NS: Stapsgewijs meer treinen, half juni 98% hervat
22 apr 2021 14:46
Met de aangekondigde versoepelingen verwacht NS meer reizigers te mogen verwelkomen in de trein. Het spoorbedrijf gaat daarom vanaf mei in stappen meer treinen rijden, met als einddoel om halverwege juni weer 98% van de normale dienstregeling uit te voeren.
Nederland bereikbaar houden
NS benadrukt dat er op dit moment 90% van de treinen rijden, voor 35% van het gebruikelijk aantal reizigers. Dat betekent echter niet dat ook 90% van de reguliere zitplaatsen geboden worden. Veel treinen zijn korter dan gebruikelijk, erkent ook NS. Het spoorbedrijf doet dit, omdat het spoorbedrijf vindt dat de reizigersaantallen dat toelaten.
“We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen”, zegt NS-directeur Marjan Rintel. “Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling.”
Vanaf 3 mei meer treinen
Vanaf 3 mei rijdt er weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer Sprinters op het traject Uitgeest – Amsterdam – Utrecht – Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.
Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. “Op dat moment reizen er nog relatief weinig mensen. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zullen we op een later moment de stap zetten naar een 100%-dienstregeling”, meldt NS. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, rijdt overigens wél.
Drukke treinen
Doordat er nu minder én kortere treinen rijden, is het op sommige trajecten relatief druk. Daar is bijvoorbeeld sprake van tussen Rotterdam en Utrecht, waar nu eens per half uur een intercity rijdt van soms slechts drie rijtuigen (ICM3). Reizigersvereniging Rover zag in de eerste drie weken van april al 30% meer meldingen dan geheel maart.
Ik hoop dan wel dat ze de Intercity Heerlen laten doorrijden tot ten minste Amsterdam, nu is het alleen een “pendel IC” tot Sittard met aankomst op Spoor 20 en vooral die de NS reisplanner NIET eens aangeeft als men kiest voor Heerlen – Utrecht kiest (!), want dan laat men ALLEEN de Arriva stoptrein naar Sittard zien en de korte overstap vice versa. E.e.a. KAN geld kosten als men in een daluur vertrekt en te Sittard moet overstappen en
in de spits verder reist. Optie is nu eerst tot Sittard plannen en dan verder. Er zijn meer trajecten waar de treinverbinding is onderbroken die herstelt mag worden. Dat de treinen minder bezet zijn heeft zijn voor en nadelen zolang als reizigers maar NIET nonchalant worden en zich niet aan de veiligheidsregels zoals mondkapjes op houden, want dan kan de wal het schip keren en daar staat niemand op te wachten. Het is wel een goede zaak als bij mooi weer met de zomer voor de boeg er meer treinen kunnen rijden daar waar het kan, zodat men niet als haringen in te korte treinen moet reizen, we wachten af…
Ieder heeft een verantwoordelijkheid. NS moet langere treinen inzetten. Treinreizigers moeten de regels naleven. En conducteurs zouden ook wel weer eens mogen controleren. Indammen van de coronavirus moet met zijn allen gebeuren. Naar elkaar wijzen en de verantwoordelijkheid niet nakomen heeft alleen maar het effect dat de virus kan blijven parasiteren via ons.
Zie het wel weer gebeuren dat de IC Heerlen – Enkhuizen weer in zijn geheel rijdt. Utrecht C zit al vol met kerende treinen. Lijk me niet in te passen dat er een IC Utrecht – Heerlen komt.
Volgens Meester Stefan rijdt de 3900 vanaf dinsdag per 4 mei weer het hele traject Enkhuizen – Heerlen. Op maandag 3 mei tot Woerden wegens werkzaamheden.
In de eerste en laatste wagons is meestal meer ruimte dan halverwege in de trein. Behalve bij kopstations als Leeuwarden. Dan moet je even naar het eind lopen.
Voor richting Heerlen kan je gewoon een NS only advies krijgen door 5 minuten extra overstaptijd in te plannen. Je komt dan 3 minuten later aan dan met de Arriva boemel.
Kijk vooral ook waar het nodig is om langere treinen in te zetten.
Neem aan dat NS de reizigersaantallen monitor. Vooral via de toegangspoort. NS kan Translink informatie vragen. Via toegangspoortjes zie je tegelijkertijd wat voor soort reizigers het zijn. Zie je zelf ook op de display van de toegangspoortjes als je OV kaart aanbiedt.
