fbpx
Foto: Damir Miškulin

Weer nieuwe nachttreinen aangekondigd: een overzicht van aankomende verbindingen

UPDATE. Opnieuw zijn er in verschillende landen nieuwe nachttreinen aangekondigd. Zo wil het Tsjechische Regiojet komende zomer ook naar het Kroatische Split rijden en heeft Frankrijk een ambitieus nachttreinnetwerk aangekondigd, onder andere wordt gedacht aan een nachttrein van Amsterdam richting Zuid-Frankrijk. Een overzicht van alle aangekondigde nachttreinen.

Dit artikel is gepubliceerd op 4 februari 2021 en heeft een update gekregen op 16 mei 2021. De aangekondigde nachttreinen van European Sleeper zijn aan het rijtje toegevoegd, net als de Moonlight Express.

Amsterdam – Wenen / Innsbruck (2021)

Eigenlijk had ie al per december 2020 moeten gaan rijden, maar hij werd uitgesteld: de nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Nu gaat ie er echt komen. Vanaf 25 mei kun je dagelijks vanuit Nederland naar Oostenrijk. In feite is deze nachttrein een verlenging van de bestaande nachttrein uit Düsseldorf.

Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0

Alpen-Sylt-Nacht-Express (2021)

Afgelopen zomer werd de private Sylt-Nacht-Express geïntroduceerd. Een nachttrein van Salzburg via Hamburg naar het Duitse eiland Sylt. Komende zomer zal er ook een rijtuiggroep komen vanaf de Duitse grensplaats Konstanz (bij Zwitserland), waardoor ook reizigers uit Frankfurt en Heidelberg een nachttrein naar Hamburg en Sylt krijgen. De eerste trein zou vanaf 25 maart moeten gaan rijden. De bedoeling is dat de trein tijdens vier periodes dit jaar gaat rijden (rond Pasen, in de meivakantie en in de zomer- en herfstvakantie).

Parijs – Nice (2021)

De komende tien jaar wil de Franse overheid ongeveer tien nachttreinen leven inblazen. De eerste zal zijn Parijs – Nice, welke per april 2021 mei 2021 is gaan rijden. Deze nachtverbinding stopt onder andere stoppen in Marseille en Toulon. In de toekomst (zie verderop) wordt er zelfs gedacht aan een nachttrein van Amsterdam richting Bordeaux, de kans op een dergelijke verbinding er echt komt is echter klein.

Hamburg – Berlijn – München

Flixtrain introduceert vanaf juni 2021 haar eerste nachttrein op de route Hamburg – München. Of beter: de eerste trein die ‘s nachts rijdt. Want het zal geen trein zijn met ligrijtuigen en slaaprijtuigen, maar met uitsluitend zitrijtuigen.

Praag – Krakau – Przemysl (2021)

De Tsjechische vervoerder Regiojet wil vanaf dit voorjaar een directe nachttrein naar Polen introduceren. De trein zal via Krakau naar Przemysl (in het zuidoosten van Polen) rijden. Er zal in Przemysl aansluiting worden gegeven op de trein naar Oekraïne. De verwachting is dat de eerste trein in april zal gaan rijden, maar dat zal mede afhankelijk zijn van de covid-situatie.

Stockholm – Berlijn (2021)

Deze zomer kunnen reizigers voor het eerst per directe trein van Stockholm naar Berlijn. De trein zal worden uitgevoerd door het private Snälltåget (en heeft dezelfde eigenaar als Connexxion: Transdev). De eerste trein had eigenlijk op 27 maart van dit jaar moeten vertrekken, maar de eerste rit is nu uitgesteld naar 5 mei 2021. De nachttrein Stockholm – Berlijn vervangt de eerdere treindienst Malmö – Berlijn. De trein zal al om 16:20 uur uit Stockholm vertrekken en komt de volgende ochtend even voor negen aan in Berlijn. In de tegenrichting komt de trein pas in de middag (14.19 uur) in de Zweedse hoofdstad.

