fbpx

Connexxion Zeeland verhoogt kilometertarief met 38%, korting voor vaste klanten

28 jan 2021 12:28

Incidentele reizigers gaan in Zeeland aanzienlijk meer betalen voor het openbaar vervoer. Het kilometertarief wordt bij Connexxion Zeeland met maar liefst 38 procent verhoogd. De extra opbrengsten die dat genereert worden gebruikt om frequente reizigers korting te geven.

Aanzienlijk duurder

Iedereen die minder dan 20 euro per maand kwijt is aan busreizen bij Connexxion in Zeeland krijgt te maken met de forse prijsstijging. Omdat het basistarief niet wordt verhoogd, worden vooral lange ritten aanzienlijk duurder. Een enkeltje met de bus van bijvoorbeeld Zierikzee naar Middelburg kost straks geen 9,45 euro meer, maar 12,66 euro.

Reizigers die meer dan 20 euro per maand aan Connexxion Zeeland betalen komen in aanmerking voor korting. Daarvoor moeten reizigers wel in het bezit zijn van een persoonlijke ov-chipkaart én het nieuwe product Zeeland Voordeel aanschaffen. Met Zeeland Voordeel krijgen reizigers voortaan één keer per maand een factuur voor de gemaakte kosten.

NS Flex

Een probleem is wel dat Zeeland Voordeel vooralsnog niet te combineren is met NS Flex. “Het is nu zo dat je bij één vervoerder reizen op rekening kunt aanvragen” zegt Connexxion-woordvoerder Ariska Bouterse. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl klopt die lezing niet. “Ik heb zelf tegelijkertijd gebruik gemaakt van NS Flex en van Achteraf Betalen Consumenten bij de RET. Dat verliep zonder problemen.”

Connexxion zegt wel dat er gewerkt wordt aan een oplossing. De bedoeling is dat reizigers in de toekomst kunnen aangeven dat ze bijvoorbeeld alleen de treinreizen via NS gefactureerd willen krijgen. Bij Connexxion moeten reizigers dan vervolgens aangeven dat ze alleen de busreizen op de factuur willen krijgen.

Vanaf 40 euro verbruik goedkoper

Wie meer dan 20 euro per maand verbruikt, een persoonlijke ov-chipkaart heeft en geen NS Flex is niet automatisch goedkoper uit. Die groep krijgt weliswaar korting, maar in veel gevallen is die korting niet groter dan de extra kosten. De korting geldt ook alleen over de kosten die boven de 20 euro uitkomen.

Connexxion erkent dat slechts voor een beperkt aantal reizigers de kosten zullen dalen. “Het omslagpunt ligt ongeveer bij veertig euro. Wie meer dan veertig euro per maand besteedt aan openbaar vervoer in Zeeland zal straks goedkoper uit zijn” zegt Bouterse.

De vervoerder benadrukt zelf niet beter te worden van het nieuwe systeem. Bouterse: “Per saldo zal bij een gelijk aantal reizigers onze omzet gelijk blijven.” Doordat frequente reizigers tot 60 procent korting kunnen krijgen hoopt de vervoerder dat die aangemoedigd worden om vaker de bus te nemen.

20 tot 60% korting

Reizigers krijgen over de eerste twintig euro nooit korting. Als de factuur tussen de 20 en 35 euro bedraagt, krijgen ze 20% korting op het kilometertarief. Loopt het bedrag op tot meer dan 35 euro? Dan krijgt de reiziger over dat gedeelte 60 procent korting. De factuur wordt nooit meer dan 130 euro per maand.

Connexxion verwacht zelf dat 21% van de reizigers te maken krijgt met een forse prijsstijging, 48% van de reizigers min of meer evenveel blijft betalen en de overige 30% straks goedkoper uit is. De vervoerder wijst erop dat reizigers in Zeeland gemiddeld 17 kilometer afleggen. Uitgaande van die afstand gaan reizigers bij twaalf reizen of meer per maand erop vooruit.

Rover

Reizigersorganisatie Rover heeft het nieuwe systeem onder de aandacht gebracht. Rover Zeeland is blij met de korting voor frequente reizigers, maar vindt dat incidentele reizigers te hard geraakt worden door het nieuwe systeem. Rover Zeeland berekende dat de incidentele reiziger wel 25 tot 30 procent duurder uit kan zijn. Ook hekelt de Rover-afdeling de hoge eerste inleg van €50 die nodig is om Zeeland Voordeel te kunnen gebruiken. “Dit wordt verrekend met de reiskosten maar kan vooral voor een huishouden met meerdere gezinsleden een afschrikwekkende werking hebben” aldus Rover.

Rover wijst erop dat vooral incidentele reizigers straks de dupe zijn, en dat dit de groep is die niet van het openbaar vervoer afhankelijk is. “Mogelijk laten ze de bus voortaan links liggen”, stelt Gerda Spaander namens Rover-Zeeland. 

Mei

Het nieuwe systeem is nog niet in gegaan, dat zal gebeuren begin mei. Tot die tijd geldt het oude kilometertarief.

Meer nieuws

0 0 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Patrick
3 jaren geleden

Goh, de OV chipkaart. Een kaart voor het hele OV. Nee dus. Allerlei losse abonnementen en kortingskaarten nodig die niet samen gaan.

Patrick
3 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

O ja de huidige abonnementen houden dacht ik ook op te bestaan. Dus uiteindelijk is iedereen duurder uit

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Patrick

Doordat bijna niemand meer vijf dagen per week naar school of werk gaat hebben de oude traject/zoneabonnementen weinig zin meer. Kortingabonnementen met capfunctie zijn flexibeler nu vrijwel iedereen parttime reist.

Henk de Klerk
3 jaren geleden

Ik hoor de minister nog roepen: één abonnement voor alle vervoer, de ov-chipkaart. Wat een leugens ! Elke vervoerder heeft allerlei abo’s en kortingen. Om ziek van te worden. Het wordt voor velen een ondoorzichtig systeem.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henk de Klerk

Nee, het was niet één abonnement maar één kaart. En dat is echt wat anders.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zolang niet alle abonnementen samen op één kaart kunnen, is dat evenmin gelukt.

2N2
3 jaren geleden

Om aan te moedigen dat frequente reizigers vaker de bus nemen. Voor die groep dus eigenlijk niet nodig en voor incidentele reizigers reden om vooral niet meer met de bus te gaan. Vreemd verhaal.

Kees van Sambeek
3 jaren geleden

Per trein reizen naar verhouding veel autobezitters. Per bus is deze categorie klanten zeldzaam ivm de lagere snelheid en het mindere comfort. Anders gezegd: weinig keuzereizigers, de stads/streekbus moet het hoofdzakelijk hebben van scholieren en studenten. Dankzij de nieuwe tarieven zal een incidentele keuzereiziger zich wel tweemaal bedenken om de bus te pakken als die aanzienlijk duurder geworden is. Daarbij komt dat Zeeland qua OV toch al karig bedeeld is met een uitgekleed streekvervoer (behalve enkele drukke lijnen) en de armzalige boemeltreinverbinding naar de rest van het land.
Het nieuwe plan leidt tot een ongunstiger prijs/kwaliteitsverhouding, uitgerekend nu de reizigersaantallen drastisch zijn teruggelopen. Provincie en ConneXXion zullen juist alle zeilen bij moeten zetten om de bussen weer vol te krijgen! Luctor et Emergo!

Oscar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Kees van Sambeek

Ik weet niet zeker of er veel autobezitters in de trein zitten. Zeeland heeft maar één spoorlijn en daar is ook nog eens max. 100 km/h mogelijk. De bus is hier dus belangrijker dan in andere provincies; naast Goes, Middelburg en Vlissingen zijn er immers andere betekenisvolle plaatsen, zoals Zierikzee, Hulst, Terneuzen, Oostburg, Domburg en sinds BLøF er een liedje over heeft gemaakt ook Zoutelande.

Bij een bus heb je een trilemma:
a. de kortste weg rijden (snelbus, echter halte ver weg),
b. door de dorpen rijden (halte dichtbij, maar langzaam),
c. een mix van beide (meestal vlees noch vis).

Ik krijg de indruk dat Zeeland (net als Noord-Brabant overigens) steeds meer wordt “versnelbust”. Zeg maar de intercity op rubber banden. Dat is fijn voor bv. reizigers Zierikzee-Goes of Terneuzen-Middelburg, maar je laat de dorpen weg.

Edwin de Hond
3 jaren geleden

Het is een forse schande van Connexxion. Ik denk niet dat ze dit durven in de Randstad. Misschien maar een korting van 38 % toepassen op de staatssteun betaald inderdaad door de belastingbetaler vanwege Corona. Een zaakje voor de MNA lijkt me.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Het is gewoon een keuze hoe je je tariefsysteem wil inrichten. Voor sommigen is dit nadelig, voor anderen voordelig. Overigens zie ik niet waarom de incidentele reiziger ontzien moet worden, dat is niet de reiziger maar het OV van moet bestaan.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Wat heeft de ACM hier mee te maken, die gaan over mededinging. Het is gewoon aan de Provincie om de bustarieven te bepalen.

Edwin de Hond
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

ACM is mogelijk van toepassing ivm machtpositie in dit geval connexxion en dat is verboden ondanks of de provincie hiermee akkoord gaat

Nieuwwester
3 jaren geleden

Corona slaat dus ook hard toe bij Connexxion…

Deze aanpak brengt het OV in Zeeland in een negatieve spiraal. Incidentele reizigers haken immers af.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

Het wordt voor 21% duurder en voor 30% goedkoper dus ik snap niet waar uw reactie op slaat. Het OV is gebaat bij vaste reizigers, van mensen die alleen af en toe met de bus gaan als het regent moeten ze het niet hebben.

OV meneer
3 jaren geleden

De titel is misleidend. Connexxion bepaalt de tarieven niet maar de Provincie Zeeland. Boze tongen vermoeden overigens dat de Provincie deze wijziging doorvoert om het voor de toerist (de incidentele reiziger) duurder te maken en voor de lokale bevolking (de vaste reizigers) goedkoper. Vergelijkbaar met wat bij het veer Vlissingen-Breskens is gebeurd.

Brabo
3 jaren geleden

Overigens heeft Brabant al sinds de invoering van de OV-chipkaart vrijwel een redelijk vergelijkbaar tariefsysteem als dat Zeeland nu invoert. Nooit klachten over gehoord.

Oscar
3 jaren geleden

Ik weet het niet. ConneXXion gaat uit van de actuele markt. daarvan is 21% duurder uit en 30% goedkoper. Er bestaat echter ook een potentiële markt. Een markt die te winnen is. Die jaag je met die prijsstijging van 38% weg.

Aan de andere kant: met die prijsstijging is die break-even waarde van 20 euro per maand natuurlijk sneller gehaald, en neemt het aantal abonnementen toe. In Zwitserland functioneert dat ook; daar heeft de helft van de bevolking (zo niet meer) een “Halbtax-Abo” dat overigens voor het hele land geldt, ongeacht het materiaal waarvan de wielen van het voertuig gemaakt zijn, ongeacht het logo dat op het voertuig staat (SBB, RhB, PostAuto etc.).

Busreiziger
3 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Door de coronacrisis zal het OV zich vooral moeten gaan richten op het terugwinnen van vaste reizigers, die betalen immers het leeuwendeel van de huishouding. De incidentele reiziger is een leuke extra maar daar kan de schoorsteen niet van roken. Bij andere OV-bedrijven zullen er denk ik soortgelijke acties gaan komen.

Realist
3 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Er is nauwelijks een potentiële markt bij het busvervoer. De bus word in Nederland al sinds jaar en dag vrijwel uitsluitend gebruikt door mensen die geen ander vervoer hebben. Wie dat wel heeft gaat zeker buiten de Randstad echt niet met de bus. Goedkoop of duur maakt voor de incidentele reiziger daarom weinig uit.

Hans
3 jaren geleden

Slechte zaak. Wij komen enkele keren per maand in Zeeland en hebben geen auto. Dus wij gebruiken trein en bus. Maar wij komen er niet zo vaak dat dat nieuwe Zeeland Voordeel ons ook voordeel zal geven. Voor ons wordt het dus flink duurder. Uit principe zullen we dan wel vaker ergens anders naartoe gaan, waar het wat betaalbaarder is. Jammer, maar wij gaan ons niet blauw betalen aan een simpele bus – tegenwoordig veelal zo’n minibusje zelfs.

Busreiziger
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hans

Voor iemand die maar een enkele keer met de bus gaat vind ik een hoger tarief wel terecht. Als je in Duitsland kijkt is in het bus/tramvervoer het prijsverschil tussen de incidentele reiziger en de vaste reiziger nog veel groter.

Falo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hans

Als je meerder keren oer maand (meer dan 24x per jaar?) in Zeeland bent en daar dan de bus gebruikt denk ik wel dat jemeer dan € 20 per jaar uitgeeft. Dus weet wel zeker dat het ook voor u voordeliger is.

Zo niet…dan klopt je voorbeeld niet

Rene
3 jaren geleden

De tarieven dienen niet zo veel te stijgen. De bus is geen luxeproduct. Dan neemt men de auto nóg vaker. Het is absurd dat ze denken reizigers vaker in de bus te krijgen met dat Zeeland Voordeel. Zeker niet wanneer de dienstregeling en treinaansluitingen zo slecht blijven als nu. In de avond en weekenden is dat in Zeeland helemaal erg en zit je vaak met onhandige infrequente belbusjes of er is helemaal niets. Nee, geen wonder dat busvervoer in Zeeland niet populair is.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rene

Tja, er woont ook maar een handjevol mensen.

Sofie
3 jaren geleden

Als bewoners van de grensregio te Hulst Nederland hebben wij de lijnbus waar we € 1,6 betalen om 1 uur te reizen en de fiets. Reis je met de OV chipkaart dan is een winkelbezoek € 10 heen en terug per persoon en met de verhoging zal dat € 12 worden. Wij betalen € 16 bij de lijn voor 10 reizen dus we zullen zeker niet meer de connexxion bus gebruiken door dit nieuwe systeem.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Sofie

€1.60 voor een uur reizen is natuurlijk ook kolder.