als Arriva en Keolis de nevenlijnen bedienen, is er in België weinig concurrentie te bespeuren. Sinds 2002 krijgt de NMBS concurrentie in het goederenvervoer, maar in het reizigersverkeer krijgt de nationale spoorvervoerder nog minstens tien jaar het treinnetwerk gegund. Wel verlengt de drielandentrein (Maastricht-Aken) eind dit jaar naar Luik en heeft TCS de vergunning gekregen om European Sleeper te gaan rijden.

41 gedachten aan “TCS debuteert op het Belgische spoor met testtrein voor European Sleeper”

  1. dries molenaar schreef:

    Met zoveel warme woorden moet het wel gaan lukken. Gisteren, 17-5-2023, nog een passend onderwerp in Nieuwsuur.

    Tijd voor een nachttrein naar andere bestemmingen. Zoals Milaan-Venetië of Barcelona.
    Met HST slaaptreinen zou het bereik nog flink groter kunnen zijn, als het spoor ‘s nachts tenminste beschikbaar zou zijn 🙂

    1. Tim H schreef:

      TCS heeft aangegeven zich te willen richten op uitbreiding naar Oost-Europa en niet naar het zuiden omdat bestemmingen in het zuiden gezien infra- en personeelskosten niet rendabel te maken zijn.

      1. Benjamin schreef:

        Uitbreiding naar Midden Europa, veronderstel ik. Dat zou mooi zijn.

        1. dries molenaar schreef:

          Voorbij Warschau wordt het moeilijk.
          Begin van de eeuw zag je nog een Moskva express gereed voor vertrek op Amsterdam Centraal

        2. dries molenaar schreef:

          Als het een beetje loopt kan men via DE ook wel wat opzetten naar de Balkan en wellicht via de achterdeur naar Italië.
          Ooit ben ik naar Athene gereisd, twee nachten aan boord 🙂 Een leuke trip met een buitengewoon vriendelijke griekse medereiziger. Twee vervelende NL types verkasten gelukkig snel naar een andere coupé.

          Vertrek uit Köln, ik weet niet meer precies hoe de route was. Joegoslavië bestond nog. We zullen door Slovenië gegaan zijn. Dat is net zo ver als naar Venetië.

        3. Tim H schreef:

          Ik denk dat je in eerste instantie moet denken aan Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, etc.

        4. Klaas-Jozef schreef:

          @Dries, opgestapt in Dortmund, vanaf Arnhem. Ja een hele belvenis. Met een waterfles naar de kraan op het perron, weer instappen & je een weg banen door de koffers & wat dies meer zij naar je eigen coupé.

      2. Bert Sitters schreef:

        Moet de Zeeuw Frans den Hollander, destijds de vader van de TEE, uit zijn graf opstaan? Ik worstel maar kom boven!

        1. Brabo schreef:

          Die had niks met toeristen maar alleen wat met zakenmensen die de hoofdprijs in de eerste klas betaalden.

        2. Bert Sitters schreef:

          @Brabo
          Kwaliteitsvervoer kost nu eenmaal geld. Met alleen maar Kruidvat-achtige kaartjes kun je geen hoogwaardige internationale treinen laten rijden.
          Overigens kwamen later aan de TEE naar Parijs ook tweede klas rijtuigen.
          In de CityNightLine was uiteenlopend comfort.

        3. Anoniem schreef:

          @bert sitters
          We zitten niet te wachten op elite vervoer voor de happy few

        4. Bert Sitters schreef:

          @wie zijn “wij”?

        5. Bert Sitters schreef:

          Door alle vernieuwingen komt er volgend jaar veel materieel vrij. Wellicht kan FlixTrain deze ouwe meuk inzetten voor het Kruidvat-kaartjespubliek en andere anonieme koopjesjagers.

  2. Ad Vijge schreef:

    De drielanden trein die genoemd wordt , rijdt straks “gewoon” onder de vlag van de NMBS

    1. Brabo schreef:

      Voorlopig rijdt er niets. Arriva is niet eens in staat om tussen Heerlen en Aachen te pendelen.

      1. Bert Sitters schreef:

        kijk eens op de treinplanner.

        1. Abel schreef:

          Gedaan. Materieelbeperkingen tussen Heerlen-Aachen.

      2. Baardstaart schreef:

        @Brabo @Bert en @Abel

        Lijkt wel een Stadler (fabrikant van de treinen) probleem, want er zijn ook regelmatig problemen met de Flirtjes tussen Bad Bentheim en Hengelo OV. Uitval en bus vervangende treindiensten vanwege uitval. De treinen van Hengelo naar Duitsland worden gereden door Keolis Nederland en Keolis Deutschland aka Eurobahn.

        In beide gevallen wordt er gereden met Stadler Flirt 3 treinen. Zover ik weet zijn de diesel Talentjes tussen Enschede – Dordtmund en Munster een stuk betrouwbaarder. Overigens zijn de enkel voltige Flirtjes wel zeer betrouwbaar en goed.

  3. Bert Sitters schreef:

    Denderleeuw was ooit de vertrekplaats van autoslaaptreinen in België. Er is daar een groot emplacement om treinen op te stellen

  4. Martijn schreef:

    De Dinner Train is hiermee alweer voor de 2e keer in België. In juni 2022 was de trein in Zeeuws-Vlaanderen te zien en moesten de rijtuigen uiteraard door België om daar te komen.

    1. dries molenaar schreef:

      Getrokken over het goederenspoor? Is er nog ergens een peronnetje in Zeeuws-Vlaanderen? Of heeft DOW een eigen station?

  5. Anoniem schreef:

    In China rijden hogesnelheidstreinen nachttreinen van Guangzhou naar Beijing in
    10 uur. Dit is afstand meer dan 2000 km
    De afstand van Amsterdam- Barcelona zou
    In 12 uur kunnen worden afgelegd. De Chinese
    nachttreinen rijden maximaal 250 km. per uur
    Frankrijk moet wel de regels aanpassen zoals
    ‘s nachtso

    1. dries molenaar schreef:

      Zon-Thalys doet er 7 uur over om in Marseille te geraken. Met drie uur erbij zou je Barcelona moeten kunnen zijn. Die beter ‘s nacht gaa maar er zijn geen slaap-TGVs geloof ik.
      Amsterdam- Barcelona zal vooralsnog met een overstop moeten. Eerste Brussel en dan nog ergens bij Parijs. Een Brussel – Barcelona zou al een hele winst zijn.
      Ook goed voor een gewone nacht-trein.
      Maar ja, materieel en capaciteit?

      1. dries molenaar schreef:

        Herstel:
        Zon-Thalys doet er 7 uur over om in Marseille te geraken, vanuit NL. Met drie uur erbij zou je in Barcelona moeten kunnen zijn. Die eigenlijk beter ‘snacht zou gaan maar er zijn geen slaap-TGVs geloof ik.
        Amsterdam-Barcelona zal vooralsnog met een overstap moeten. Eerste in Brussel en dan nog ergens bij Parijs. Een Brussel–Barcelona 1 of 2 x per dag zou al een hele winst zijn.

        Ook een mooi traject goed voor een gewone nachttrein.
        Maar ja, materieel en capaciteit?

        1. Eend schreef:

          Dat er geen ontwerpen van een nacht TGV
          bestaan dat zou wel kunnen kloppen.
          Talgo schijnt wel ontwerpen te hebben
          voor nacht hogesnelheidstrein.
          Deze nachttreinen zouden makkelijk van Amsterdam naar Madrid,Alicante en nog veel meer steden kunnen bereiken.

        2. dries molenaar schreef:

          eend, het is allemaal al eens voorbij gekomen in discussie. Slaap TGVs of dubbeldekker slapers, al dan niet TGV, veel éénpersoons cabines met werktafeltje en eigen sanitair, vermoedelijk lastig maar te doen. De oude duplexen kunnen experimenteel wel zo omgebouwd worden.

        3. Bert Sitters schreef:

          Als tussen Montpellier en Perpignan ook HSL komt, dan moet Amsterdam – Barcelona in acht uur kunnen lukken.
          Op Marne-la-Vallée kan een extra perron komen voor meer treinen langs Parijs naar het zuiden.

          Volgend jaar komt er voor de Olympische Spelen in Parijs een grote instroom van nieuwe TGV’s. Oudere series kunnen dan omgebouwd worden.

        4. dries molenaar schreef:

          Moeten die nieuwe TGVs nog voor zomer ’24 geleverd en getest worden?
          Notre Dame moet ook nog gereed zijn voor die tijd. Wat een drukte daar in Frankrijk.

  6. Anoniem schreef:

    open stellen en minimale snelheid verlagen
    naar 250km per uur.

  7. @petervanoverschie149 schreef:

    Fantastisch ! Een nieuwe verbinding in de nacht. Dit moet lukken en ik zal er zeker gebruik van maken !
    @petervanoverschie149

  8. Peter schreef:

    Fantastisch ! Een nieuwe verbinding in de nacht. Dit moet lukken en ik zal er zeker gebruik van maken !
    @petervanoverschie149

  9. Anoniem schreef:

    Voor zover ik weet, ging het hier om een speciale rit om de licentie voor TCS om in België te mogen rijden, te vieren. Met de standaard Dinner-rijtuigen kan je geen echte testrit doen die gelijkwaardig hoort te zijn aan de gebruikte hoeveelheid rijtuigen voor de slaaptrein.

    Je zou kunnen spreken van een vroege proef. Maar de echte testtrein heeft vanmorgen gereden.

  10. Bertje Spoor schreef:

    Ooit, in februari 1978 een groepsreis naar Athene gemaakt; een railhobbyreis van de NVBS.
    Met de nachttrein naar Munchen en aansluitend met de “Athinai Express” via Villach-Jesenice en Ljubljana (slovenie) naar Zagreb en Belgrado vanwaar het nachttraject begon. Belgrado-Skopje-Thessaloniki om tenslotte Athene te bereiken. Ik weet nog dat de diesellok op het traject Thessaloniki-Athene de geest gaf en wij lang moesten wachten op een vervangende lokomotief. De terugreis verliep zonder problemen.

  11. Eend schreef:

    De duplex TGV heeft als groot probleem de
    slechte toegankelijkheid van het bovendek.
    Dit wordt veroorzaakt doordat er een
    draai in de trap zit. Het is verschrikkelijk
    om met een koffer naar boven te moeten.
    Deze TGV werd ingezet op Parijs Barcelona.
    De TGV enkel deks zijn veel geschikter om te
    bouwen.
    De Talgo Avril heeft ten minste een
    gelijkvloerse instap. De Duitse en Italiaanse
    hebben hoge instap. Hoogteverschil van
    50 cm.

  12. P.J. Kroes schreef:

    Er heeft nooit een reguliere nachttrein Amstetdam – Moskou gereden. Het Russische slaaprijtuig reed Hoek van Holland – Moskou. De Russen wilden alle Europese hoofdsteden met eigen materieel bedienen. Onder andere voor interne diplomatieke doeleinden. Waarbij Hoek van Holland de link was met Den Haag (daar staat de Russische ambassade) en London.
    Op Lissabon en Dublin na hebben alle Europese hoofdsteden zo’n slaapwagenverbinding gehad.

    1. Marc schreef:

      Hoek van Holland – Moskva was met de Nord-West express met rijtuigen naar bv Kopenhagen en Moskou.
      Maar er heeft wel degelijk een reguliere nachttrein Amsterdam Moskou gereden. In de Jan Kiepura reed een modern Russisch slaaprijtuig mee. Evt aangevuld een een blauwe van de Belarussische spoorwegen. Samen met rijtuigen naar Praag, Warschau en Kopenhagen vertrok deze trein dagelijks uit Amsterdam

      1. dries molenaar schreef:

        Dat klinkt erg spannend allemaal, jammer dat ik er toen niet zo van heb kunnen profiteren.
        Duidelijk dat met wat toewijding en een budget het allemaal wel kan.
        Eigenlijk zou het op korte termijn toch moeten kunnnen om alle hoofdsteden binnen bereik met een directe IC, HST of nachttrein met Nederland te verbinden. Dwz Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Tjechië, Polen. Wellicht nog wat verder ook.

      2. Anoniem schreef:

        NB het boeken voor deze wagons was waarschijnlijk beperkt tot relaties van de Russische diensten. Wellicht werd er ook nog diplomatieke lading getransporteerd. Handig, buiten beeld van de diensten die je bij vliegen wel moet confronteren. Ook mensen met diplomatieke dienst konden zomaar in en uitstappen. Heel vreemd, eigenlijk.

        1. dries molenaar schreef:

          de velden nog niet ingevuld

        2. Marin schreef:

          Met het rijtuig van Amsterdam naar Moskou reisde ik een keer. En ik heb geen diplomatiek paspoort… Kaartje voor deze rit kon iedereen gewoon kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *