Keert de slaaptrein terug naar Nederland?
13 jun 2018 11:16
Het lijkt steeds aannemelijker dat de slaaptrein terug gaat keren naar Nederland. Treinreiziger.nl meldde eind vorig jaar al dat zowel ÖBB als NS International interesse hebben om de Nightjet samen naar Amsterdam te halen. Dat nieuws heeft vandaag ook De Telegraaf en andere media gehaald.
Volgens De Telegraaf is behalve een directe verbinding naar de Alpenlanden zelfs een directe nachttrein naar Italië en Kroatië in zicht. NS spreekt dat nochtans tegen. “We willen graag de bestaande nachttrein Düsseldorf – Innsbruck/Wenen verlengen naar Nederland”, zegt NS woordvoerder Ton Boon. Een voorwaarde is daarbij wel dat er voldoende vraag naar is. Maar wat dat betreft zijn de tekenen gunstig; steeds meer Nederlanders zien de internationale trein als optie. Ook worden er veel meer internationale treinkaartjes verkocht. Een directe nachttrein naar Zwitserland, Italië of Kroatië is volgens NS momenteel niet aan de orde. De nachttrein keert op z’n vroegst eind 2020 terug in Nederland.
Nachttreinen in Europa, waar rijden ze, en wat kost een ticket?
Goed nieuws! Misschien kunnen we in de toekomst als forens ook ‘railmiles’ gaan sparen voor een treinvakantie. Een idee?
Dat kan al, bij de Deutsche Bahn. Ik heb een BahnCard en spaar daarmee BahnBonus punten bij elke aankoop. Deze kun je op eenzelfde manier verzilveren als airmiles (bv. 1e klas upgrades).
Slim van DB, zou NS ook moeten doen. Dan kun je als forens sparen voor een, meestal wat duurdere, treinvakantie en kan de auto weg.
Het ligt niet aan NS. Als ÖBB voldoende marktpotentieel ziet, en ProRail/NS/ILT niet teveel tegenwerken met de toelating van de hypermoderne slaaprijtuigen in Nederland, dan bestaat de (kleine) kans dat in 2021 of later ÖBB Nightjet doorrijdt van Düsseldorf naar Amsterdam vv. Reken je echter niet rijk: Deutsche Bahn is niet om niets gestopt met het rijden van nachttreinen: er was onvoldoende marktvraag.
De kosten waren te hoog en de rijtuigen verouderd. Anderen doen het beter.
Het zou wel wat zijn om een nachttrein naar London te hebben. Rustig rijdend over oud spoor en zonder stoppen door de tunnel. Maar goed eerst maar zien hoe dit gaat lukken. Het beste zou zijn vanaf Utrecht te vertrekken. Lekker centraal voor iedereen. Amsterdam CS is helemaal niet zo’n ideaal vertrekstation.
Gewoon vanaf de hoofdstad vertrekken,die trein zal dan toch op de meer gestald en schoongemaakt worden.
Rond Amsterdam CS wonen te weinig mensen. Zo’n fijn station is het niet. Utreucht of Rotterdam zijn beter. Den Haag kan ook. De residentie. Vroeger ben ik er wel eens met een ski-express-slaper vertrokken.
Dries, denk ook aan passagiers uit het buitenland. Die willen voor een belangrijk deel maar Amsterdam.
Het ligt vooral aan de ÖBB eens, maar de ÖBB heeft ook aangegeven dat ze een partner nodig hebben. En NS heeft zich daarvoor beschikbaar gesteld. Maar als ÖBB geen brood erin ziet, komt de verbinding inderdaad niet.
Het is een bewuste keuze geweest van DB om met nachttreinen te stoppen. Ze konden meer geld verdienen met ICE’s. De kosten en opbrengsten van de nachttreinen werden daarom ook bewust slechter voorgesteld. DB heeft uiteindelijk moeten toegeven dat de bezetting van de nachttreinen geen probleem was.
Inderdaad. Zoals het personeel van DB destijds ook al verklaarde: de directie van DB heeft de City Night Line bewust “kapot gerekend”.
Hopelijk komt de ÖBB er inderdaad mee terug en wordt deze milieuvriendelijke reismethode door overheden gestimuleerd i.p.v. benadeeld t.o.v. het Europees vliegverkeer.
Onvoldoende marktvraag? DBNachtzug op Milaan was volgens personeel goed bezet altijd. En toch opgedoekt. Nog voor de tariefsverhogingen spoorgebruik bij FS en SBB.
