Forse sneeuwval in Zwitserland zorgt voor hinder op het spoor
15 jan 2021 10:26
In Zwitserland zorgt sneeuwval voor veel problemen in het verkeer. Trams en bussen in Zürich zijn vrijdagmorgen in de remise gebleven. Op het hoofdrailnet rijdt het treinverkeer grotendeels volgens schema. Dat geldt niet voor de regionale lijnen.
Ongewoon veel sneeuw
Zo is het netwerk van de Rhätische Bahn (RhB) ernstig ontregeld. De RhB is de spoorwegmaatschappij die in de provincie Graubünden het treinverkeer verzorgt. Correspondent Mart Hopman vertelt aan Treinreiziger.nl dat in die provincie heel veel sneeuw is gevallen. “Op veel plaatsen is er meer dan een meter verse sneeuw” vertelt Hopman.
En dat is ook voor Zwitserse begrippen ongewoon veel. “In de bergen komt het wel vaker voor, maar in de rest van het land valt meestal niet zoveel sneeuw. Het weerbureau MeteoSwiss meldt dat zoiets als nu doorgaans eens in de twintig jaar voorkomt. Er ligt nu bijvoorbeeld ook sneeuw in Bazel, Schaffhausen, Kreuzlingen en Zürich” vertelt Hopman.
Storingen en vertragingen
Concreet in Graubünden is het treinverkeer vrijdagochtend op een zestal trajecten stil komen te liggen. Het is in die provincie overigens niet ongewoon dat sneeuw voor problemen zorgt. Niet alleen door sneeuwval, maar bijvoorbeeld ook door lawinegevaar.
Op het hoofdnetwerk van de SBB zijn langdurige stremmingen altijd zeldzamer. Al kan het ook hier voorkomen dat op een traject het treinverkeer één of enkele uren stil ligt. “Het treinverkeer bij ons is nu ook tot stilstand gekomen” vertelt Hopman vrijdagmorgen vanuit de omgeving van Sargans. “Vanuit mijn huis kan ik bijvoorbeeld een gestrande ICE zien staan”.
Een grote stremming bij Sargans is overigens zeldzaam, weet Hopman. “Ik reis al sinds 2015 frequent met de trein van en naar Sargans en ik heb hier nog nooit problemen gehad.” Sargans is overigens een niet al te grote plaats, maar is een belangrijk overstappunt voor de regio. Ook internationale treinen stoppen er naar bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk en zelfs naar Hongarije, Slovenië en Kroatië.
Coronavirus
Geluk bij een ongeluk is dat de hinder iets minder groot is door het coronavirus. Want ook in het Alpenland is in een lockdown, waardoor er minder mensen treinreizen door Zwitserland maken.
Reizen sinds 2015 en dan een statistische bewering over historische gebeurtenissen op een station? Dat is de vijfde winter 🙂
zie hier hoe men het in landen met meer sneeuw aan pakt. https://www.youtube.com/watch?v=3gEfX8-g7Dw
Dat had men in Nederland ten tijde van de eerste V250 ritten beter ook gedaan in plaats van de Thalys en V250 er maar zo op uit te sturen.
Ik betwijfel of er in Nederland ook maar iets is wat op zo’n ploeg of blazer lijkt. De HSL heeft ook nog tunnelbakken waar wel sneeuw valt maar geen ruimte is om het zijdelings af te voeren.
Voor een sneeuwschuiver moet u denk ik in spoorwegmuseum zijn.
Misschien hebben de aannemers er nog een enkele liggen.
Je hebt er een dieselloc voor nodig.
Zij hebben ook kraantjes op een lorrie waarmee je sneeuw kunt ruimen.
Zo’n ding zou men dan op een Traxx moeten zetten om onder ECTS en 25KV te kunnen rijden. Diesel zou ook nog kunnen want soms is de bovenleiding ook niet schoon. Is daar eigenlijk een apparaat voor om ijzel te breken? Iets met een extender en een draaiende borstel of geribbelde roller?
IJzel wordt verwijderd door een voorste stroomafnemer als ‘schraper’ te gebruiken. Je hebt er oud materieel voor nodig omdat bij het moderne spul de elektronica ‘op tilt’ gaat door de fluctuerende bovenleidingspanning door slecht contact. Van de stroomafnemer blijft meestal weinig meer over.
Ik geloof dat er tegenwoordig ook antivries tegenaan gespoten wordt door de aannemer, maar dat heb ik nog niet gezien.
Zoals al eerder opgemerkt, in het buitenland zijn er nooit problemen bij sneeuwval. Vooral niet in Alpenlanden.
Er zijn grote verschillen tussen landen en tijdperken. In de zestiger en zeventiger jaren bleef in Nederland de trein rijden. Soms was in het Noorden de trein de enige verbinding met de buitenwereld. Ondanks grote vertragingen en beperkingen, de trein bleef rijden. Nu is het zo dat als er 5 cm plakkerige sneeuw valt, het treinverkeer volledig ontwricht is. Diensten worden zonder vervanging gestaakt. Reiziger, zoek het zelf maar uit.
Het verschil zit niet in de incidenten, maar de wijze waarop men met de incidenten om gaat. In Zwitserland is de trein een eerste levensbehoefte en ze blijven rijden tot de grens van het onmogelijke. In Nederland zijn drie herfstblaadjes of een beetje plakkerige sneeuw een grond voor totale ontwrichting. Dat is het verschil.
NS haalt de landelijk uitgeklede dienstregeling officieel van stal bij 10% kans op meer dan 3 cm sneeuw in heel Nederland. In praktijk gebeurt het zelfs al als anderhalve cm in een deel van het land wordt verspeld.
Ik wil er niet over nadenken hoeveel weken NS er over zou doen om weer volgens dienstregeling te gaan rijden nadat er een méter sneeuw zou zijn gevallen.
Als de trein een eerste levensbehoefte is, heb je je prioriteiten niet helemaal op orde.
Ik denk eerste levensbehoefte erg groot woord is, maar het neemt een belangrijker aandeel in de verplaatsingen. Zwitsers reizen het vaakst per trein. En er zijn autovrije dorpen. Dan is een trein redelijk essentieel.
@ Hildebrand Mee eens.
Het marktaandeel van SBB is twee keer zo groot als dat van NS.
Een derde deel van de Zwitsers heeft een abonnement.
Oh, nu in het Noorden. Ik kom graag in het Noorden van Duitsland en zou het wel willen zien. Geen reismogelijkheden en het mag ook niet vanwege de COVID.
https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/schnee-und-eis-fernverkehr-der-bahn-ruht-auf-mehreren-strecken-17172686.html
“Op het hoofdrailnet rijdt het treinverkeer grotendeels volgens schema”.
Met een meter sneeuw! Zwitserland verdient een pluim!
Die meter sneeuw is vooral op plekken waar het regionaal spoor is.
Maak er een halve meter van, is het nog knap.
Eens
Mooi om te zien dat een Stadler trein het gewoon blijft doen afhankelijk van de infra natuurlijk moet geen boom op het spoor liggen. En een SLT VIRMM En de inmiddels oude Fyra v250 hebben de grootste moeite met wat stuifsneeuw.
Uw boemeltjes worden niet tegen de regels in door het personeel gewoon op 250km/h over de baan gestuurd. Wellicht ligt er in Italië ook wat sneeuw en dan zal wel blijken hoe het met de voorheen V250 onder deskundige besturing gaat.
Ook zonder sneeuw rijden in Nederland met de regelmaat van de klok geen treinen. Goed geregeld daar in Zwitserland.
Ben in de winter vaak in Zwitserland geweest. Altijd per trein. Zelden problemen gehad. Het moet al heel ernstig zijn qua weer. Bij ons is er om de haverklap defect spoor of storing. En vaak op dezelfde plekken. Om van wat vorst maar niet te spreken. Vorige week reden er een keer in de ochtend enkele uren geen treinen in Zeeland vanwege problemen met de bovenleiding door de vorst.
Dat bedoelen ze dus met “opwarming” van het klimaat, dus krijgt men een dik pak… “sneeuw” cadeau.
De stijging van de wereldwijd gemiddelde temperatuur verstoort de normale weerpatronen. Lokaal kan het zelfs kouder worden, maar dan warmt het elders des te harder op. Zo zien we ook in west Europa vaker korte, hevige neerslag dan langdurige miezer en motregen.
Beetje offtopic. Lijkt alsof je niet gelooft dat de aarde opwarmt. Mag je natuurlijk vinden. Maar Johan legt het goed uit. Bovendien heb je eens in de zoveel jaar een strengere winter. En niet zelden vlak daarna weer. Zie de elfstedentocht. Jaren niet, en dan in 3 of 4 jaar 2x. Of 2x achter elkaar. Ook in 2009 en 2010 hadden we een relatief strenge winter, en de laatste jaren weer niet. Kijken naar alleen 2 of 3 jaar zijn dagkoersen (of uh … jaarkoersen), maar als je kijkt naar 10 of 20 jaar kunt je natuurlijk wel trends zien.
m.n. Zwitserland krijgt de volle laag sneeuw, en toch renderen de spoorwegen, en vergeet ook de andere Alpenlanden niet , en de rest van bergachtige landen alleen al in Europa. Het weg alsmede spoorverkeer, gaat door. Hoezo de aarde verwarmt??
De zwartkijkers uit verschillende kleine splintergroeperingen, roepen om het hardst. Ze lezen nooit uit oude publicaties en archieven, dat weersverschillen en uitersten, zich al tientallen jaren in mensenheugnis voordoen. m.n. Onze spoorwegmaatschappijen kunnen lering trekken, hoe de andere landen ondanks extreme weersituaties het ze toch lukt hun dienstuitvoeringen te handhaven.
heb eens gekeken op YouTube hoe oa de rib het doet met zwaar sneeuwval en ze blijven rijden, ze hebben zelfs speciaal materiaal om sneeuw te ruimen op het spoor heeft de ns dat niet?
En wat mij ook opvalt is dat men in oa Zwitserland veel rijdt met materiaal van Stadler en het blijft maar rijden is Stadler dan zoveel beter dan het materiaal waar de NS mee rijdt ( deze schijnt nog al storing gevoelig te zijn )
“ze hebben zelfs speciaal materiaal om sneeuw te ruimen op het spoor heeft de ns dat niet?”
Voor die ene keer dat het zo hevig sneeuwt dat de NS echt niets kan laten rijden lijkt mij dat een beetje zonde. Zeker omdat je dit dan wel weer terug gaat voelen in de prijzen van de kaartjes. (Die volgens mij in NL significant goedkoper zijn dan in Zwitserland, maar het lijkt dat niemand dat mee wil nemen in deze vergelijkingen…)
Overigens, het lijkt me nuttiger als ProRail dit soort zaken aanschaft, maar dat is een flauwe opmerking van mij natuurlijk, want ik begrijp wat je bedoelt. 😉
heb eens gekeken op YouTube hoe oa de rib het doet met zwaar sneeuwval en ze blijven rijden, ze hebben zelfs speciaal materiaal om sneeuw te ruimen op het spoor heeft de ns dat niet?
En wat mij ook opvalt is dat men in oa Zwitserland veel rijdt met materiaal van Stadler en het blijft maar rijden is Stadler dan zoveel beter dan het materiaal waar de NS mee rijdt ( deze schijnt nog al storing gevoelig te zijn )
Stadler rijden in NEderland ook. Niet helemaal storingsvrij. Dat betekent dat ze dat elders ook niet zijn. Het is maar een illusie. Het gras bij de buren lijkt altijd groener (in de zomer)