Daarna kan NS gefaseerd langere treinen inzetten. Op de drukste spoortrajecten tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer – Amsterdam Centraal/Schiphol, Utrecht – Gouda – Den Haag/Rotterdam, Utrecht – Eindhoven en Amsterdam – Rotterdam (via HSL, Schiphollijn en Oude Lijn) kan NS flexibel alle treinen weer laten rijden.
Zal lastig te plannen zijn waar lange treinstellen ingezet moet worden. Op de drukste spoortrajecten is de frequentie hoog. Waardoor de treinreizigers verdeeld wordt over de vele (lange) treinen.
Maar tussen Zwolle – Roosendaal rijdt de IC 2 keer p/u. Die wordt tussen Zwolle – Zutphen en Breda – Roosendaal niet aangevuld. En kan maximaal uit 8 delige ICM-M/V-IRM-M bestaan. Daar kan het ook bijvoorbeeld te druk zijn.
NS heeft de ov-chipkaartdata (voor de reizen die bij NS worden afgelegd). Ik denk dat Zwolle – Roosendaal niet echt het knelpunt zal zijn, maar eerder een traject als Rotterdam – Utrecht, waar nu soms slechts een ICM3 rijdt, waar normaal vier keer per uur een langere trein rijdt.
Tussen Zutphen en Zwolle reden voor corona regelmatig ddz met 10 bakken
Gek dat dat nu ineens kan. Toen de dienstregeling in november werd uitgedund, werd als reden aangevoerd dat het ziekteverzuim te hoog was om een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Het aantal besmette personen ligt nu hóger dan in november en bovendien behoort een groter aandeel van de besmette personen nu tot de beroepsbevolking. (Doordat voornamelijk gepensioneerden al ingeënt zijn, worden die nu veel minder vaak ziek dan in november.) Waarom zou het ziekteverzuim nu dan lager zijn?
Is waarschijnlijk vooral een politiek besluit. Opdracht van de staatssecretaris? NS voert vooral uit wat de politiek wilt.
NS heeft en neemt nooit eigen verantwoordelijkheid en voert slects Befehle van anderen uit.
Zo lang het maar geld oplevert.
Heeft NS Befehl gehad om korte minitreintjes in te zetten? Dacht het niet.
Is het nodig om bevel in Duits te schrijven? Het kan geassocieerd worden met de Tweede Wereldoorlog, en dat is onnodig. NS maakt dus zelf keuzes, en zal ongetwijfeld gevoelig zijn als de staatssecretaris iets in fluistert. Nu is er ook maatschappelijke discussie en dat speelt denk ik mee bij het besluit.
Durft “NS-bestrijder” zich bekend te maken?
Volgens mij was het eerst ook preventief om voorbereid te zijn op hoger ziekteverzuim. Maar dat weet ik niet zeker.
Ook kan de reiziger zelf wat doen om zich veiliger in de trein te zitten, onafhankelijk wat de rest doet. Ik denk dat je in een volle trein beter beschermd bent met een echt mondmasker KN95 of FFP2 dan met de goedkopere exemplaren uit de supermarkt. In het Oosten van het land kan ik ze redelijk goedkoop krijgen bij Die Grenze, anders zou je eens moeten kijken op Chinese webshops, zoals Ali Express, die ze ook betaalbaar verkopen. In het laatste geval hou wel rekening mee met een levertijd.
Ik heb deze besteld:
https://www.bol.com/nl/p/shieldsafe-protective-mask-mondkapje-ffp2-20-stuks/9300000025380790/?bltgh=jNesnZTH7Xemc8vc4EtIsA.2_9.10.ProductTitle
Redelijk goedkoop en gewoon geleverd door Bol.com in plaats van derde partijen.
Ik had je reactie bijna weggehaald, totdat ik zag wie de afzender was 🙂 We hebben bij eerdere artikelen namelijk veel last gehad van tientallen mensen die zogenaamd even wilde delen waar ze mondkapjes hadden besteld, maar in werkelijkheid een bedrijven probeerde linkjes te scoren om de vindbaarheid te verbeteren. Maar dat is hier dus niet aan de orde 🙂
Goed om dit soort info te publiceren waar mensen goede mondkapjes zo betaalbaar mogelijk kunnen kopen. Ik denk dat er een goed uitgangspunt is en dat is dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun gezondheid. Heb de link in de bookmarks geduwd voor het geval dat mijn huidige KN95’s op zijn.
