fbpx

Trein Amsterdam – Berlijn

Met de trein naar Berlijn? Vanuit onder andere Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo rijdt er een directe trein naar de Duitse hoofdstad. Dit wordt ook wel de Intercity Berlijn genoemd. In de Duitse hoofdstad stopt de trein te Spandau, Hauptbahnhof en Ostbahnhof. Treintickets zijn al verkrijgbaar vanaf € 37,90.

  • Overdag elke twee uur
  • De eerste trein al om 5:59u (niet dagelijks) uit Amsterdam!
  • Stopcontacten aanwezig (bij sommige zitplaatsen)
  • Fietsrijtuig aanwezig
  • Via NS International vanaf € 37,90
  • Inchecken niet nodig
  • Geen specifieke bagageregels

Route Intercity Berlijn

De trein Amsterdam – Berlijn start te Amsterdam Centraal. De trein zet zich vervolgens in beweging richting het oosten. Als eerste stopt de trein in Hilversum, vervolgens in Amersfoort Centraal. Daarna doet de trein Apeldoorn en Deventer aan. Sinds de dienstregeling 2024 stopt de trein niet meer te Almelo. De laatste stop in Nederland is Hengelo, daarna passeert de trein de grens. Bad Bentheim is de eerste stop in Duitsland. Daarna stopt de trein nog in meerdere Duitse plaatsen, waaronder Rheine, Osnabrück en Hannover. In Osnabrück kan er overgestapt worden op de trein naar Hamburg.

Sinds de dienstregeling 2024 is de trein Amsterdam – Berlijn versneld. De reistijd naar de Duitse hoofdstad is teruggebracht tot iets minder dan zes uur.

GoVolta Amsterdam – Berlijn

In 2024 zal de trein van NS International waarschijnlijk concurrentie krijgen. GoVolta heeft aangekondigd per 1 mei 2024 éénmaal per dag naar de Duitse hoofdstad te gaan rijden. De trein van GoVolta zal er langer over doen, maar de nieuwe maatschappij belooft goedkopere tickets, en een restauratierijtuig in de trein. Lees meer over de GoVolta-trein naar Berlijn.

Treintickets Intercity Berlijn

De tarieven voor de trein Amsterdam – Berlijn zijn variabel. Afhankelijk van de vraag, het aanbod en boekingsmoment wordt de prijs bepaald. Een treinticket kopen kan in de regel vanaf zes maanden voor vertrek. Als je vroeg boekt, heb je grotere kans op een voordelig ticket. Daarnaast zijn tickets rond het weekend vaak duurder. Alle Duitse bestemmingen zijn vanuit Nederland bereikbaar vanaf € 37,90. Dat is normaal gesproken zonder zitplaatsreservering.

Een zitplaatsreservering is aanbevolen, er kunnen namelijk meer tickets verkocht worden dan dat er zitplaatsen zijn. Vanaf 2024 geldt er in de zomer een reserveringsplicht. In de periode dat er een reserveringsplicht is, zal de reservering bij de prijs van het ticket automatisch zijn inbegrepen. In andere periodes rekent NS International € 4,90 per persoon voor een zitplaatsreservering in de 2e klas.

2e klas Intercity Amsterdam – Berlijn

Voordelig en comfortabel reizen naar Berlijn kan prima in de 2e klas. Je hebt gemiddeld meer beenruimte dan in het vliegtuig of de bus. Zonder de zitting mee te rekenen – wat luchtvaartmaatschappijen vaak doen – heb je 37 centimeter beenruimte. De treinen Amsterdam – Berlijn zijn daarnaast voorzien van wifi, en op enkele plekken in de trein ook van stopcontacten. In de trein zijn er twee zitplaatsen naast elkaar (duoplaatsen) en daarnaast zijn er ook plekken met een tafeltje, hier vind je vier zitplaatsen.

In de trein is er ook een coupé voor kinderen, met een tafel om te tekenen of te spelen, bedoeld voor peuters en kleuters.