Praag – Boedapest – Split / Rijeka (2021)

Afgelopen zomer reed er voor het eerst een nachttrein van de Tsjechische commerciële vervoerder RegioJet van Praag naar Rijeka. Deze trein bleek een groot succes. Komende zomer gaat de nachttrein via een andere route rijden, zodat ook reizigers in Bratislava en Boedapest kunnen opstappen. De trein zal maar liefst vijftien rijtuigen tellen en plaats bieden aan 650 reizigers per trein. Nieuw is dat een deel van de trein naar Split zal rijden (acht rijtuigen). Aansluitend op de trein rijden er bussen naar allerlei bestemmingen. 28 mei 2021 zal de eerste trein naar de nieuwste bestemming Split rijden.

Foto: Damir Miškulin

Bratislava – Split (2021)

Reizigers uit Slowakije krijgen deze zomer zelfs twee nachttreinen naar Split erbij want naast de trein van RegioJet (die ook in Bratislava zal stoppen), zal er ook een trein van de Slowaakse spoorwegen rijden, via Wenen. De trein zal al relatief vroeg uit Bratislava vertrekken, rond tien voor vier. Met deze trein kan ook de auto mee.

Amsterdam – Zürich (2021)

De Zwitserse, Oostenrijkse en Nederlandse spoorwegen willen vanaf december de nachttrein Amsterdam – Zürich nieuw leven in blazen. De Zwitserse spoorwegen (SBB) willen de rijtuigen gaan leasen van een Duitse partij. Eerder zei de SBB wel dat er voor de nachttreinplannen subsidie nodig is. In hoeverre dat rond is, is bij onze redactie onduidelijk.

In het verleden reed de City Night Line al van Amsterdam naar Zürich. Foto: Daniël de Ruig

Brussel – Amsterdam – Praag (april 2022)

Op initiatief van European Sleeper krijgt Nederland vanaf april 2022 ook weer een nachttrein naar Praag. De nieuwe treindienst zal echter in Brussel, of zelfs Oostende gaan starten. De bedoeling is dat de trein omstreeks 23:00 uur uit Amsterdam vertrekt en rond 10:00 ‘s ochtends in Praag aan gaat komen. Welke stopstations de trein precies krijgt is onduidelijk, maar in Nederland in elk geval in Roosendaal en Rotterdam.

Brussel – Amsterdam – Warschau (2022)

Als het aan European Sleeper ligt, krijgen we ook weer een nachttrein naar Warschau. De bedoeling is dat de nachttrein naar Praag namelijk ook een aantal rijtuigen krijgt naar de Poolse hoofdstad.  De hoop is dat zowel de verbinding naar Praag als die naar Warschau per april 2022 kan starten. Mocht Warschau vanaf het begin niet haalbaar zijn, dan volgt de bestemming zo spoedig mogelijk daarna. 

Stockholm – Brussel (2022)

Het is de bedoeling dat reizigers vanaf de zomer van 2022 per directe nachttrein van Stockholm en Malmö naar Keulen en Brussel kunnen reizen. De trein wordt mogelijk gemaakt door subsidie van Zweden. Wie de nachttrein zal gaan rijden is nog niet bekend.

Brussel – Berlijn (2022)

En Brussel krijgt er misschien nog een nachttrein bij. Want twee Belgische initiatiefnemers willen de Moonlight Express introduceren. Een trein die Brussel met Berlijn moet verbinden. Bij Treinreiziger.nl zijn er echter twijfels in hoeverre de initiatiefnemers hun plannen rond krijgen.

Zürich – Rome (2022)

Vanaf december 2022 kun je vanuit het economisch centrum van Zwitserland per directe trein naar de Italiaanse hoofdstad. Althans, als het aan de SBB ligt.

Berlijn – Parijs / Brussel en Wenen – Parijs (2021/2023)

De Oostenrijkse spoorwegen willen onder de Nightjet-vlag al vanaf dienstregeling 2022 (die ingaat in december 2021) de nachttrein Wenen – Parijs herintroduceren. Vanaf december 2023 moet er ook een treindeel uit Berlijn naar Parijs bijkomen. Bovendien zal de nachttrein uit Berlijn ook rijtuigen krijgen naar Brussel (ook per december 2023 voorzien).