Als je met een groepje van 4 mensen bij je in de buurt deze mondkapjes koopt ben je nog goedkoper uit. Dan is de prijs per mondkapje ipv EUR 0,75 iets meer dan EUR 0,50.
Deze mondkapjes zijn ook handig als je in de zomer op vakantie naar Duitsland gaat, immers in sommige deelstaten is FFP2 verplicht en in Duitsland zijn mondkapjes sowieso duurder dan hier.
Aan de andere kant gaan de vaccinatie’s ook verder, dus langs deze weg wordt dus ook immuniteit verworven en het aantal ex-Corona patienten (heb het zelf ook gehad) is er ook een van een groeiend soort. Hopelijk zijn we over een paar maanden van de Corona ellende verlost.
Met webshops die Chinese producten aanbieden weet je niet altijd zeker dat wat je koopt ook naar Europese standaarden is getest op veiligheid. Met sommige producten kan er niet zoveel mis gaan en kun je dat risico nemen. Maar een mondkapje, daar ga je een paar uur lang doorheen ademen. Ik zou voor een paar euro prijsverschil liever niet riskeren dat daar te veel ongezonde chemicaliën uitdampen.
“Bei uns ist alles besser” daarom gaat dat corona bestrijding in Europa natuurlijk ook veel beter dan in China.
Ik zei niet dat het bij ons altijd beter is, ik zei alleen dat er bij ons getest wordt of het goed genoeg is. Sommige mensen beseffen niet dat ze zich proefkonijn maken, en dat krijg je weleens dit soort dingen:
https://nos.nl/artikel/2312106-risico-s-opmars-alibaba-ik-kreeg-vlekken-van-make-up.html
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/bestellen-bij-buitenlandse-webshops
INmiddels is dat wel zo en gaat men in China met vaccins van elders aan de gang.
NASCHRIFT…
1) “En conducteurs zouden ook wel weer eens mogen controleren.” Citaat.
Dat controleren is recentellijk zowel bij NS EN Arriva diverse malen voorgekomen notabene vorige week op ritten van Sittard naar Amsterdam én terug en o.a. enkele Arriva ritten. Ik ben ze in de afgelopen 6 weken al diverse keren tegengekomen en als iemand niet aan de reisvoorwaarden voldeed werden zij als zodanig behandeld. Kortom, ik heb ze niet alleen door de treinen zien lopen, maar ook ECHT zien controleren!
2) Wie goed kijkt in o.a. de dubbeldekkers zoals VIRM’s treft de enkelzits stoelen in de tweede klas aan, dan heeft men tenminste geen buurman/vrouw naast zich en zit men redelijk op afstand van een medereiziger/ster. Ook kan het reismoment bepalend zijn om het relatief rustig aan te doen om de drukte te vermijden, en soms loont een “omweg” als het erg druk wordt als het vervoersbiljet dat toelaat.
Merkwaardig dat de drukke A2-corridor het tussen Asd en Std bij de te herstellen frequenties ontbreekt. Waardoor het hier behelpen blijft met met het 10/20′-patroon Asd-Ehv en veel slechte aansluitingen voor overstappers.
Zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven voorlopig toch echt nog overkill.
Al weken zet NS op de lijnen Groningen/Leeuwarden – Rotterdam/Den Haag losse intercity’s ICM3/4 in. Reizigers klagen steen en been over veel te volle treinen en er is totaal geen controle/handhaving op coronaregels. NS kan wel stellen dat de reizigersaantallen de onacceptabele materieelinzet toelaten, maar dat is niet zo. In het ‘oude normaal’ werd op sommige momenten DDZ10 ingezet en dat wordt nu vervangen door ICM3. Die treinen zitten met 30/35% reizigers dus ramvol, waardoor NS haar betalende klanten dus onnodig (of eigenlijk ten behoeve van kostenbeheersing) opscheept met een hoger risico op besmetting dan strikt noodzakelijk. Dat is gewoon volstrekt asociaal. NS moet zorgen dat het haar zaakjes voor elkaar krijgt en niet moet steeds de oorzaken van de problemen die het veroorzaakt buiten zichzelf zoeken en/of verdoezelen met holle marketingretoriek. Te concluderen valt dat NS in de strijd tegen corona absoluut aan de foute kant van de streep staat en niet opgewassen is tegen de taak die de maatschappij van haar verlangt.
Ik zag dat er nu soms een paar treinen tussen zitten met twee stellen, maar inderdaad is het vragen om problemen om alleen ICM3/ICM4 in te zetten. De Treinwijzer van NS gaf soms ook vrijwel de hele dag aan: “druk”. Je hebt dan feitelijk geen mogelijkheid om je te spreiden, als alle treinen als druk geclassificeerd zijn. Persoonlijk vind ik het echt niet kunnen dat er treinen rijden met maar één stel (ok, tijdens de avondklok is iets anders). Toch heb ik de indruk dat er veel begrip is voor NS, mede omdat NS altijd benadrukt dat er maar 30% van de reizigers zijn en 90% van de treinen rijden. Dat klinkt heel redelijk. Maar niet inderdaad als je een DDZ10 vervangt door een ICM3.
Op vrijdagen zetten ze inderdaad nog steeds wel eens iets meer in dan een enkele ICM3/4, vanwege de exodus aan studenten vanuit bijvoorbeeld Groningen.
Als NS hier nu niet direct ingrijpt, zorgt het voor een infarct voor de veilige bereikbaarheid van het noorden, voor mensen die noodzakelijke reizen maken.
Ik heb veel collega’s die dagelijks noodzakelijke reizen tussen Groningen/Leeuwarden en Zwolle maken en die zich voortdurend zorgen maken over de veilige bereikbaarheid van hun (noodzakelijke) werk. Die hebben dan voor aanvang hun werk een uur lang opgepropt gestaan op het balkon. Eerder vroegen velen roosterwijzigingen aan, zodat ze aan het begin van de middag konden reizen en na de avondklok terug. Dat bood toen nog soelaas, maar is zo dadelijk ook niet meer mogelijk. Voor de aanstaande werkzaamheden tussen Zwolle en Meppel, zetten we een eigen bus in, omdat al vaststaat dat NS dat weer gaat verkloten en dan gaat wijzen naar de regels van de RIVM, om alles goed te praten waarvan gezond verstand zegt dat het niet deugt. Die marketingtaal is om te kotsen.
Als je werkgever wil melden dat hij een eigen bus inzet, omdat hij geen vertrouwen heeft in treinvervangend vervoer, dan is dat nieuws wat ik wel zou willen plaatsen. Maar waarschijnlijk wil hij daar geen publiciteit aan geven.
“Maar waarschijnlijk wil hij daar geen publiciteit aan geven.”
Een persbericht om te laten zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt lijkt me voor de meeste ondernemingen toch welkom.
Juist dit moet je wel aan de grote klok hangen. Niet omdat je en publiek wil deugen, maar als een harde oproep om de capaciteit van de treinen en het vervangend vervoer uit te breiden. Of beter gezegd dat je je zorgen maakt omtrent de gezondheid van je personeel.
Ook zouden werkgevers hun OV reizend personeel kunnen faciliteren om gezamenlijk een grotere hoeveelheid FFP2 mondkapjes aan te schaffen en zo de prijs van deze kapjes te drukken. Hoe goedkoper die echte mondkapjes worden, hoe aantrekkelijker het wordt om ze te kopen en te gaan gebruiken.
In Beieren hebben ze het grondig aangepakt. Overal FFP2 maskers verplicht. Gaat wel erg ver, maar de echte mondkapjes mogen wel meer zichtbaar worden en zeker aan te raden in de treinen.
-=-=-
En dan het verhaal. In hoeverre hebben de te korte treinen te maken met het buitendienststelling van het DDZ materieel wegens trillingsproblemen? En is hier al enig uitzicht op wanneer de DDZ’s weer in dienst komen?
Goh, en ik maar balen van al dat vrachtverkeer wat de snelheidslimiet negeert en 1 grote sliert op de snelwegen. Er viel toch niks te verdienen zei men ooit in vervoer op de weg? Aan de andere kant, zijn er nog bestuurders, figuurlijk, die er lol in hebben wel recht te doen aan alle mogelijkheden die er zijn voor de brave burger?
1) Ik ben het met de kritiek van Annemiek eens en heb op het traject naar Groningen/Leeuwarden wel vaker in een ruimere DDZ gezeten met meer zitplaats keuze, snap daarom niet waarom men bij NS dan geen 3 + 4 baks = 7 bakken ICMm gekoppeld op dit traject laten rijden i.p.v. lossen stellen?
2) Trouwens NS is in dit forum vaak én TERECHT de gebeten hond, omdat men beslissingen neemt met vaak meer nadelen en negatief dan wenselijk is ! Maar hoe zijn de plannen van de regionale vervoerders voor de toekomst nu er versoepelingen in het verschiet liggen, zij zijn vaak de aanvoerlijnen voor het NS Intercity net, hoe anticipeert bijvoorbeeld een Arriva/Breng enz. op de komende situatie, is daar al iets over bekend …?
Sinds eind december bijna stiekum de 1,5m regel is losgelaten is het in de 2e klas vaak extreem druk (o.m. traject Utrecht-Eindhoven), vooral door erg korte en minder treinen en doordat mensen zich duidelijk niet meer houden aan de oproep alleen te reizen indien echt nodig. Ik reis daarom nu nog alleen 1e klas (liever armer dan ziek!), maar zelfs als een trein als rustig wordt aangegeven is ook daar soms geen 1,5m afstand mogelijk, die ik zelf wel heel graag handhaaf. Het idee dat een doorsnee mondkapje (bij doorsnee -dus onveilig- gebruik) voldoende bescherming biedt om op elkaars lip te gaan zitten is absurd en alleen vanuit economische motieven beredeneerd (2m afstand=1,5m+mondkapje, volgens onderzoek). Bij in- en uitstappen passeer je hoe dan ook mensen op zeer korte afstanden, vooral door het veel asocialere gedrag dan een jaar geleden van vele reizigers (ook bij dat korte moment zijn besmettingen getraceerd). Meteen terug naar oude treinlengtes en frequenties betekent minder besmettingen, dus sneller terug naar ‘normaal’.
Ja, hele terechte punten van Frans en Annemiek over Groningen/Leeuwarden-Zwolle-Utrecht. Bij een ander topic hebben we al eens uitgevonden dat het er niet aan ligt dat het niet kan, maar dat juist de perceptie van de NS over hoeveel treinstellen/stoelen er daar nodig zijn totaal niet klopt. Overigens was dat voor Corona ook al zo. Mogelijk ziet de NS juist hier toch niet alles in de OV-chipkaartcijfers (dagkaartjes ea), maar dat is mij niet zeker. Ik snap dat zo’n langeafstandstraject met voldoende materieel relatief rijden duur is, en dus een makkelijke prooi, maar daar staat tegenover dat juist ook de langeafstandskaartjes duur zijn.
Ik vind het schrijnend dat de NS dit niet voor elkaar krijgt. In de randstad (noem Utr-DH/RT) is het ook regelmatig hommeles, maar dat vind ik echt nog van een andere orde dan op zo’n langeafstandstraject. Zoiets moet gewoon veilig zijn. Ik heb serieus wel eens getwijfeld om politie op te roepen om te beoordelen of het treinverkeer niet om veiligheidsredenen plat gelegd moet worden tot het opgelost is. Mogelijk is er zo’n zwaarder middel nodig om het gedrag van de NS hierin echt bij te sturen. Financiële redenen zijn hier in elk geval volstrekt ondergeschikt.
Toe maar! Heeft NS opeens weer voldoende materieel? DDZ staat al sinds 7 december jl. aan de kant. Die zijn voornamelijk vervangen door veel te korte ICM. Meer treinen wellicht, maar ook voller door te korte treinen.
Quote:
Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.
Op de drukste routes kunnen ze ook flexibel de frequentie verhogen. Niet vreemd dat NS de storingsgevoelige IC Direct nu 3 keer p/u laten rijden. En pas als de reizigersaantallen weer toenemen de IC Direct weer meer laten rijden.
Er staan voldoende IC Direct-stammen klaar.
Er zijn zeker voldoende IC Direct – stammen. Vraag me af hoeveel ICR nog niet sleets zijn geworden. De bedoeling is dat ze vanaf 2025 geheel verdwenen zijn. De tijd begint te dringen. Vanaf 2022 de eerste ICNG.
Gisteren zag ik tussen Amsterdam en Haarlem nog steeds VIRM4. Tussen Den Haag en Dronten (i.v.m. met werkzaamheden Zwolle) koploper3.