1e klas Intercity Berlijn

In de eerste klas kun je nog meer comfort verwachten. De zitplaatsen vind je in coupes die plek bieden aan vijf of zes personen. De stoelen zijn van leer en de beenruimte is meer (46 centimeter). De zitplaatsen zijn in de huidige treinen in de 1e klas altijd in een coupé.

In het verleden was een zitplaatsreservering bij de 1e klas bij de prijs inbegrepen. Dat is tegenwoordig niet meer zo, tenzij je reist in een periode waarbij reserveren verplicht is. Dit is in 2024 van 1 juni t/m 1 september.

Kinderen t/m veertien jaar onder voorwaarden gratis

Reis je met je eigen (klein)kinderen? Dan mogen die gratis mee, mits je dit vastlegt bij de aankoop. Wil je een zitplek reserveren voor een kind? Dan moet je hier wel 4 ,90 euro voor betalen, net zoals bij volwassenen. Kinderen reizen alleen gratis t/m veertien jaar. Vanaf vijftien jaar betalen jongeren in principe de normale prijs, al is er tegenwoordig ook een jongerentarief.

Ticketvoorwaarden: annuleren, omruilen?

Je hebt grofweg drie soorten treintickets voor de trein Amsterdam – Berlijn:

  • De allergoedkoopste treinkaartjes. Deze worden ook wel Supersparpreis genoemd. Deze kunnen niet worden geannuleerd of worden omgewisseld. Let hier dus goed op. Je kunt met een Supersparpreis alleen reizen met de gekozen Intercity Berlijn. Eerder of later vertrekken mag niet.
  • Vaak kun je voor een paar euro extra een flexibel treinticket kopen, een Sparpreis genaamd. Een sparpreis kun je bij NS International tot één dag voor vertrek annuleren tegen 19 euro kosten per ticket. Ook voor een wijziging wordt er normaal gesproken 19 euro per ticket ingehouden. Vanwege covid is er echter beleid waardoor de tickets éénmaal kosteloos omgewisseld kunnen worden. Controleer tijdens het boeken of dit beleid nog steeds van toepassing is. Een Sparpreis is treingebonden.
  • Daarnaast heb je nog voltarief treintickets. Dit zijn de duurste tickets, geldig in alle treinen op de route (op de gekozen datum). Ook kun je annuleren tot zelfs na vertrek, al wordt er ook nu 19 euro ingehouden.

Het is goed om te beseffen dat vaak alle reizigers per enkele reis op één ticket staat. Je kunt niet voor één persoon wijzigen of annuleren. Daarnaast moet je bij een wijziging het eventuele tariefsverschil bijbetalen. Een zitplaatsreservering wordt in de regel niet terugbetaald.

Reistijden richting Berlijn

TreinverbindingOverstappen?ReistijdTreintickets?
Trein Amersfoort – BerlijnRechtstreeks5 uur en 20 minutenv.a. € 37,90
Trein Apeldoorn – BerlijnRechtstreeks4 uur en 49 minutenv.a. € 37,90
Reis Deventer – BerlijnRechtstreeks4 uur en 33 minutenv.a. € 37,90
Reis Almelo – Berlijn1x overstappen4 uur en 21 minutenv.a. € 37,90
Trein Hengelo – BerlijnRechtstreeks3 uur en 58 minutenv.a. € 37,90
Trein Zwolle – Berlijn1x overstappen5 uur en 1 minuutv.a. € 37,90
Trein Rotterdam – Berlijn1x overstappen6 uur en 39 minutenv.a. € 37,90
Trein Den Haag – Berlijn1x overstappen6 uur en 26 minutenv.a. € 37,90
Reis Utrecht – Berlijn1x overstappen5 uur en 44 minutenv.a. € 37,90

Toekomst trein Amsterdam – Berlijn

De bedoeling is dat er later in 2024, of begin 2025, nieuwe treinen ingezet gaan worden op de route Amsterdam – Berlijn. Deze hadden eigenlijk al moeten rijden, maar de levering is vertraagd. Zodra de nieuwe treinen er zijn, zal er ook weer een barrijtuig zijn. Deutsche Bahn heeft plannen om de trein Amsterdam – Berlijn in de toekomst nog meer te versnellen, en de trein elk uur te gaan rijden. Het is echter momenteel onduidelijk wanneer er concrete maatregelen genomen worden om de trein verder te versnellen of de frequentie uit te breiden.

