Eerste nachttrein uit Zürich komt aan in Amsterdam
12 dec 2021 16:53
Zondagochtend is om 9:59 uur de eerste nachttrein uit Zürich aangekomen in Amsterdam. Vanaf nu rijdt er dagelijks een nachttrein tussen de grootste stad van Zwitserland en de Nederlandse hoofdstad.
876 reizigers
Een feestelijke welkomstevenement ging vanwege de coronasituatie niet door. Wel was NS International-directeur Heike Luiten aanwezig om de eerste trein te verwelkomen. “De nachttrein is terug van weggeweest. Dat kunnen we met deze tweede verbinding wel zeggen” laat de topvrouw weten. Ze benadrukt dat de nachttrein duurzaam en daarmee klimaatvriendelijk is. “Zo staat een nachttrein naar Zürich gelijk aan vier vliegtuigen.” Dat is in elk geval op basis van de beschikbare capaciteit: de trein biedt plek aan 876 treinreizigers.
Dagelijks via Utrecht en Arnhem
De voor Nederland nieuwe nachttrein vervangt een Duitse nacht-intercity. De trein bestaat uit in totaal 14 rijtuigen, waarvan acht rijtuigen met zitplaatsen. Aangevuld met twee slaaprijtuigen, en drie tot vier ligrijtuigen. Het meeste comfort bieden de slaaprijtuigen. Daar heeft elke coupé een eigen kleine wastafel.
Zondagavond vertrekt de eerste nachttrein vanuit Nederland naar Zürich. Ook die zal vanaf nu dagelijks rijden. De trein start in Amsterdam Centraal en stopt in ons land ook te Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Tijdens werkzaamheden stopt de trein niet in Arnhem, maar rijdt de trein via ‘s Hertogenbosch (zonder stop). De trein doet er ongeveer 11,5 uur over.
Treintickets
Tickets voor de trein zijn eenvoudig te boeken via NS International. Ook bij Treinrondreis.nl kan de trein op aanvraag geboekt worden. Een zitplek is te boeken vanaf 38 euro, vanaf 60 euro voor een ligplaats en de slaapplaatsen zijn te boeken vanaf 90 euro per persoon (bij coupé voor drie personen). Een deel van de trein wordt in Basel afgerangeerd. Dit omdat het onderhoud ook daar plaatsvindt. Mocht er dus geen plek zijn naar Zürich, dan kan het voorkomen dat er wél plek is in de rijtuigen naar Basel.
Vanuit Basel en Zürich kan er verder gereisd worden naar tal van andere bestemmingen. Bijvoorbeeld naar Lugano, Chur en Interlaken. Ook is er aansluiting op de trein naar Italië. Als de nachttrein volgens dienstregeling rijdt, kan Milaan voor de lunch bereikt worden.
Coronamaatregelen
Voor het reizen van, naar en via Duitsland en Zwitserland gelden verschillende voorwaarden. Heike Luiten: “De nieuwe verbinding gaat van start in een tijd waarin internationaal reizen door de veranderende coronamaatregelen niet altijd makkelijk is. We kiezen ervoor om de treinverbinding Amsterdam – Zürich wel te starten vanaf vandaag. Voor de reizigers tussen Nederland en Duitsland en voor reizigers die binnen de geldende maatregelen naar Zwitserland reizen. We hopen snel al onze reizigers te kunnen verwelkomen in de nachttrein naar Zürich.” De geldende voorwaarden zijn te vinden op nederlandwereldwijd.nl.
Nachttreinen van en naar Nederland
Begin december 2016 reed de laatste nachttrein tussen Nederland en Zwitserland. Met het einde van de City Night Line was Nederland bijna vijf jaar niet aangesloten op het internationale netwerk van slaaptreinen. Sinds mei dit jaar is daar verandering ingekomen, toen de nachttrein naar Wenen van start ging (zie nachttrein Amsterdam – Wenen). Die nachttrein heeft ook een deel naar Innsbruck. De bedoeling is dat er in de loop van volgend jaar ook een nachttrein naar Praag gaat rijden. Dat zal een particuliere nachttrein van European Sleeper zijn.
