fbpx
Foto: ProRail

ProRail sluit eerste onbeveiligde overweg met betonblokken

01 nov 2018 18:13

ProRail directeur Pier Eringa heeft zijn woord gehouden en de eerste onbeveiligde overweg afgesloten met een betonblok. Zowel weggebruikers als voetgangers kunnen er nu niet meer over. Het gaat om een overgang in Lunteren aan de Mijlerweg, gelegen aan de Valleilijn. 

Niet serieus

Eringa had vorige maand aangekondigd onbewaakte overwegen te zullen afsluiten met betonblokken, maar staatssecretaris Stientje van Veldhoven nam het plan van hem niet serieus. ProRail sluit de overwegen overigens niet volledig op eigen houtje. De gemeente en omwonenden zijn het eens over de afsluiting, ook omdat er honderd meter verderop een beveiligde spoorwegovergang is.

10-jarig meisje

De vandaag gesloten overweg in Lunteren aan de Mijllerweg werd het laatst gebruikt door een 10-jarig meisje. “Zij was op weg naar school. Dit soort dingen wil je dus absoluut niet”, aldus een ProRail woordvoerder tegenover de NOS. ProRail benadrukt dat treinen de laatste jaren steeds stiller zijn geworden, en steeds vaker zijn gaan rijden. Daardoor is een onbeveiligde overweg volgens ProRail gevaarlijker geworden.

Kort geding

De eerste overgang zou eigenlijk gisteren al gesloten worden, ook in Lunteren, aan de Zandkamp. Dat is toch niet doorgegaan omdat een 75-jarige man een kort geding heeft aangespannen tegen het voornemen van ProRail. De man heeft erfdienstbaarheid op de overweg en is boos dat ProRail de overweg zonder overleg wil sluiten. ProRail had hem één euro compensatie geboden, maar dat vond hij te weinig. Inmiddels heeft ProRail een hoger bedrag geboden, schrijft De Gelderlander. Als dat aanbod niet wordt geaccepteerd, dan wacht de spoorbeheerder met de sluiting op de uitspraak van de rechter.

112 onbewaakte overwegen

Het Nederlandse spoorwegnet telt op dit moment ruim 2.350 overwegen, ongeveer 1.000 minder dan 30 jaar geleden. De meeste overwegen (ruim 1.900) zijn openbaar toegankelijk voor alle weggebruikers. Het overgrote deel daarvan is beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. Volgens de NOS zijn er nog 112 niet beveiligd. De niet-beveiligde overwegen worden in spoorjargon NABO’s genoemd. Dat staat voor Niet Actief Beveiligde Overwegen. NABO’s worden alleen aangegeven met Andreaskruis en schrikhekken. Bij een NABO moeten mensen zelf alert zijn op een naderende trein. ProRail vindt dat levensgevaarlijk en vindt de NABO niet meer van deze tijd. Volgens ProRail vallen er jaarlijks gemiddeld twee doden op NABO’s. “Daarnaast vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats op deze overwegen”, aldus de beheerder. Daarom pakt ProRail deze overwegen momenteel aan. Deels door ze op te heffen, deels door ze beter te beveiligen.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ing ACF Sierts
5 jaren geleden

ProRail heeft hier een gedurfd, omstreden en lovenswaardig initiatief genomen. Niet elke overweg kan gemist worden, maar sommige zeker wel, als kiespijn! Deze in Lunteren verdient zeker een flinke stapel betonblokken. Hopelijk leidt dit tot een scherpe discussie, goede argumenten over & weer, gedragen afwegingen en verstandige besluiten. Nooit bang wezen om iets gewaagds te doen als het mensenlevens redt. Pluim voor Eringa!

dries molenaar
5 jaren geleden

Chapeau! Er zit wel enig overleg en logica achter waardoor het afsluiten goed te doen is.

NB op het platteland moet het toch mogelijk zijn om vlot tunneltjes te plaatsen voor licht verkeer (niet 5 meter hoog) middels een systeembouw. Dan hoeft niet iedere keer een nieuw ontwerp gemaakt te worden.

