Gaat European Sleeper straks ook naar Warschau?
11 mei 2021 10:44
European Sleeper wil niet alleen een nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag lanceren, maar ook een nachtverbinding naar Warschau. De nieuwe onderneming heeft samen met partner RegioJet hiervoor capaciteit gevraagd.
Gecombineerde trein
Dat bevestigt de gloednieuwe spoorwegonderneming desgevraagd. De hoop is dat zowel de verbinding naar Praag als die naar Warschau per april 2022 kan starten. Mocht Warschau vanaf het begin niet haalbaar zijn, dan volgt de bestemming zo spoedig mogelijk daarna. Elmer van Buuren, initiatiefnemer van European Sleeper, verwacht dat er markt zal zijn voor een dergelijke verbinding.
De bedoeling is dat de nachttrein naar Warschau tot Berlijn gecombineerd rijdt met de nachttrein naar Praag. In de buurt van Berlijn moet de trein vervolgens gesplitst en gecombineerd worden. Eerder werd al bekend dat de trein mogelijk in Oostende start, in plaats van Brussel. Als dat plan doorgaat, zullen er vanaf de Belgische badplaats bussen rijden naar Londen en Franse bestemmingen.
Railforum
Sinds deze week is European Sleeper ook lid van Railforum, het onafhankelijke kennisnetwerk van de rail- en ov-sector. Railforum prijst de initiatiefnemers voor hun visie en doorzettingsvermogen.
Blijkbaar ziet European Sleeper een gat in de markt in Oost Europa. Bovendien heeft Nightjet al een deel van de markt van nachttreinen tussen Oostenrijk – Duitsland veroverd.
Lijkt mij een mooi tijdsschema van Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag. Zeker in de zomer. Vertrek om 21:59 uur Amsterdam en om 05:53 uur in Berlijn, waar het 35 minuten eerder licht wordt dan in Amsterdam. Je hebt dan de hele dag nog voor je. Ideaal als moet overstappen.
Om 07:42 in Dresden met een rechtstreekse verbinding en om 09:56 in Praag.
De laatste avond nog dineren in Berlijn en om 06:01 al weer in Amsterdam. Naar huis om te douchen en aan het werk.
6.01 uitstappen betekent dat je al om 5.40 wakker moet worden en je spullen bij elkaar rapen. Dat is echt bar vroeg, ik blijf wel tot in Rotterdam of Roosendaal in de trein en reis dan maar weer terug.
Mij leek de aankomsttijd in Berlijn nogal vroeg. Maar ik heb hier net even geïnformeerd naar de ideale aankomsttijd in Berlijn. En unaniem geven mijn collega’s aan dat 6 uur in de ochtend perfect is. Sommigen vonden het zelfs te laat.
Ow. Haha. Voor mij is het te vroeg. Ooit in Krakau om 6:15 ofzo uitgestapt. Dan slaap ik vrij onrustig. Maar goed, sommigen zullen toch nooit een oog dicht doen. 😉
Waarom zou er volgens planning twee uur stil worden gestaan in Bad Bentheim? Is dat alleen omdat het vertrek uit Amsterdam anders te laat zou zijn?
Ja, waarschijnlijk wel, niet te laat weg in Amsterdam en niet te vroeg in Berlijn.
Zulke constructies zijn niet heel ongewoon. Slowakijke heeft nachttreinen tussen Kosice en Bratislava de behoorlijk laat vertrekken en vroeg aankomen. Maar ook een koerswagen die met de trein Kosice Praag meerijdt, in Zilina wordt afgekoppeld, en daar dan enkele uren stil staat zodat de vertrek- en aankomsttijd
Als het hele schema van Oostende tot Bad Bentheim een uur later zou zijn, heb je toch ook prima vertrektijden op alle Belgische en Nederlandse stations? Dan vertrekt de nachttrein in Deventer nog steeds vóór de laatste dagtrein.
Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de beschikbaarheid van rijpaden in Nederland en/of Belgiē
Goede vraag voor Elmer van Buuren. Op de terugreis is de rusttijd op station Bad Bentheim aanzienlijk korter.
In een eerder gepubliceerde variant stond de trein midden in de nacht twee uur stil in Hannover. Dit is alweer een stuk dichter bij de dagrand, op de heenweg zelfs heel goed te doen.
Nachttreinen gaan weer deel uitmaken van het internationaal reizen! Er bestaan ook plannen voor een upgrading van de nachttrein Amsterdam via Brussel naar Parijs en wie weet nog verder” De revival zal eind dit jaar pas goed op gang zijn gekomen als iedereen bijna zijn vaccinaties heeft ontvangen en dus weer naar het buitenland mogen reizen. Misschien nog wel even met de monddoekjes op, maar wie weet is dat rond die tijd ook geen verplichting meer! Jammer dat men vroeger zo veel lijnen hebben opgeheven die nu weer terug komen of compleet nieuw gebouwd kunnen gaan worden! Denk aan Nedersaksenlijn, Lelylijn, Nijmegen-Kleve, Gent-Terneuzen en Coevorden-Bad Bentheim! Rustig slapen en kilometers niet zelf rijden op tomeloze saaie snelwegen is toch een mooi start en eindpunt van je vakantie of zakenreis? Scheelt ook nog een hotelovernachting onderweg, dus tel uit je winst! Alleen hoop ik wel dat de modernere nachttreinen meer zijn zijn ingespeeld op ouderen en mensen met en beperkte mobiliteit! De in/uitstap van de huidige (nacht) rijtuigen hebben nog treden en een krappe doorgang. Hopelijk gaat dit ook snel veranderen in de toekomst!
rustig slapen ? Dream on. De hype rond nachttreinen zal snel gedaan zijn denk ik. Sommige zullen het misschien 1x proberen en daarna nooit meer.
Het is niet voor iedereen. Het lukt mij in ongeveer de helft van de keren om redelijk te slapen in een couchette. In een slaaprijtuig is het tot nu tot beide keren gelukt. Het verschil in naam tussen lig- en slaaprijtuig is er niet voor niets.
@Arjan Krabbenbos
Ik denk dat de initiatiefnemers zich eerst volledig concentreren op een nachtverbinding tussen internationaal populaire steden als Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag met mogelijk ook Warschau. Nachtboemeltjes naar Coevorden Centraal en Groesbeek Hbf lijken totaal niet in dit rijtje thuis te horen.
Arjen noemt twee dingen door elkaar. De herleving van de nachttreinen, en ook de reactivering van oude spoorlijnen. Zijn twee verschillende dingen, die in de reactie een beetje door elkaar heen lopen.
Wat een route vanaf Oostende via Brussel (oke dat zou kunnen ik ken het Belgische spoor niet maar het klikt om). En door Nederland vanaf Rotterdam via een haag naar Amsterdam naar Twente, het kan toch ook vanaf Rotterdam via Utrecht naar Twente, er rijden genoeg nationale ltreinen, als je die dan eenvoudig kan meevoelen is dat geen probleem. En als je dan via Amsterdam wil regel dan dat je over de HSL kan dan hoeft er ook Niet via Rozendaal gereden hoeft te worden. Dat maakt de nachttrein voor België ook weer veel aantrekkelijker.
Het is om. European Sleeper wik vanut Nederland, RegioJet vanuit België. Splitsen werd nog niet als een optie gezien. Dus dan wordt het een wat langere route. Op zich speelt snelheid slechts voor een deel een rol bij een nachttrein. HSL spoor is vreselijk duur om over te rijden.
Amsterdam – Berlijn is natuurlijk erg belangrijk.
Je kunt rechtstreeks van Oostende naar Antwerpen, maar door de hoge en de diepe sporen zijn daar problemen met de aansluiting. Brussel is natuurlijk een interessante halteplaats voor de nachttrein.
De vroegere CityNightLine van Amsterdam naar Berlijn en Warschau maakte een ommetje via Duisburg. Dit gold ook voor voor de CNL naar Kopenhagen.
Die reed (op een gegeven ogenblik tenminste) zelfs via Keulen, en dan via Wuppertal en Dortmund.
Als je de trein in Roosendaal net hebt gemist, kun je de trein in Deventer weer inhalen door de trein naar Zwolle te nemen 🙂
Een mooie directe verbinding voor een dagje Oostende bij vertrek en aankomst ergens in de Randstad. Je bent van ca. 10:00 tot 18:00 in Oostende. Je kan natuurlijk ook Brugge of Gent bezoeken; dan heb je wat meer tijd.
Mosselen met frieten aan de Visserkaai van Oostende.
Áls ze zulke kaartjes gaan verkopen. Binnenlandse reizen binnen Nederland of België zijn uitgesloten, maar tussen de twee landen mag het misschien wel.
Het verbaast me dat ze in Schiphol stoppen, wie stapt daar nu in of uit deze nachttrein? Een stop in Leiden of Amersfoort zou waarschijnlijk meer opleveren.
Schiphol is een belangrijk overstapstation. Kan ook met het tijdspad te maken hebben, dat een doorrijdende trein te dicht achter een trein komt die net op Schiphol heeft gestopt.
Overstappen van waar naar waar?
In dit geval vanaf Sassenheim of Nieuw-Vennep naar de nachttrein richting Praag. Vanaf andere herkomststations zou je immers net zo goed of zelfs beter af zijn als de stop op Schiphol werd ingeruild voor een stop in Leiden.
Het lijkt qua opzet wel een specifieke trein voor vakantiegangers, veel stopplaatsen en geen focus op snelheid. Ik vraag me daarom af of ze alleen in de zomerperiode gaan rijden of het hele jaar.
Hogesnelheidstreinen hebben focus op snelheid. Maar om 4 uur ‘s nachts in Berlijn aankomen, of on 1 uur vertrekken uit Amsterdam, wie spreekt dat aan? Niet veel mensen.
In het lijstje met aangedane stations mis ik vooral station Amersfoort als opstapplaats. Voor reizigers uit de regio Utrecht is dat wel relevant.
De meeste reizigers zijn te verwachten zijn op het traject Brussel/Amsterdam – Berlijn. De rest is een mooie aanvulling.
Ik vraag me wel af of er genoeg vraag zal zijn. City Night Line is immers ook snel weer afgebouwd.
Los van extra kosten maakt het voor reizigers uit Utrecht niet veel uit of ze in Amersfoort of Deventer overstappen van de gewone trein op de nachttrein. Maar het overslaan van Amersfoort is wel verrassend.
Rijdt deze trein wel langs Amersfoort? – Misschien was er wel alleen ruimte om via de Hanzelijn naar Deventer te rijden.
De trein kan nooit via een ommetje Zwolle in een uur van Amsterdam in Deventer zijn.
Reizigers uit Utrecht en Amersfoort kunnen ook in Deventer op de nachttrein stappen.
Je hebt gelijk, dat is inderdaad te krap om via Zwolle te rijden.
De CityNightLine is niet snel afgebouwd, maar juist uitgebreid, totdat de DB het overnam.
Allebei waar.
Volgens de initiatiefnemers is de hele dienstregeling nog voorlopig. Er wordt aan gewerkt aan een optimalisering, zodat de trein nergens twee uur hoeft stil te staan.
Klopt. Het is een indicatie. In augustus weten we meer.