Wil je meer weten over treinreizen Zwitserland? Lees dan over de mooiste treinreizen, de steilste tandradbaan of over de trein naar de Jungfraujoch. Ook hebben we voor je tips verzameld over rondreizen door Zwitserland.
Dat van stoppen in Den Bosch is niet waar.
Dat wordt ook gecommuniceerd door de SBB.
Staat ook in alle dienstregelingen met omleiding.
Je hebt gelijk, hij rijdt wel via Den Bosch, de nachttrein naar Wenen stopt er als goed is wel, of deed dat tot gisteren in elk geval. Vanwaar de vergissing.
Veel succes!
NB mooie cabines op de foto. Voor de prijs van een hotelovernachting is dat wel te doen.
Ooit ben ik met met de slaaptrein naar Thessaloniki gereisd. Twee keer slapen. Met zes personen in de coupé was wel druk. Twee vonden gelukkig elders plek. Ik werd liefdevol verzorgd door een Griekse vrouw die een wonderbaarlijke tas vol met catering had.
Een andere keer met de ski-trein naar Oostenrijk. Aardig maar wel veel drankgebruik. Op de heen weg vanuit traytjes bier bij de Feijenoordsupporters in de coupé. Vriendelijke jongens. Terug hotelschoolleeringen die ladderzat door het gangpad hossen.
En toch een eng ventje geworden.[noot van de redactie: reactie ongepast]
Maar mevrouw,
wat een rare reactie van iemand die toch een trouwe lezer is.
Dries is Dries zoals hij is. Ik ben het vaak met hem oneens, maar blijf van Dries, of beter gezegd meneer Molenaar, af!
@treingraag: Het is toch niet nodig om Dries zo aan te spreken? Dat kan beledigend ervaren worden. Sterker nog ik vind het eigenlijk ook beledigend. Ik heb het niet op tijd opgemerkt. Maar laten we het even lief houden.
Mooi dat deze verbinding er is gekomen. Zal hem trouwens niet gebruiken, ik doe geen oog dicht in nachttreinen. Ik prefereer de dagtrein naar Basel. Prima te doen.
Zodra het, in verband met corona, weer kan, zou ik de EC9/EC8 aanbevelen. Deze trein brengt je van Osnabrück (aansluiting RB61), Münster (aansluiting RB64), Duisburg (aansluiting RE19) en Düsseldorf (aansluiting RE13) direct naar Zwitserland (Basel en Zürich), rijdt via de oude Rijnroute langs Koblenz en Mainz en heeft een panoramarijtuig aan boord (1e klas). Bovendien is de EC9/EC9 een stuk goedkoper als de ICE. Mocht Zwitserland te duur zijn stap je in Freiburg uit of in Karlsruhe om de nieuwe tramtunnels te bekijken.
Zekere haast om van dat panoramarijtuig te genieten is nodig.
In het kader van “Deutschlandtakt” zal zowel deze Eurocity (met panoramarijtuig eerste klasse en aangenaam restauratierijtijg) als de rechtstreekse ICE naar Bazel verdwijnen. Alleen deze nachttrein is dan nog de enige verbinding zonder overstappen tussen Nederland en Zwitserland.
Was Annemiek incognito aan boord?
Tja, hoeveel mensen gaan er iedere dag naar Zürich? Hoeveel kan de trein dan verwachten? Er komen in het eerste stuk toch ook reizigers bij.
ÖBB is de vervoerder, maar voor de zoveelste jeer falen de Oostenrijkers als het gaat om het tijdig in orde maken van hun biekinfssysteem. Perperdure tarieven voor hun slaapcoupé’s vragen, maar het in orde maken van online-boekingen, ho maar!