M.Mudde
5 jaren geleden

Hier ben ik helemaal niet blij mee. Veel van de mooie lange wandelingen die ik en vele anderen graag maken worden hierdoor onmogelijk. Ons land wordt steeds aangeharkter en saaier door alle risico’s uit te sluiten en allerlei nog rustige plekken ontoegankelijk te maken. Nog meer mensen op een kleiner oppervlak.

Stokbosveen
5 jaren geleden
Antwoord aan  M.Mudde

Ik begrijp de reactie van M.Mudde wel, maar in ons land is men reeds enige tijd bezig om veiligheid boven alles te zetten. Niet alleen mbt overwegen maar ook op vele andere gebieden is dit aan de gang. Zie de recente reactie van de minister over de Stint. Veiligheid gaat voor alles.

Overwegen in natuurgebieden kunnen best vervangen worden door loopbruggen over het spoor. Kost niet heel veel geld en wandelaars kunnen hun wandelingen blijven maken.
Oh nee, toch geen goed idee. Gaan vandalen vanalles vanaf de loopbruggen op het spoor gooien…

Gerben Vos
5 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Juist aan die doorgeslagen veiligheidsmanie zou eens een einde moeten komen. Je kan niet alles 100% veilig krijgen, en mensen hebben ook een verantwoordelijkheid om uit hun doppen te kijken.

Kijk, als er 100 m verderop nog eentje is, kan je een overweg natuurlijk wel sluiten. Maar voor veel van die overwegen geldt dat je bij sluiting 2 km of meer moet omlopen of -fietsen. Dan onderbreekt Prorail belangrijke verbindingen. In zo’n geval moeten er gewoon een knipperlicht en bellen komen, of een tunneltje. Als je veiligheid wilt, betaal er dan ook voor en plaats niet van die cheapo betonblokken.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  M.Mudde

Ja, laten we nog wat kindertjes riskeren zodat u lekker avontuurlijk kunt wandelen.

casper
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ah ja, even een kind erbij halen om de doorgeschoten veiligheidsobsessie hier te lande te onderschrijven.

Prorail onttrekt hier illegaal een stuk weg aan de openbaarheid. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als iemand de afzetting negeert/forceert om aldus een proefproces uit te lokken.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  casper

Hoezo, illegaal? Er is gewoon overlegd met de wegbeheerder en die is het er mee eens.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  casper

NB mensen op leeftijd (als uw vader en opa) willen ook nogal in botsing geraken op een overweg.

Johan
5 jaren geleden

Lekker voorbeeld geeft Prorail hier: Er was de afgelopen dagen geen buitendienststelling op dat traject, dus ze staan op de foto betonblokken over het spoor te manoeuvreren terwijl er elk moment een trein aan kan komen die dat werkvoertuig ramt.

Verder ben ik het helemaal eens met M.Mudde. In plaats van betonblokken, zou Prorail er ook gewoon slagbomen neer kunnen zetten. Volgens Eringa vallen er (slechts, red.) 15 doden per jaar op overwegen. Dat is net zoveel als er elke wéék in het hele wegverkeer vallen. Je kunt het budget voor Eringa’s overwegenrazzia dus nuttiger besteden.

René
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Maar weet wel, elk ongeluk op het spoor zorgt voor vele uren vertraging, haalt soms zelfs landelijk nieuws (denk aan auto’s in friesland) en kost ook nog een stapel geld, aangezien de NS iedereen moet compenseren.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Er staat vast iemand op de uitkijk. Over aangeharkt gesproken, het spoor buitendienst brengen om paar blokjes neer te zetten terwijl er juist gesproken wordt over ruimer doorrijden beleid.

Lunteren CS
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Er komen op die plek telkens twee treinen kort na elkaar voorbij en vervolgens 25 minuten niks. In 25 minuten hebben ze echt die blokken wel geplaatst.