fbpx

Timo Huges: eerste resultaten nieuwe strategie zichtbaar

12 feb 2015 15:33

De Nederlandse Spoorwegen hebben een voorzichtige verbetering geboekt dankzij de vorig jaar herijkte strategie. Dat zei NS-topman Timo Huges donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij wees onder andere op de hogere reizigerspunctualiteit en de licht verbeterde klantoordelen.

"We focussen heel gericht op de lijnen waar de prestaties ondergemiddeld zijn. Zo was de uitval rond de zomer bij Intercity Direct zeer hoog. We hebben toen ingegrepen, nu is de uitval gehalveerd", legt hij uit. "Ook tussen Breda – Den Haag hebben we maatregelen genomen. We zetten daar nu een ander type Sprinter in die sneller kan optrekken, daardoor hebben we ook daar de punctualiteit kunnen verbeteren".

In de herijkte strategie is ´gemiddeld goed´ niet langer ´goed genoeg´. En, zo zegt de topman, staat de reiziger nu op 1, 2 en 3. "Maar ik kan geen gouden bergen beloven. Staan in de spits is soms onvermijdelijk. Maar ik kan wel beloven dat wij ons maximaal inzetten. Tegen ontevreden reizigers zeg ik: ik heb u gehoord, we zijn hard aan het werk."

2014 was voor NS overigens financieel een goed jaar: het bedrijf behaalde met name door eenmalige meevallers een winst van 180 miljoen euro. Financieel topman Engelhardt Robbe is over de toekomst voorzichtiger. "We gaan de komende jaren 8 miljard investeren in nieuwe treinen. We kunnen dat alleen door intern te bezuinigen. Zo gaan we minder adviseurs extern inhuren, vrijgekomen functies soms niet opvullen en slimmer inkopen. Maar ook met kleine dingen kunnen we bezuinigen. We hebben bijvoorbeeld vier personeelsbladen, dat gaan we samenvoegen naar één blad. Dat bespaart ook heel veel papier", verklaart Robbe.

Robbe hoopt dat de investering in nieuwe treinen ook nieuwe reizigers zal opleveren. "Maar we hebben geen concreet doel. De afgelopen jaren hebben we een gematigde groei gezien. Maar ook de economische omstandigheden spelen een belangrijke rol bij de reizigersgroei. En ook als er meer files op de weg ontstaan nemen mensen sneller de trein."

Buiten Nederland gaat NS waarschijnlijk de komende jaren meer winst behalen. "We hebben met Abellio de Schotse concessie binnengehaald. Daardoor zal de winstgevendheid van Abellio toenemen. Maar ook daar moeten we eerst investeren. Ook de Limburgse concessie zal bijdragen aan de winst", denkt Robbe. Zowel Robbe als Huges verzekeren dat er geen sprake is van kruissubsidiëring: de winst van NS komt niet ten gunste van Abellio of andersom. Volgens Huges moet Abellio ook betalen voor NS-diensten. "En dat is hetzelfde tarief dat wij in rekening brengen bij onze concurrenten."

In het algemeen streeft NS naar minimaal 7 procent rendement, ook bij Abellio. Maar NS wil niet zeggen hoe hoog het rendement precies is. "Dat zou onze concurrenten meer inzicht geven dan nodig is", reageert Robbe. Of NS ook in Limburg 7 procent rendement zal weten te halen, wilde Robbe evenmin kwijt.