De verschillende nachttreinen die in samenwerking met de ÖBB gepland staan.

Warschau – Brussel

Mogelijk zal het treindeel Berlijn – Brussel zelfs in Warschau starten. In de Poolse media wordt er namelijk gesproken over een toekomstige nieuwe trein Warschau – Brussel. De Poolse spoorwegen bevestigen tegenover Treinreiziger.nl het plan, maar melden niet wanneer de trein voorzien wordt.

Zürich – Barcelona (2024)

Sinds het afschaffen van de Elipsos rijden er vanuit Frankrijk en Zwitserland geen nachttreinen meer naar Spanje. De Zwitserse spoorwegen willen daarin verandering brengen. Vanaf december willen de Zwitsers de trein Zürich – Barcelona introduceren.

Franse plannen: Amsterdam – Bordeaux?

De Franse overheid heeft tien à vijftien verbindingen in het vizier waar nachttreinen kunnen gaan rijden, daaronder ook een nachttrein Amsterdam – Brussel – Bordeaux – Toulouse. Die nachttrein zou bovendien een treindeel vanuit Frankfurt kunnen krijgen. In hoeverre deze en de andere voorgestelde nachttreinen er echt gaan komen is onduidelijk. Het gaat om een langetermijnvisie gericht op 2030.

De mogelijke nachttreinverbindingen waar de Fransen op studeren. (c) SNCF

Zie ook: Nightjet, praktische informatie over tickets en meer

Meer nieuws over nachttreinen

0 0 stemmen
Artikel waardering
63 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
3 jaren geleden

Het probleem blijft het hopeloos verouderde materieel van 50 jaar oud. Wie o wie investeert er in nieuw materieel?

Paul Lamote
3 jaren geleden

De OBB heeft 91 rijtuigen (13*7) in bestelling maar dat is het dan ook wel. Gezien alle bovenstaande plannen (mooi overzicht!) blijft het voorlopig vooral behelpen met semi-museum materieel.

Er dreigt een beetje kip-ei probleem. Zonder nieuw materieel trek je geen reizigers en zonder reizigers wordt er geen nieuw materieel besteld.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat laatste komt omdat het zoals ook wel uit het artikel blijkt het geen rendabele business is. Er is subsidie nodig en dat maakt het risico om te investeren in nieuw slaapwagen-materieel hoog. Als na een paar jaar de subsidie wordt ingetrokken blijf je als eigenaar van het materieel met een enorme zeperd zitten.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het verouderde materieel is het ergste niet, probleem is als ik nu naar de nieuwe verbinding kijk van Amsterdam naar Wenen dat het gemiddeld 4X zo duur is dan dezelfde reis met het vliegtuig!

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Franse spoorwegen en Nightjet. DB wellicht ook en in Zweden is men ook druk.

Nico Callens
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Renovatie van ouder materieel is geen oplossing voor de lange termijn maar kan voor de korte termijn wèl een aanvaardbare oplossing bieden.
Er zijn trouwens voorbeelden van degelijk gerenoveerd materieel dat reizigers kan bekoren en waarvan reizigers niet eens gaan beseffen dat het om gerenoveerd materieel gaat. Dergelijk materieel kan gerust nog minstens 10 jaar langer worden ingezet. Laat ons hopen dat tegen dan de nachttrein opnieuw definitief op de sporen staat. Met alleen maar gerenoveerd materieel zal men er echter niet komen.

Kees Smilde
3 jaren geleden

De geplande Slowaakse nachttrein gaat niet naar Rijeka, maar naar Split.

Laurent V.
3 jaren geleden

Het plan van de Franse nachtverbindingen lijkt me afkomstig van het collectief ‘Oui au train de nuit’. Het plan van de SNCF is een stuk vager (enkel focus op Frankrijk)… Zie: https://twitter.com/LeParisienInfog/status/1355800426717859840

Davidb
3 jaren geleden
Antwoord aan  Laurent V.

Ja inderdaad. Dit kaartje is ook helemaal niet van SNCF maar van een soort van actiegroep (een soort van Franse Rover): https://ouiautraindenuit.wordpress.com/2020/01/26/investigation/

Het getoonde kaartje weerspiegelt dus op geen enkele wijze de officiele plannen van SNCF en de Franse overheid!

Ger Nijman
3 jaren geleden

Volgens mij hebben ze in de jaren ’60 ooit een paar zitrijtuigen omgebouwd tot ligrijtuigen. Kan dat kloppen? Of was het juist omgekeerd?

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ger Nijman

Zie hier het kaartje met in het paars het Franse nachtlijnennet van 2020.Op niet alle delen rijden het hele jaar door treinen.
https://www.oui.sncf/assets/media/2020-01/CarteDestinations_IC_De%CC%81c2019_SansE%CC%81co_SNCF.pdf
Als men dit fors wil gaan uitbreiden, dan zijn veel nieuwe treinen nodig. De oude couchetterijtuigen zijn praktisch allemaal gesloopt. Frankrijk heeft er veel gehad.

Oscar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

https://www.fnaut.fr/la-fnaut-propose-que-les-trains-de-nuit-nationaux-et-internationaux-utilisent-les-lignes-a-grande-vitesse/

De Fransen denken aan de inzet van aangepaste TGV-treinen. Een beetje zoals de Chinezen met hun 250 km/h nachttreinen.
En wellicht komt Alstom ook wel met een nightjet-achtige trein…

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ger Nijman

NS heeft toen de ligrijtuigen Plan N omgebouwd tot zitrijtuijgen. Die hebben nog jarenlang tussen Rotterdam en Keulen gereden en waren behoorlijk spartaans

Ad
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ger Nijman

De Belgen hebben een serie Eurofima rijtuigen omgebouwd tot Couchettes en de Oostenrijkers waren recent iets soortgelijks van plan, maar daar heb ik weinig meer van gehoord.

Rene
3 jaren geleden

Ik mis er nog 1:(Amsterdam_?)Hamburg-Kopenhagen-Stockholm

Loran
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rene

Daarvoor moet eerst de lelylijn aangelegd worden (Amsterdam Groningen) om dat goed te doen.

Kan ook via bestaande spoor, maar dan duurt het langer en is het voor Brussel Stockholm geen snelle route

Dietmar van Harten
3 jaren geleden
Antwoord aan  Loran

Waar ik aan zit te denken: een rijtuiggroep Amsterdam – Stockholm en een rijtuiggroep Brussel – Stockholm.
Waarbij de rijtuiggroepen elk deels hun eigen route afleggen (de Amsterdam-groep via Hengelo, en de Brussel-groep via Luik en Keulen) en in bijvoorbeeld Osnabrück worden gecombineerd om als één trein via Hamburg en Kopenhagen verder te rijden naar Stockholm.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Loran

@loran.
Hoeft helemaal niet via Groningen, maar kan zelf sneller via Hengelo en Osnabrück naar Hamburg. Zo reed de Noordwest-Express 30 jaar geleden ook!
De CityNightLine naar Kopenhagen ging via Arnhem en Duisburg. Samen met het deel naar Berlijn Verder in Duitsland werd gesplitst en gekoppeld en kwamen delen uit Duitsland aan de gesplitste treinen naar Kopenhagen en Berlijn.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Loran

@Loran.
De lelylijn kan worden aangelegd, maar dan blijft er het probleem Groningen-Leer. Er ontbreekt een brug over de Eems. Een scheepwerf met een machtige lobby weet de herbouw nog steeds tegen te houden.
Als de brug er toch komt, dan wordt het onderdeel van een veredeld enkelspoorsboemellijntje zonder bovenleiding. Verwacht echt niet dat daar meer komt.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Loran

Een eventuele nachttrein uit het Noorden zal gewoon over Osnabrück rijden. Net als vroeger.

Robert
3 jaren geleden

Kun je ook je fiets meenemen in de nachttreinen? Misschien aardig omdat op te nemen in een volgende publicatie.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Robert

@Robert
Volgens het besluit van de Europese Raad van regeringsleiders moeten in alle nieuwe treinen of gerenoveerde treinen minimaal vier fietsplaatsen zijn. Frankrijk heeft dat verdubbeld tot achtplaatsen. Hierbij wordt al rekening gehouden met de nieuwe TGV M die voor de Olympische Spelen van Parijs in 2004 dienst moeten gaan doen.
Ook DB heeft acht fietsplaatsen in de nieuwe ICE4, die nu al een paar jaar steeds meer instroomt.
Ook de Oostenrijkse RailJet zijn aangepast op het vervoer van fietsen.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Apart dat de raad zich met zulke deug-trivia bezig zou houden.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Prima toch!

Theijs
3 jaren geleden

De NS introduceerde in 1958 Den Haag – Rijeka. Zou mooi zijn dat weer eens te introduceren. Al was het maar als experiment en om CO2 reductie te verminderen.
Fijn dat SNCF de nachttrein naar Luchon weer inere wil herstellen. De lijn is sinds 2014 gesloten.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Theijs

Wie moet er in hemelsnaam naar Rijeka?

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De enige reden die ik kan bedenken om na Zagreb door te rijden naar Rijeka in plaats van bijvoorbeeld Split, is dat de lijn naar Rijeka voorzien is van bovenleiding en de lijn naar Split niet. Het zal een wisseling van locomotief schelen. Het laatste deel van de (langzame, want enkelspoor en treinen wachten bij ieder station op elkaar) rit naar Rijeka is best mooi trouwens.

Paul Lamote
3 jaren geleden

Terug naar 50 jaar geleden gaat hem niet worden.

Johan
3 jaren geleden

Stockholm-Brussel is wel een straffe afstand voor een nachttrein. Dan ben je zo over de 20 uur reistijd.

Dietmar van Harten
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dat was inderdaad hoe lang de klassieke D-treinen er in de jaren ’60/’70/’80 vaak over deden. Mét twee oversteken per veerboot, waarbij doorgaande rijtuigen het schip in werden gerangeerd.

Het zal mij niets verbazen als de nieuwe nachttrein er de nodige uurtjes korter over doet. Zeker als over een aantal jaren ook de nieuwe vaste oeververbinding Rødby (DK) – Puttgarden (D) gereed is.

Marin
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dietmar van Harten

Volgens de reisplanner van de DB duurt aanstaande maandag de reis van Brussel Zuid naar Stockholm 22.04 uur. Dan reis je via Amsterdam, Hengelo, Osnabrück, Hamburg, Kopenhagen en Hasselholm naar Stockholm. Het laatste stuk is met een nachttrein (D2).
Wel een efficiënte inzet van het materieel trouwens, aan het eindstation staat het niet zolang stil voor de terugreis. Lange vertragingen kun je echter niet meer inlopen.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

Ze zouden kunnen werken met schoonmaakpersoneel uit Keulen dat normaal heen en weer meereist naar Brussel en onderweg de cabines schoonmaakt die op dat trajectdeel niet in gebruik zijn. Dat geeft meteen de terugvaloptie om bij grote vertraging te keren in Keulen en de reizigers naar dagtreinen te verwijzen tussen Keulen en Brussel.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Marin

@Marin
Er komt een nieuwe, veel snellere, spoorverbinding van Duitsland naar Denemarken

Rob Bakker
3 jaren geleden

Wordt van deze berichten behoorlijk blij. In het verleden behoorlijk gebruik gemaakt van nachttreinen. Geweldig transport. Wel de niet gevouwen of ingepakte toerfiets mee a u.b….

Gerben Vos
3 jaren geleden

Kijk, Brussel-Barcelona. *Now* we’re talking.

Anoniem
3 jaren geleden

Waarom kan de nachttrein naar Stockholm niet met 200 km/u gaan rijden? Dat zou heel veel tijd schelen. Als je ook een deel uit Brussel wil laten komen krijg je ongeveer de volgende route:

Amsterdam – Utrecht- Arnhem – Duisburg – Essen – Münster – Osnabrück – Bremen – Hamburg

Brussel – Luik – Aken – Keulen – Wuppertal – Bielefeld – Hannover – Hamburg

Na Hamburg kan de trein verder als gecombineerde trein via Kopenhagen en Malmö naar Stockholm.

Baardstaart
3 jaren geleden

Ziet er mooi uit dit netwerk. ik hoop ook dat men de combi nachttrein – goederenshuttle aandurft, zoals een Nederlandse treinondernemer dit ooit heeft voorgesteld. Nu wachten tot Corona voorbij is. Ik denk dat het van belang is dat er nu langzamerhand een punt achter het vele gevlieg gezet moet worden.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tegen dat ‘gevlieg’ gaat de nachttrein echt niet helpen.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wellicht, Internet met zoom et cetera zal eerder de bijl aan het zakenvliegen leggen. Vliegen zal ook wel wat duurder worden waardoor de altijd-fuiven-mensen hun weekjes in Barcelona enz wel kunnen schudden.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Juist, en in de krimpende markt voor zakenreizen zal de nachttrein opleven? En mensen mogen niet voor een weekendje naar Barcelona, maar wel met de nachttrein naar een bestemming die eigenlijk niet zo leuk is?

Als ik kijk naar de markt voor het vliegverkeer, zie ik vooral dat de (vaak duurdere) nationale luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben. Onder de te verwachten winnaars, bevindt zich met name Ryanair. En de maatschappijen uit het Midden-Oosten staan te popelen om alle slots weer vol te vliegen.

Kijkend naar mijn eigen agenda, zie ik niet bepaald minder te verwachten vluchten. Volgens mij kent iedereen inmiddels de beperkingen van zoom en dergelijke wel.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@vele “kleintjes” maken samen een grote.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De markt voor vluchten was tot 2020 veel groter dan de luchthavens aan konden. Als luchtvaartmaatschappijen willen overleven, dan zullen ze vanaf het moment dat het weer enigszins kan de slots die ze kunnen krijgen vol gaan vliegen. Ik denk niet dat een nachttrein ze op enige andere gedachte zal brengen. Al vertrekken er 100 nachttreinen per nacht vanuit Nederland. Dan nog is de invloed gering.

Ik heb er wel eens aan gedacht Hildebrand aan te bieden een eerlijke recensie te schrijven van een rit met de nachttrein naar Wenen, maar ik ben er echt absoluut niet toe te porren om daadwerkelijk die trein in te stappen. Maar ook als een vlucht naar Barcelona duizend euro zou kosten en de nachttrein gratis was, zou ik altijd voor het vliegtuig kiezen.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Annemiek.
Het is volkomen duidelijk dat jij geen doelgroep bent voor een nachttrein.
Als er een combinatie kan komen Amsterdam-Barcelona met eerst een aantal uren op HSL , het nachttraject op klassiek spoor (HSL is ‘s nachts in Frankrijk gesloten) en vanaf Perpignan weer HSL kun je een mooi tijdspad maken. ‘s Avonds uit Amsterdam vertrekken en vroeg in de morgen in Barcelona aankomen.
Er zijn tal van mensen die deze lange rit met de auto of de bus doen.
Het product moet natuurlijk wel goed op de markt gezet worden
Jammer dat er op het monumentale station Barcelona-Franca alleen breed spoor ligt. Zou een prachtige plek zijn om aan te komen in Barcelona.

Peter Heerens
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert
Zoals de grote Britse Filosoof M. Jagger, al zei.
You can’t always get want you want
But if you try real hard
Sometimes you get want you need…

Oftewel: Barcelona Sants is altijd beter dan niet met de trein. Want voor de rest is een slaap/nacht TGV Amsterdam-Barcelona geen gek idee. Gezien de reistijd via de HSL naar Brussel kan je daar gelijk een stelletje bijplaatsen of bij lage drukte passagiers oppikken.
Door Corona rijden veel HSL treinen niet, dus is het lastig om even snel een rijtijdplanning te maken, maar 21:00 weg uit Amsterdam, Rotterdam om 21:30, 22:30 in Brussel, 24:00 Parijs e.o. etc. Ontbijten op de Ramblas lijkt me haalbaar.

Met de oude couchette-nachttrein met overstappen in Port Bou was je ook vanaf Paris Austerlitz voor de middag in Barcelona, en die ging op plaatsen echt niet harder dan 100km/u. Sterker nog, ik heb tussen Narbonne en Port Bou nog het genoeg van stoomtractie mogen smaken. De 141R die voor de trein stond kon niet eens harder dan die 100km. Een TGV kan meer als 300km/u, maar niets let dat te beperken tot 200km/u als daarmee een rijtijd van 10-12u kan worden bereikt.

Beperk je de Vmax tot 230 km/u (a la ÖBB railjet) dan kan je zelfs losse rijtuigen inzettenen om wat flexibiliteit in creëren. Aangezien de ÖBB een van de drijvende krachten achter het idee is, zou kunnen besluiten een stelsel van nachttreinen te ontwikkelen met de Railjet als basisidee.

Twee rijtuigen slaapstoelen, drie couchetterijtuigen, 2 slaapwagens (waarvan eentje met twee suites), en rijtuig voor de catering. Een dagje/weekendje Barcelona is op die manier misschien comfortabeler dan per vliegtuig.

Het is laat en ik zit maar iets te filosoferen, maar Amsterdam – Barcelona lijkt me technisch te doen. Of ook economisch haalbaar is weet ik niet, maar dat moet wel uit te rekenen zijn door een goede marketeer.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Omdat er een handjevol nachttrein (misschien) komt?

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Otto
Er is inmiddels al weer een paar initiatieven bijgekomen

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Goederen zijn vaak zwaar en die treinen rijden langzamer. Wellicht is er wat beleven met de fruit-express uit Spanje die nu naar Kijfhoek en Maasvlakte rijdt. Afhaken bij Kijfhoek en met een locje naar Rotterdam CS brengen. Met twee setjes rijtuigen kan men in Mei beginnen. Wel zal men de verstekelingen buiten boord moeten houden.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Helaas kost het zes uur om aan de Spaanse/Franse grens de containers van de “Naranjas Express” vol Chico citrusvruchten naar Albert Heijn over te laden van breed Spaans spoor naar Europees normaalspoor. De rit van València naar Rotterdam duurt 48 uur. De treinen gaan leeg terug naar Spanje. De start het Spaanse aardbeienseizoen is begonnen, maar de aardbeienstreek Huelva tegen de Portugese grens is te ver van València.
Rijdt deze trein ook in augustus, september en begin oktober als er geen aanvoer van Spaanse citrus is?

Floris Cappelle
3 jaren geleden

Beste,

Brussel – Stockholm, is dit effectief de bedoeling? In eerdere berichten sprak men van Brussel – Malmö, wat ook al heel mooi is.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Stefan van Goch
3 jaren geleden

Zelf zou ik een rechtstreekse verbinding Trondheim – Oslo – Göteborg – Malmö – København – Hamburg – Bremen – Groningen – Zwolle – Lelystad – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Lille – London – Edinburgh – Glasgow / Stirling-> Inverness zeer interessant vinden. Kan later vanaf Glasgow door naar Dublin, zodra daar de geplande tunnel doorgaat.

Bert sitters
3 jaren geleden

Alleen al van dit bericht krijgt er iemand slapeloze nachten.

dries molenaar
3 jaren geleden

Een oud bericht met update en nieuwe datum en ook met reacties van maanden terug.
Aardig dat er zoveel belangstelling is.

Albert J.P.
3 jaren geleden

Ik mis hierin nog de ‘nachttrein’ van Flixtrain op de route Hamburg-München vanaf 13 juni (en vanaf 11 september door tot Kiel in noordelijke richting).

Hoewel dat geen echte nachttrein met slaaprijtuigen is.