Er moet wel veel meer aan marketing gedaan worden dan jaren 80 en 90 in NL nagelaten is.
ik vind het erg fijn dat er weer een schaap-
treinen komen
Volgens my lig je de hele nacht wakker in een schaaptrein,meeeeuuuuuhhhhh.
In mijn ervaring staan momenteel mensen liever om 05:00 op om zich naar Schiphol te begeven en dan naar München te vliegen om dan ergens at-best 10:00 op het vliegveld daar te arriveren dan dat ze ‘s avonds zich naar een station begeven en dan een nachttrein nemen om dan etwa 08:00 op het HBf te staan. Terug gaat men dan om 13:00 naar vliegveld om dan etwa 20:00 op Schiphol te arriveren. In plaats van tot 17:00 te werken, uit te eten en ‘s nachts naar Nederland te treinen.
De trein lijkt mij te prefereren boven het vliegtuig en die paar uurtjes extra thuis. Je werkdagen zijn ook van veel betere kwaliteit.
Maar goed, wellicht is over 10 jaar alles anders. Er zal toch flink wat moeten gebeuren om de wereld die we kennen te behouden of herstellen.
Onbekend is onbemind. Ik kwam altijd lekker uitgeslapen ‘ s morgens vroeg in Muenchen aan. Midden in de stad daar waar ik moest zijn.
De hele dag ervoor nog gewerkt. Voor vertrek diner 1e klasse Amsterdam Centraal
Zo rooskleurig is het allemaal niet voor de zakenreiziger. De meest luxe rijtuigen kunnen niet worden ingezet op de rit vanuit Nederland, omdat de (dubbeldeks-)wagons niet binnen het Nederlandse spoorprofiel passen. Dat betekent dus een hok in een ligrijtuig delen met wildvreemden. Niet erg comfortabel. Voorts zal de trein, bij gelijke vertrektijden vanuit Düsseldorf in Amsterdam tussen 17:30 en 18:00 moeten vertrekken, wat natuurlijk rotijden zijn om urenlang met wildvreemden opgescheept te zitten. Uren die kwalitatief beter zijn te besteden. Eigenlijk is voor vertrek op dat tijdstip geen ruimte op het spoor. Wie ‘s ochtends de 7:00 vlucht neemt van Lufthansa, kan makkelijk om 9:00 op kantoor in München zijn. Wie in de avond terugvliegt, hoeft echt het kantoor niet rond 13:00 te verlaten. Voor mij is de keuze naar München makkelijk. Ik vlieg nog liever een dag eerder om in een hotel te slapen, dan dat ik erover zou peinzen de trein te pakken… Ik geloof dat er dagelijks ruim 10 rechtstreekse vluchten (KLM, Lufthansa, Eurowings, Transavia en Swiss geloof ik) van Schiphol zijn naar München. Voor de meeste van die passagiers zal de trein geen optie zijn, omdat München voor hen functioneert als hub.
Om nog maar niet te spreken van de lachwekkend hoge tarieven voor de nachttrein, zeker als je een eigen slaapcoupé voor een of twee pax wilt, wat toch wel het minste is om een beetje comfortabel de nacht door te komen.
En ja, ik weet dat er ook redelijk betaalbare tickets worden verkocht, maar dan moet je maanden tevoren al boeken.
Mijn conclusie is juist dat tarieven voor de nachttrein minder fluctueren, maar zeker 1 persoonscabine is relatief duur. Hier onderzoekje: https://www.treinreiziger.nl/nachttrein/. Een slaapplek in een 3 persoonscabine varieerde dus tussen 99 en 139 euro vanuit Düsseldorf. Ik vind dat aan de dure kant, maar niet extreem duur.
Ook in de enkeldeksrijtuigen is het mogelijk om een slaapcoupé voor jezelf alleen te reserveren. Bovendien passen de dubbeldeksslaaprijtuigen wel degelijk in het Nederlandse profiel. De CNL reed er immers ook mee naar Amsterdam.
Als iedere zakenreiziger de nachttrein wilde nemen, hadden er tientallen nachttreinen per dag kunnen vertrekken ;-). Ik denk dat er voldoende vraag is voor een nachttrein, volgens de Treinreiswinkel waren de verbindingen uit Amsterdam van CNL één van de betere van het netwerk en volgens hun rendabel. Ik ken toevallig iemand van de TU Delft die enkele keren per jaar naar München heeft en altijd graag de CNL gebruikte, ik geloof best dat dit meer een uitzondering is.
Gaat deze (auto)slaaptrein dan ook misschien weer stoppen en rijden via ‘s-Hertogenbosch?