fbpx

Thalys: 1x per dag naar Parijs

04 nov 2020 10:07

Hogesnelheidstrein Thalys verlaagt de frequentie tussen Amsterdam en Parijs naar één trein per dag. Normaal gesproken rijden er circa tien treinen per dag, maar al sinds maart is die frequentie naar beneden bijgesteld.

70% minder omzet

Frankrijk en België hebben afgelopen week een lockdown afgekondigd. Nederland roept op om niet naar het buitenland te gaan voor vakantie of familiebezoek. Daarmee valt de vervoersvraag vrijwel volledig weg. “Thalys doorstaat momenteel de zwaarste crisis in zijn geschiedenis en verwacht een omzetdaling van 70% in 2020. Het aanhoudende coronavirus en nieuwe verstrekkende maatregelen van de verschillende overheden in de landen waarin Thalys actief is, dwingen ons de dienstregeling verder aan te passen.” legt Thalys woordvoerder Mattias Baertsoen uit.

Frequentie

Vanaf zaterdag 7 november tot en met 12 december biedt Thalys voor de Nederlandse markt nog één dagelijkse rechtstreekse heen en terug verbinding aan tussen Amsterdam en Parijs (met stops in Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel) en verder één dagelijkse heen en terug verbinding tussen Brussel en Parijs. “We stoppen in deze periode ook met onze cateringservice aan boord in Premium en sluiten onze Thalys Welcome Bar. Onze lounges in Brussel en Parijs zullen eveneens gesloten zijn” zegt het bedrijf in een verklaring.

In het voorjaar verdween ook de directe trein tussen Amsterdam en Parijs. Thalys reed weliswaar tussen Amsterdam – Brussel en ook tussen Brussel – Parijs, maar doordat de treinen niet op elkaar aansloten was de reis niet op één dag (met Thalys) te maken. In de zomer werd het aantal verbindingen geleidelijk uitgebreid. In oktober moest de frequentie ook al verlaagd worden, toen naar drie keer per dag. Nu wordt de frequentie dus verder verlaagd.

Fusie en renovatie

Thalys kondigde in 2019 aan om de komende jaren fors te willen groeien. Samen met Eurostar wordt gemikt om het aantal reizigers tot 2030 te verdubbelen. Door de coronacrisis is de vraag of dat nog steeds een reële ambitie is. Toch zijn de plannen voor de fusie tussen Thalys en Eurostar niet van de baan. Volgend jaar moet de fusie gerealiseerd worden, vertelde Thalys topman Bertrand Gosselin eerder al aan Business Traveller.

Ook de in 2018 aangekondigde renovatie van de Thalys treinstellen gaat door. De bedoeling was dat dit jaar de treinen al in de reizigersdienst zouden rijden, en het vervoer van fietsen mogelijk zou worden. Door corona heeft de renovatie echter wel vertraging opgelopen. Daardoor wordt het eerste gerenoveerde treinstel pas volgend jaar verwacht.

Thalys & Parijs nieuws

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 jaren geleden

Tja… Van alleen voor essentiele reizen via alleen voor essentiele reizen naar alleen voor essentiele reizen. Duidelijk dat deze treinen weinig reizigers trekken en ook die ene trein zal waarschijnlijk een vrij desolate aanblik hebben. En dan heb ik het nog niet gehad over de verdere reisrestricties die met deze set maatregelen komen of wellicht is dit nu een van de redenen voor deze beslissing tensamen met de lockdown in Frankrijk. Immers als de bevolking door (semi) lockdowns op hun plaats blijven valt er weinig te vervoeren.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tja het is een treurige tijd. Normaal gesproken zou je een Thalys kunnen nemen om vakantie te nemen voor 2 dagen of meer.

Maar wie heeft er zin om naar Parijs te gaan als daar veel afgesloten is? Verwacht dat de 377 zitplaatsen vooral door zakenreizigers bezet worden.

Ronald
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Sterker nog, je mág nu niet eens zomaar in Parijs zijn. Ja, Gare du Nord zal je wel halen met de trein, maar zodra je in Parijs over straat loopt, zul je de ene na de andere boete aan je broek krijgen omdat je geen geldige reden hebt om over straat te gaan. Iedereen moet verplicht binnen blijven en als je voor iets noodzakelijks tóch naar buiten moet, moet je een overheidsdocument bij je dragen waarop dit te lezen is. Ja, het is een heel, héél treurige tijd.

Barend
4 jaren geleden

je dt’s blijven een probleem 😉

“Thalys verlaagT de frequentie”

Theo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Barend

Het is niet de dt’s, maar de t’s. Achter de stam van het werkwoord komt niks (bij ik) of een t. Alleen in de tegenwoordige tijd enkelvoud. Nooit een d. Simple comme bonjour, n’est ce pas?

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

een snoever

Gerben Vos
4 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

‘t Is typisch, ik was altijd perfect in de dt’s, maar de laatste paar jaar merk ik dat ik toch af en toe fouten begin te maken (ik ben eind 40). Hildebrand is wat jonger, maar heeft dacht ik ooit geschreven dat hij een lichte dyslexie heeft, dus het valt ‘m niet te verwijten.

Remi
4 jaren geleden

Als treinliefhebber zie ik graag zoveel mogelijk (soorten) treinen op het spoor. Dit is ook voor de treinhobbyisten een troosteloos gezicht. Hopelijk blijven de treinmaatschappijen overeind en heeft de trein nog een toekomst. Ze waren namelijk zo goed onderweg om de concurrentie aan te gaan met het vliegtuig en te komen tot een Europees net. Ik hoop dat deze crisis geen roet in het eten gooit.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Remi

Laten we wel wezen dat de trein qua milieu de betere keus is dan het vliegtuig en dat het vliegtuig ook met dezelfde Coronaproblemen zitten dan de trein. Ergo in een vliegtuigcabine zitten meer mensen in dan in een trein. Hoop dat de treinen deze moeilijke tijden overleven en dat ze bij de Thalys renovatie indien nodig betere virus killende ventilatiesystemen in komen. Ventilatiesystemen, die ook na Corona nuttig zijn om Rhino en griepepidimien af te voeren en besmettingen te verminderen.

Bert sitters
4 jaren geleden

Om zoveel mogelijk Thalys-stellen op de rails te houden, zouden de stellen een voor een gerestaureerd worden. Biedt de situatie dat nu veel Thalys-stellen niet ingezet worden, niet de mogelijkheid om nu de vaart te zetten achter de renovatie?

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Naar het buitenland wordt zeker tot januari 2021 afgereden om met de trein naar het buitenland te reizen. Trouwens met andere vervoersvormen ook vanwege de grote impact van het thans wereldwijde heersende Corona virus. Als 30321 weer een jaar wordt van reizen over de grens , zal het transportmiddel weer geleidelijk aan steeds meer worden ingezet. Maaar nu aan het einde van Covid 19 jaar 2020 is de situatie alles behalve stabiel om veel meer (en dan bijna geheel) lege treinen rond te laten rijden. Voor niemand leuk zowel voor reizigers als de vervoersonderneming, want het draait ook om het geld! Lockdowns geheel en gedeeltelijk en Code Oranje of Rood is niet bepaald een veilig idee om buitenlandse trips over en weer te maken. Gelukkig kun je als OV =gebruiker nog wel in eigen land reizen, voorlopig dan nog met het beroemde mondmasker op. Het is niet anders, maar we moeten nog even door de zure appels heen bijten! Niemand wil ziek worden, dus neem je eigen verantwoordelijkheid! Het is al vervelend genoeg om in deze bizarre tijd te leven, maar je bent daar niet de enige die door deze misere moet zien door te komen!

Dick
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ik kan ook niet wachten tot 30321.

Marjon. Jong
4 jaren geleden

Hallo d Alpen expres gaat alleen 19 Feb waarom niet na 15 Jan ook rijden

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Marjon. Jong

Die trein moet het vrijwel volledig hebben van wintersporters. Geen wintersport, dus geen trein. Het lijkt me waarschijnlijk dat die trein helemaal niet gaat rijden deze winter.

Jeroen
4 jaren geleden

Het zal mij niet verbazen als de IC Brussel, de IC Berlijn en de ICE ook worden geschrapt. Zou wel logisch zijn namelijk want Duitsland verbiedt tourisme en de Nederlandse overheid ontraadt plezierreisjes naar het buitenland.