Gerelateerde berichten

16 gedachten aan “Trein Amsterdam – Berlijn”

  1. k.v.d.Starre schreef:

    Het is doch een Internationale trein?
    Waarom stopt hij in Hilversum,om de dj’s de kans te geven om ons uit te zwaaien.
    Holland op z’n smalst

    1. Anoniem schreef:

      In principe is alleen een stop in Hengelo voldoende. De reis vanuit Amsterdam wordt dan korter. De IC Berlijn moet dan wel gewone ICs in kunnen halen op bv station Amersfoort, Apeldoorn of Deventer. En vanaf andere stations kan men dan per sprinter en/of IC naar Hengelo reizen. Je hoeft dan nooit terug te reizen.

      1. huub schreef:

        Hilversum en Apeldoorn overslaan in Amersfoort en Deventer is een stop wel wenselijk.

    2. Anoniem schreef:

      In principe is alleen een stop in Hengelo voldoende. De reis vanuit Amsterdam wordt dan korter. De IC Berlijn moet dan wel gewone ICs in kunnen halen op bv station Amersfoort, Apeldoorn of Deventer. En vanaf andere stations kan men dan per sprinter en/of IC naar Hengelo reizen. Je hoeft dan nooit terug te reizen. Of dit gemiddeld tot een kortere reis leidt valt nog te bezien.

  2. Bhaswati Bhattacharya schreef:

    Hallo,
    Op 29 augustus moet ik op deze route reizen. Ik reis dan eerst vanaf Den Haag Centraal naar Amersfoort. Moet ik de reis annuleren?

  3. GSH schreef:

    Als je in Hannover overstapt op een ICE wordt de reis bijna een half uur korter 4 uur 09/11 minuten vanaf Hengelo ipv 4 uur 23 minuten (november 2022).

    1. Anoniem schreef:

      Dit moet zijn een kwartier korter

  4. GSH schreef:

    De LCE treinen rijden op een (groot deel van) het traject Hannover – Berlijn 300 km/hr.

    1. Anoniem schreef:

      Dit moet zijn ICE.

    2. TtC schreef:

      De HSL tussen Hannover (of eigenlijk Oebisfelde) en Berlijn is geschikt voor maximaal 250 km/h. Een verhoging van de maximum snelheid van 250 naar 300 km/h op een gedeelte van de lijn is voorzien voor de jaren dertig van deze eeuw.

  5. Danny schreef:

    De IC Berlijn hoeft niet op alle stations in Nederland te stoppen, maar op sommige plaatsen is het wel handig om het aantal overstappen te verminderen. Amersfoort en Deventer blijven wat mij betreft bestaan.

  6. Treinreizer schreef:

    Waardeloos dat de gangpadstoelen in de eerste klas 6-persooncoupe geen tafeltjes hebben! Zelfs in de tweede heb je die wel overal! Meer betalen, minder krijgen (op paar cm extra beenruimte en stoelleer na dan). Omboeken naar andere stoelen ging niet en alles zou vol zijn. Juist op een treinreis van bijna 6 uur is een tafeltje wel fijn. Minpuntje voor de trein dus.

  7. Mildred schreef:

    Klopt het dat ik geen rechtstreekse amsterdam-berlijn kan vinden? Ik kijk voor de maand mei

  8. Angelina Loos-Kleian schreef:

    In de eerste klas in een coupe zijn wel tafeltjes, maar je kan op een foto vd trein zien waar anders wel tafeltjes zijn.dan kan je zelf aan geven welke stoel dat je wil hebben.ik persoonlijk wil niet in een coupe zitten.maar dat is voor ieder,ik pak meestal dezelfde plaats

  9. William Schoonderbeek schreef:

    Ik wil deze zomer naar Berlijn met de trein, maar ik word misselijk als ik achteruit reis. Ik kan echter een stoel reserveren. Het is mij alleen niet duidelijk wat de rijrichting is. Weet iemand dit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *